نگاهی آماری بر صنعت بازی های ویدیویی ایران طی سال گذشته

نگاهی آماری بر صنعت بازی های ویدیویی ایران طی سال گذشته

نگاهی آماری بر صنعت بازی های ویدیویی ایران طی سال گذشته

بنیاد ملی بازی های رایانه ای ایران در حرکتی تحسین برانگیز، در سال ۱۳۹۴ به تاسیس مرکزی با محوریت تحقیقات بازی های دیجیتال دست زد که به نوبه خود در زمینه حمایت های پژوهشی، مطالعات رفتاری و تحقیقات بازار به فعالیت بپردازد.

این مرکز مجموعه ای از دانش آموختگان و متخصصان مرتبط با حوزه گیم دیجیتالی را گرد هم آورده تا در راستای پیش برد اطلاعاتی، بازرگانی، روانشناسی و جامعه شناسی آن قدم بردارند.

حالا این موسسه گزارش آماری جالب توجهی از وضعیت بازی های دیجیتالی حاضر در صنعت گیم ایران در سال ۱۳۹۴ منتشر کرده که به نوبه خود بازگو کننده رشد چشم گیر استقبال از این سبک عناوین است.

بستر بازی های دیجیتالی موجبات انگیزشی و سرمایه گذاری بسیاری از شرکت های داخلی را فراهم کرده تا با ایده پردازی و خلاقیت پای به صنعت پرطرفدار بازی های ویدیویی بگذارند.

به خصوص در شرایطی که تکنولوژی های پیشرفته اخیر و بستر بازی سازی پلتفرم های متن-باز (مثل اندروید) فرصتی را برای جوانان فراهم کرده تا با سنجش و شناخت ذائقه مخاطب، به تولید محتوای مناسب بپردازند.

دایرک گزارش آماری خود را در ۷ دسته بندی «تولید»، «توزیع»، «نظارت»، «آموزش»، «پژوهش»، «جشنواره» و «مصرف» منتشر کرده که بازی های دیجیتالی حاضر در بازار گیم ایران را از جوانب مختلف مورد بررسی و تحلیل قرار می دهد.

تولید

تا پایان سال ۹۴ نزدیک به ۱۱۶ شرکت مختلف در زمینه بازی سازی در کشور فعالیت داشته که حدود ۱۹ پروژه مختلف ملی را پیش برده اند. شهر تهران در این بین با ۷۱ موسسه و استودیوی فعال رکورد دار است و شیراز، کرج، قم و مشهد به ترتیب در رده های بعدی قرار دارند.

مجموع هزینه های مصرفی برای توسعه بازی های دیجیتال ایرانی در سال ۹۴ در حدود ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان برآورد شده و رکورد گران قیمت ترین عنوان سال در اختیار بازی «جنون سیاه» است.

گفتنی است ۱۵ بازی ایرانی در سال ۹۴ در فروشگاه های دیجیتال بین المللی مانند گوگل پلی، اپ استور و استیم منتشر شده اند که به طور متوسط موفقیتی درخور به همراه داشته اند.

توزیع

store-0-w600

سال گذشته مجموعاً ۵۳۰۸ بازی دیجیتالی موبایل در مراجع قانونی دانلود اپلیکیشن توزیع شده و حدود ۵۷۹ بازی دیگر نیز از طریق بسترهای موجود کامپیوتری منتشر شده است.

حدود ۴۰۰۸ عنوان مختلف از بازی های موبایلی ذکر شده توسط استودیوهای داخلی توسعه داده شده اند و مابقی از طریق مراجع خارحی به کشور وارد گردیده اند.

پرطرفدارترین بازی های موبایلی ایرانی «باقلوا»، «موتوری» و «آفتابه» بر شمرده شده اند و در سوی مقابل «کلش آو کلنز»، «کندی کراش ساگا» و «سابوی سرفر» بیش از سایر عناوین خارجی دانلود گردیده است.

ناگفته نماند که محبوب ترین بازی های مجاز غیرموبایلی که به صورت فیزیکی یا دیجیتالی در کشور عرضه شده اند، سه عنوان Pro Evolution Soccer، نیدفوراسپید و کال آو دیوتی هستند.

نظارت

sticker-0-w600

تعداد بازی های رده بندی شده در سازمان اسرا در سال ۹۴ از رقم ۵۰۰۰ عنوان گذر کرده است که حدود ۸۹ درصد از آنها به بازی های اندروید و iOS مرتبط شده و تنها ۱۱ درصد در اختیار کامپیوترهای خانگی است.

حدود ۵۶ درصد از بازی های نظارت شده، مناسب رده سنی بالای ۳ سال در نظر گرفته شده و مابقی در اختیار بازه سنی بالای ۱۲ یا بالای ۱۵ سال قرار گرفته است.

گفتنی است ۷۴ درصد از بازی های غیرموبایلی سال گذشته بدون نیاز به هیچگونه اصلاحات ویرایشی، مجوز لازم و رده سنی مربوطه را دریافت نموده اند.

