ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ابداع نوعی ماده پرکردنی خودترمیم که می تواند نیاز به عصب کشی دندان را از بین ببرد

درد دندان، رفتن به دندانپزشکی و تحمل اقداماتی که دندانپزشک بعد از تشخیص علت مراجعه بیمار انجام می دهد برای خیلی ها زجرآور و غیرقبل تحمل است. با این حال، در این میان، درمان ریشه (که با نام ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۴ تیر ۱۳۹۵ | ۱۱:۳۰

درد دندان، رفتن به دندانپزشکی و تحمل اقداماتی که دندانپزشک بعد از تشخیص علت مراجعه بیمار انجام می دهد برای خیلی ها زجرآور و غیرقبل تحمل است. با این حال، در این میان، درمان ریشه (که با نام های دیگری نظیر عصب کُشی، عصب کِشی، اِندو یا روت کانال هم شناخته می شود) شاید ترسناک ترین و دردناک ترین پروسه درمانی باشد.

حالا اما، روزنه های امید تازه ای در این رابطه پیدا شده و اگر ماده پرکردنی جدیدی که توسط جمعی از دانشمندان ابداع گردیده بتواند با موفقیت آزمایشات مختلف را پشت سر بگذارد آنگاه دیگر هیچکس مجبور به تحمل این فرایند دردناک و دشوار نخواهد بود.

اگر از آن دسته آدم های خوش شانسی باشید که تاکنون گذرتان به دندانپزشکی نیافتاده یا دست کم دندان پوسیده تان را درمان ریشه نکرده اید احتمالا با نحوه کار هم آشنایی ندارید. دندانپزشکان غالبا برای درمان دندان هایی که پوسیدگی دارند، بخش هایی که دچار این مساله هستند را با استفاده از مته از روی دندان بر می دارند و حفره ایجاد شده را با ماده ای که از طلا، چینی، نوعی رزین ترکیبی (پرکردنی هم رنگ دندان) یا آمالگام (آلیاژی متشکل از جیوه، نقره، مس، قلع و گاهی اوقات روی) پوشش می دهند.

اما این مواد ممکن است به مرور زمان یا حتی در اندک زمانی بعد از پر کردن از جای خود کنده شوند و اگر چنین اتفاقی رخ دهد، بافت های نرمی که در مرکز دندان قرار دارند (حاوی عصب ها، رگ های خونی و قسمت هایی مانند این) می توانند در معرض عفونت قرار گرفته و عاقبت نیز از بین بروند.

اما گاهی اوقات دندان آسیب دیده به این سادگی از بین نمی رود و فرد ممکن است دردهای وحشتناکی را در زمان میل کردن غذاهای متفاوت (سرد، گرم، ترش و شیرین) تجربه کند و آنوقت است که لازم می شود درمان ریشه را روی آن انجام تا دندان را نجات دهد.

بعد از بی حسی موضعی، دندانپزشک، دندان آسیب دیده را باز می کند و کلیه بافت های عصبی و پالپی (رگ های خونی) را از داخل آن خارج کرده و حفره ایجاد شده در آن را با ماده ای به نام gutta percha (نوعی لاتکس) پر کرده و تاج دندان را هم با نوعی سیمان دندانی ترمیم می نماید.

با برداشته شدن بافت های نرم درون دندان، درد نیز از بین می رود اما حالا دیگری هیچگونه خونی در دندان مرده جریان ندارد. در اغلب موارد نیز دندانپزشکان برای حفظ یکپارچگی ساختاری دندان مرده آن را روکش می کنند که روشی هزینه بر است و توسط شرکت های بیمه ای هم پوشش داده نمی شود.

همه اینها را گفتیم که به اطلاع شما برسانیم جمعی از دانشمندان هاروارد و دانشگاه ناتینگهام موفق به ابداع نوعی ماده زیستی مصنوعی برای پر کردن دندان شده اند که خاصیت احیا کنندگی دارد؛ بدان معنا که رشد سلول های بنیادی را در پالپ دندان شبیه سازی کرده و قادر است آسیب وارده به آن در نتیجه پوسیدگی را ترمیم نماید. به بیان دیگر، دندان های آسیب دیده با استفاده از این ماده خود را ترمیم خواهند کرد.

به لطف این ماده، میتوان امیدوار بود که عاقبت خبری از ریختن مواد پر کردنی درون دهان نباشد و از تعداد کلی روت کانال ها یا درمان ریشه که در سرتاسر دنیا انجام می گیرد نیز به میزان زیادی کاسته شود.

