ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

استقبال تولید کنندگان و مصرف کنندگان محتوای داخلی از خدمات تبادل ترافیک اینترنت

خسرو سلجوقی، عضو هیئت عامل سازمان فناوری اطلاعات ایران و مدیر پروژه ی ده برابر کردن محتوای داخلی با رویکرد کسب و کار دیجیتالی با مشارکت حداکثری بخش خصوصی که از پروژه های اقتصاد مقاومتی ...

پیام ادیب
نوشته شده توسط پیام ادیب | ۶ تیر ۱۳۹۵ | ۱۲:۴۵

خسرو سلجوقی، عضو هیئت عامل سازمان فناوری اطلاعات ایران و مدیر پروژه ی ده برابر کردن محتوای داخلی با رویکرد کسب و کار دیجیتالی با مشارکت حداکثری بخش خصوصی که از پروژه های اقتصاد مقاومتی محسوب می شود، در این خصوص اظهار داشته است: «با اجرایی شدن بخشی از زیست بوم طراحی شده در نقشه ی راه این پروژه توسط شرکت ارتباطات زیرساخت با عنوان خدمات IXP یا نقطه ی تبادل ترافیک اینترنت، و ایجاد زمینه برای ارائه ی خدمات شفاف سازی و اعمال تعرفه ترجیحی برای ترافیک داخلی، زمینه ی تکمیل جورچین شبکه ی ملی اطلاعات فراهم شده است و حتماً آثار خود را بر بخش های مختلف خواهد گذاشت».

وی در این خصوص افزوده است آمار و ارقام اولیه ی ارائه‌ شده توسط شرکت‌ های ارائه‌ دهنده ی این خدمات، حاکی از استقبال مصرف‌ کنندگان و تولید کنندگان محتوا از این اقدامات سازنده است. گفتنی است مراکز تبادل ترافیک داده یا IXP نقاط کانونی شبکه های مبتنی بر فناوری اطلاعات هستند که در قالب همبندی، فاصله ی بین تولید کنندگان محتوا و مصرف کنندگان آن را کاهش می دهند.

سلجوقی با اشاره به سهم ۸۳ درصدی محتوای ویدیویی از کل محتوای در حال جابجایی در شبکه‌ های جهان، خاطرنشان کرده است: «برای مثال، این اقدام باعث شده تا در همان ۲ هفته ی اول راه‌ اندازی خدمات IXP، خدمات آپارات با ۱۵ درصد رشد ترافیک و فیلیمو با ۱۰۰ درصد رشد مخاطب روبرو شوند.

وی تأکید کرده است: «در صورتی که دارندگان و تولید کنندگان محتوا از این ظرفیت آگاه باشند و بخواهند محتوای خود را رایگان و یا با دریافت هزینه در اختیار کاربران نهایی قرار دهند؛ لازم است به ظرفیت این زنجیره آگاه شوند و این مسئولیت را ارباب رسانه به‌ خوبی می توانند ایفا کنند. برای مثال، یکی از دلسوزان حوزه ی تعلیم و تربیت کشور در یکی از شهر های شمالی کشور مبادرت به تولید ده هزار ساعت فیلم آموزشی کرده و به‌طور رایگان مبادرت به توزیع آنها می کند؛ ولی عدم دسترسی جامعه ی ۸۰ میلیونی ایرانی و چه‌ بسا جامعه ی ۶۰۰ میلیونی فارسی زبان در ادامه ی راه، باعث شده تا میزان بهره‌ وری این تولیدات به حداقل برسد».

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی