ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نقد و بررسی‌

بررسی دیجیاتو: LG G5؛ در محفل دوستان [به همراه بررسی ویدیویی]

تا همین مدتی پیش رقابت بر سر افزایش گیگاهرتز و مگاپیکسل و گیگابایت بین تولید کنندگان تلفن های هوشمند در جریان بود، تا اینکه سازندگان ریز و درشت از سرزمین چین فرا رسیده و نشان دادند ...

سینا گلستانه
نوشته شده توسط سینا گلستانه | ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ | ۲۲:۳۵

تا همین مدتی پیش رقابت بر سر افزایش گیگاهرتز و مگاپیکسل و گیگابایت بین تولید کنندگان تلفن های هوشمند در جریان بود، تا اینکه سازندگان ریز و درشت از سرزمین چین فرا رسیده و نشان دادند می توان قوی ترین سخت افزار را در محصولی با قیمت های اعجاب انگیر در اختیار کاربران قرار داد. اینجا بود که زنگ خطر به صدا درآمد و تولید کنندگان بزرگ متوجه شدند با ادامه ی چنین روندی، سهم خود را از بازار به چینی ها واگذار خواهند کرد.

حالا این سازندگان بزرگ هر یک تلاش می کنند با ارائه ی نوآوری های خاص خود، محصولاتی متمایز به بازار عرضه کرده و توانایی های تکنولوژیک خود را به نمایش در آورند. برای نمونه تلفن های هوشمند سامسونگ مجهز به نمایشگر خمیده را در نظر بگیرید که از زیبایی نفس گیری برخوردار بوده و تردیدی در مورد دشوار بودن تولید آنها وجود ندارد.

هرچند مسیر سامسونگ به عرضه ی محصولاتی زیبا منتهی شده است، اما ال جی، دیگر رقیب هموطن این شرکت به جای زیبایی، مسیر کارایی بیشتر را در پیش گرفته و تازه ترین پرچمدار خود را به شکل ماژولار طراحی کرده تا امکان تعویض قطعات و اضافه کردن قابلیت های تازه برای آن وجود داشته باشد. ال جی در حالی G5 را به شکل ماژولار به بازار عرضه کرده که مدتهاست غولی مثل گوگل تلاش می کند چنین ایده ای را (البته به شکلی گسترده تر) پیاده سازی نماید اما هنوز موفق نشده تلفن هوشمند ماژولار را به شکل تجاری روانه ی بازار نماید.

LG G5 نه تنها یکی از نخستین تلفن های هوشمند با قابلیت تعویض ماژول به حساب می آید، بلکه اولین پرچمدار فلزی سازنده ی کره ای است و علاوه بر آن از قابلیت هایی پیشرفته و قابل توجه از جمله ۲ لنز جداگانه برای ثبت تصاویری فوق عریض بهره می برد.

با بررسی دیجیاتو از LG G5 همراه باشید تا نگاهی داشته باشیم به ویژگی های این پرچمدار جدید و مبتکرانه.

بررسی ویدیویی

"" allowFullScreen="true" webkitallowfullscreen="true" mozallowfullscreen="true">

طراحی

LGG5 (62)

هرچند ماژولار بودن به تنهایی برای تمایز از دیگران کفایت می کند، اما بدنه ی پرچمدار ال جی در عین حال فلزی هم هست و سازنده ی کره ای به خوبی موفق شده این دو خصوصیت جذاب را با یکدیگر ترکیب نماید. پس از آنکه سامسونگ سال گذشته طراحی پرچمداران خود را تغییر داد، ال جی به تنها سازنده ی بزرگ پرچمدارانی با بدنه ی پلاستیکی تبدیل شد. این شرکت پس از تجربه ی چرم در کنار پلاستیک در پرچمدار سال گذشته، این بار بالاخره به جمع رقبای خود پیوسته و بدنه ی پرچمدار جدید را از ترکیب شیشه و فلز ساخته است، آن هم بدون اینکه قابلیت تعویض باتری را کنار گذارد.

اما آن چیزی که بیشتر و پیشتر از مورد استفاده قرار دادن فلز در ساخت «جی ۵» سر و صدا ایجاد کرد، ویدیویی از تست مقاومت این تلفن هوشمند توسط یک کانال یوتوب بود که در آن شاهد بودیم با کشیدن چاقو روی بدنه ی دستگاه، تراشه هایی مشابه پلاستیک از پشت این پرچمدار جدا خواهد شد. اما لازم است بدانید که سازنده در ادامه با انتشار یک جوابیه اعلام کرد بدنه ی دستگاه پلاستیکی نیست و آنچه شاهد جدا شدنش بودیم بتونه ای بوده که در آخرین مرحله از ساخت بدنه مورد استفاده قرار می گیرد.

LGG5 (21)

ال جی در این بیانیه می گوید در تولید «جی ۵» آلیاژی از آلومینیوم به نام LM201b را مورد استفاده قرار داده که توسط موسسه تکنولوژی های صنعتی کره برای ساخت اتوموبیل و هواپیما توسعه یافته و البته پتنت آن هنوز به ثبت نرسیده است. به گفته ی سازنده LM201b برخلاف آلومینیوم به کار رفته در دیگر اسمارت فون ها، از روش ریخته گری تحت فشار به دست می آید که آن را بسیار محکم کرده و در عین حال وزنش را بسیار پایین نگه می دارد. بر همین اساس می توان گفت ال جی قصد کلک زدن نداشته و تنها با استفاده از یک روش نوآورانه بدنه ی دستگاه را فلزی و بسیار سبک ساخته است.

روش سازنده برای ساخت بدنه ی فلزی هرچه بوده به نتیجه ی مناسبی منجر شده است

هرچند تاکنون قضاوت در مورد این ادعا دشوار بود، اما پس از ملاقات با پرچمدار تازه، پاسخ سازنده را با جان و دل خواهید پذیرفت چرا که لمس «جی ۵» همان حسی را دارد که از یک پرچمدار فلزی انتظار می رود، آن هم در حالی که این تلفن هوشمند ۵.۳ اینچی تنها ۱۵۹ گرم وزن دارد (برای مقایسه در نظر داشته باشید که Galaxy S7 با اندازه ی ۵.۱ اینچ و بدنه شیشه ای ۱۵۲ گرم وزن دارد). بر همین اساس باید گفت روش سازنده برای تولید این محصول به هر شکل که بوده، در نهایت به نتیجه ی کاملاً قابل قبولی منتهی شده است.

LGG5 (41)

از طرف دیگر توجه داشته باشید که پرچمدار پیشین ال جی با ضخامت ۹.۸ میلی متر یکی از ضخیم ترین های بازار به حساب می آمد، اما به لطف تغییر جنس بدنه، «جی ۵» اکنون با ۷.۳ میلی متر تنها اندکی از آیفون ۷.۱ میلی متری ضخیم تر است و باریک تر بودن آن نسبت به Galaxy S7 که ۷.۹ میلی متر ضخامت دارد هنگام استفاده کاملاً محسوس به نظر می رسد. به لطف وزن و ضخامت مناسب، این تلفن هوشمند نه چندان کوچک از ارگونومی بسیار مناسبی برخوردار است و به نسبت اندازه، میزان کارایی آن با یک دست قابل قبول به حساب می آید. البته با وجود همه ی این مزیت ها، طراحی جدید پرچمدار ال جی یک ایراد قابل توجه دارد و آن اینکه تیزی نوار فلزی بسیار باریک موجود در اطراف بدنه کاملاً محسوس است و دست کاربر را هنگام استفاده آزار می دهد.

LGG5 (61)

ال جی در حالی طراحی و جنس پشت بدنه را دگرگون کرده که در نمای جلو شاهد تکرار تقریباً بدون تغییر زبان طراحی گذشته هستیم، یعنی یک انحنا با شیب کم در بالا و پایین نمایشگر که چشمان کاربر را نوازش می دهد. البته باید توجه داشت که ال جی به دلیل انتقال حسگر اثر انگشت به پشت دستگاه موفق شده نمای روبروی پرچمدار خود را بسیار ساده و عاری از هر زائده ی اضافی بسازد و این خصوصیت نیز در افزایش زیبایی این بخش موثر است.

LGG5 (64)

اگر محل قرارگیری دکمه ها در پرچمداران پیشین را می پسندیدید، لازم است بدانید در طراحی جدید هم دکمه ی خاموش و روشن (که حسگر اثر انگشت را در خود دارد) پشت بدنه قرار گرفته که مقداری بیرون زده و یک درون یک رینگ فلزی است تا به سرعت با لمس قابل پیدا شدن باشد. اما این بار دو دکمه ی کنترل صدا به شکل یکپارچه به سمت چپ بدنه منتقل شده اند، یعنی جایی که انگشت میانی کاربر به شکل طبیعی هنگام استفاده روی بدنه قرار خواهد داشت، هرچند اگر اندکی پایینتر بود راحت تر در دسترس قرار می گرفت (خصوصاً در صورتی که انگشتان چندان بلندی نداشته باشید). در پایین همین بخش نیز دکمه ی کوچک مربوط به جدا کردن ماژول مشاهده می شود که البته بیرون زده نیست و به تلاش بیشتری برای فشرده شدن نیاز خواهد داشت، اما به جزئیات این موضوع در بخش مربوط به ماژول خواهیم پرداخت.

LGG5 (23)

در سمت دیگر درگاه مربوط به کارت حافظه و سیم کارت ها مشاهده می شود، ورودی هدفون در بالای بدنه قرار دارد و در نمای پایین نیز جدیدترین نسل از فناوری USB موسوم به Type-C در کنار یک اسپیکر مشاهده می شود که در پرچمدار تازه از پشت بدنه به این قسمت مهاجرت کرده که محل مناسب تری است و از این نظر پیشرفت محسوب می گردد، خصوصاً با توجه به اینکه ال جی اسپیکر را به شکل متفاوتی طراحی کرده تا حداقل طراحی بخش پایین بدنه در این پرچمدار با Galaxy S7 و iPhone 6S متفاوت باشد.

LGG5 (14)

در نمای پشت اما علاوه بر حسگر، دو لنز مربوط به دوربین مشاهده می شوند که دیگر مشخصه ی اصلی طراحی پرچمدار جدید به حساب می آیند و البته این تلفن هوشمند را به ربات های سینمایی (و تاحدی Nexus 6P (بررسی دیجیاتو)) شبیه کرده اند، خصوصاً با توجه به اینکه این بخش به شکل محسوسی از بدنه بیرون زده است. بدنه ی دستگاه ضمناً به لطف فلزی بودن در مقابل جذب اثر انگشت مقاوم است و از دیگر جزئیات این بخش می توان به امکان خرید پرچمدار جدید در ۴ رنگ طلایی، نقره ای، خاکستری و صورتی (موسوم به رز گلد) اشاره کرد.

LGG5 (30)

در مجموع باید گفت اینکه طراحی پرچمدار جدید ال جی را زیبا بدانید یا خیر کاملاً به سلیقه شما بستگی دارد، اما حداقل از نظر فنی این شرکت به خوبی موفق شده یک تلفن هوشمند با کیفیت، مستحکم و باریک و سبک خلق کند که هنگام استفاده، در القای حسی در سطح یک پرچمدار ناتوان نخواهد بود. سازنده ضمناً اندازه ی پرچمدار تازه را نسبت به نسل قبل کوچکتر کرده و این موضوع در کنار باریکی، سبکی و انحناهای بدنه، «جی ۵» را از نظر ارگونومی به یکی از بهترین های ساخته شده به دست ال جی تاکنون تبدیل کرده است. البته پیش از پایان لازم است اشاره کنیم که قضاوت در مورد میزان استحکام مکانیزم مورد استفاده برای جدا شدن بخش پایین بدنه در این فرصت کوتاه ممکن نیست و نتیجه ی آن در آینده مشخص خواهد شد.

ماژول Cam Plus

LGG5 (36)

ال جی اعتقاد دارد «جی ۵» تنها یک پرچمدار نیست و در حقیقت پلتفرم جدیدی برای ارائه ی یک تجربه ی جدید از تلفن های هوشمند است، بر همین اساس گجت های جانبی متنوعی برای این محصول عرضه کرده و آنها را دوستان «جی ۵» نامیده است. برخی از این گجت ها مثل دوربین 360 درجه و هدست واقعیت افزوده به شکل جداگانه طراحی شده و با اتصال به درگاه USB Type-C دستگاه عمل می کنند که می توانید اینجا در موردشان بخوانید. اما جالبتر از آن دو ماژولی هستند که به بخش پایین بدنه متصل شده و کارایی دستگاه را افزایش می دهند.

LGG5 (63)

ماژول اول توسط شرکت دانمارکی B&Q ساخته شده که در حقیقت یک مبدل صدای دیجیتال به آنالوگ به حساب می آید و با استفاده از آن می توانید کیفیت پخش دستگاه را افزایش داده و صدای ۳۲ بیتی موسوم Hi-Res را با هدفون های مخصوص تجربه نمایید. اما تمرکز ما در این بخش روی ماژول کم پلاس قرار دارد که در یک پک ویژه همراه با پرچمدار جدید به فروش می رسد (یا به طور جداگانه با قیمت ۷۰ دلار) و قرار است کارایی دستگاه را در زمینه ی تصویربرداری افزایش دهد.

این ماژول ۵ ویژگی سخت افزاری به تلفن هوشمند شما اضافه می کند، یک دکمه برای فعال کردن سریع دوربین، شاتر فیزیکی دو مرحله ای، یک دکمه برای آغاز فیلمبرداری، حلقه ی چرخان برای زوم و در نهایت یک باتری با ظرفیت ۱۲۰۰ میلی آمپر ساعت که در هنگام استفاده از ماژول، باتری «جی ۵» را شارژ می کند.

LGG5 (18)

سازنده این ماژول را مشابه گریپ در دوربین های DSLR طراحی کرده تا پس از اتصال آن به دستگاه، امکان در دست گرفتن تلفن هوشمند به شکل دوربین های ببین-و-بگیر فراهم باشد، قابلیتی که روی کاغذ به عنوان یک مکمل عالی برای دوربین با کیفیت پرچمدار ال جی به حساب می آید.

اما نخستین قدم ال جی در راه تازه مثل هر آغاز دیگری بدون ایراد نیست، برای مثال می توان به مکانیزم جدا کردن و اتصال ماژول ها در «جی ۵» اشاره کرد که با فشار زیادی انجام می گیرد و به نظر می رسد این موضوع می تواند در دراز مدت به گیره های باتری یا ماژول ها آسیب وارد کرده و عملکرد دستگاه را مختل نماید.

از طرف دیگر هرچند ماژول کم پلاس عملکردهای مورد نیاز برای تصویربرداری را در اختیار کاربر قرار می دهد و بیشتر از یک سوم به ظرفیت باتری دستگاه اضافه می کند، اما در ازای آن وزن قابل توجهی را به دستگاه اضافه می کند که این موضوع می تواند در استفاده های طولانی مدت برای کاربر خسته کننده و آزار دهنده باشد.

LGG5 (17)

در مجموع می توان گفت با وجود ایرادها، تردیدی وجود ندارد که حتی در شکل فعلی هم ویژگی متمایز کننده ی «جی ۵» از خمیدگی نمایشگر در پرچمداران سامسونگ کاربردی تر است و این پتانسیل را دارد که سازنده در آینده با افزایش تعداد ماژول ها و رفع ایراد های موجود، توجه زیادی به خود جلب کرده و قابلیت های جذابی در اختیار کاربران قرار دهد.

در پایان لازم است اشاره کنیم که ال جی در پک موسوم به Cam Plus Edition یک برچسب ضد خش اختصاصی برای «جی ۵» و یک قاب محافظ هم قرار داده که به شکل هوشمند عمل می کند و از یک پنجره برخوردار است که به لطف آن می توانید ویژگی همیشه روشن بودن نمایشگر را مورد بهره برداری قرار دهید، قابلیت جدیدی که در بخش بعدی به جزئیات آن خواهیم پرداخت.

نمایشگر

LGG5 (3)

۲ سال پیش ال جی نیز نخستین شرکتی بود که رزولوشن QHD را در ساخت تلفن هوشمند مورد استفاده قرار داد و حالا باز هم همین رزولوشن برای پرچمدار جدید در نظر گرفته است. البته با وجود رزولوشن یکسان، لازم است بدانید که اندازه ی نمایشگر در نسل جدید از ۵.۵ به ۵.۳ اینچ کاهش یافته و همین موضوع تراکم پیکسل ها را از ۵۳۸ به ۵۵۴ در هر اینچ افزایش داده که در زمره ی بالاترین های بازار قرار می گیرد.

تقریباً همه ی پرچمداران فعلی به نمایشگر QHD مجهز هستند و کمابیش کیفیت یکسانی را ارائه می کنند. صفحه نمایش «جی ۵» نیز از این قاعده مستثنی نیست و می توان میزان پویایی رنگها، کنتراست و زاویه دید آن را کاملاً مناسب ارزیابی کرد.بر همین اساس تجربه کاربری این نمایشگر در زمینه ی مشاهده ی عکس، ویدیو، متن و مرور وب در سطحی برابر با رقبا قرار می گیرد.

ال جی موفق شده ویژگی Always On را با مصرف کمتر از AMOLED روی پنل IPS فراهم آورد

اما گذشته از کیفیت، چیزی که نمایشگر پرچمدار جدید ال جی را از دیگران متمایز می کند این نکته است که سازنده موفق شده ویژگی موسوم به همیشه روشن ماندن یا Always On را با مصرف ۰.۸ درصد شارژ باتری در هر ساعت روی پنل IPS LCD دستگاه ارائه کند، در حالی که همین ویژگی روی پنل AMOLED پرچمدار سامسونگ (که به دلیل امکان خاموش یا روشن شدن تک تک پیکسل ها برای این ویژگی مناسب تر است) به گفته ی سازنده در هر ساعت ۱ درصد از شارژ باتری را مصرف می کند.

LGG5 (49)

برای درک موفقیت ال جی در توسعه ی چنین قابلیتی توجه داشته باشید که این شرکت برای ارائه ی قابلیت همیشه روشن ماندن نمایشگر بدون مصرف بیش از اندازه ی انرژی، نمایشگر دیگری را در بالای صفحه نمایش اصلی مدل V10 (بررسی دیجیاتو) که مدتی پیش عرضه شد تعبیه کرده بود. هرچند تلاش برای توسعه ی این قابلیت روی پنل LCD تبعاتی نیز داشته و موجب شده اطلاعات روی صفحه در این حالت به دلیل نور کم از خوانایی پایین تری نسبت به رقبا برخوردار باشد.

این موضوع البته تا پیش از روشن کردن نمایشگر صدق می کند، چرا که حداکثر روشنایی این تلفن هوشمند با بیش از ۸۰۰ نیت حدود دو برابر از Galaxy S7 و بخش عمده ی رقبا بالاتر است و موجب می شود خوانایی صفحه نمایش پرچمدار جدید زیر نور مستقیم خورشید اعجاب انگیز باشد. از طرف دیگر حداقل روشنایی صفحه نمایش نیز تنها ۴ نیت است، رقمی که موجب می شود لذت بردن از کیفیت صفحه نمایش «جی ۵» در تاریک ترین محیط ها نیز با کمترین خستگی چشم همراه باشد.

نرم افزار

LGG5 (59)

در حالی که سامسونگ و حتی اچ تی سی در محصولات جدید به ساده سازی رابط کاربری خود ادامه می دهند، ال جی مدتی پیش اندروید مارشملو را با ظاهر نه چندان زیبای نسخه های قبلی برای G4 ارائه کرد که کاربران را از ایجاد تغییرات در این نسخه برای پرچمدار بعدی ناامید کرده و باعث شده بود حتی پیش از عرضه، «جی ۵» را از نظر طراحی نرم افزاری، یکی از نامناسب ترین ها در حال حاضر به حساب آوریم.

اما خبر خوش اینکه ال جی هم با مشاهده ی رقبا، طراحی کارتونی و بیش از حد رنگارنگ پیشین را تا حدی بهبود داده و اندروید ۶ را روی «جی ۵» با یک رابط کاربری مینیمال تر ارائه کرده است. سازنده ضمناً در این نسخه بخش کشوی اپلیکیشن ها را به شکل پیش فرض حذف کرده است، مشابه آنچه به نظر می رسد در نسخه ی بعدی اندروید اتفاق افتاده و تجربه کاربری سیستم عامل موبایل گوگل را از این نظر به پلتفرم iOS شبیه خواهد ساخت. البته باید توجه داشته باشید که هرچند این ویژگی به شکل پیش فرض فعال است، اما سازنده اخیراً یک بروزرسانی ارائه کرده که در صورت تمایل می توانید با دریافت آن کشوی اپلیکیشن ها را به نرم افزار دستگاه باز گردانید.

LGG5 (47)

علاوه بر این امکان اجرای ۲ نرم افزار همزمان در کنار یکدیگر نیز قابلیت دیگری است که از این تلفن هوشمند حذف شده و دلیل آن را می توان کوچکتر شدن نمایشگر نسبت به نسل قبل به حساب آورد.

از دیگر تغییرات نسخه ی تازه همچنین می توان به بخش تنظیمات سریع اشاره کرد که با سوایپ کردن از بالا ظاهر می شود اما برای دسترسی به گزینه های بیشتر نیازی به یک سوایپ دیگر نبوده و اسکرول در این بخش به شکل افقی انجام می گیرد، مشابه آنچه در نسخه ی جدید رابط کاربری سامسونگ و اندروید خالص مشاهده کرده بودیم. البته توجه داشته باشید که امکان شخصی سازی برای این بخش در نظر گرفته شده و با انتخاب گزینه ی ویرایش می توانید محل آیکون ها را به سلیقه ی خود تغییر دهید.

طراحی رابط کاربری بهبود یافته اما هنوز چندان دلچسب نیست

گذشته از طراحی، این انتقاد به رابط کاربری ال جی وارد است که سازنده اپلیکیشن های زائد بسیاری روی آن قرار داده است که به دلیل عدم وجود app drawer، صفحات خانگی کاربر را شلوغ و زشت ساخته اند. در پرچمدار جدید ال جی برای بسیاری از عملکردها از جمله پخش موسیقی، ارسال ایمیل و حتی دانلود نرم افزار، ۲ اپلیکیشن مختلف وجود دارد و سازنده علاوه بر این اپلیکیشن های فیسبوک، اینستاگرام و اورنوت را نیز به شکل پیشفرض روی حافظه ی دستگاه نصب کرده است که قابل حذف هم نیستند (بسته به اینکه تلفن هوشمند خود را از چه منبعی تهیه کنید، احتمال دارد دو مورد اول روی پرچمدار شما وجود نداشته باشند).

LGG5 (13)

ال جی البته در مقابل چنین نقاط ضعفی، ۱۰۰ گیگابایت حافظه ابری رایگان روی گوگل درایو برای مدت دو سال برای خریداران «جی ۵» در نظر گرفته که در صورت مجهز بودن به اتصال اینترنت مناسب می توانید آن را مورد استفاده قرار دهید.

در مجموع می توان گفت نسخه ی جدید رابط کاربری، بهترین نمونه تولید شده به دست ال جی به حساب می آید و از امکانات متنوعی نیز برخوردار است. سازنده در این نسخه موارد زائد بسیاری را حذف و همراه با رقبا به سوی سادگی هرچه بیشتر حرکت کرده است، اما هنوز هم نمی توان آن را از نظر طراحی، یکی از بهترین های موجود در بازار به حساب آورد.

دوربین ها

LGG5 (54)

ال جی از مدتی پیش تمرکز زیادی روی تجربه ی عکاسی تلفن های هوشمند خود اعمال و محصولاتی به بازار عرضه کرده که از این نظر در زمره ی بهترین ها قرار گرفته و قابلیت های جذابی را در اختیار کاربر قرار می دهند. شرکت کره ای حالا در «جی ۵» پا را از پیش هم فراتر گذاشته و دو لنز و سنسور مجزا برای دستگاه در نظر گرفته است.

اگر با عملکرد دوربین های دوگانه در جلوی LG V10 (بررسی دیجیاتو) آشنا باشید، اینجا هم با عملکرد مشابهی مواجه خواهید بود. دوربین اصلی با پرچمدار پیشین مشابه است و از جمله ویژگی های آن می توان به سنسور ۱/۲.۶ اینچی با پیکسل های ۱.۱۲ میکرونی، گشادگی دریچه ی دیافراگم اف ۱.۸ و لرزشگیر اپتیکال اشاره کرد. سنسور دوم نیز از ۸ مگاپیکسل و لنز فوق عریض برخوردار است که به سادگی لمس گزینه ی موجود در بالای رابط کاربری فعال می گردد.

Screenshot_2016-05-07-18-43-10

علاوه بر این در صورت زوم آوت کردن تا حدی معین، دستگاه به شکل خودکار لنز و سنسور دوربین دوم را وارد عمل می کند و میدان دید را تا ۱۳۵ درجه افزایش می دهد. البته باید توجه داشته باشید که هنگام تعویض بین دوربین ها، تاخیری در حدود یک ثانیه وجود خواهد داشت. اما در عوض لنز دوم عملکرد مناسبی دارد و هرچند کیفیت تصاویر آن نسبت به دوربین اصلی در سطح پایینتری قرار می گیرد، اما در عوض نسبت به بسیاری از لنز های جانبی عریض و فیش آی عرضه شده برای تلفن های هوشمند عملکرد مناسب تری ارائه می کند.

20160507_145059

20160507_145103

کیفیت ثبت تصاویر با دوربین اصلی دستگاه نیز به دلیل خصوصیات مشترک، با نسل قبلی یکسان است. این دوربین عکس ها را با رنگهای مناسب و جزئیات کافی به ثبت می رساند و عمده ترین نقطه ضعف آن را می توان پردازش های ثانویه ی بیش از حد به حساب آورد که حالتی مشابه به آبرنگ در عکس ها ایجاد می کند.

تنظیمات خودکار در روز
تنظیمات خودکار در روز

به لطف گشادگی دریچه ی دیافراگم اف ۱.۸ و لرزشگیر اپتیکال دستگاه، عملکرد جذب نور دوربین در شب بسیار مناسب است و عکس ها با نویز قابل قبول ثبت می شوند، اما پردازش های ثانویه بیش از حد در اینجا هم قابل مشاهده هستند و در برخی شرایط نوری، جزئیات تصویر را تا حدی کاهش خواهند داد.

20160507_063224

در صورتی که محیط بیش از حد تاریک باشد، می توانید روی فلش قدرتمند دستگاه برای ثبت رنگهایی واقعی و عکس هایی با جزئیات و روشنایی کافی حساب باز کنید.

image

پرچمدار تازه همچنین مثل نسل پیش به سیستم فوکوس خودکار لیزری مجهز است که البته با توجه به پیشرفت های جدید رقیب در آخرین نسل، دقت و سرعت آن تا حدی نسبت به Galaxy S7 در سطح پایینتری قرار میگیرد. البته این به معنای ضعف در سیستم فوکوس نیست و برای مثال در صورتی که به شکل دستی نقطه ی فوکوس را روی تصویر مشخص کنید، دستگاه با دقت بسیار زیاد روی آن نقطه تمرکز کرده و به دلیل عمق میدان محدود افکت موسوم به بوکه ی زیبایی در پس زمینه ی تصویر ایجاد خواهد کرد. دنبال کردن سوژه های متحرک نیز به خوبی انجام می گیرد و کمتر پیش خواهد آمد که به دلیل تار شدن سوژه وادار به تکرار عکاسی باشید.