آموزش

22x8hfceg65x-w600

همانطور که می دانید انستیتو ملی بازی سازی طی سال های گذشته از علاقه مندان به این صنعت برای فراگیری آموزه های مرتبط با تولید و توسعه بازی های ویدیویی استقبال به عمل می آورد.

حال دایرک خبر می دهد که سال گذشته ۱۸۹ دانشجو در کلاس های این موسسه مشغول به تحصیل بوده اند و حدود ۸۶ نفر نیز به صورت آنلاین به فراگیری علم توسعه گیم پرداخته اند.

اغلب هنرجویان شرکت کننده در کلاس های حضوری انستیتو در بازه سنی ۱۸ الی ۲۴ سال قرار داشته اند و پس از تهران، استان خراسان رضوی بیشتری تعداد دانشجوی کلاس های آنلاین را در اختیار داشته است.

پژوهش

%d8%ae%d8%b1%db%8c%d8%af-%da%a9%d8%aa%d8%a7%d8%a8-%d8%a7%d8%b2-%d8%a2%d9%85%d8%a7%d8%b2%d9%88%d9%86-w600

هر صنعت موفقی می بایست با دانش و پژوهش همراه باشد و بازی های ویدیویی نیز از این قضیه مستثنا نیستند.

در این رابطه دایرک گزارش می دهد که در سال گذشته حدود ۱۰ عنوان کتاب مرتبط با بازی های دیجیتالی منتشر شده که فقط ۳ عنوان به صورت ترجمه بوده است.

اغلب این کتاب ها در حوزه علوم اجتماعی و رفتاری محتوای بازی های ویدیویی تالیف گردیده اند و در کنار آن ۱۴۵ عنوان مقاله نیز نشر گردیده است.

لازم به ذکر است که در سال ۹۴ حدود ۲۷ پایان نامه مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد و دکترا نیز به این صنعت مرتبط بوده که اغلب در دانشگاه های سراسری و آزاد شهرهای مختلف کشور تدوین شده است.

جشنواره

13-9-22-18751files_picturereports_img_0999_copy2b9960efb7cf99a8060149a7ab6d1e51

بنیاد ملی بازی های رایانه ای تلاش دارد همه ساله جشنواره های متعددی را در قالب های مختلف در سطح کشور برگزار نماید که مهم ترین آن «جشنواره بازی های رایانه ای تهران» است.

دایرک مدعی است حدود ۱۲۷ بازی در این جشنواره شرکت داده شده اند و سبک های «سکوبازی»، «آرکید» و «پازل» محبوب ترین آنها بوده اند.

اکثر بازی سازان از موتور گرافیکی Unity 3D برای توسعه محصول خود استفاده کرده اند و گفته می شود بیش از نیمی از آنها بعد از حضور در جشنواره (تا پایان سال ۹۴) راهی بازار کشور شده اند.

ناگفته نماند که بازی «شمشیر تاریکی: آخرین جنگاور» با کسب ۶ جایزه و سپس «جنون سیاه: تله ذهن» با بردن ۴ جایزه به عنوان برترین محصولات برگزیده جشنواره های سال گذشته شناخته شده اند.

مصرف

mobile-game-player-w600

دایرک معتقد است تعداد گیمرهای کشور ۲۳ میلیون نفر هستند که حدود ۱۲ میلیون نفر از آنها به صورت مستمر مشغول بازی کردن هستند.

گفته می شود حدود ۶۳ درصد از گیمرهای بازی های دیجیتالی اعم از موبایلی و غیرموبایلی، مردان هستند و مابقی را بانوان کشورمان شکل داده اند. این در حالی است که حدود ۱۳ میلیون ۴۰۰ هزار نفر از بازیکنان در سال ۹۴، زیر ۱۹ سال سن دارند.

پرطرفدارترین سبک های بازی در بین گیمرهای ایرانی به ترتیب «رانندگی / مسابقه ای»، «سکوبازی» و «پازل» شناخته می شود که می توان گفت حدود ۹ میلیون نفر از آنها به صورت آنلاین به تجربه گیمینگ پرداخته اند.

۲۱۴ میلیارد تومان مجموع هزینه های صرف شده در بازار بازی های دیجیتالی سال ۹۴ بوده که حدود ۶۵ درصد از آن متعلق به عناوین موبایلی است.

علاوه بر این ۴۶۰ میلیارد تومان مجموع درآمد بازار بازی های دیجیتالی در کشور در سال ۹۴ بوده است که البته متاسفانه تنها ۲۳ میلیارد از آن سهم بازی های دیجیتالی ایرانی است.

نظرات ۶

وارد شوید

برای گفتگو با کاربران، وارد حساب کاربری خود شوید.

ورود

Digiato

رمزتان را گم کرده‌اید؟ ورود با گوگل

Digiato

ورود با گوگل