در پایان اضافه نماییم که ماده ابداعی توسط این تیم در رقابت تکنولوژی های نوظهور که با حمایت جامعه شیمی لندن برگزار گردید مقام دوم را به دست آورد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (10 مورد)
  • molavy
    molavy | ۱۴ تیر ۱۳۹۵

    جمعی از دانشمندان هاروارد زحمت کشیدن. پالپ زنده تو ایران نزدیک ۵ ساله ثبت شده. برای اولین بار تو دنیا یک دندانپزشک ایرانی این روش رو ثبت کرده و بنده خدا هیچ کس تحویلش نمی گرفت یک مدت طولانی. تا بالاخره وزارت بهداشت این روش رو قبول کرد. بعد هم بیمه ها این روش رو تو لیست بیمه آوردن. ولی آخرش هم تو تهران فقط خصوصی ها پیشنهادش میدن. ولی تو شهرستان تو دولتی ها هم دارن. بر عکسه. چند نفر از دوستان و فامیل هم این روش رو استفاده کردن

    • Bayernfan
      Bayernfan | ۱۴ تیر ۱۳۹۵

      دوست عزیز من خودم دندونپزشکم، اولا که روش پالپ زنده در حال حاضر فقط برای پالپیت های برگشت پذیر قابل استفاده هست و اگر دندون نکروز باشه نمیشه استفاده کرد و این روشم چیز خیلی جدیدی نیست. بعدشم اینکه یک نفر تو ایران بهش رسیده و وزارت بهداشت قبول نکرده خیلی خنده داره.روش های درمانی روند خاص خودشونو دارن باید مطالعات چند ساله روش انجام شه و اگر موفق بود وارد کتاب های رفرنس میشه و همه هم استفاده میکنن.این چیزا مثل اختراع چمیدونم ماشین برقی نیست یکی بگه توجه نکردنو بودجه ندادن

      • molavy
        molavy | ۱۵ تیر ۱۳۹۵

        آفرین به شما دندان پزشک
        ولی همین الان هنوز که هنوزه با اینکه بیمه ها هم پالپ زنده رو قبول کردن تو تهران خیلی کم دندون پزشکی هست که پالپ زنده رو بدونه چیه. حداقل من با چند تاشون صحبت کردم وهیچ خبری نداشتم. با اینکه وزارت بهداشت هم بعد سالها و همون تحقیقاتی که خودتون میفرمایید این شیوه رو به عنوان یک روش ابداعی قبول کرده و بیمه ها هم آوردن تو لیست بیمه.
        من از خودم حرف در نمیارم. کافیه تو اینترنت یک جستجو بکنید تا ببینید این کار خیلی شبیه به همینی هست که اینجا ذکر شده. قضاوت با اونهایی که جستجو می کنن و دنبال حقیقت هستن

        • Bayernfan
          Bayernfan | ۱۵ تیر ۱۳۹۵

          شما باز داری حرف خودتو میزنی.من دارم میگم اصلا وزارت خونه کاره ای نیست تو این زمینه.تو اینترنت خیلی چیزا هست.شما از رفرنس های اندودنتیکس مثل pathway of the pulpیا torabinejad و... درمان پالپ زنده برای درمان دندان نکروز بیار وزارت بهداشت غلط میکنه قبول نکنه اگرم نیست که انقدر‌باید بررسی شه تا بره داخل‌اون رفرنس ها.اون چیزیم که الان هست چیز خیلی‌عجیبی نیست و چون پروگنوزش خیلی خوب نیست خیلیام انجام نمیدن.

          • molavy
            molavy | ۱۹ تیر ۱۳۹۵

            من چی رو دارم حرف خودم رو میزنم. چطور ممکنه وزارت خونه کاره ای نباشه. اگر وزارت خونه تایید نکنه که الان تایید کرده بعد از مدت ها ( یک جستجو کافیه) بیمه ها قبول نمی کنن اگر هم بیمه ها قبول نکنن خیلی از مردم محروم میشن از این موضوع. در مورد دندون پزشک ها که استفاده نمی کنن از بس بروز هستن. من صحبت کردم با چند تاشون اصلا نمی دونستن چی هست اون شما می فرمایید چون خوب نیست استفاده نمی کنن. در مورد خوب بودنش من چند تا از دوستانم رو میشناسم که از پالپ زنده استفاده کردن و راضی هم هستن.

  • سامان صبرکننده
    سامان صبرکننده | ۱۴ تیر ۱۳۹۵

    امیدوارم سریع به ننیجه نهابی و عملی برسه و سریع به کشور ما البته .

    • molavy
      molavy | ۱۴ تیر ۱۳۹۵

      روش پالپ زنده تو خیلی وقته تو ایران اجرا شده. تو اینترنت سرچ کنید. دقیقا همینه

  • nostalgia darvari
    nostalgia darvari | ۱۴ تیر ۱۳۹۵

    خدا خیرشون بده

  • mohammad
    mohammad | ۱۴ تیر ۱۳۹۵

    خدا نصیب هیچ مسلمونی نکنه?

  • mohamad ahadinezhad
    mohamad ahadinezhad | ۱۴ تیر ۱۳۹۵

    سلام

مطالب پیشنهادی