راهنمای استراتژی های موثر League of Legends؛ قهرمان ها و نقش آن ها در بازی

در عصری از صنعت بازی های ویدیویی هستیم که ناشر ها دست به هر کاری می زنند تا محصولات خود را به قیمت گزاف به فروش برسانند. از عرضه بسته های الحاقی ۵۰ دلاری بگیرید تا خریدهای ریز و درشت درون بازی در مطرح ترین و نامدارترین عناوین.

اما در این صنعت بی رحم یک نام هم روز به روز بزرگ تر و عظیم تر می شود و پای خود را به تمامی پلتفرم ها باز می کند: Free to Play. این نام به بازی هایی گفته می شود که برای بازی کردن شان نیاز نیست حتی یک ریال هم پول بپردازید، اما متاسفانه باز هم به دلیل برخی سیاست های سودجویانه، F2P چندان مورد پسند بازیکنان نیست.

صحبت از F2P که می شود یاد بازی های Freemium تلفن های هوشمند می افتیم که برای خرید کوچک ترین آیتم ها هم باید مبلغ های گزاف پرداخت کنیم، یاد عنوان هایی می افتیم که پول خرج کردن به مهارت و کار تیمی می چربد. انکار نمی کنیم، حتی بازار F2P هم آبروی چندانی ندارد.

اما نباید تیشه به ریشه تمامی بازی های این سبک بزنیم، بزرگ ترین عناوین عرصه Free to Play یعنی Dota 2 و League of Legends، روز به روز عظیم تر می شوند، بازیکنان بیشتری به سمت خود جذب می کنند و به محبوبیت شان می افزایند.

League of Legends در حال حاضر یکی از عظیم ترین بازی های رقابتی است. عنوانی F2P و در سبک MOBA که بیش از ۶ سال از عرضه اش می گذرد. توسعه دهندگان LoL در تمام این سال ها و با فراهم کردن نه یک بازی، بلکه یک دنیای مستقل و بدون سیاست های نادرست بازی های رایگان، جایگاه خود را در پلتفرم PC مستحکم کرده اند.

محبوبیت سبک MOBA در ایران روز به روز در حال افزایش است، بنابراین بر آن شدیم با معرفی مطرح ترین عنوان این سبک یعنی League of Legends کمکی به جایگاه این ژانر بازی ها کنیم. در این سلسله مقالات ابتدا با مفهوم سبک MOBA آشنا می شوید و سپس به سراغ یکی از بزرگ ترین نام های این سبک می رویم.

با مراجعه به وبسایت League of Legends و دانلود رایگان این بازی می توانید ما را با این مقالات همراهی کنید و تجربه های تان را با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

اصلی ترین و ابتدایی ترین ارکان های League of Legends و هر عنوان موبا دیگری را شخصیت های قابل بازی یا Champion ها تشکیل می دهند. هر بازیکن بر اساس نقشی که در بازی از او انتظار می رود با بدست گرفتن کنترل یکی از این شخصیت ها وارد بازی می شود و وظیفه دارد نقش خود را به بهترین شکل ممکن انجام دهد.

جدا از هدف اصلی بازی در لیگ آو لجندز یعنی نابود ساختن Nexus، بخش زیادی از هر بازی به صورت نبرد های تیمی و تک به تک میان دو تیم پیش می رود. هر تیم با از پای در آوردن رقیبش باید راه خود را برای رسیدن به نکسوس تیم حریف هموار کند.

Capture

لازمه کشتن قهرمان ها، آسیب رساندن به آن هاست، مکانیزم اصلی که در لیگ آو لجندز برای آسیب رساندن به هر قهرمان تعریف شده Damage نام دارد، تعریف دقیق دمیج، کاهش نوار سلامتی هر واحد مانند قهرمانان به ازای حملات هجومی به آن ها از سمت یک واحد دیگر است.

از بین تمامی خصلت های اساسی هر قهرمان آن هایی که به طور مستقیم روی مقدار آسیب ناشی از ضربات و قابلیت های آنان تاثیر دارند، Attack Damage و Ability Power هستند و هر کدام بسته به قهرمان، آسیب ناشی از قدرت های او را افزایش می دهند.

Screen30

طرق آسیب رساندن به یک واحد در لیگ آو لجندز عبارت اند از ضربه های عادی، بعضی از مهارت های هر قهرمان و برخی آیتم هایی که قابلیت های مخصوص به خود را دارند. برای فهم بهتر ساز و کار قهرمانان در لیگ آو لجندز، ابتدا باید انواع این دمیج ها را به طور کامل درک کنیم.

آسیب ناشی از ضربات معمولی یا Basic Attacks Damage نوعی از دمیج است که تمامی قهرمانان بر اثر ضربات معمولی به هدف خود وارد می کنند. مقدار این آسیب در شروع هر بازی برای تمامی قهرمانان منحصر به فرد است و با بالا رفتن لول و خرید آیتم های متعدد که Attack Damage را افزایش می دهند قدرت آن بیشتر می شود.

Screen29

Ability Damage قدرت ضربه مهارت های هر قهرمان است. بر اساس سطح این قابلیت ها و آیتم های خریداری شده توسط بازیکن مقدار آسیب قابلیت ها با پیشروی در طول بازی به مرور بیشتر و بیشتر می شود. مقدار دمیج برخی قابلیت ها با Attack Damage، برخی با Ability Power و برخی با هر دو افزایش می یابند.

اما جدا از نحوه های آسیب رساندن، خود این Damage ها هم انواع متفاوتی دارند. آسیب ها به طور کلی به دو دسته فیزیکی و جادویی دست بندی می شوند. تقریبا ضربات عادی تمامی قهرمانان آسیب فیزیکی یا Physical Damage وارد می کنند، اما برخی مهارت ها منجر به آسیب فیزیکی و برخی منجر به آسیب جادویی می شوند.

Screen32

تفاوت بین این دو نوع دمیج در این است که در بعد دفاعی، برای جلوگیری از هر کدام از این ها به نوعی ابزار کاملا متفاوت نیاز است و لزوما مقاومت در برابر آسیب های فیزیکی به معنی مقاومت در برابر آسیب های جادویی نیست. در ادامه ابزار لازم برای دفاع از این آسیب ها را معرفی خواهیم کرد.

یک نوع دیگر تقسیم بندی ضربات و آسیب ها، مدت زمانی است که طول می کشد که آن ضربه به هدف وارد شود. آسیب های انفجاری یا Burst Damage آن نوع آسیب ها هستند که به طور ناگهانی و لحظه ای و آسیب های ادامه دار یا Continuous Damage آسیب هایی هستند که به طور مداوم و به مرور به یک هدف وارد می شوند.

Screen33

تفاوت این دو در این است که قهرمانی که از ضربات انفجاری استفاده می کند مقدار بسیار زیادی دمیج به طور ناگهانی به هدف وارد می کند اما پس از آن قادر نیست آسیب قابل ملاحظه ای به هدفش بزند. اما قهرمانی که از ضربات ادامه دار استفاده می کنند به مرور و در هر نوبت با یک ضربه به هدفشان آسیب نسبتا قابل ملاحظه ای به آن ها وارد می کند.

چمپیون ها بر اساس خصلت های شان نقش های متفاوتی دارند که موجب می شود کاری که در بازی از آن ها انتظار می رود و نحوه بازی با آن ها کاملا متفاوت از هم باشند. اول از همه دسته بندی و انواع این خصلت ها را نشان می دهیم و سپس نقش قهرمان ها را بیان می کنیم.

Screen34

هجومی

  • Attack Damage: این خصلت نمایانگر قدرت ضربات معمولی است که بالاتر ذکر کردیم و روی افزایش میزان قدرت برخی مهارت های بعضی قهرمان ها هم تاثیر دارد.
  • Armor Penetration: مشخص می کند که آسیب های فیزیکی تا چه Armor هدف را نادیده می گیرند، هر چه مقدار Armor Penetration کمتر باشد ضربات فیزیکی آسیب کمتری به هدف مورد حمله وارد می کنند.
  • Attack Speed: مشخص کننده سرعت ضربات عادی هر چمپیون است.
  • Critical Strike Chance: درصدی که احتمال دارد هر ضربه معمولی دمیج Critical وارد کند. Critical نوعی از دمیج ها هستند که چند برابر بیشتر از اتک های معمولی قدرت دارند و به صورت کاملا شانسی و بر اساس درصد Critical Strike Chance اتفاق می افتند.
  • Critical Strike Damage: درصد افزایش اسیب های Critical نسبت به آسیب های عادی است.
  • Life Steal: نشانگر درصدی از ضربات عادی است که به نوار Health چمپیون اضافه می شود.

Screen32

دفاعی

  • Armor: همان طور که گفتیم برای دفاع در برابر انواع دمیج ها ابزار متفاوتی لازم است. مولفه مورد نیاز برای جلوگیری از آسیب های فیزیکی Armor نام دارد. آرمور یک عدد است و هر چه مقدار آن بیشتر باشد، درصد آسیب وارده ناشی از ضربات فیزیکی به قهرمان کاهش می یابد.
  • Health: مشخص کننده نهایت مقدار آسیبی است که هر قهرمان تا قبل از مرگ می تواند تحمل کند.
  • Health Regeneration: مشخص کننده سرعت طبیعی پر شدن نوار Health هر چمپیون است.
  • Magic Resistance: این خصلت ابزار لازم برای دفع ضربات جادویی است و نمایشگر مقاومت در برابر قابلیت هایی است که Magic Damage وارد می کنند.

Screen31

مهارتی

  • Ability Power: موجب افزایش دمیج مهارت هایی می شود که با Ability Power قدرت آن ها بالاتر می رود.
  • Cooldown Reduction: واژه Cooldown نمایانگر مدت زمانی است که باید بعد از استفاده از هر مهارت سپری شود تا بار دیگر بتوان از آن استفاده کرد. این خصلت درصد کاهش یافتن Cooldown مهارت ها بعد از هر بار استفاده است.
  • Magic Penetration: مشخص می کند مهارت ها و آیتم هایی که Magic Damage وارد می کنند تا چه حد Magic Resistance هدف را نادیده می گیرند.
  • Mana: نهایت مقدار مانایی که هر قهرمان در اختیار دارد و با استفاده از آن می تواند از قابلیت هایش استفاده کند.
  • Mana Regeneration: سرعت طبیعی پر شدن نوار مانا است.

Screen36

حرکتی

  • Movement Speed: سرعت حرکت هر واحد در نقشه بازی است.

خب، با وجود تمام این واژگان گوناگون، خصلت های مختلف و تعریفات جور وا جور، دنبال کردن و فهم این مطلب برای بازیکنان نا آشنا به این ژانر کمی دشوار می شود. بگذارید تمامی این مطالب گفته شده را با یک مثال بیشتر توضیح دهیم.

یکی از قهرمانان لیگ آو لجندز، شخصیتی به نام Ezreal است که قابلیت اول او Mystic Shot نام دارد. خارج از این که اصلا این قابلیت دقیقا چه کار می کند، ما تنها می خواهیم ببینیم این قابلیت چه آسیبی و به چه شکلی به اهداف خود وارد می کند. طبق جملات دقیق آمده در League of Legends، مقدار دمیج این قابلیت این گونه است:

(PHYSICAL DAMAGE: 35 / 55 / 75 / 95 / 115 (+ 110% AD) (+ 40% AP

اما این عبارت اصلا به چه معناست؟ قسمت Physical Damage بیانگر این است که نوع آسیب وارد شده به هدف از نوع آسیب فیزیکی است، بنابراین قهرمانان تیم حریف می توانند با افزایش Armor خود از آسیب ناشی از این قابلیت بکاهند.

دومین بخش این عبارت ۳۵ / ۵۵ / ۷۵ / ۹۵ / ۱۱۵ به معنی دمیج عادی این مهارت بدون هیچ گونه آیتمی در هر سطح است. اگر یادتان باشد گفتیم مهارت های پایه ای هر قهرمان پنج سطح مختلف دارد، این عبارت نشان می دهد که در حالت عادی و بدون داشتن هیچ آیتمی، سطح یک این قابلیت ۳۵ آسیب فیزیکی و سطح دوم ۵۵ آسیب فیزیکی به هدف خود وارد می کند.

در بخش بعدی یعنی (۱۱۰% AD 40%)(+AP+)، عبارت اختصاری AD به معنی Attack Damage و AP به معنی Ability Power هستند. +۱۱۰% AD یعنی به ازای هر یک افزایش Attack Damage این قهرمان، ۱.۱ واحد و +۴۰% AP یعنی با هر یک افزایش Ability Power دقیقا ۰.۴ واحد به آسیب این مهارت اضافه می شود.

