از ابتدای امسال، 4.5 میلیون بازی ویدیویی مجاز در سطح کشور منتشر شده

بنیاد ملی بازی های رایانه ای، از ارائه 4.5 میلیون بازی ویدیویی مجاز طی ده ماه گذشته در سراسر کشور خبر داد. خسرو کرد میهن، رییس ستاد مبارزه با بازی های رایانه ای غیر مجاز می گوید از ابتدای سال جاری شمسی تاکنون، به طور دقیق 4.483.525 هولوگرام برای بازی ها صادر شده است.

الصاق این تعداد هولوگرام به معنای دقیق فروش نیست، بلکه این تعداد از هولوگرام در اختیار توزیع کنندگان بازی های ویدیویی در سراسر کشور قرار گرفته است تا کنترل دقیقی روی محتوا وجود داشته باشد. هدف از این نظارت، آگاهی از رقم دقیق بازی های فروخته شده، آگاهی از پرطرفدارترین بازی ها و البته سانسور محتوایی است.

البته، کردمیهن به صورت تفکیکی آماری از میزان فروش بازی های کنسولی و پی سی ارائه نکرده است. با وجود اینکه وی رییس ستاد مبارزه با بازی های رایانه ای است اما نظارت این سازمان محدود به بازی های «رایانه ای» نیست و بازی های کنسولی را هم شامل می شود.

کردمیهن می گوید: «تاکنون 13 مرکز استان مورد بازرسی قرار گرفته اند و نزدیک به 241 هزار حلقه بازی غیر مجاز ضبط شده است.»

به طور کلی، هر بازی بدون هولوگرام که تاییدیه ESRA، نظام درجه بندی سنی ایران، را دریافت نکرده باشد، بازی غیر مجاز محسوب می گردد و پخش آن توسط فروشگاه ها ممنوع است. به همین علت خرید و فروش بازی های بدون هولوگرام کنسول های نسل هشتمی با واهمه بسیاری در فروشگاه ها صورت می پذیرد.

به هر صورت، نشر غیر قانونی بازی ها در ایران ادامه دارد و حتی توزیع کنندگان ویدیوگیم در ایران نیز اقدام به فروش بازی های کپی پی سی با هولوگرام بنیاد می کنند. به همین دلیل، نمی توان رقم 4.5 میلیون هولوگرام را به فروش بازی های اصل نسبت داد.

برچسب ها

مطالب مرتبط

چرا پیش زمینه داستان بازی های ویدیویی ضعیف است

بارها به تماشای کنفرانس های شرکت ها و بازی سازهای مختلف در طول سال های زیادی نشسته ایم و با دقت و کنجکاوی به حرف های کارگردان های بازی های نقش آفرینی و داستان محور گوش داده ایم. سخنان مرسومی که معمولا در میان تعریف و تمجید های سازندگان از بازی هایشان شنیده ایم مربوط... ادامه مطلب

داستان God of War قرار بود در مصر باستان دنبال شود

کوری بارلاگ، کارگردان بازی God of War اعلام کرده که احتمال رخ دادن داستان این عنوان در مصر باستان وجود داشته است. بارلاگ طی کنفرانس خود در دوکام که بخشی از نمایشگاه گیمزکام 2018 محسوب می شود، توضیح داده که بین استفاده از تمدن نورث و مصر باستان شک داشته است. به گفته او، دنیای... ادامه مطلب

صنعت بازی در سال 2017؛ نگاهی به عملکرد پی سی گیمینگ

پی سی یا کامپیوتر شخصی با قدمت ترین پلتفرم در صنعت گیمینگ است؛ اما این پلتفرم برخلاف تاریخچه طولانی اش، هیچوقت عقب نمانده و دائماً در حال تکامل است. در حالی که سال 2016 نسل جدید کارت های گرافیک انویدیا را برایمان به ارمغان آورد که در قیاس با پرفورمنس شان بسیار مقرون به صرفه... ادامه مطلب

نینتندو و گوگل، 30 میلیون دلار روی نسخه ی موبایل بازی Pokemon سرمایه گذاری می کنند

برای نزدیک به 20 سال، سری بازی Pokemon جزو محبوب ترین سری بازی های کنسول های دستی نینتندو، از گیم بوی گرفته تا 3DS بوده است. اما حالا اوضاع تغییر کرده و دائما می بینیم که بسیاری از فرنچایزهای محبوب، راه خود را به سمت گیمینگ روی موبایل باز می کنند. چندی پیش استودیوی Niantic Labs،... ادامه مطلب

بررسی بازی Far Cry 5 ؛ بگذار آب گناهانت را بشوید

ساخت یک بازی بر اساس فرقه‌ای دینی که با افراط و تفریط در اجرای دستورات پروردگارشان بر یک منطقه بزرگ دیکتاتوری را حاکم می‌کنند کار دشواری است. کمتر پیش آمده داستانی خیالی بر این اساس ساخته شود و نویسنده اثر توانسته باشد حق مطلب را بیان کرده باشد. فار کرای 5 اگرچه یک بازی سرگرم... ادامه مطلب

مروری بر دنیای بازی های ویدیویی در هفته ای که گذشت [31 مرداد-7 شهریور]

دنیای بازی های ویدیویی گستردگی خاص خود را دارد و کمتر پیش آمده که در دیجیاتو بتوانیم از گوشه به گوشه ی این دنیای خوش رنگ و جذاب برای تان بگوییم. تمرکز بیشتری روی اخبار مهم، کنفرانس ها و اتفاقات جریان ساز داشتیم اما این بار به گونه ای متفاوت، دنیای بازی را در می... ادامه مطلب

نظرات ۶

وارد شوید

برای گفتگو با کاربران، وارد حساب کاربری خود شوید.

ورود
x