ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

دانشمندان MIT شیشه ای ساخته اند که به سرعت از حالت شفاف به مات تبدیل می شود

تیمی از محققین دانشگاه MIT به تازگی روشی ابداع کردند که می تواند شیشه را به سرعت از حالت شفاف به مات و بالعکس تبدیل نماید. آنها از مواد الکتروکرومیک در این فرایند بهره گرفتند ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۲۴ مرداد ۱۳۹۵ | ۱۷:۰۰

تیمی از محققین دانشگاه MIT به تازگی روشی ابداع کردند که می تواند شیشه را به سرعت از حالت شفاف به مات و بالعکس تبدیل نماید. آنها از مواد الکتروکرومیک در این فرایند بهره گرفتند که با اعمال الکتریسیته ناچیز سریعاً شیشه را به رنگ تیره در می آورد.

البته این اولین روش ابتکاری برای تغییر رنگ شیشه به شمار نمی رود، اما طبق گفته محققین فوق، روش آنها زمان پاسخ بسیار سریع تری داشته و انرژی کمتری را مصرف می نماید.

لازم به ذکر است روش های دیگر  برای تغییر رنگ شیشه به چند دقیقه زمان نیاز دارند، ضمن اینکه معمولاً به سطح رنگ مورد نظر نمی رسند. بعلاوه در برخی موارد برای مات ماندن شیشه باید جریان برق دائماً در آن جریان داشته باشد. اما در راهکار ابداعی MIT فقط در زمان تغییر رنگ به اعمال الکتریسیته نیاز خواهد بود و پس از آن بدون اتصال به منبع انرژی، شیشه می تواند رنگ تقریباً مشکی اش را حفظ نماید.

محققین برای اطمینان از زمان پاسخ فوری این روش، از موادی شبیه به اسفنج با نام «چارچوب های فلزی-آلی» بهره گرفتند که به سرعت قادر است الکترون ها و یون ها را از میان خود عبور دهد. با اعمال الکتریسیته، بار منفی در شیشه ایجاد شده و یون های مثبت برای خنثی کردن بار منفی از چارچوب پنجره به سمت آن هجوم می آورند. به همین دلیل، رنگ شیشه تغییر می کند.

آنها همچنین دو ماده شیمیایی مختلف برای ترکیب رنگ های قرمز و سبز را با یکدیگر ترکیب کردند تا رنگ نهایی تقریباً به صورت مشکی به دست آید.

در همین رابطه «میرسیا دینکا» پروفسور شیمی دانشگاه MIT می گوید این روش باعث «صرفه جویی فراوان در مصرف انرژی» می شود، زیرا نیاز به سیستم های تهویه مطبوع را کاهش خواهد داد. او اضافه کرد: «زمانی که نور خورشید مستقیماً از پنجره وارد محیط می شود، می توانید به راحتی یک دکمه را فشرده و آن را تیره سازید.»

او همچنین معتقد است چنین سیستمی می تواند در حوزه صفحات نمایش هوشمند با مصرف پایین، شبیه به تکنولوژی e-ink در کتابخوان های کیندل نیز استفاده شود.

لازم به ذکر است اگرچه عملی بودن این روش در آزمایشگاه به اثبات رسیده، اما هنوز راه زیادی در اجرایی شدن آن در مقیاس تجاری و استفاده از این تکنولوژی در صنعت ساخت و ساز وجود دارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • آریا
    آریا | ۲۷ مرداد ۱۳۹۵

    مثل پنجره های بویینگ 787

مطالب پیشنهادی