اما بر این اساس که هر چمپیون چه مقداری از هر کدام از این خصلت ها را دارد در این دسته ها قرار می گیرد.

Zed_Splash_0

Assassins: کلاسی از چمپیون ها هستند که می توانند در مدت زمان بسیار کوتاهی، آسیب قابل توجهی به یک هدف واحد وارد کنند، یعنی به عبارتی نوع ضربات آن ها اغلب به صورت انفجاری است. هدف اصلی آن ها کشتن و از پای در آوردن سایر چمپیون های تیم مقابل است. این دسته از چمپیون ها به طرز قابل توجهی سریع ساخته می شوند، به هدفشان حمله می کنند و تا حد ممکن به او آسیب می زنند و سپس با بیشترین سرعت ممکن فرار می کنند.

آن ها فرصت طلب هستند، به این معنی که یک هدف را زیر نظر می گیرند و منتظر می مانند که از بقیه هم تیمی هایش فاصله بگیرد و تنها شود، سپس با یک حرکت غافل گیرانه به جای حمله مستقیم تا حد ممکن به او آسیب وارد می کنند.

Assassin ها در مقابل هدف هایی که Health کمی دارند، مانند Mage ها و Marksman ها بسیار موثر هستند اما در مقابل دسته های Tank و Fighter چندان کاری از پیش نمی برند.

garen-splash_art-league_of_legends-1366x768

Fighter: کلاسی از چمپیون های نزدیک زن و میانه رو بین حمله و دفاع هستند، یعنی به علت نوع ضربات ادامه دارشان هم می توانند تا حد خوبی به سایر واحد ها آسیب وارد کنند و هم به خاطر داشتن آرمور و Health نسبتا زیاد تا حد قابل قبولی در مقابل ضربات دشمنان مقاوم هستند.

Fighter ها به گونه ای طراحی شده اند که در نبرد ها تا حد ممکن دوام بیاورند و در همین حال به چمپیون مقابلشان آسیب بزنند، هرچند به این علت که نزدیک زن هستند، یعنی باید تا حد ممکن به هدف شان نزدیک شوند و مدت زمانی زیادی طول می کشد تا به هدفشان آسیب وارد کنند. کنترل آن ها با قابلیت های دفاعی راحت تر و آسیب پذیر تر هستند.

در نبرد های تن به تن، Fighter ها به اساسین ها و تانک ها برتری دارند اما در مقابله با Marksman ها و Mage ها که دور برد هستند و اجازه نمی دهند Fighter ها نزدیک شان شوند، مشکل دارند.

poppy

Tank: تانک ها چمپیون های نزدیک زنی هستند که قدرت ضربات شان را فدای اسقامت در برابر ضربات و آسیب های دشمنان می کنند. در درگیری های تیمی، هدف تانک ها به هیچ وجه کشتن چمپیون های تیم مقابل نیست، بلکه در عوض باید با اذیت کردن آن ها حواس شان را به خودشان معطوف کنند تا هم تیمی هایی که آسیب پذیر تر هستند و سریع تر نسبت به بقیه کشته می شوند بتوانند در نبرد ها زنده بمانند. جدا از خصلت های طبیعی دفاعی تانک ها، مهارت های آنان نیز اغلب در خدمت نقش آن هاست و با استفاده از آیتم های دفاعی می توانند خود را از آن چه که هستند هم قوی تر کنند.

با این حال در نبرد های تک به تک، تانک ها به علت قدرت کم ضربات شان و عدم وجود قابلیت های هجومی و سرعت کم شان چندان موثر نیستند، شاید به علت Health، آرمور و Magic Resistance بالای شان بتوانند در مقابل Mage ها و Assassin ها مقاومت کنند اما در مقابل Marksman ها و Fighter ها آسیب پذیر هستند.

