ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

10 خودرو تاثیر گذار در زندگی جهانیان؛ شگفتی های چهارچرخ دنیای تکنولوژی

از زمان تولید اولین خودرو بیش از یک قرن می گذرد و در تمام این سال ها شاهد تولید صد ها مدل خودرو از 10 ها سازنده خودرو بودیم. بسیاری از این خودروها با تفاوت ...

حمید رضا زنگنه
نوشته شده توسط حمید رضا زنگنه | ۵ دی ۱۳۹۴ | ۱۹:۰۰

از زمان تولید اولین خودرو بیش از یک قرن می گذرد و در تمام این سال ها شاهد تولید صد ها مدل خودرو از 10 ها سازنده خودرو بودیم. بسیاری از این خودروها با تفاوت خیلی ناچیز با مدل های قبلی ساخته شده اند، اما در میان این تعداد بی شمار خودروهای تولیدی تنها تعداد محدودی بودند که باعث بدعت گذاری در صنعت خودرو سازی شدند.

در ادامه این مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

1 – بنز موتور واگن 1885

اولین خودروی جهان. این خودرو اولین خودرویی بود که با انگیزه شخصی ساخته شده بود. قبل از اختراع این خودرو مردم با اسب و درشکه سفر می کردند. این خودرو که ظرفیت حمل دو نفر را داشت، دارای یک سیلندر چهار زمانه بود که در عقب خودرو نصب شده بود. این خودروی اولیه دارای چرخ های پره ای با فرم استیل بود که به وسیله شفت های چوبی روی خودرو سوار میشد.

1

در آن زمان برچسب قیمتی این بنز حتی برای اغلب ثروتمدان بیش از حد گران بود. کارل بنز مخترع این خودرو و همسر و دو فرزندش 120 مایل با آن رانندگی کردند و زمانی که برگشتند، همسر کارل بنز ادعا می کرد در هنگام خرابی به تنهایی با بند جوراب و سنجاق سر به تعمیر این خودرو می پرداخته است.

2 – فورد مدل T مدل 1908

فورد مدل تی به سه شکل باعث تحول در صنعت خودرو شد، اولین خودرویی بود که در خط تولید ساخته می شد، خودرویی بود که با قیمت نسبتا مناسب و برای مردم طبقه متوسط جامعه ساخته می شد و باعث راه اندازی بازار جهانی خودرو شد. قبل از آنکه هنری فورد از خط تولید استفاده کند، خودروها بصورت دست ساز ساخته می شدند، البته ایده و اختراع خط تولید توسط هنری فورد انجام نشده بود، اما او اولین شخصی بود که از این ایده برای تولید انبوه خودرو استفاده کرد.

2

فورد این خودرو را برخلاف دیگر خودروهای موجود با قیمت ارزان عرضه می کرد، بنابراین خودرو را از حالت انحصاری که مختص قشر مرفه جامعه بود درآورد و در اختیار قشر متوسط جامعه قرار داد، حتی فورد مدل تی برای مردم دیگر کشورها بدون هزینه حمل و نقل ارسال می شد.  همه این دلایل فورد مدل تی را به یک اسطوره در صنعت جهان تبدیل می کند.

3 – کدیلاک تورینگ ادیشن 1912

برند کدیلاک در آغاز توسط هنری فورد تاسیس شد، اما صاحب این برند که یک راننده مسابقه ای بود بعد از یک مشاجره این کمپانی را ترک کرد. کمپانی مسیر پیشرفت را ادامه داد و در سال 1912 یکی از تاثیرگذار ترین خودروهای تاریخ این صنعت را عرضه کرد؛ کادیلاک تورینگ ادیشن. این خودرو کدیلاک را به عنوان تولید کننده خودروهای لوکس مشهور کرد، فقط بخاطر استفاده از استارت الکتریکی که مالک این خودرو را از استفاده از هندل بی نیاز می کرد.

3

قبل تولید این خودرو مردم برای روشن کردن خودروی خود مجبور بودند میله ای به نام هندل را درون مجرایی که به موتور متصل است، وارد کنند و با چرخاندن هندل موتور را روشن کنند. کدیلاک با ابداع این وسیله باعث پایین آمدن آسیب های وارده بخاطر استفاده از هندل شد و استفاده از خودرو را برای خانم ها بسیار راحت تر کرد. به دلیل دشوار بودن استفاده ار هندل برای خانم ها، کدیلاک در تبلیغات خود روی این مزیت بسیار مانور می داد.

4- بیوک Y JOB مدل 1938

بیوک با ارائه اولین خودروی کانسپت در سال 1938 وارد دنیای خودروسازی شد. جنرال موتور با ارائه این خودرو قصد به نمایش گذاشتن قدرت طراحی و تکنولوژی کمپانی را داشت، بنابراین بیوک Y-Job را با چراغ های مخفی شونده، شیشه های برقی، دستگیره های در همسطح با بدنه و چند آپشن کاملا خلاقانه دیگر به نمایش گذاشت.

4

بیوک این امکانات را تا اواسط دهه 50 میلادی بر روی خودروهایش استفاده می کرد، حتی این طرح جلو پنجره تاکنون نیز روی خودروهای بیوک حفظ شده است و نماد این کمپانی محسوب می شود.

5 – فولکس واگن بیتل 1938

کمپانی فولکس واگن در سال 1938 فولکس بیتل را تولید کرد، خودرویی کوچک، ساده، قابل اطمینان و کم خرج. بعد از جنگ دوم در سال 1945 بیتل خودرویی پر طرفدار شده بود. تولید بیتل تا سال 2003 در برزیل ادامه داشت و در کل این خودرو 65 سال روی خط تولید بود.

5

بیتل پر تیراژترین خودروی جهان با تعداد بیش از 21 میلیون دستگاه است. فولکس بیتل توسط فردیناند پورشه طراحی شده که اصول طراحی آن به عنوان یک خودرو کوچک موتور عقب تا مدل های امروزی پورشه 911 ادامه دارد.

6- بانتام جیپ 1940

جیپ در واقع تولید کمپانی آمریکایی بانتام bantam در ایالت پنسیلوانیا است.این خودرو ساده که بصورت دو دیفرانسیل تولید می شد در سال 1940 صنعت خودروسازی را دچار تحول عظیمی کرد. این خودرو برای کمک به ارتش آمریکا برای پیروزی در جنگ جهانی دوم ساخته شده بود. البته بانتام کمپانی بزرگی نبود، بلکه کارخانه ای کوچک و در حال ورشکستگی بود که با کمک های مردمی برای تامین نیاز ارتش این خودرو را تولید می کرد.

6

جیپ خودرویی قوی بود که در کویر، جنگل، ساحل و کوهستان عملکرد فوق العاده ای داشت و باعث برتری ارتش آمریکا در میدان نبرد می شد. به قول آمریکایی ها "جیپ خودرویی است که می تواند هرجا برود و هر کاری انجام دهد"، هنوز هم تولیدات جیپ این عملکرد عالی را از پدران خود به ارث می برند.

7 – BMC مینی 1959

مینی در واقع بازار خودروهای کوچک و اقتصادی را تغییر داد. موتور مینی در جلوی خودرو قرار داشت و نیروی به چرخ های جلو منتقل می شد. چرخ های متحرک جلو و وزن کم این خودرو باعث پیروزی در مسابقات رالی مونت کارلو شد و این پیروزی ها در مسابقات زیادی ادامه داشت.

7

مینی دوست داشتنی تاثیر بسزایی بر روی خودروهای کوچک و اقتصادی بعد از خود داشت، بنابراین از خودروهای به یاد ماندنی صنعت خودروسازی خواهد بود.

8 – فورد ماستنگ 1964

فورد موستانگ – با تلفظ صحیح ماستنگ- در سال 1964 بر روی پلتفرم فورد فالکون ساخته شد. البته ماستانگ با درپوش موتوری طویل و بدنه ای عضلانی چهره نیرومندتر و خشمگین تر از فالکون داشت و دارای امکانات زیادی بود که در صورت سفارش مشتری روی خودرو نصب می شدند، علاوه براین موتوری 8 سیلندر خورجینی قدرتمندی به صورت سفارشی برای این مدل در تظر گرفته شده بود که هیجان مضاعفی را به آن می بخشید.

8

این امکانات بیشتر ماستانگ را شبیه یک خودروی اسپرت می کرد تا خودرویی خانوادگی. فورد با تولید ماستانگ به دومین خودروی پرفروش خود بعد از model A دست یافت. ماستانگ هنوز یکی از موفق ترین خودروهای اسپرت در تاریخ خودروسازی است.

9 – آئودی کوآترو اسپرت 1980

آئودی اسپرت کواترو اولین بار در سال 1980 در نمایشگاه ژنو در معرض دید عموم قرار گرفت و اولین خودرو سواری (غیر از مدل های شاسی بلند) بود که سیستم 4 چرخ متحرک بود (AWD) اختصاصی آئودی موسوم به کوآترو بهره می برد. این آئودی توانست برای سه سال متمادی پیروز مسابقات رالی قهرمانی جهان (WRC) شود.

9

قرار گرفتن اسپرت کواترو در این لیست تنها بخاطر قهرمانی ها در مسابقات رالی نبوده بلکه بخاطر دلیل مهمتری است، این خودرو آغازگر استفاده از سیستم AWD  برای خودروهای شهری است که مستقیما باعث افزایش ایمنی و آسایش به خصوص در شرایط نامساعد آب و هوایی می شود.

10 – تویوتا پریوس 1997

در سال 1995 تویوتا اولین خودروی هیبرید جهان را به عنوان خودرویی مفهومی در نمایشگاه خودروی توکیو به نمایش گذاشت. پس از دو سال تحقیق و بررسی بر روی این طرح، در سال 1997 تویوتا پریوس خط تولید کارخانه را ترک کرد. اولین نسل تویوتا پریوس اولین خودروی هیبرید جهان بود که به تولید انبوه می رسید.

10

روند موفقیت برای تویوتا پریوس تمام شدنی نبود، زیرا در همان سال عنوان بهترین خودروی سال ژاپن را به دست آورد. تویوتا پریوس به کسب موفقیت در آمریکا نیز ادامه داد و از طرف موسسه EPA عنوان پاک ترین خودروی فرخته شده در آمریکا را کسب کرد.نسل جدید این خودرو حالا به 70 کشور صادر می شود و در این کشورها از فروش خوبی برخوردار است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (11 مورد)
  • Amir daryan79
    Amir daryan79 | ۲۸ فروردین ۱۳۹۶

    پست عالی بود
    فقط ببخشید نسخه ی انگلیسی مقالرو ندارید؟

  • sorush33
    sorush33 | ۹ دی ۱۳۹۴

    پست عالی بود
    ممنون

  • آریا
    آریا | ۶ دی ۱۳۹۴

    بیوک قبل از جنگ جهانی دوم ماشینهاش شیشش برقی بود؟!!

  • ?
    ? | ۵ دی ۱۳۹۴

    ایران هنوز تو حال و هوای عکس اول مونده
    ?

  • حمید
    حمید | ۵ دی ۱۳۹۴

    پس پیکان چی شد؟ :D

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی