ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

استراتژی رشد

حاضرجواب ها فارغ از میزان هوش خود، شخصیت کاریزماتیک تری دارند

حاضرجوابی های شوخ طبعانه ی افراد باهوش برای خیلی از ما خوشایند محسوب می شود. وقتی مکالمه ی ما با یک نفر دیگر (چه گفتگوی کاری باشد و چه گپ و گفتی دوستانه) جریان رفت ...

پیام ادیب
نوشته شده توسط پیام ادیب | ۱۵ آذر ۱۳۹۴ | ۱۵:۰۰

حاضرجوابی های شوخ طبعانه ی افراد باهوش برای خیلی از ما خوشایند محسوب می شود. وقتی مکالمه ی ما با یک نفر دیگر (چه گفتگوی کاری باشد و چه گپ و گفتی دوستانه) جریان رفت و برگشتی سریع و روانی پیدا می کند، احتمال اینکه از فرد مقابل خوشمان بیاید بیشتر خواهد بود. اما طبق تحقیقات تازه ای که در مجله ی علم روانشناسی منتشر شده، عامل تأثیرگذار در این میان سرعت است.

نویسندگان پژوهش مورد بحث از دانشگاه های کوئینزلند و وریجه ی آمستردام می گویند: «چالاکی ذهنی به افراد اجازه می دهد نیازهای موقعیت های مختلف را سریعاً درک کنند، طیف وسیعی از واکنش های پذیرفته شده در چارچوب های اجتماعی در ذهن خود در نظر بگیرند، واکنش های اولیه ی نامناسب را با ارائه ی سریع پاسخی غیر تهاجمی بپوشانند و در بحث مشارکتی شوخ طبعانه و موقعیت شناسانه داشته باشند».

در ادامه ی این مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

پژوهشگران این تحقیق چند گروه از دوستان دانشگاهی را در محیط دانشگاه انتخاب کردند و از آنها خواستند از لحاظ کاریزما یا جاذبه ی ذاتی افراد و مهارت های اجتماعی به یکدیگر امتیاز بدهند. هوش هر یک از این افراد نیز به طور جداگانه مورد ارزیابی قرار گرفت و مجموعه ی کاملی از تست های شخصیتی نیز از آنها به عمل آمد. برای سنجش چالاکی ذهنی، لازم بود هر یک از آنها به ۳۰ سؤال اطلاعات عمومی پاسخ دهند. مثلاً از آنها خواسته می شد در سریع ترین زمان ممکن یک سنگ قیمتی نام ببرند. دو آزمون دیگر نیز از آنها به عمل آمد، که در اولی از آنها خواسته می شد موقعیت یک نقطه را روی صفحه ی نمایشگر شناسایی کنند و در دیگری باید همسان بودن یا نبودن چند جفت الگو را تشخیص می دادند و اعلام می کردند.

نتایج نشان می داد آن دسته از افرادی که از چالاکی ذهنی بیشتری برخوردار بودند توسط دوستان خود شخصیت کاریزماتیک تری در نظر گرفته می شدند. پژوهشگران عقیده دارند «این نتیجه، فارغ از بهره ی هوشی، اطلاعات عمومی و دیگر معیارهای شخصیتی آنان به دست آمده است». به عبارت دیگر، سرعت افراد در ارائه ی واکنش مناسب به نسبت هوش نقش بیشتری در کاریزما یا جاذبه ی شخصیتی افراد بازی می کند.

در ادامه ی این پژوهش آمده است: «اینکه چالاکی ذهنی چگونه بروز رفتارهای کاریزماتیک را تسهیل می کند سؤالی است که باید پژوهش های بعدی به دنبال پاسخ آن باشند. اما دسترسی به طیف وسیع تری از واکنش های اجتماعی در محدوده ی واکنش های پذیرفته شده، می تواند یکی از پاسخ های احتمالی این سؤال باشد».

جالب اینجاست که چالاکی ذهنی لزوماً به معنای بهره مندی افراد از مهارت های اجتماعی بالا نبوده است؛ بلکه صرفاً آنها را شخصیتی کاریزماتیک تر معرفی می کند. شما هم اگر در ایستگاه مترو، فاصله ی کمی با قطار در حال عبور داشته باشید، موج هوای ناشی از سرعت آن شما را تحت تأثیر قرار خواهد داد. افراد نیز به همین ترتیب می توانند فارغ از محتوای کلام، با سرعت و چالاکی خود در جریان دادن به گفتگوها تحسین دیگران را بر انگیزند و آنها را مجذوب خود کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • جعفر
    جعفر | ۱۵ آذر ۱۳۹۴

    به نظز من این یک ویژگی ذاتی نیست بلکه نسبت به شرایط و فشاری که روی ذهن میاریم میتونیم ذهن چالاکی داشته باشیم یا نداشته باشیم
    مثلا افرادی رو در نظر بگیرید که بیشتر اوقات به خاطر کا و یا علاقه
    در حال گفتگو و حرف زدنن خب این افراد فشار بیشتری برای تولید و سرعت کلمات به ذهنشون میارن خب بعد از مدتی میشن یه حاضر جواب
    ولی افرادی که زیاد حرف نمیزنن و یک جا میشینن خب سرعت ذهنی کمتری دارن و حتی برای جواب سوالات ساده من من میکنن

    • BuBo
      BuBo | ۱۵ آذر ۱۳۹۴

      حاضر جوابی به (( این افراد فشار بیشتری برای تولید و سرعت کلمات به ذهنشون میارن)) نیست
      تعداد تولید حاضر جوابی نیست، وقتی جوابی داری یعنی میتونی مغلطه کنی یا جوری از شرایط حال، اتفاقات گذشته، رفتارهای فرد مقابل و خیلی فاکتورهای دیگه بر علیه طرف مقابلت استفاده کنی و این محاسبات رو تو لحظه انجام بدی میشه حاضر جوابی، (که باید جز لاینفک یه وکیل باشه این مورد.)
      وگرنه اون تعریفی که شما کردی بهش میگن تند خوانی نصرت :D

      • Soryash
        Soryash | ۱۶ آذر ۱۳۹۴

        جوابت انصافا جواب بود ، بسی حاااال فرمودیم

    • علی
      علی | ۱۵ آذر ۱۳۹۴

      نظر شما مهم نیست.برای اینکه علمی نیست

    • sorush33
      sorush33 | ۱۶ آذر ۱۳۹۴

      تاحدودی موافقم
      برای مثال گیم خیلی تو درک و عملکرد سریع افراد نسبت به اتفاقات اطرافشون تاثیر میذاره.مقاله های زیادی هم در این خصوص تاحالا منتشر شده
      ولی حاضر جوابی بیشتر جنبه ذاتی داره تا اکتسابی

مطالب پیشنهادی