ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

اوضاع بازار کامپیوترهای شخصی در ایالات متحده رو به بهبود می رود

گزارش ها حاکی از آن هستند که ظاهراً دوران نابسامان و کم رونق بازار کامپیوترهای شخصی به پایان رسیده. برآوردهای هر دو شرکت معتبر تجزیه و تحلیل کسب و کار گارتنر و IDC نشان می دهند ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۲۲ تیر ۱۳۹۵ | ۱۳:۳۰

گزارش ها حاکی از آن هستند که ظاهراً دوران نابسامان و کم رونق بازار کامپیوترهای شخصی به پایان رسیده. برآوردهای هر دو شرکت معتبر تجزیه و تحلیل کسب و کار گارتنر و IDC نشان می دهند برای اولین بار طی دوره یک ساله، فروش PC در ایالات متحده روند صعودی داشته است.

pc_market_rise_1

طبق گزارش گارتنر برای سه ماهه دوم سال جاری، مجموع فروش کامپیوترهای شخصی (با احتساب تبلت های ویندوزی) به میزان 4.9 درصد افزایش یافته، و IDC نیز (که تبلت ها را در آمار خود محسوب نمی کند) افزایش 1.9 درصدی را در همین بازه زمانی گزارش کرده است.

البته کارشناسان این حوزه هنوز دلیل این تغییر و تحول  مثبت را نمی دانند. ظاهراً قویتر شدن اقتصاد ایالات متحده در این زمینه بی تأثیر نبوده، ضمن اینکه گروه های تحلیلگر اقتصادی به آمار فروش بالای کروم بوک ها به مدارس، و همچنین افزایش قابل توجه در خریدهای دولتی و دیگر سازمان های عمومی نیز اشاره کرده اند.

لازم به ذکر است که آمار فروش در دیگر قسمت های جهان هنوز هم چندان دلچسب نیست. هر دو شرکت تحلیلگر اقتصادی فوق به کاهش فروش جهانی کامپیوترهای شخصی به میزان 4.5 تا 5.2 درصد اشاره کرده اند، هرچند این ارقام باز هم از پیش بینی های قبلی بهتر هستند (IDC افت فروش 7.4 درصدی را پیش بینی کرده بود).

pc_market_rise_2

pc_market_rise_3

با این تفاسیر، باید بازگشت کامپیوترهای شخصی به دوران اوج را در آینده ای نزدیک، کاملاً فراموش کنیم. وضعیت اقتصادی خارج از ایالات متحده هنوز هم نسبتاً ضعیف است، و هنوز دیوایس های همراه همچون اسمارت فون ها و تبلت ها، اولویت اصلی خریدارانی به شمار می روند که قصد صرف هزینه های گزاف را ندارند.

شرکت لنوو بیشتر از همه نگران این وضعیت است. آمار فروش این کمپانی چینی به قدری کاهش یافته که با تداوم این وضعیت، دیگر قادر نخواهد بود برتری جزئی خود نسبت به اچ پی را از نظر سهم بازار کامپیوترهای شخصی حفظ کند.

در راستای پیش بینی بازار آتی، محققین هنوز با احتیاط عمل می کنند؛ هرچند گمانه زنی هایی در مورد روش های نجات بازار PC وجود دارد. همانطور که می دانیم، زمان زیادی به پایان مهلت ارتقای رایگان به سیستم عامل ویندوز 10 باقی نمانده است و به زودی برای این کار، باید 119 دلار هزینه پرداخت شود. پس احتمال دارد بسیاری از افراد که قصد داشتند در آینده ای نزدیک سخت افزار کامپیوتر خود را ارتقاء دهند، ترجیحاً برای به دست آوردن این سیستم عامل به رایگان، کامپیوتر جدیدی را خریداری کنند. در همین راستا می بینیم که اخیراً مشتری های سازمانی توجه بیشتری به خرید کامپیوترهای مبتنی بر ویندوز 10 داشته اند.

تمامی مواردی که به آنها اشاره شد، «اما» و «اگر» هایی هستند که با تغییر آنها، شرایط بازار نیز به راحتی تغییر خواهند کرد. اما ظاهراً موارد فوق بهترین گزینه های موجود برای نجات بازار نه چندان گرم PC به شمار می روند؛ بازاری که چندین سال متوالی با مشکل مواجه بوده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی