ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ستاره شناسان می گویند اکسیژن خالص از ستاره دنباله دار روزتا منتشر می شود

ستاره شناسان آژانس فضایی اروپا (ESA) با بهره گیری از کمک های فضاپیمای روزتا موفق شدند تا به اکتشافی بزرگ برسند، اکتشافی که می تواند به تغییر نگرش ما در ارتباط با نحوه شکل گیری ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۸ آبان ۱۳۹۴ | ۰۸:۳۰

ستاره شناسان آژانس فضایی اروپا (ESA) با بهره گیری از کمک های فضاپیمای روزتا موفق شدند تا به اکتشافی بزرگ برسند، اکتشافی که می تواند به تغییر نگرش ما در ارتباط با نحوه شکل گیری منظومه شمسی بیانجامد.

آن ها اخیرا متوجه شده اند که از ستاره دنباله دار 67P/Churyumov-Gerasimenko، مقادیر عظیمی از اکسیژن خالص (O2) منتشر می شود. اکسیژن یک عنصر بسیار شایع در ساختار ترکیبات است اما به علت تمایل بالایی که به واکنش پذیری دارد، عمدتا در ترکیباتی نظیر مونواکسید کربن (CO)، دی اکسید کربن (CO2) یا آب (H2O) دیده می شود.

با استفاده از سنسورهای موجود روی روزتا، ESA تایید می کند که میزان اکسیژ« موجود در ابر گازی پیرامون 67P پایدار بوده است. یعنی زمان تشکیل این ستاره ی دنباله دار طی 4.6 میلیارد سال پیش، اکسیژن به وسیله جاذبه محصور شده است. چنین مسئله ای، می توان خط بطلانی روی اعتقاد پیشین ستاره شناسان بکشد که می گفتند منظومه شمسی بسیار گرم تر از حالت کنونی اش بوده است، در حقیقت اگر این باور قدیمی صحت داشته باشد، اصلا امکان ندارد که اکسیژن به صورت مولکولی (O-O) بتواند در این ستاره دنباله دار وجود داشته باشد.

مورد خوشحال کننده ی بعدی، وجود حیات فرازمینی است. اگر اکسیژن در جایی غیر از زمین وجود داشته باشد، پس امکان حیات هم فراهم خواهد آمد. با این حال ESA معتقد است اکسیژن موجود در جو 67P از زمان تشکیل منظومه شمسی وجود داشته. بنابراین نمی توان آن را دلیل محکمی برای اثبات زندگی فرازمینی دانست.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • pooria_oo
    pooria_oo | ۸ آبان ۱۳۹۴

    همیشه واسم سوال بوده که چرا وقتی اسم حیات حیات غیر زمینی میاد، اکسیژن و آب هم همراشه. چه دلیلی داره اونا مث ما وابسته به آب و اکسیژن باشن؟

  • M.R.P
    M.R.P | ۸ آبان ۱۳۹۴

    یه روزی همینجا تیتر میزنید"کشف اولین موجود فضایی" به امید اون روز.

مطالب پیشنهادی