20160504_082911

«جی ۵» ضمناً مثل نسل پیشین به یک دوربین ۸ مگاپیکسلی در جلوی دستگاه مجهز است که عملکرد مناسبی دارد و می توان کیفیت تصاویر آن را قابل قبول ارزیابی کرد، هرچند بیشترین میزان پردازش های ثانویه در اینجا مشهود است و سلفی ها با حالتی موسوم به نرم ثبت می شوند.

20160507_143741

پرچمدار جدید ال جی ضمناً قادر است ویدیوها را با رزولوشن های HD، Full HD و 4K UHD کند و از دیگر قابلیت های این بخش می توان به حالت های اسلوموشن، تایم لپس و فیلترهای رنگی اشاره کرد، اما قابلیت های پیشرفته ی مدل V10 در این تلفن هوشمند وجود ندارند.

ویدیوهای ثبت شده با «جی ۵» از رنگهای طبیعی و جزئیات کافی برخوردار هستند، اما وجود نویز گاهی بیش از حد محسوس است. علاوه بر این باید بدانید که امکان سوییچ بین لنز های اصلی و عریض در حین فیلمبرداری نیز در نظر گرفته شده است، اما تاخیری که هنگام عکسبرداری مشاهده می شد در این حالت نیز وجود خواهد داشت که می تواند در تجربه ی فیلمبرداری تاثیر منفی داشته باشد.

اما در مجموع با وجود نقاط ضعف، تردیدی نیست که پرچمدار جدید ال جی هم مثل نسل قبل یکی از بهترین عملکردهای بازار را در زمینه ی تصویربرداری ارائه می کند و حالا به لطف اضافه شدن دوربین دوم، میزان انعطاف پذیری و قابلیت های آن بیشتر نیز شده است. در پایان از شما دعوت می کنیم گالری نمونه عکس های ثبت شده با دوربین LG G5 را مشاهده نمایید.

سخت افزار

LGG5 (5)

امسال تقریباً هر پرچمداری را تهیه کنید سخت افزار کمابیش یکسانی را در اختیار خواهید داشت و ال جی هم مثل Galaxy S7 (بررسی دیجیاتو) و نسخه های عرضه شده از HTC 10 (بررسی دیجیاتو) در آمریکا، چیپست اسنپدراگون ۸۲۰ به همراه ۴ گیگابایت حافظه رم و ۳۲ گیگابایت حافظه داخلی را برای «جی ۵» در نظر گرفته است، در حالی پیشتر عموماً شاهد استفاده از چیپست های ضعیف تری نسبت به رقبا در پرچمداران این شرکت بوده ایم.

این تلفن هوشمند در بنچمارک Geekbench امتیاز حدود ۲۳۰۰ را برای عملکرد تک هسته ای و حدود ۵۴۰۰ را به شکل چند هسته ای کسب کرد که این تلفن هوشمند را جایی بین Galaxy S7 و HTC 10 قرار می دهد، اما لازم است بدانید گذشته از اعداد و ارقام بنچمارک ها، جای نگرانی از بابت توان پردازشی این پرچمدار قدرتمند وجود ندارد و تا چند سالی می توانید روی اجرای سنگین ترین اپلیکیشن ها توسط آن حساب باز نمایید. رابط کاربری دستگاه نیز با سرعت مناسبی اجرا می شود و همانطور که انتظار می رود، به لطف سخت افزار قدرتمند، هنگام استفاده از عملکردهای این تلفن هوشمند با تاخیر قابل توجهی مواجه نخواهید شد.

Screen Shot 2016-05-07 at 6.48.45 AM

ال جی ضمناً مثل رقیب هموطن خود، پرچمدار جدید را تنها در یک نسخه مجهز به ۳۲ گیگابایت حافظه داخلی عرضه کرده است که حدود ۱۰ گیگابایت از آن در اختیار نرم افزار دستگاه قرار دارد، اما به لطف درگاه کارت حافظه، امکان افزایش این میزان تا ۲ ترابایت دیگر نیز وجود خواهد داشت، قابلیتی که با در نظر گرفتن امکان ثبت عکس های RAW، فیلمبرداری 4K و پخش فایل های صوتی با رزولوشن بالا، کاربردی و سودمند به حساب می آید.

حسگر اثر انگشت

LGG5 (11)

پس از V10 (بررسی دیجیاتو)، «جی ۵» دومین تلفن هوشمند ال جی و نخستین پرچمدار سری G به حساب می آید که از حسگر اثر انگشت بهره مند است، اما لازم است بدانید که با وجود سابقه ی کم سازنده در این زمینه، حسگر تلفن هوشمند جدید از عملکرد مناسبی برخوردار است.

ال جی در دومین نسل، حسگری با تجربه کاربری مناسب عرضه کرده است

به لطف محل قرار گیری حسگر در پشت بدنه و برجسته بودن این بخش، انگشت کاربر به راحتی روی محل مورد نظر قرار می گیرد (هرچند جا داشت سازنده اندازه ی حسگر را بزرگتر در نظر می گرفت) و دستگاه قادر است از جهات مختلف و با خطای قابل چشم پوشی اثر انگشت کاربر را تشخیص دهد.

نقطه ی قوت حسگر اثر انگشت دستگاه در این است که به شکل لمسی عمل می کند و برای باز کردن قفل «جی ۵» نیازی به پایین فشردن دکمه ی پاور نخواهد بود. سرعت بالای روند ثبت اثر انگشت نیز نقطه ی قوت دیگر در این بخش به حساب می آید. در مجموع می توان گفت حسگر اثر انگشت نسبت به مدل پیشین پیشرفت داشته و عملکرد مناسب تری از خود نشان می دهد که به دیگر مدل های موجود در بازار نزدیک است.

پخش صدا

LGG5 (52)

ال جی در طراحی جدید، اسپیکر مونوی دستگاه را به کنار درگاه USB منتقل کرده که هرچند نسبت به جلوی دستگاه در رده ی پایینتری قرار می گیرد، اما در مقایسه با پشت بدنه محل مناسب تری است. این اسپیکر نسبت به مونو بودن از بلندی و وضوح مناسبی برخوردار است، اما باید توجه داشته باشید که با بلندتر کردن صدا میزان نویز به شکل قابل توجهی افزایش خواهد یافت. گذشته از این میزان بیس دستگاه نیز کافی به نظر نمی رسد و در مجموع می توان عملکرد پرچمدار جدید ال جی را در این بخش متوسط ارزیابی کرد.

محل جدید اسپیکر مناسب تر است اما کیفیت پخش پیشرفت چشمگیری نداشته

اما باید توجه داشته باشید که پرچمدار جدید ال جی به لطف کدک صوتی WSA8815 چیپست کوالکام قادر است فایل های صوتی ۲۴ بیتی موسوم به Hi-Fi را پخش کند. سازنده ضمناً نسل جدید هدفون موسوم به کواد بیت را نیز همراه را «جی ۵» ارائه می کند که عملکرد و قدرت بیس آن نسبت به اسپیکر دستگاه مناسب تر به نظر می رسد و در مقایسه با رقبا از وضوح قابل قبولی برخوردار است، هرچند برای پخش فایل های صوتی با رزولوشن بالا و بهره مندی از بالاترین کیفیت پخش صدای ۲۴ بیتی، توصیه می کنیم تهیه ی یک هدفون با کیفیت تر را در نظر داشته باشید.

امکان پخش فایل های صوتی موسوم به Hi-Res با استفاده از ماژول ساخته شده توسط شرکت Bang & Olufsen نیز عمده ترین مزیت این تلفن هوشمند در زمینه ی پخش صدا به حساب می آید که البته به دلیل عدم ارائه ی آن توسط سازنده، بررسی این قطعه امکان پذیر نبود.

امکانات ارتباطی

LGG5 (20)

پرچمدار جدید ال جی از دو سیم کارت 4G نانو و یک کارت حافظه MicroSD تا ۲ ترابایت پشتیبانی می کند که البته محل قرار گیری سیم کارت دوم با کارت حافظه یکی است و باید برای استفاده بین آنها انتخاب کنید. این تلفن هوشمند مثل دیگر رقبای خود به آخرین امکانات ارتباطی از جمله وای-فای سری ac، رادیو، NFC و بلوتوث ۴.۱ مجهز است که آخری به لطف فناوری aptX HD می تواند برای استریم فایل های صوتی ۲۴ بیتی مورد استفاده قرار گیرد.

پرچمدار جدید ال جی ضمناً از کابل های OTG پشتیبانی می کند و به لطف درگاه USB Type-C قادر است به شکل پاور بانک ابزارهای دیگر را شارژ نماید. اما عمده ترین مزیت «جی ۵» را در این بخش می توان فرستنده ی مادون قرمز به حساب آورد، قابلیتی که با وجود تمایل بسیاری از کاربران رو به انقراض است و تلفن هوشمند ال جی یکی از معدود پرچمداران جدید مجهز به آن تبدیل کرده است.

باتری

LGG5 (9)

عموماً زمانی که صحبت از عمر باتری می شود، پرچمداران ال جی در زمره ی نخستین نام هایی که به ذهن متبادر می شود نخواهند بود. «جی ۵» نیز به یک باتری با ظرفیت ۲۸۰۰ میلی آمپر ساعت مجهز است که حداقل روی کاغذ نوید عملکرد مناسب تر از گذشته را نمی دهد، خصوصاً با توجه به تراکم بسیار بالای نمایشگر، قدرت پردازش و قابلیت همیشه روشن ماندن صفحه نمایش دستگاه.

مدت زمان پخش ممتد ویدیو در این تلفن هوشمند به حدود ۱۰ ساعت و زمان وبگردی به ۷ ساعت می رسد که رقم های قابل قبول اما متوسطی هستند و از نیاز به یک بار شارژ در هر روز حکایت دارند. البته باید توجه داشته باشید که ماژول Cam Plus به یک باتری با ظرفیت ۱۲۰۰ میلی آمپر مجهز است که در صورت اتصال آن عملکرد «جی ۵» در این بخش به شکل قابل توجهی (تقریباً یک سوم) بهبود خواهد یافت.

LGG5 (10)

شارژ کامل باتری این تلفن هوشمند به تنها ۷۵ دقیقه زمان نیاز دارد که به شکل قابل توجهی نسبت به نسل قبل بهبود یافته و (با در نظر گرفتن باتری کوچکتر) حدود ۲۰ دقیقه از Galaxy S7 کمتر است. به لطف نسل سوم فناوری شارژ سریع، پر شدن نیمی از ظرفیت باتری در تنها ۲۵ دقیقه انجام می گیرد و ۱۰ دقیقه شارژ برای رسیدن به ۲۰ درصد کافی خواهد بود.

پرچمدار جدید ال جی در مجموع از نقاط ضعف و قوت مختلفی در این بخش برخوردار است که موجب می شود عملکرد دستگاه را جایی بین متوسط تا قابل قبول ارزیابی نماییم. برای نمونه می توان به قابلیت تعویض باتری اشاره کرد که با وجود بدنه ی فلزی، به لطف طراحی ماژولار فراهم شده است، اما از سوی دیگر احتمالاً همین فلزی بودن بدنه موجب شده امکان شارژ بیسیم این تلفن هوشمند وجود نداشته باشد.

