ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

بهترین دانشگاه های جهان برای ادامه تحصیل: مراکز آموزش عالی فرانسه

اینکه فرانسه یکی از جذاب ترین مقصد های تحصیلی جهان است قطعاً موضوع تعجب برانگیزی نیست. اگر دوست دارید بدانید چرا این همه دانشجوی خارجی در این کشور وجود دارد و چگونه می توانید خود ...

پیام ادیب
نوشته شده توسط پیام ادیب | ۲۹ شهریور ۱۳۹۵ | ۲۱:۰۰

اینکه فرانسه یکی از جذاب ترین مقصد های تحصیلی جهان است قطعاً موضوع تعجب برانگیزی نیست. اگر دوست دارید بدانید چرا این همه دانشجوی خارجی در این کشور وجود دارد و چگونه می توانید خود را به جمع انان برسانید مطالعه ی این مقاله را از دست ندهید.

فرانسه مجموعه ی متمایزی از مفاهیم را در ذهن ما کنار یکدیگر قرار می دهد. این کشور از پیچیدگی های شهری و تاریخ درخشان شهر هایش گرفته تا غذا های خوشمزه، چشم انداز های زیبا با کوهستان های خشن و جنگل های سرسبز، سواحل طلایی، دریا های آبی، چمنزار های چشم نواز و رودخانه های پر آبش؛ همه و همه در کنار هم نیاز ها و سلایق طیف گسترده ای از مخاطبان را برآورده می کند. بی دلیل نیست که فرانسه به اذعان سازمان جهانی گردشگری وابسته به سازمان ملل متحد محبوب ترین مقصد توریستی جهان به شمار می رود.

شاید میراث درخشان فرهنگی و هنری فرانسه نیز جزو چیز هایی باشد که در مورد این کشور به ذهن شما رسیده است. فرانسه موطن متفکران بزرگی چون رنه دکارت و ژان پل سارتر، نویسندگانی چون مارسل پروست و آلبر کامو، فیلمسازانی چون ژان لوک گودارد و ژان رنوآر، هنرمندانی مثل کلود مونه و پل سزان بوده است. علاوه بر این ها می توان فهرست بلندبالایی از دانشمندان، ریاضی دانان و محققان نام برد که اسامی شان را کمتر شنیده اید، اما دستاورد هایشان چیزی از دیگر چهره های شناخته شده ی جهان کم نداشته اند.

اگر دوست دارید با هدفی غیر از مسافرت های تفریحی و با قصد ادامه تحصیل به فرانسه سفر کنید، در ادامه می توانید در مورد دانشگاه ها، شهر های دانشجویی، شرایط و مدارک مورد نیاز برای ادامه تحصیل، هزینه ها و اخذ ویزای فرانسه اطلاعات بیشتری کسب کنید.

دانشگاه های فرانسه

سنت های درخشان علمی و هنری فرانسه تا دوران مدرن امروز نیز راه خود را ادامه داده اند. کشور های کمی در جهان پیدا می شوند که به اندازه ی فرانسه روی تحقیقات و آموزش سرمایه گذاری کنند. این امر در رتبه بندی دانشگاه های برتر جهان نیز بازتاب یافته است به گونه ای که ۳۹ دانشگاه فرانسه در میان برترین دانشگاه های جهان در سال ۱۷-۲۰۱۶ به چشم می خورند و از میان آنها ۱۰ دانشگاه در جمع ۲۵۰ دانشگاه برتر جهان قرار می گیرند.

دو دانشگاه شاخص این کشور یعنی اکول نرمال سوپریور پاریس و دانشگاه پلی تکنیک پاریس، به ترتیب با رتبه های ۳۳ و ۵۳ جهان، در جمع ۵۵ دانشگاه برتر دنیا قرار دارند و نامشان به عنوان دو مؤسسه ی آموزشی خوش سابقه و پیشرو در اروپا می درخشد.

کشور فرانسه علاوه بر ۳۹ دانشگاهی که نامشان در فهرست دانشگاه های برتر جهان به چشم می خورد، به خاطر مؤسسات آموزشی تخصصی اش در حوزه ی کسب و کار نیز معروف است. این مؤسسات به خاطر تمرکزشان روی موضوعات خیلی خاص، در رده بندی برترین دانشگاه های جهان به حساب نیامده اند اما از شهرت جهانی قابل توجهی برخوردارند. برخی از برجسته ترین مثال های این مدعا مؤسسات ESCP Europe، ESSEC Business School، HEC Paris و INSEAD را شامل می شوند.

گذشته از این موضوع، شهریه ی دانشگاه های برتر فرانسه با متوسط ۱۰۰۰ دلار در سال برای دانشجو های فرانسوی و خارجی، در میان ارزان ترین های جهان قرار می گیرد.

بنابراین اگر فکر می کنید تحصیل در فرانسه برایتان مناسب است، اگر دوست دارید با هزینه ای معقول در مؤسسه ای شناخته شده و با کیفیت تحصیل کنید، اگر می خواهید زبان فرانسوی تان را به شیوایی هرچه تمام تر تقویت کنید و از زیبایی های فرهنگی و هنری فرانسه لذت ببرید، در ادامه می توانید در مورد شهر های برتر این کشور برای دانشجویان اطلاعات بیشتری کسب کنید.

شهر های دانشجویی فرانسه

پاریس

Eiffel-Tower-Paris-France-Autumn

احتمالاً همین حالا نیز بر اساس تجربه ی دست اول یا دست دوم تصوراتی در مورد پاریس دارید. این شهر با جذابیت هایی از قبیل طاق پیروزی و کلیسای نوتردام، موزه ی لوور و موزه ی اورسی، در سال ۲۰۱۵ میزبان حدود ۴۵ میلیون گردشگر بود.

مثل هر شهر دیگری، تنها راهی که برای درک حقیقی حال و هوای پاریس وجود دارد زندگی کردن در آن است. اگر زندگی دانسجویی در پاریس برایتان جذابیت دارد، نباید نگران دانشگاه باشید؛ پاریس یک عالمه دانشگاه خوب از جمله ۱۷ دانشگاه دولتی با تخصص های مختلف و چندین مؤسسه ی خصوصی دارد. در نتیجه پاریس جامعه ی دانشجویی بزرگ و متنوعی دارد که تضمین کننده ی سابقه ی طولانی و با شکوه فرهنگی آن است.

لیون

Lyon by nigt with lights

لیون شهری خوش سیما با ظاهری قرون وسطایی است که سابقه ی تاریخی اش از قرون وسطس نیز فرا تر می رود. این شهر در نزدیکی مرز های فرانسه با سوئیس و ایتالیا قرار دارد و یکی از پایتخت های آشپزی این کشور محسوب می شود. گفتنی است لیون به کوه های آلپ نیز بسیار نزدیک است و کسانی که به کوه و پیست های اسکی علاقه دارند می توانند از این نزدیکی نهایت بهره را ببرند.

معماری سنتی و زیبای این شهر عنوان «میراث جهانی یونسکو» را برایش به ارمغان آورده است، اما زیبایی های لیون به عنوان شهری که دوشادوش مارسل مقام دوم را در بین شهر های فرانسه به خود اختصاص می دهد به معماری فوق العاده اش ختم نمی شود. مؤسسات آموزش عالی متعدد شهر لیون به این معناست که جامعه ی دانشجویی آن نیز نسبتاً بزرگ است و در نتیجه مثل تمام شهر های مشابه زندگی شبانه ی پر جنب و جوش و سرزنده ای دارد.

اگر به دنبال جذابیت های فرهنگی باشید نیز، لیون شما را نا امید نخواهد کرد. آنهایی که نیم نگاهی هم به آینده ی شغلی خود دارند بد نیست بدانند که لیون یکی از مراکز اصلی مالی فرانسه است.

تولوز

Capitole of Toulouse, and the square of the same name with the Occitan cross designed by Raymond Moretti on the ground.

تولوز شهری تاریخی است که از مرز های جنوب غربی فرانسه با آندورا و اسپانیا چندان دور نیست. این شهر در دوران مدرن به عنوان یکی از پایتخت های صنعت هوافضای اروپا شناخته می شد. دانشگاه های تولوز نیز تاریخی هستند؛ تاریخ تأسیس دانشگاه های تولوز ۱ و ۲ که در واقع Le Mirail را تشکیل می داده اند به قرن سیزدهم میلادی باز می گردد.

شهر تولوز جامعه ی دانشجویی بزرگی دارد، و در کنار نماد های فرهنگی سنتی تر مثل اپرا، تئاتر و معماری، بستر فرهنگ های دیگر نیز هست. اگر دوست داشته باشید از شهر خارج شوید، جنوب فرانسه و همچنین رشته کوه های پیرنه در دو قدمی شما خواهد بود.

مونپلیه

مونپلیه نیز یکی دیگر از شهر های فرانسه است که جامعه ی دانشجویی بزرگی دارد. حدوداً یک چهارم جمعیت این شهر را دانشجویان دانشگاه های آن تشکیل می دهند که دو تایشان در رده بندی برترین دانشگاه های جهان در سال ۱۷-۲۰۱۶ به چشم می خورند. یکی از این دو به نام Université Paul-Valéry Montpellier III هفتمین دانشگاه قدیمی جهان است.

موقعیت جغرافیایی منپلیه در نزدیکی سواحل مدیترانه آن را برای علاقمندان به آفتاب و سواحل آفتابی به گزینه ی مناسبی بدل می کند. این موضوع به معنای آن نیز هست که در ماه های تابستان باید خود را برای سرازیر شدن سیل عظیم گردشگران به آن ناحیه آماده کنید. البته مزیت این امر نیز آن است که در ماه های دیگر می توانید تقریباً به صورت اختصاصی به سواحل این منطقه دسترسی داشته باشید و با فراغ بال به گشت و گذار در مناطق کمتر دیده شده ی جنوب فرانسه بپردازید.

لیل

baderie-de-lille-73

در زمان های گذشته، لیل یکی از مراکز صنعتی اصلی فرانسه به شمار می رفت. همین موضوع باعث شد با وارد شدن جهان به دوران پساصنعتی، این شهر ناخواسته با افول مواجه شود. با این حال ظرف سال های اخیر شهر زیبای لیل نوعی رنسانس را تجربه کرده و حالا از سوی بسیاری به عنوان یکی از گنج های پنهان فرانسه معرفی می شود که در عرصه های فرهنگی و تجاری حضور استواری دارد.

یکی از مهم ترین مزیت های زندگی در لیل دسترسی آسان به دیگر نقاط فرانسه و بخش اعظم اروپا است که کار شما را برای گشت و گذار راحت می کند. در حقیقت شما می توانید از لیل سوار یک قطار سریع السیر شوید و مستقیماً به دو شهر توریستی فوق العاده جذاب دنیا یعنی پاریس و لندن سفر کنید. بوکسل نیز به همین ترتیب می تواند دروازه ی ورود شما به هلند و آلمان باشد. اگر به مسافرت علاقه دارید، لیل انتخاب مناسبی برای شما خواهد بود.

هزینه ی تحصیل در فرانسه

مزیت اصلی تحصیل در فرانسه شهریه ی نسبتاً پایین تر دانشگاه های دولتی آن است. شما برای تحصیل در اکثر رشته های تحصیلی مقطع کارشناسی در اغلب دانشگاه های دولتی این کشور سالانه چیزی در حدود ۱۸۹ یورو (حدود ۲۱۰ دلار آمریکا) هزینه خواهید کرد. البته استثنا نیز وجود دارد؛ برای مثال هزینه ی تحصیل در رشته های مهندسی بیشتر است.

البته لازم به ذکر است که دانشگاه های فرانسه معمولاً هزینه های اضافی نیز از دانشجویان دریافت می کنند که هزینه ی کل تحصیل در آنها را تا حد قابل توجهی بالا تر می برد. با این وجود، رقم نهایی باز از میزان مشابه شهر های دیگر بسیار کمتر است.

برای تحصیل در مؤسسات خصوصی سختگیر فرانسه باید بیشتر هزینه کنید چرا که آنها شهریه شان را خودشان تعیین می کنند. برخی از این مؤسسات تنها در سطح کارشناسی ارشد به بالا فعالیت می کنند و برخی دیگر نیز مثل اکول نرمال سوپریور پاریس یا از متقاضیان می خواهند ۲ سال دوره ی آمادگی بگذرانند یا پس از ۲ سال یا بیشتر تحصیل در مقطع کارشناسی، خود را منتقل کنند. برخی از برترین دانشگاه ها و مؤسسات آموزشی رشته ی مدیریت ممکن است تا ۳۰ هزار دلار در سال از دانشجویان هزینه دریافت کنند.

ثبت درخواست پذیرش و ویزای دانشجویی فرانسه

مدارک و شرایط مورد نیاز برای فرایند ثبت درخواست پذیرش و ویزای تحصیل در فرانسه به این بستگی دارد که اهل کشور های عضو اتحادیه ی اروپا باشید یا نه. با متقاضیان سوئیسی، نروژی، ایسلندی و لیختنشتاینی در این مورد مثل متقاضیان کشور های عضو اتحادیه ی اروپا برخورد می شود.

برای متقاضیانی که از کشور هایی غیر از کشور های عضو اتحادیه ی اروپا درخواست می دهند:

  • پروسه ی درخواست بسته به آنکه از چه کشوری درخواست می دهند متفاوت خواهد بود. اگر اهل ۳۱ کشوری باشید که برایشان از سیستم CEF استفاده می شود باید به صورت آنلاین از طریق همین سیستم درخواست خود را ثبت کنید. لازم به ذکر است ایران نیز یکی از همین کشورهاست. این پروسه شما را در کل فرایند مذکور، از جمله اخذ ویزا، نحوه ی درخواست، و مدارک مورد نیاز، راهنمایی خواهد کرد. می توانید از طریق وبسایت CampusFrance نسبت به ایجاد پروفایل شخصی خود اقدام کنید.
  • اگر اهل این ۳۱ کشور نیستید، باید پیش از ثبت درخواست پذیرش در دانشگاه های فرانسه، درخواست اولیه ی خود را به نزدیک ترین سفارت این کشور تسلیم نمایید. سایر پروسه ها نیز بسته به شرایط متغیر است.
  • وقتی از دانشگاه مورد نظر خود پذیرش گرفتید، باید برای دریافت ویزا درخواست کنید که اجازه ی یک ساله ی اقامت به نام VLS-TS نیز به همراه خود دارد. برای دریافت این ویزا باید فرم تکمیل شده ی درخواست ویزا، عکس گذرنامه ای، گذرنامه، مدرک سوابق ادعا شده، گواهی عدم سوء پیشینه، مدرک زبان فرانسه، و مدرک تمکن مالی ارائه دهید. البته باید این را نیز ثابت کنید که برای تحصیل در یکی از دانشگاه های فرانسه پذیرش دریافت کرده اید.
  • وقتی وارد فرانسه شدید، باید با اداره ی مهاجرت فرانسه (OFFI) تماس بگیرید. ممکن است آنجا از شما خواسته شود چند آزمایش پزشکی را نیز پشت سر بگذارید.
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی