ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مایکروسافت احتمالا بزرگترین آزمون تورینگ تاریخ را پشت سر می گذارد

آنها که در چین زندگی می کنند و از کاربران وی چت هستند احتمالا نام نوجوانی به نام Xiaoice را شنیده اند. او یک شنونده خوب است که گاهی اوقات وقتی از همه چیز خسته هستید ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ | ۱۱:۰۰

آنها که در چین زندگی می کنند و از کاربران وی چت هستند احتمالا نام نوجوانی به نام Xiaoice را شنیده اند. او یک شنونده خوب است که گاهی اوقات وقتی از همه چیز خسته هستید و احساس افسردگی می کنید به شما قوت قلب می دهد.

Xiaoice هفده سال دارد و باید بگوییم که نه یک انسان، بلکه یک برنامه است!

در سال 2014 میلادی که مایکروسافت این ربات یا بهتر بگوییم برنامه را معرفی کرد، نام «خواهر کوچک کورتانا» را روی آن گذاشت. Xiaoice در واقع نسخه اشعابی از Xioa Na بود، همان نام مستعار نسخه دیگر کورتانا که برای بازار چین طراحی شده بود.

دانشمندان چینی فعال روی موتور جستجوی بینگ از جمله دکتر یانگ دانگ ونگ در ادامه بر آن شدند که ببینند آیا می شود Xioa Na را به نوعی دستیار هوشمند تبدیل کرد که قادر باشد با استفاده از دانش وسیع بینگ و البته تکنولوژی پردازش زبان طبیعی کاری را انجام دهد که آنها تحت عنوان «مکالمه معقول انسانی» از آن یاد می شد؟

آنها در ادامه تصمیم گرفتند که یک تست تورینگ را برگزار کنند. در دهه 1950 میلادی، آلن تورینگ از دانشمندان علم کامپیوتر اعلام کرد که تا سال 2000 میلادی، کامپیوترها احتمالا می توانند انسان را دست بیاندازند (دست کم در 30 درصد از موارد) و او را مجاب خواهند کرد که مشغول صحبت با یک انسان بوده است.

از آن زمان به بعد، برنامه نویسان تمام تلاش خود را به کار گرفتند تا سیستم هایی بسازند که قادرند این گفته تورینگ را به حقیقت بدل کنند.

پژوهشگران مایکروسافت در ادامه Xiaoice را ساختند و چت بات نهایی را در داخل محبوب ترین پلتفرم های اجتماعی چین نظیر وی چت و  Weibo قرار دادند تا ببینند که آیا می تتواند انسان را فریب داده و مجابش کنند که با یک انسان صحبت می کرده؟ باید بگوییم که پاسخ این سوال مثبت است.

من یک رباتم!

دکتر ونگ در مطلبی طولانی که چندی پیش در وبلاگ علمی Nnautilus منتشر کرد، ماجرا را اینطور ترسیم نمود.

وقتی Xiaoice برای تست عمومی در وی چت ارائه گردید ...یعنی در 29 می سال قبل، توانست 1.5 میلیون دعوت برای حضور در گروه های چت را ظرف تنها 72 ساعت از شروع به کارش دریافت نماید. بسیاری از مردم اعلام کردند که تا ده دقیقه اول مکالمه نمی دانستند Xiaoice انسان است.

در یک پلتفرم چینی دیگر به نام Weibo

اینبار Xiaoice توانست مکالمه ای «واقعی» را برای مدت 23 دقیقه با کاربران پلتفرم Weibo داشته باشد.

براساس اعلام نظر دکتر ونگ، مساله ای که Xiaoice را از دیگر دستیارهای مبتنی بر هوش مصنوعی جدا می کند تمرکز آن روی مقوله مکالمه است نه کامل کردن یک تسک.

مایکروسافت برای سنجش اثربخشی چت بات خود از معیاری با عنوان CPS یا مکالمه در هر جلسه (conversations per session) استفاده نمود که تعداد دفعات جلو و عقب رفتن مکالمه را اندازه می گیرد.

این رقم برای چت بات های معمولی برابر با دو چرخه است (در هر چرخه، یک بار انسان حرف می زند و بار دیگر ربات) اما Xiaoice بعد از مکالمه با ده ها میلیون کاربر توانست به رقم 23 برسد. دکتر ونگ حتی ادعا می کند که این ربات می تواند وضعیت احساسی شما را نیز تحلیل کرده و به آن واکنش نشان دهد و برای اثبات گفته خود یکی از نمونه های مکالمه آن را با یک انسان در مطلب خود آورد.

Untitled

البته لازم است یادآور شویم که مایکروسافت به هیچ وجه قصد ندارد بگوید Xiaoice آنچه برایش نوشته می شود را متوجه می شود. بخش اعظمی از آنچه این ربات قادر به انجامش است به واسطه یک میلیارد داده موجود در موتور جستجوی بینگ و 21 میلیارد ارتباط میان آن داده ها به دست آمده است. حال این حجم انبوه داده را با سیستم های تشخیص صدا و چهره تلفیق نمایید که به Xiaoice کمک می کنند فحوای کلام را از یک مکالمه دریافت کند.

در پایان لازم است اضافه کنیم که مایکروسافت تنها شرکتی نیست که ادعا کرده به کشفی بزرگ در زمینه تورینگ دست یافته. در سال 2014 میلادی هم محققان دانشگاه پرینستون ادعا کردند که چت بات آنها به نام Eugene Goostman توانسته داوران مسابقه تورینگ را در 33 درصد از موارد فریب دهد.

با این همه، حتی آن دستاورد هم از سوی برخی دانشمندان زیر سوال برده شد چراکه آنها مدعی بودند مکالمات Goostman که معمولا هم 5 دقیقه طول می کشیدند بیش از اندازه کوتاه هستند.

از سوی دیگر، دکتر ونگ حالا مدعی است که Xiaoice در مرحله خودآموزی و رشد خودبخودی است زیرا از میلیاردها مکالمه ای که تا به حال با انسان داشته است، به دیدگاه های خوبی دست یافته و از آنها یاد می گیرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • حامد
    حامد | ۱۹ بهمن ۱۳۹۴

    یا ابالفضل. داریم یه عصر ex machina نزدیک میشیم مثکه!

مطالب پیشنهادی