ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

بیل گیتس: دستکاری ژنتیکی پشه ها بهترین راهکار برای مبارزه با مالاریاست

بیل گیتس در مصاحبه ای که اخیرا با بلومبرگ انجام داده، از کاربرد نوعی ابزار قدرتمند و جنجالی اصلاح ژنتیک برای ایجاد پشه های مقاوم در برابر مالاریا دفاع کرد. به تازگی جمعی از دانشمندان با ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۹ خرداد ۱۳۹۵ | ۱۸:۳۰

بیل گیتس در مصاحبه ای که اخیرا با بلومبرگ انجام داده، از کاربرد نوعی ابزار قدرتمند و جنجالی اصلاح ژنتیک برای ایجاد پشه های مقاوم در برابر مالاریا دفاع کرد.

به تازگی جمعی از دانشمندان با استفاده از نوعی ابزار دستکاری ژنتیکی به نام CRISPR که امکان اصلاح دقیق DNA را برایشان فراهم می کند، پشه هایی را تولید کرده اند که یا ناباروند یا اینکه در برابر انگل مالاریا مقاوم هستند.

در چندین مورد پژوهشگران حتی تکنولوژی مرتبط دیگری را به خدمت گرفتند که با عنوان محرک های ژنتیکی شناخته می شود و کارش کسب اطمینان از این مساله است که خصوصیات ایجاد شده توسط دانشمندان در این پشه ها به نسل های بعدی منتقل گردد.

این ابزار که به صورت موثر اشکال طبیعی از DNA را وقتی که در نوزادان نمود می یابند تشخیص داده و بخش های زائد آنها را حذف می کند، طبق گفته دانشمندان قادر است که به سرعت مقاومت در برابر مالاریا را در میان جمعیت پشه ها ایجاد بالا ببرد و این در واقع همان چیزی است که طبق وعده گیتس می تواند به سلاحی قدرتمند در برابر بیماری مالاریا بدل گردد.

مدیر اسبق مایکروسافت قبل از سخنرانی خود در کنفرانس میکروبیولوژی جامعه آمریکا در بوستون طی مصاحبه ای اظهار داشت: معتقدم که ظرف 3 تا 5 سال آینده، این ابزار می تواند به گونه ای پیشرفت کند که بسیار سودمند واقع شود و به لطف آن شاهد کاهش تلفات ناشی از مالاریا خواهیم بود.

محض اطلاع شما باید بگوییم مالاریا که از طریق نیش پشه ماده Anopheles ایجاد می شود سالانه بالغ بر 200 میلیون نفر را در سرتاسر دنیا آلوده کرده و باعث مرگ 500 هزار نفر از آنها که عموما هم کودک هستند می گردد.

به همین خاطر بنیاد بیل و ملیندا گیتس سال هاست که بودجه هنگفتی را به مبارزه با این بیماری اختصاص داده و برای نمونه در سال 2014 میلادی 150 میلیون دلار را برای ساخت واکسن مالاریا صرف کردند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Milad h The-rock
    Milad h The-rock | ۲۹ خرداد ۱۳۹۵

    من خیلی وقته باهاتونم از سایت قبلی ولی اولین باره که عضو شدم .فقط خواستم بگم دمتون گرم و خسته نباشید

مطالب پیشنهادی