Veigar_OriginalSkin

Mage: هیرو هایی هستند که برد ضربات عادیشان نسبتا زیاد و منبع اصلی قدرت شان، قابلیت های آنان است و وابستگی بسیار زیادی به آیتم ها دارند که تا حد ممکن قدرت قابلیت های شان بالاتر برود. Mage ها می توانند با استفاده از قابلیت هایشان یک کمبو کامل روی هدف خود پیاده کنند اما چالش قابلیت های آنان در این است که هدف شان می تواند از قابلیت های شان جا خالی بدهد و بگریزد.

در درگیری های تیمی، با وجود این که هدف Mage ها از پای در آوردن هدف های کلیدی تیم مقابل است اما می توانند از صحنه نبرد دور شوند و با مهارت های شان از تیم خود حفاظت کنند.

Mage ها ذاتا شکننده هستند و با ضربه های قوی به راحتی از پای در می آیند، اما در مقابل Marksman ها که ضربات آن ها به صورت دنباله دار است اغلب پیروز هستند و به لطف مهارت هایشان می توانند Fighter هایی که به صورت مستقیم به آن ها نزدیک می شوند را به راحتی از پیش روی بر دارند. اما تانک ها به لطف آسیب پذیری بالای شان به راحتی در مقابل آنان خم نمی شوند و Assassin ها هم می توانند به سرعت هر چه تمام آنان را از پیش روی بردارند.

braum-league-of-legends-splash-art-hd-1920x1080

Support: همان طور که از نام شان مشخص است این دسته از قهرمانان پشتیبان هم تیمی های شان هستند. ساپورت ها اغلب قدرت آسیب زنی بالایی ندارد و در نبرد های تک به تک به راحتی از پای در می آیند، اما به لطف قابلیت هایشان در نبرد های تیمی می توانند جان یاران شان را نجات یا قدرت آن ها را به طرز قابل ملاحظه ای افزایش دهند.

ezi

Marksman: یا Attack Damage Carry) ADC) کلاسی از قهرمان های دور برد هستند که برای آسیب رساندن بیشتر به ضربات معمولی خود اکتفا می کنند. به لطف برد بالا و ادامه دار بودن ضرباتشان این قهرمان ها می توانند در فاصله ای محافظه کارانه از دشمنان شان قرار بگیرند و آسیب قابل ملاحظه ای به آنان وارد کنند.

ADC ها در اوایل بازی نسبتا ضعیف هستند و وابستگی بسیار زیادی به آیتم های مختلف برای تقویت قدرت های هجومی شان دارند.

همچنین به دلیل ضعف قابلیت های دفاعی شان در مقابل ضربات انفجاری، به شدت حساس اند و توسط Assassin و Mage ها به راحتی از پای در می آیند، اما در برابر قهرمانانی که ضربات ادامه دار به هدف شان وارد می کنند و برد کمی دارند مانند تانک ها و فایتر ها، اغلب پیروز هستند.

yi

البته باید یادتان باشد که یک قهرمان لزوما فقط در یکی از این دسته ها قرار نمی گیرد، حتی خود لیگ آو لجندز هم برای آنان یک نقش اولیه و ثانویه در نظر گرفته. برای مثال خیلی از تانک ها نقش ساپورت هم دارند یا بسیاری از Mage ها Assassin هم هستند.

ابتدایی ترین لازمه برد هر بازی در لیگ آو لجندز این است که قهرمانان هر تیم به گونه انتخاب شوند که بتوانند تمامی این نقش ها را پوشش دهند. برای مثال هر تیمی برای دوام آوردن در مبارزات حتما باید یک قهرمان تانک داشته باشد و برای از پای در آوردن اهداف مهم باید یکی از Assassin های بازی هم در تیم باشد.

darius

به علاوه، نوع ضربات کل تیم نباید فقط Attack Damage یا Magic Damage باشد، بلکه باید هر دو این را در بر بگیرد تا اگر تیم مقابل در برابر Attack Damage آسیب پذیر نبود، نتوانند در برابر Magic Damage ایستادگی کند.

در نهایت، جایگاه هر قهرمان در مپ بازی و لاین ها بر اساس خصلت ها و نقش آن ها متفاوت خواهند بود که در قسمت بعدی، تفاوت میان لاین ها و جایگاه ها در نقشه را بیان می کنیم.

image - Copy

ویجیاتو

نظرات ۱۹

وارد شوید

برای گفتگو با کاربران، وارد حساب کاربری خود شوید.

ورود

رمزتان را گم کرده‌اید؟