ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

۹ توصیه مفید برای بهبود فرهنگ شرکت شما [بخش اول]

شاید برای شما هم جای سؤال باشد که شرکت هایی نظیر Google و Zappos چگونه می توانند استعداد های درخشان بازار کار را با حقوقی کمتر از عرف بازار برای این استعداد های کمیاب به ...

پیام ادیب
نوشته شده توسط پیام ادیب | ۴ مرداد ۱۳۹۵ | ۱۲:۰۰

شاید برای شما هم جای سؤال باشد که شرکت هایی نظیر Google و Zappos چگونه می توانند استعداد های درخشان بازار کار را با حقوقی کمتر از عرف بازار برای این استعداد های کمیاب به استخدام خود درآورند. پاسخ این سؤال تنها یک کلمه است: فرهنگ. پول مهم است، اما برای جذب استعداد های برتر و راضی نگه داشتن آنها در شرکت خود باید در هرم سلسله مراتب نیاز های مازلو اندکی بالاتر بروید. در این میان، فرهنگ سازمانی می تواند نقش نردبان را برای شما بازی کند.

در همین راستا از اعضای انجمن کارآفرینان جوان امریکا خواسته شده به این سؤال پاسخ دهند: «کدام ویژگی فرهنگ شرکت است که به عقیده ی شما بیشترین میزان رضایت را برای کارکنان استارتاپتان فراهم می کند؟ چگونه از به کارگیری این ویژگی اطمینان حاصل می کنید؟».

پاسخ های آنها را در ادامه می توانید از نظر بگذرانید:

۱- استفاده از ارزشیابی های کوچک دوره ای

رابرت جی. مور، یکی از مؤسسین و مدیرعامل RJMetrics می گوید: ما هر شش هفته یک بار، ارزشیابی دوسویه ی برنامه ریزی شده و کاملاً ساختارمندی با هر یک از کارکنان خود داریم. قابل پیش بینی بودن و ساختار این جلسات باعث می شود ارائه ی بازخور، چه مثبت و چه منفی، برای کارکنان به شدت تسهیل شود. این سطح از شفافیت و ارتباط، کارکنان ما را رضایتمند و با انگیزه نگاه می دارد.

۲- حمایت از رشد و رؤیاهای کارکنان

کوری بلیک، رئیس Round Table Companies در این خصوص می گوید: ما در RTC، به عنوان ناشر، آرمانی داریم که می گوید اگر در حین نوشتن کتابتان تغییر نکرده اید، انتظار نداشته باشید خواننده ی آن با خواندنش تغییر کند. این شعار، معرف اصلی ترین باور ماست که بر مبنای آن اعتقاد داریم برای آنکه بتوان در محل کار تجربه ی لذتبخشی داشت، رشد مستمر روح انسان ضروری است.

در نتیجه تیم مدیران اجرایی ما سعی دارد به کارکنان کمک کند جنبه هایی از کارشان که لذتی برایشان در بر ندارند را حذف کنند، تا بتوانند روی کاری که از انجام دادنش لذت می برند متمرکز شوند. با این کار، کارکنان ما می توانند جنبه هایی از کسب و کارمان که هم رضایت عمیق شخصی برایشان فراهم می کند و هم منجر به خدمت رسانی به مشتریانمان می شود را برجسته کنند و توسعه دهند.

ما به همین طریق خطوط کاملاً جدید و موقعیت های شغلی تازه ای در کسب و کار خود ایجاد کرده ایم. از آرزو های کارکنان خود حمایت کنید تا آنها نیز کسب و کارتان را گسترش دهند.

۳- تبعیت از مورد بالا، و لذت بردن از کار

بریتانی هوداک، یکی از مؤسسین ZinePark در این خصوص گفته است: من و شریکم کسب و کارمان را با یک طرح کسب و کار ساده شروع کردیم: «پول در بیاورید، خوش بگذرانید». سعی خود را کرده ایم با رشدی که داشته ایم، باز هم این مأموریت خود را از یاد نبریم. ما در پایان هر روز، از کارکنانمان می پرسیم که آیا به آنها خوش گذشته است یا نه. تقریباً بلا استثنا هر روز پاسخ آنها مثبت است. همیشه سعی خود را می کنیم یادمان نرود که شرکتی فعال در زمینه ی سرگرمی هستیم. ما قرار نیست دنیا را عوض کنیم. قرار نیست سرطان را درمان کنیم. زندگی هیچ کس را به خطر نمی اندازیم، بنابراین به فرهنگ افسرده و تاریکی که بر فضای شرکت های امریکایی سایه افکنده نیازی نداریم.

سعی ما بر این است که با مشوق هایی مثل یک روز نیمه تعطیل در هفته، شیشه های پر از آبنبات، و مرخصی های تشویقی برای انجام امور خیرخواهانه به انتخاب خود کارکنان، لذت بردن را به هر چیزی که امکانش وجود دارد بیافزاییم تا مطمئن شویم کار کردن برای کارکنانمان تا حد امکان حالت تفریح دارد نه کار.

۴- بها دادن به موفقیت ها

بابی امامیان، مدیرعامل Proilific Interactive، در این باره می گوید: ما همیشه موفقیت های خود را جشن می گیریم. موضوع آن چه راه اندازی یک پروژه ی تازه باشد، چه جذب یک عضو جدید یا ارائه ی یک محصول تازه، برای به رسمیت شناختن موفقیت های فردی و تیمی وقت می گذاریم.

اختصاص استراحت های کوتاه با هدف تعامل و گفتگوی اعضای تیم با یکدیگر، باعث تجدید قوای آنها می شود و در نهایت، همکاری و جریان کار خارق العاده ای میان آنها پدید می آورد. ما یک کمیته ی داخلی برای برگزاری دورهمی های مختلف داریم که مدام در حال برنامه ریزی است تا ما را از پشت میزهایمان بلند کند و به فضاهای خوشایندی ببرد که می توانیم در آنها کمی از کار فاصله بگیریم.

۵- تنوع بخشیدن به کار

دیوید ارنبرگ، مدیر ارشد مالی Early Growth Financial Services می گوید: من فکر می کنم به طور کلی انسان ها زمانی بیشترین رضایت را از کار خود دارند که کارشان برایشان جذابیت داشته باشد. انجام یک کار تکراری، پرداختن به مسئولیت های همیشگی و مواجه شدن با وظایف تکراری هر روز، می تواند کارکنان را دچار دلزدگی کند.

در شرکت من کار های مختلفی برای انجام دادن هست و کارکنان به تنوع بخشیدن به کار خود تشویق می شوند. این موضوع، تازگی کار را برای آنان حفظ می کند. ما از دورکاری و برنامه های انعطاف پذیر نیز حمایت می کنیم تا جایی که دفتر مرکزی نداریم و تمام کار ها بیرون انجام می شود. ما به اعضای تیم خود اعتماد داریم و اجازه می دهیم کارشان را هر زمان که می توانند و هر کجا که مایلند انجام دهند. تنوع و انعطاف پذیری بخشیدن به کار، باعث می شود کارکنانی رضایتمند و پر بازده داشته باشید.

[ادامه دارد]

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی