ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

هدر رفت 100 میلیون گالن سوخت به دلیل نصب باربند تنها در آمریکا

دنیا به جای بهتری تبدیل می شود؟ قطعا تکنولوژی در این راستا گام بر می دارد، اما توجه بیش از حد به مُدگرایی می تواند همه رشته های محققان را پنبه کند. در حالی که ...

سپهر زنگنه
نوشته شده توسط سپهر زنگنه | ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۵ | ۱۸:۱۵

دنیا به جای بهتری تبدیل می شود؟ قطعا تکنولوژی در این راستا گام بر می دارد، اما توجه بیش از حد به مُدگرایی می تواند همه رشته های محققان را پنبه کند.

در حالی که مهندسان با تلاش شبانه روزی در پی یافتن راهی برای تولید خودروهای سبز، تولید برق پاک و کاستن از مصرف سوخت و آلایندگی های زیست محیطی هستند، استفاده از باربند بدون بار در حدود 1 درصد به مصرف سوخت خودروها می افزاید و در پی فراگیر شدن خرید خودروهای کراس اوور (شاسی بلند شهری)، تنها در سال گذشته در حدود 100 میلیون گالن سوخت تنها در آمریکا از این طریق به هدر رفته است.

BARBAND-4

این نکات نتایج یک تحقیق و آزمایش علمی هستند که نشان می دهد حتی ساده ترین نوع باربند موسوم به ROOF RACK یا همان ریل های مربوط به باربند در خودروهای کراس اوور، در حدود 0.8 درصد بر روی افزایش مصرف سوخت تاثیر دارد.

این نوع باربند معمولا به شکل ثابت بر روی سقف خودروهای موسوم به شاسی بلند نصب است و مالکین می توانند گونه های پیشرفته تری از انواع باربند ها را با استفاده از این ریل های پایه مانند بر روی سقف خودرو نصب کنند.

BARBAND-5

تمام این موارد در حالیست که وجود باربند های سنتی به همراه چند وسیله بر روی سقف ممکن است تا 25 درصد مقاومت آیرودینامیکی و مصرف سوخت خودرو را افزایش دهد.

شاید در نگاه اول چنین نتیجه ای چندان نگران کننده نباشد، اما کافیست بدانید که براساس براورد ها، استفاده از باربند ها تا سال 2040 دو برابر خواهد شد و بخش عمده ای از این افزایش به داغ شدن بازار خرید خودروهای کراس اوور مربوط می شود که صرفا حاصل مُد گرایی است.

BARBAND-1

در واقع استفاده بی رویه از باربند های فعلی، حتی بدون حمل بار بر روی آن ها، می تواند تا 6 برابر صرفه جویی سوخت ماحصل استفاده از خودروهای سلول سوختی و 40 درصد صرفه جویی ماحصل فراگیر شدن خودروهای برقی را از بین ببرد.

تمام اینها در حالیست که خودروهای شاسی بلند و کراس اوور اساسا به دلیل ارتفاع بیشترشان نسبت به سطح زمین، از نظر آیرودینامیکی ضعیف تر از مدل های سواری عادی هستند و استفاده گسترده از چنین خودروهایی به خودی خود، تاکنون باعث هدر رفت میلیارد ها لیتر سوخت در سطح جهان شده است.

BARBAND-2

پر واضح است که طراحی بهینه باربند های سقف، آسان سازی در نصب و برداشت آن ها در زمان خالی بودن باربند از بار و تغییر سیاست و قوانین در راستای کاهش استفاده از این خودروها و باربند های فاقد بار، می تواند به متوقف کردن این روند اسف بار کمک کند.

تاثیر چنین تغییراتی از حالا تا سال 2040، جلوگیری از هدر رفت 1.2 میلیارد گالن سوخت خواهد بود که به معنای تولید 11.8 میلیون تن دی اکسید کربن کمتر تنها در آمریکاست.

BARBAND-6

در کشورمان نیز محبوبیت خودروهای کراس اوور در سال های اخیر رو به افزایش بوده است و به غیر از این مورد، معمولا در عرضه خودروهای جدید توجه چندانی به مسائل ریز مهندسی نظیر این مورد نمی شود، بی مبالاتی ای که در بلند مدت به ضرر اقتصاد کشور و محیط زیست تمام خواهد شد.

BARBAND-8

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • کامران
    کامران | ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۵

    رو پورشه به اون نازی مگه باربند میبندند

مطالب پیشنهادی