ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

استراتژی رشد

چگونه می توان هم بلندپرواز بود و هم از استرس به دور؟

ما انسان ها موجودات شگفت انگیز و عجیب و غریبی هستیم. می توانیم به طور همزمان هم از چیزی هراس داشته باشیم و هم از تصور زندگی بدون آن عاجز باشیم. برای دور شدن از ...

پیام ادیب
نوشته شده توسط پیام ادیب | ۲۸ اسفند ۱۳۹۴ | ۱۵:۰۰

ما انسان ها موجودات شگفت انگیز و عجیب و غریبی هستیم. می توانیم به طور همزمان هم از چیزی هراس داشته باشیم و هم از تصور زندگی بدون آن عاجز باشیم. برای دور شدن از کار و مشغله های کاری به دنبال فرصتی می گردیم که به مسافرت برویم، اما وقتی این کار را می کنیم مدام در حال چک کردن ایمیل های کاری خود هستیم. همیشه انتظار روزی را می کشیم که بتوانیم بازنشسته شویم و کار و استرس های آن را رها کنیم، در عین حال به شغل خود عشق می ورزیم. این تناقض بزرگی است که انسان بودن به همراه دارد.

ما جدای از اینکه می خواهیم زندگی بدون استرسی داشته باشیم، مدام چیز های تازه ای به زندگی خود اضافه می کنیم که استرس های جدیدی به زندگی مان وارد می کنند؛ ازدواج می کنیم، بچه دار می شویم، دکور منزل خود را عوض می کنیم، سرسختانه به دنبال ترفیع هستیم و غیره. می دانیم که نباید بدون آمادگی ذهنی لازم برای مواجهه با عوامل استرس زای مربوطه، به تمام این کارها پرداخت. با این حال، مجدانه به حرکت در این مسیر ادامه می دهیم.

اما چرا؟ چون تشخیص می دهیم نتیجه ی مورد نظر ارزش اینهمه زحمت و دردسر را دارد. افراد باهوش این را به خوبی درک می کنند که به دست آوردن هر چیز با ارزشی بدون چالش نخواهد بود. با این حال، افراد با درایت این را نیز درک می کنند که اگر یاد بگیرید به جای مغلوب شدن در برابر استرس، آن را تحت کنترل خود در بیاورید، زندگی برایتان آسانتر خواهد شد. در ادامه ۴ ترفند برای به حداقل رساندن استرس در زندگی را از نظر خواهید گذراند.

۱- هر روز فعالیت فیزیکی داشته باشید

ورزش قابلیت خارق العاده ای در بهبود سلامت جسمانی و ذهنی ما دارد. ۵ دقیقه پیاده روی فرحبخش، کمی دویدن و یا وزنه زدن، همگی از لحاظ ذهنی یک هدف را محقق می کنند و آن این است که ذهن شما را از آنچه که باعث ناخشنودی تان شده است دور می کنند و در اضطراب شما وقفه ای موقتی به وجود می آورند. کمی ورزش به شما اجازه می دهد شروع تازه ای برای روز خود رقم بزنید.

۲-همه چیز را در چشم انداز درستش نگه دارید

تمرینی وجود دارد که می گوید «اگر می توانستید به گذشته برگردید و به خودتان در ۱۸ سالگی نصیحتی بکنید به او چه می گفتید؟». اکثر پاسخ های احتمالی این تمرین به احتمال زیاد چیزی شبیه این خواهند بود: «نگران نباش، همه چیز درست می شود». با نگاه به گذشته می توان دید چیزهایی که در آن زمان باعث استرس ما می شدند، در واقع چقدر پیش پا افتاده و جزئی بوده اند. این در حالی است که در آن لحظه، به هیچ وجه چنین احساسی نداشته ایم. گاهی اوقات بار استرس هایی که در لحظه بر دوشمان قرار می گیرد می تواند به اندازه ی یک دنیا سنگینی داشته باشد.

در این لحظات به یاد داشته باشید چه برنده باشید چه بازنده، فردا صبح خورشید مثل همیشه دوباره طلوع خواهد کرد و کسانی که حقیقتاً شما را حمایت می کنند و هوایتان را دارند باز هم همین احساس را نسبت به شما خواهند داشت. فرصت های دیگری نیز پیش روی شما قرار خواهند گرفت. تنها به یاد آوردن این چند نکته هنگام تجربه ی استرس در اغلب مواقع مفید واقع می شود.

۳- آگاه باشید چه زمان استرس خود را پایان دهید

مخرب ترین اثری که استرس می تواند داشته باشد مربوط به زمانی است که اجازه می دهیم ۲۴ ساعت شبانه روز و ۷ روز هفته بر ما مسلط باشد. یا مواقعی که بی آنکه کاری از دست ما بر بیاید احساس ترس و اضطراب خود را درون خودمان نگه می داریم. مثال این موضوع می تواند مواقعی باشد که ساعت ها پس از ترک محل کار، هنوز فکرتان به چالش های شغلی تان مشغول است.

ایجاد برنامه ای عملی برای پایان دادن به سرچشمه ی استرس در زمان های مشخصی از روز به سرکوب افکار آزاردهنده کمک می کند. برای مثال، هر شب که از محل کار خود خارج می شوید زنگ موبایل کاری خود را قطع کنید و با خودتان قرار بگذارید تا فردا صبح ایمیل هایتان را چک نکنید. تنفس عمیق و آرام را نیز فراموش نکنید. این کار هم آرامش بخش است و هم انرژی بخش.

۴- به جای کمال گرایی به دنبال پیشرفت باشید

وجه منطقی وجود ما می داند که رسیدن به کمال، دست یافتنی نیست. با این حال، وجه دیگر ما باز هم سعی می کند به دست نایافتنی ها دست پیدا کند. به جای آنکه با هدفگذاری های دست نیافتنی خودتان را در موقعیت شکست قرار دهید، توجه خود را به پیشرفت معطوف کنید. اهداف شما هر چقدر هم که چالش برانگیز باشند بهترین راه برای دستیابی به آنها این است که هر روز خود را اندکی به آنها نزدیک تر کنید.

برخی عوامل استرس زا در زندگی هستند که نه می توان آنها را پیش بینی کرد و نه می توان از آنها اجتناب کرد. با این حال، بسیاری از آنها را می توان با نگاه درست و شیوه ی صحیح مدیریت کرد. با غلبه بر عوامل استرس زای قابل حل در زندگی خود، برای حل کردن باقی مشکلات توانایی بسیار بیشتری خواهید داشت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی