ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

نخستین عمل پیوند بافت روده ای در موش ها با موفقیت انجام شد

تیمی از محققان اخیراً بافت سلولی ویژه ای ساخته اند که نه تنها شباهت زیادی به نمونه واقعی دارد، بلکه پیوند آن برای نخستین بار روی بدن موش ها موفقیت آمیز بوده است. این تیم، ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۳ آذر ۱۳۹۵ | ۰۸:۳۰

تیمی از محققان اخیراً بافت سلولی ویژه ای ساخته اند که نه تنها شباهت زیادی به نمونه واقعی دارد، بلکه پیوند آن برای نخستین بار روی بدن موش ها موفقیت آمیز بوده است. این تیم، پوست معمولی و گلبول های سفید را به سلول های بنیادی پر توانی تبدیل کردند که می توانند به هر نوع سلول دیگری تغییر یابند.

پس از این، با استفاده از مواد مغذی مناسب، تیم مورد بحث توانست سلول های بنیادین را به بافت روده ای تبدیل کند.

اما همه چیز بدینجا خاتمه نمی باید، بلکه محققان توانسته اند عصب هایی هم در بافت جای دهند که امکان حرکت ضربانی را نیز برای آن به ارمغان می آورد، قابلیتی که سبب می شود غذا در دستگاه گوارشی ما حرکت کند.

برای آزمایش این بافت، تیم مورد اشاره بخش های کوچکی از آن را در موش های زنده به کلیه پیوند زدند، و مشاهده کردند نه تنها بافت ها در داخل بدن حیوانات به خوبی دوام آورده اند، بلکه بدن موش ها حتی خون و سلول های ایمنی را نیز به آن رسانده، در حالی که هیچ سیستم خونرسانی برای این بافت در نظر گرفته نشده بود.

با این حساب اگر همین موفقیت در بدن انسان ها نیز تکرار شود، دکترها می توانند از بافت جدید برای بیماران بهره بگیرند.

در حال حاضر، محققان مشغول آزمایش لوله های دو سانتی متری ساخته شده از این بافت هستند. با این همه، آنها عقیده دارند که اندازه این لوله می تواند تا 10 سانتی متر هم افزایش یابد تا از آن برای درمان کودکان مبتلا به سندرم روده کوتاه استفاده گردد.

مشخصاً افراد بالغ، نیازمند لوله های بلندتری هستند و به تبع همین، توسعه بافت های لازم برای پیوند به آنها زمان بیشتری می طلبد، اما افراد دچار بیماری التهابی روده و بیماری کرون می توانند نسبت به روند درمانی جدید امیدوار باشند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • javad
    javad | ۳ آذر ۱۳۹۵

    این بدبخت موش ها چیزی نیست که روشون ازمایش نکرده باشنا

مطالب پیشنهادی