جمع بندی

LGG5 (15)

پرچمدار جدید ال جی تلفن هوشمندی قدرتمند است که به لطف دوربین پیشرفته با لنز دوگانه، تجربه عکاسی مناسب و البته متفاوتی ارائه می کند و از دیگر نقاط قوت آن می توان به

اما لازم است بدانید ماژولار بودن این تلفن هوشمند تنها در صورتی برای شما سودمند خواهد بود که بخواهید فایل های موسیقی را با رزولوشن بالا مورد استفاده قرار داده یا از تلفن هوشمند خود به شکل یک دوربین ببین-و-بگیر استفاده کنید. در حقیقت اینطور به نظر می رسد که ال جی ماژول Cam Plus را برای تلفن هوشمند خود طراحی کرده و سپس با کمک شرکت بنگ اند اولفسن ماژول صوتی دستگاه را نیز برای افزایش تنوع اضافه کرده اند، هرچند کاربرد آن، به کاربرهای کمتری محدود است.

ماژول دوربین نیز هرچند از خمیدگی لبه ی نمایشگر در محصولات سامسونگ کاربرد بیشتری دارد، اما تجربه کاربری شما را دگرگون نخواهد ساخت و تنها برخی عملکردها مثل فعال کردن دوربین، زوم کردن و فشردن شاتر را ساده تر کرده و تاحدی خوش دستی دستگاه را خصوصاً برای فیلمبرداری افزایش می دهد. البته از سوی دیگر همین ماژولار بودن موجب شده با وجود بدنه ی فلزی، امکان تعویض باتری این تلفن هوشمند به سادگی وجود داشته باشد و این موضوع «جی ۵» را از دیگر محصولات مجهز به بدنه ی فلزی متمایز کرده است.

در مجموع می توان گفت ال جی هم مثل سامسونگ، نخستین قدم را برای متمایز ساختن پرچمدار جدید خود برداشته و علاوه بر به دست آوردن جایزه ی بهترین موبایل جدید در نمایشگاه موبایل بارسلون (که بزرگترین نمایشگاه صنعت موبایل به حساب می آید) توجه زیادی را نیز به سوی خود جلب کرده است. اما این شرکت از حالا به بعد باید روی افزایش کارایی و رفع ایرادهای این خصوصیت تمرکز داشته باشد، از جمله نحوه ی اتصال باتری و ماژول ها که به نظر می رسد استهلاک بالایی داشته و لازم است مدتی بگذرد تا میزان استحکام و مقاومت آن در طول زمان مشخص گردد.

تردیدی وجود ندارد که امکان افزایش کارایی دستگاه و اضافه کردن بخش های جدید ایده ی جذابی است و به خوبی می تواند توجه کاربران را به خود جلب نماید، اما این اتفاق تنها در صورتی رخ خواهد داد که ال جی مسیر پیش رو را به درستی طی کرده و پتانسیل های این ایده را به شکل مناسبی مورد استفاده قرار دهد، در غیر این صورت با یک ایده ی کوتاه مدت و گذرای دیگر (مثل بدنه ی چرمی) مواجه خواهیم بود که به زودی عدم کارایی آن مشخص شده و اثرات تبلیغات سازنده را خنثی خواهد کرد.

حداقل تا اینجای کار ال جی نشان داده نقطه ی آغاز مسیر را می شناسد و قادر است با افزایش کارایی، توجه کاربران را به محصولات خود جلب نماید، برخلاف دیگر رقیب هموطن که برای رسیدن به همین هدف با سرمایه گذاری زیاد به تکنولوژی ساخت نمایشگر خمیده دست یافته و محصولاتی از جمله Galaxy S7 Edge (بررسی دیجیاتو) به بازار عرضه کرد که هرچند بسیار زیبا، اما از نظر کارایی، مزیتی نسبت به دیگر پرچمداران موجود در بازار ندارند.

در پایان لازم به ذکر است که نسخه دو سیم کارت LG G5 در کنار ماژول Cam Plus و قاب هوشمند، در بازار ایران با قیمت ۲.۱۲۰.۰۰۰ تومان به فروش می رسد.

نکات مثبت

  • ارگونومی
  • امکان افزایش کارایی دستگاه با ماژول ها
  • باتری قابل تعویض
  • قدرت پردازش
  • عملکرد دوربین و عکس برداری بسیار عریض به لطف لنز دوم
  • کیفیت نمایشگر

نکات منفی

  • تیزی لبه های بدنه
  • طراحی رابط کاربری
  • مکانیزم اتصال از ماژول ها
  • عدم برخورداری از قابلیت شارژ بیسیم
  • عدم مقاومت بدنه در برابر آب
  • عمر باتری متوسط
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (57 مورد)
  • Alireza omid
    Alireza omid | ۲۸ مهر ۱۳۹۵

    لطفا اگه میشه نقد و بررسی V20 رو بزارین

  • Ehsan
    Ehsan | ۲۸ شهریور ۱۳۹۵

    عاعا چرا به رنگ ها و پردازش ثانویه تو دوربینش گیر میدیدن
    کی گفته باید رنگ ها باید شبیه چشم انسان و طبیعی به نظر بیاد
    ال جی بر خلاف همه معیار کیفیت دوربینشو نزدیک بودن تصویر ثبت شده به چشم انسان قرار نداده، چه اشکالی داره
    چرا حسن این دوربینو این جوری بیان میکنین میگین تصویر شکل آبرنگ و پردازش ثانویه بیش از حد

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی