ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

کارت سوخت سرانجام حذف شد؛ اتلاف سرمایه 200 میلیاردی یا اقدامی در راستای رفاه مردم؟

کش و قوس های مربوط به حذف یا عدم حذف کارت سوخت از فرودین امسال در جریان بوده است، آغاز ماجرا نیز به ابلاغ قانونی حذف کارت سوخت از جایگاه ها و نظر مساعد وزارت ...

سپهر زنگنه
نوشته شده توسط سپهر زنگنه | ۱۵ مهر ۱۳۹۵ | ۱۲:۰۰

کش و قوس های مربوط به حذف یا عدم حذف کارت سوخت از فرودین امسال در جریان بوده است، آغاز ماجرا نیز به ابلاغ قانونی حذف کارت سوخت از جایگاه ها و نظر مساعد وزارت نفت در این رابطه مربوط می شد.

به گفته وزیر نفت، با توجه به اختلاف ناچیز قیمت بنزین در کشورمان با نرخ بنزین سایر کشورهای منطقه، عملا انگیزه قاچاق خرد بنزین از میان رفته است و از این رو استفاده از کارت های سوخت مزیتی نداشته و تنها به افزایش زمان سوخت گیری و ایجاد دردسر برای مردم، منجر می شود.

اما در نقطه مقابل برخی نیز بر این باورند که با توجه به صرف هزینه 200 میلیاردی ایجاد زیر ساخت کارت سوخت در کشور، از میان برداشتن این سیستم در واقع هدر دادن سرمایه محسوب می شود و در صورت افزایش مجدد قیمت نفت، بار دیگر ضرورت استفاده از کارت سوخت ایجاد خواهد شد.

حرف و حدیث های فراوانی برای هر دو دیدگاه وجود دارد اما آنطور که از شواهد بر می آید حتی وجود کارت سوخت در چند سال گذشته تاثیر محسوسی بر تغییر میزان قاچاق سوخت نداشته است و در عوض دو نرخی بودن قیمت بنزین و ابلاغ سهمیه بندی های مختلف منجر به فساد و سود جویی برخی افراد شده است.

benzin-2
تصویری از صف های طویل مربوط به شب قبل از افزایش قیمت بنزین

با این حساب به نظر می رسد که در واقع اصل ماجرای ایجاد کارت های سوخت به اشتباه انجام شده است اما حالا که این زیرساخت در کشور وجود دارد، از بین بردن آن نیز می تواند اشتباهی دوم باشد، چرا که معلوم نیست در صورت افزایش قیمت نفت، امکان افزایش قیمت بنزین متناسب با سایر کشورها وجود داشته باشد یا خیر.

در واقع در صورت نیاز مجدد به چند نرخی شدن قیمت بنزین، وجود کارت های سوخت که با چنین هزینه هنگفتی مالی و زمانی ایجاد شده اند، از نبودن آن ها به مراتب بهتر است.

ضمنا باید گفت که به دلیل اختلاف بسیار چشمگیر قیمت گازوییل در ایران نسبت به کشورهای همسایه، استفاده از کارت سوخت برای خودروهای دیزلی به قوت خود ادامه خواهد یافت و ماجرای حذف کارت سوخت تنها به خودروهای بنزینی مربوط می شود.

از آنجا که نوسانات قیمت نفت در جهان چندان قابل پیش بینی نیست و بیش از هرچیز به مسائل سیاسی و جنگ های همیشگی در منطقه خاورمیانه بستگی دارد، توصیه می کنیم که کارت سوخت خود را دور نیندازید، چرا که احتمال استفاده مجدد از آن چندان هم دور از ذهن نیست.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (37 مورد)
  • سید علی وسمه
    سید علی وسمه | ۱۶ مهر ۱۳۹۵

    مرسی دیجیاتو...پاره شدم از خنده...عجب جوکی گفتی:اقدامی در جهت رفاه مردم(در دولت تدبیر و امید)??

  • سپهر هدایت
    سپهر هدایت | ۱۶ مهر ۱۳۹۵

    میشد بجای این هزینه ها(از جایگاه سوخت گرفته تا بیمه و غیره) در ایرلنخودرو و سایپا را بست و یه حمل و نقل قوی و استاندارد در کل کشور ایجاد کرد و ماشینهایی با مصرف سوخت ۲ تا ۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر دست مردم داد. تا هم لذت و امنیت رانندگی کردن بالا میرفت، هم مردم آرامش داشتند. هم اگر قیمت بنزین به اندازه فوب خلیج فارس میشد،کسی چیزی نمیگفت.چون الان همه ماشینها بین ۷ تا ۱۲ میسوزنند.
    ولی ظاهرا تمام این قوانین و سیاستگذاریها در تمام عرصه ها تنها برای یک هدف پایه گذاری شده اند، اونم تنها برای نابودی ایران و ایرانیست.
    الان هم که وارد این سراشیبی شدیم و ترمز هم بریدیم.

  • mehdy_bdb
    mehdy_bdb | ۱۵ مهر ۱۳۹۵

    میشه یکم واضحتر بگین چی به چیه برای چی امکان قاچاق هست

  • | ۱۵ مهر ۱۳۹۵

    میخواستن گرون کنن،گرون شد و تموم

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی