ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

استفاده از هوش مصنوعی گوگل دیپ مایند برای تشخیص زودهنگام بیماری های چشمی

فناوری شرکت DeepMind گوگل در یک پروژه ی تحقیقاتی جدید مورد استفاده قرار خواهد گرفت که به پزشکان در تشخیص نشانه های اولیه ی بیماری های چشمی کمک خواهد کرد. واحد هوش مصنوعی این شرکت که ...

پیام ادیب
نوشته شده توسط پیام ادیب | ۱۵ تیر ۱۳۹۵ | ۱۹:۳۰

فناوری شرکت DeepMind گوگل در یک پروژه ی تحقیقاتی جدید مورد استفاده قرار خواهد گرفت که به پزشکان در تشخیص نشانه های اولیه ی بیماری های چشمی کمک خواهد کرد. واحد هوش مصنوعی این شرکت که در انگلستان مستقر است از یادگیری ماشینی برای تحلیل بیش از یک میلیون اسکن ناشناس چشم استفاده خواهد کرد. الگوریتم هایی که از این طریق خلق می شوند قادر خواهند بود علائم اولیه ی بیماری های چشم که ممکن است از دید انسان مخفی بمانند را تشخیص دهند. این پروژه در کل دومین همکاری دیپ مایند با سیستم خدمات درمانی انگلستان (NHS)، و اولین همکاری این دو است که در آن از هوش مصنوعی استفاده می شود.

دیپ مایند امیدوار است به طور اخص بتواند ۲ بیماری چشمی را تشخیص دهد: دژنراسیون ماکولا ی تر، و رتینوپاتی دیابتی. مورد دوم در میان عوامل منتهی به نابینایی، سریع ترین نرخ رشد را در جهان دارد. یکی از مؤسسان دیپ مایند به نام مصطفی سلیمان در این باره به گاردین گفته است: «بینایی خیلی ها در سطح جهان به واسطه ی این دو بیماری در معرض تهدید قرار دارد، به ویژه رتینوپاتی دیابتی. احتمال از دست دادن بینایی در مبتلایان به دیابت ۲۵ برابر دیگران است. اگر بتوان تا جایی که امکان دارد این بیماری را زود تشخیص داد، می توان از ۹۸ درصد از آسیب های جدی بینایی جلوگیری کرد».

بر اساس گزارش ها همکاری دیپ مایند و بیمارستان تخصصی چشم پزشکی سیستم درمانی انگلستان به واسطه ی درخواست یکی از پزشکان این مرکز به نام Pearse Keane میسر شده است. او به گاردین گفته است پیش از آن شاهد آموزش آتاری به هوش مصنوعی توسط دیپ مایند بوده است و بر همین اساس به این فکر افتاده است که از مهارت های یادگیری ماشینی این شرکت می توان برای تحلیل تصاویر مقطع نگاری همدوسی اپتیکی چشم بهره گرفت.

کین در این باره افزوده است: «حس کردم یادگیری عمیق می تواند در بررسی این تصاویر خیلی مفید واقع شود. چند روز بعد با مصطفی تماس گرفتم و او نیز به من پاسخ مثبت داد».

داده های تصاویر مقطع نگاری مرکز چشم پزشکی مورفیلد به صورت ناشناس مورد استفاده قرار خواهند گرفت. این یعنی همکاری تازه ی دیپ مایند با این مرکز چشم پزشکی، از همکاری قبلی اش با سیستم بهداشت و درمان انگلستان بر سر اپلیکیشن Streams دردسر کمتری خواهد آفرید. پروژه ی استریمز از آن جهت خبرساز شد که اطلاعات کامل پزشکی یک میلیون و ششصد هزار بیمار را در اختیار دیپ مایند قرار می داد. گوگل به عدم صلاحیت برای دسترسی به این داده ها متهم شد اما هم دیپ مایند و هم NHS بر حفظ تمام توافقات اصرار ورزیدند. اپلیکیشن استریمز هنوز در مرحله ی آزمایش است و قرار است پزشکان را از احتمال خطر از کار افتادگی کلیه در بیمارانشان مطلع کند.

پیرامون موضوع اسکن های چشمی بیمارستان مورفیلد، گوگل می گوید امکان شناسایی بیماران از روی داده ها وجود ندارد. این شرکت گفته است: «داده هایی که در این تحقیق مورد استفاده قرار می گیرند را نمی توان برای احراز هویت بیماران مورد استفاده قرار داد. از طرف دیگر، اسکن های مورد استفاده در این تحقیق به سوابق بیماران مربوط می شوند. این یعنی نتایج تحقیق ما ممکن است برای بهبود درمان در آینده مورد استفاده قرار بگیرد، اما بر پروسه ی درمانی امروز بیماران هیچ تأثیر نخواهد گذاشت».

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی