ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

پر تعداد ترین کشف سیاره ای توسط تلسکوپ فضایی کپلر رقم خورد

اگر فکر می کنید تلسکوپ فضایی کپلر تا حالا اگزوپلنت یا فراسیاره های بسیاری را شناسایی کرده است، باید گفت به معنای واقعی کلمه هنوز از نصف مقدار واقعی هم باخبر نشده اید. تیم تلسکوپ ...

پیام ادیب
نوشته شده توسط پیام ادیب | ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۵ | ۱۸:۰۰

اگر فکر می کنید تلسکوپ فضایی کپلر تا حالا اگزوپلنت یا فراسیاره های بسیاری را شناسایی کرده است، باید گفت به معنای واقعی کلمه هنوز از نصف مقدار واقعی هم باخبر نشده اید. تیم تلسکوپ کپلر ناسا پس از حرف و حدیث های بسیار، کشف ۱۲۸۴ سیاره ی جدید را تأیید کرده است. این بیشترین تعداد فراسیاراتی است که تا کنون وجودشان به صورت یکجا مورد تأیید قرار گرفته و تقریباً دو برابر تعدادی است که پیش از این وجودشان تأیید شده بود. آمار جدید تعداد سیاره های شناسایی شده توسط کپلر را به بیش از ۲۰۰۰ و تعداد کل فراسیاره های کشف شده را به بیش از ۳۲۰۰ می رساند. گفتنی است کپلر تا کنون بیش از ۴۵۰۰ فراسیاره ی «احتمالی» شناسایی کرده که از این تعداد تا کنون فراسیاره نبودن ۷۰۷ مورد از آنها برای دانشمندان مسجل شده است.

اما تقریباً ۵۵۰ سیاره از دسته ی جدید سیارات شناسایی شده، ظاهراً به اندازه ای بزرگ هستند که سیاراتی سنگی مثل زمین باشند. از طرف دیگر ۹ تای آنها نیز در «دامنه ی زندگی» ستاره ی خود قرار داشته و از پتانسیل میزبانی حیات برخوردارند. دامنه ی زندگی به فاصله ای از ستاره گفته می شود که در آن آب می تواند در سطح سیاره ای که در این بازه قرار می گیرد به صورت مایع جمع شود.

به گفته ی ناسا، آنچه که چنین کشف بزرگی را میسر کرده استفاده ی بزرگ مقیاس از رایانش اتوماتیک برای تشخیص احتمال سیاره بودن اجرام مورد نظر بوده است. اگر این احتمال بالای ۹۹ درصد باشد جرم مورد نظر در زمره ی سیاره ها تشخیص داده می شود. این احتمال وجود دارد که برخی از انبوه اجرام زیر این ۹۹ درصد نیز سیاره باشند، اما اظهار نظر قطعی در این باره به انجام بررسی های بیشتر توسط دانشمندان منوط خواهد بود.

تلسکوپ کپلر و تلسکوپ های دیگر با بررسی جامع و کامل سیاره های قابل مشاهده ی کهکشان ما فاصله ی بسیار زیادی دارند و معلوم نیست در آینده چه تعداد دیگر از این گروه های پر تعداد سیاره ای را شاهد خواهیم بود. با این حال، داده ها به شکلی روزافزون نشان می دهند تعداد سیارات کهکشان ما بسیار زیاد است؛ در واقع اگر از پائول هرتز، مدیر بخش اخترفیزیک ناسا بپرسید می گوید «حتی ممکن است تعدادشان از ستاره ها نیز بیشتر باشد».

به نظر می رسد احتمال میزبانی حیات در این سیاره ها بسیار کمتر از اینهاست، اما این خبر حد اقل احتمال کشف سیاره ی دیگری مشابه زمین را افزایش خواهد داد. تا به حال تنها ۲۱ سیاره ی سنگی شبیه زمین با احتمال میزبانی از حیات توسط یافته های کپلر کشف شده اند. اما دانشمندان بر اساس داده های این تلسکوپ فضایی تخمین می زنند حدود ۱۰ میلیارد سیاره ی سنگی در کهکشان ما وجود داشته باشد که مدارشان در محدوده ی زندگی قرار می گیرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی