ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

«گوگل اکس» حالا از نام، لوگو و البته برنامه های جدیدی برای ریسک گریزی بهره می برد

گوگل اکس، آزمایشگاهی پنج ساله و مرموز که از ابتدا ایجاد شده بود تا پروژه هایی بلند پروازانه را پیگیری کند، حالا بالاخره به بخشی مستقل در آلفابت تبدیل شده. بیراه نیست اگر بگوییم که ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۲۳ دی ۱۳۹۴ | ۲۱:۳۰

گوگل اکس، آزمایشگاهی پنج ساله و مرموز که از ابتدا ایجاد شده بود تا پروژه هایی بلند پروازانه را پیگیری کند، حالا بالاخره به بخشی مستقل در آلفابت تبدیل شده. بیراه نیست اگر بگوییم که در زمان گوگل [و نه آلفابت]، این آزمایشگاه خواب شب را بر سهام داران کمپانی ساکن مانتین ویو حرام کرده بود چرا که همواره هزینه های بسیاری روی دست شرکت می گذاشت؛ هزینه هایی که مشخص نبود آیا نتیجه ای در بر دارند یا خیر.

پس از تجدید نظر در ساختار گوگل و ایجاد هولدینگ آلفابت، گوگل اکس از کار باز نماند و همچنان به پیگیری پروژه های بلند پروازانه اش می پرداخت اما دست کم این بار به گونه ای محتاط تر این کار را می کرد تا صدای سرمایه گذاران پس از شکست «گلس»، کمتر درآید.

در همین راستا، امروز بالاخره آلفابت اعلام کرد که «گوگل اکس» حالا به «اکس» تغییر نام داده. برای این بخش مستقل اکنون یک لوگوی جدید و جذاب نیز طراحی شده است [که آن را در پایین می بینید]. اما مسئله اصلی همانطور که گفتیم، محتاط تر شدن و نظارت بیشتر بر پروژه های در دست اقدام این آزمایشگاه یا حالا سازمان است. به همین دلیل، آلفابت در خود اکس قسمتی به نام «Foundry» تشکیل داده که در حکم یک نظارت کننده بر اقدامات آن عمل می کند.

x

به شکل های بسیاری، «اکس» حالا شبیه به یک آلفابت کوچک می شود؛ می خواهد استارتاپ های کوچک اما آینده دار را شکار کند و تمرکز ویژه ای بر توسعه سخت افزارها معطوف نماید. راه و رسم این دو مورد را گوگل پیش از این نشان داده که خوب می داند.

این در حالیست که اکنون اکس به عنوان یک کمپانی مستقل تحت نظر آلفابت، باید مخارج خود را به شکلی سازماندهی شده درآورد. در این میان یکی از افراد آشنا با برنامه های اکس بیان می کند که بلندپروازی های فوق العاده عظیم این آزمایشگاه همچنان به قوت خود باقی خواهند ماند و پیگیری خواهند شد.

دوران پس از «گلس»

sergey-brin-and-google-glass-w600

اکس تولیدات بسیار موفق و شایان ذکری داشته که از میان آنها می توان به «Google Brain» و «یادگیری عمیق» اشاره داشت. پروژه Insight هم که قرار بود نقشه مکان های داخلی را ایجاد کند پس از مدتی با «مپس» ادغام شد. مدتی پیش هم که بخش علوم زیستی از آن جدا شد و به عنوان یک کمپانی مستقل به نام Verily، تحت نظر خود آلفابت آغاز به کار کرد.

با وجود همه موارد یاد شده که هر کدام به تنهایی موفقیتی بزرگ به شمار می روند، آزمایشگاه اکس بیشتر در اذهان عمومی با پروژه ی شکست خورده ی «گلس» شناخته می شود. در ماه مارس سال ۲۰۱۵، دکتر آسترو تلر [Astro Teller]، شخصی که اکنون مدیریت این سازمان را بر عهده دارد گفت که ضعف های بازاریابی و عدم پیگیری راهکار های صحیح باعث شکست گلس شدند نه خود محصول و ضعف هایی که در آن مشاهده می شد. وی همچنین بیان داشت که گوگل به شکلی غیر طبیعی، توجه اذهان عمومی را به این محصول جلب کرد که همین موضوع، کار نادرستی بود.

حال وظیفه تصمیم گیری در خصوص پروژه های در دست اقدام اکس تحت نظارت بخش «Foundry» خواهد بود. این تیم وظیفه «ریسک-زدایی» از پروژه هایی که از سوی اکس متولد می شوند را دارد و اگر تشخیص دهد که پروژه ها در آینده با شکست مواجه می شوند، از پیشرفت آنها جلوگیری به عمل می آورد. در واقع با این راهکار، پروژه ها دو راه پیش روی خود دارند: یا باید در نهایت وارد بازار شده و سودآور باشند یا همان ابتدا در نطفه خفه شوند.

در گذشته چنین بود که سرمایه اکس از گوگل تامین می شد اما حالا مشخص نیست که کمک های مالی آلفابت مشمول حال این بخش می شوند یا خیر و جالب اینجاست که سخنگوی اکس هم حاضر نیست در این خصوص اظهار نظر کند.

آنچه مشخص است اما، اینکه از ۱۶ ماه گذشته تا کنون اکس مدیران و پژوهشگران بزرگی را از دست داده که از میان آنها می توان به Mary Lou Jepsen، Megan Smith، Claire Johnson و البته Chris O’Neill اشاره کرد.

حالا چه کسانی را باید بشناسیم؟

منابع مختلف خبری ادعا می کنند که در سال های ابتدایی اکس، آقای سرگئی برین، یکی از موسسین گوگل، به شدت درگیر مدیریت آزمایشگاه اکس بوده. پس از تغییر سازماندهی و شکل گیری آلفابت اما وی در شرکت مادر به کار مشغول است و دیگر کاری به کار اکس ندارد.

astro-teller_0-w600
دکتر آسترو تلر

حال سرپرستی این سازمان به Astro Teller واگذار شده، شخصی که از زمان مهاجرت موسس آزمایشگاه اکس، آقای Sebastian Thrun از گوگل در سال ۲۰۱۴ به این بخش آمده. البته نمی توان آقای «تلر» را «مدیر عامل» اکس خطاب کرد. آلفابت، برای آسترو تلر که دارای دکترای هوش مصنوعیست، لقب «کاپیتان ایده های بزرگ» را در نظر گرفته است.

Screen Shot 1394-10-23 at 16.58.24-w600
Obi Felten

در این میان خانم «Obi Felten» یکی دیگر از افرادی است که باید با او آشنا شوید. وی سرپرستی بخش Foundry را در خود اکس بر عهده دارد. بخشی که گفتیم برای پروژه های تازه ی اکس تصمیم گیری خواهد کرد تا در نهایت هزینه صرف آنها شود یا خیر.

خانم فلتن ۶ سال در تیم بازاریابی اروپای گوگل خدمت کرده و یکی از کارمندان سابق آزمایشگاه اکس بیان می کند حضور او در تیم مدیریتی این بخش، به معنای آن است که آلفابت نمی خواهد اجازه دهد بخش اکس از این پس به دور ریختن سرمایه ها مشغول گردد.

google-founders-larry-page-and-sergey-brin-15-w600

برخی دیگر که با این سازمان آشنایی دارند البته بر این باور هستند که خانم فلتن قادر به اتخاذ تصمیمات مهم در خصوص حیات یا کنارگذاری پروژه های مهم نیست. آشنایان با آزمایشگاه اکس بیان می کنند که همچنان تصمیم نهایی در مورد پروژه های جدید در اکس و شروع تحقیقات و صرف هزینه برای آنها، در دست «لری پیج» و «سرگئی برین» خواهد بود و این دو فرد هستند که تصمیم آخر را اتخاذ خواهند کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • narcis
    narcis | ۲۳ دی ۱۳۹۴

    سرگی برین که انقد همش می گفت تو اکس خیلی خودمم و عاشق اکس بود و کلی تعریف می کرد حالا اکس رو ول کرده؟؟ :|

  • kavan.h
    kavan.h | ۲۳ دی ۱۳۹۴

    دکتر استرو تلرو نیگا! ???

    توجه توجه بنده طرفدار گوگل هستم

  • knight.bivatan
    knight.bivatan | ۲۳ دی ۱۳۹۴

    ریسک روزی جواب میده از خودم بود
    دلم برا همه چیز تنگ شده

مطالب پیشنهادی