ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

بررسی بازی Ratchet & Clank؛ رفقای قدیمی

اگر پلی استیشن 4 دارید، فارغ از اینکه منتظر آنچارتد هستید یا هنوز دیویژن را نخریده اید، Ratchet & Clank را بی درنگ بخرید و از تجربه فوق العاده ای که برای تان به ارمغان ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ | ۲۳:۲۹

اگر پلی استیشن 4 دارید، فارغ از اینکه منتظر آنچارتد هستید یا هنوز دیویژن را نخریده اید، Ratchet & Clank را بی درنگ بخرید و از تجربه فوق العاده ای که برای تان به ارمغان می آورد لذت ببرید. برای ستودن آخرین ساخته استودیو Insomniac Games نیازی به مقدمه چینی نیست: بازسازی Ratchet & Clank برای پلی استیشن 4 واقعا ارزش بهایی که بابت آن را می پردازید دارد، خصوصا اگر نسخه عرضه شده در سال 2002 را بازی کرده یا حداقل آشنایی جزئی با این سری داشته باشید.

درست متوجه شدید، این عنوان دقیقا یک ورژن بازسازی شده از Ratchet & Clank متعلق به سال 2002 است، اثری که برای کنسول پلی استیشن 2 توسعه یافته بود، حالا به صورت تمام و کمال روی پلی استیشن 4 با گرافیکی به روز قابل اجراست. اگر فکر می کنید همانند دیگر بازسازی هایی که طی چند سال اخیر دیده اید، Ratchet & Clank ضعفی در گرافیک خود دارد، سخت در اشتباهید.

در این عنوان تقریبا همه چیز بی نقص طراحی شده و اگر عاشق سبک پلتفرمر یا سکوبازی و ماجراجویی باشید، قطعا 15-16 ساعتی که صرف Ratchet & Clank می کنید ارزش اش را دارد و ثانیه به ثانیه آن برای تان لذت بخش خواهد بود.

Ratchet & Clank™_20160426163033

ملاقات دوباره رچت و کلنک، دو دوست قدیمی مان در کنار دیگر دوستان و دشمنان ابله داستان واقعا دلچسب و دلنشین است. آنچه روایت داستان ساده و سطحی بازی را جذاب تر کرده، میان پرده هایی است که عمدتا از انیمیشنی با همین نام وام گرفته شده اند. شاید تفاوت واضحی میان کارگردانی آن ها به چشم بخورد اما واقعا شاید بهترین راه برای تعریف داستان کودکانه و ساده بازی همین بوده.

برخلاف آنچه که شاید فکرش را می کنید، Ratchet & Clank بازی سختی است و خصوصا در ساعات ابتدایی بسیار چالش برانگیز ظاهر می شود. به مرور، با خرید اسلحه های بهتر و ارتقای آن ها، غلبه بر دشمنان هم ساده تر می شود اما توسعه دهندگان همچنان تلاش دارند تا سطح دشواری بازی را در حدی نگاه دارند که گیمر از انجام بازی احساس حماقت نکند.

Ratchet & Clank™_20160426160525

به همین سبب، Ratchet & Clank برخلاف ظاهر صمیمی و دوست داشتنی اش، گزینه مناسبی برای کودکان نیست و دشواری و مکانیسم های پیشرفت در گیم پلی برای ذهنی تکامل یافته تر طراحی شده اند.

مسئله زمانی بغرنج می شود که یک بار بازی را تمام می کنید و می خواهید دوباره آن را آغاز کنید. در این حالت باید آماده هر نوع چالش دشواری باشید. دشمن ها سخت جان تر از قبل شده اما با این حال، شما اسلحه های ارتقا یافته تان را از همان اول همراه خود دارید و لازم نیست دوباره مسیری که پیموده اید را طی کنید.

Ratchet & Clank™_20160501165343

در تصویر بالا بخشی از منور ارتقای اسلحه ها را مشاهده می کنید. شش ضلعی های کوچک، هر کدام مسئول افزایش بخشی از قدرت اسلحه هستند و هر سلاحی هم یک طرح شماتیک متفاوت دارد که برای بهبود عملکرد آن باید تلاش کنید.

قطعا باید اسلحه های محبوب تان را پیدا کنید و روی آن ها تمرکز بیشتری داشته باشید. هر چقدر هم که عالی بازی کنید و تمامی زوایای پنهان را دریابید، باز هم امتیاز برای 100% کردن همه اسلحه ها کم می آورید.

تنوع بالا در انتخاب سلاح سبب شده تا ارزش تکرار بازی هم افزایش یابد. اگرچه مراحل خطی هستند و از نقطه A باید به B برسید اما استفاده از اسلحه های متنوع و مختلف، قطعا شور و شوقی در شما به وجود خواهد آورد.

Ratchet & Clank™_20160426165019

راکت لانچر، نارنجک های مختلف، آتش زا و بسیاری دیگر از جمله اسلحه های عادی بازی هستند اما گزینه های عجیب و غریب دیگری هم در اختیار دارید که خنده به لب تان خواهند آورد. برای مثال اسلحه ای در بازی داریم که دشمنان تان را تا چند ثانیه به حرکات موزون وا می دارد و جالب اینکه همه دشمنان انیمیشن خاصی برای واکنش به این سلاح دارند.

از باس فایت ها گرفته تا کوچک ترین و شکننده ترین جنبنده ای که علیه شما حرکتی می کند، همه شان را می توانید به پیکسل تبدیل کنید، گویی آن ها متعلق به بازی های دهه 90 میلادی هستند و به یک باره سر از این بازی در آورده اند.

Ratchet & Clank™_20160501164502

اسلحه ها، دیالوگ ها، انیمیشن دشمنان و البته نوع طراحی محیط، همه به این سبب طراحی شده اند که حال و هوای شما را از این رو به آن رو کنند. اگر علیه بازی هایی با تم کودکانه گارد نگیرید و نگویید این بازی ها مناسب سن و سال من نیست، Ratchet & Clank می تواند گزینه ای عالی برای سپری کردن اوقات فراغت باشد.

شاید تنها مشکل عمده این بازی را بتوان به نقش کمرنگ کاراکتر Clank نسبت داد. رچت و کلنک دو دوست هستند، اولی یک جوان مکانیک از نژاد لومباکس ها است و دومی رباتی باهوش و توانا. نام هر دو کاراکتر را می توان در تیتر دید اما به جز چند مرتبه کوتاه، کلنک اصلا نقشی در گیم پلی ندارد.

Ratchet & Clank™_20160426124039

فراتر از آن، کلنک اصلا حرفی برای گفتن هم ندارد که حداقل در میان مراحل، اوضاع را کمی تلطیف کند. او رباتی بی روح و ساکت است که اغلب مواقع پشت رچت مشغول چرت زدن است و توجهی هم به شرایط ندارد.

با این حال، Ratchet & Clank 2016 یک بازسازی است و توقع چندانی از آن نمی رود. توسعه دهندگان نه می خواهند و نه می توانند که در یک بازسازی چنین تغییرات عمده ای ایجاد کنند. به هر روی، کلنک در عناوین بعدی بهتر و بهتر شده و قطعا در ساخته های بعدی Insomniac Games، کلنک مفیدتر واقع می شود.

اگر به دنبال یک تفریح تمام عیار 15 ساعته هستید، Ratchet & Clank قطعا همان چیزی است که باید به سراغ آن بروید. توجه داشته باشید که این عنوان نسبت به دیگر بازی های بزرگ پلی استیشن 4 قیمت 60 دلاری ندارد و صرفا باید 40 دلار بابت آن بپردازید که همین مسئله، ارزش آن را دو چندان می کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Armin2002
    Armin2002 | ۱۱ تیر ۱۳۹۵

    این بازی عالیه،ما الان تو زمانی هستیم که میشه گفت تنها نینتندو بازیهایی رو میسازه که فقط برای سرگرمیه و دارای محیطی شاد و زیبا هستند اما استودیو اینسامینیاک یه بازی از هر جهت بی نقصی رو ساخت که تجربه اون برای همه ی دارندگان کنسول پلی استیشن چهار الزامیه.

مطالب پیشنهادی