ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

بازی «کلش آو کلنز» از روی کافه بازار حذف شد

اگر به خاطر داشته باشید اوایل ماه گذشته دسترسی به اغلب بازی های کمپانی «سوپرسل» برای مدتی مسدود شد و با پیگیری های دیجیاتو از بنیاد ملی بازی های رایانه ای و کافه بازار، علت ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۸ دی ۱۳۹۵ | ۱۴:۳۲

اگر به خاطر داشته باشید اوایل ماه گذشته دسترسی به اغلب بازی های کمپانی «سوپرسل» برای مدتی مسدود شد و با پیگیری های دیجیاتو از بنیاد ملی بازی های رایانه ای و کافه بازار، علت این اتفاق اختلال در اینترنت سراسری کشور اعلام گشت.

اما با این حال، روز گذشته متوجه شدیم که عبدالصمد خرم آبادی، معاون قضایی دادستان کل کشور اذعان داشته اختلالات اخیر ارتباطی با شبکه اینترنت نداشته و این اتفاق به دستور مستقیم کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه صورت گرفته است.

خرم آبادی که دلیل این تصمیم را «ترویج اعمال خشونت آمیز و تخریب تفکر و روان نوجوانان و جوانان» اعلام کرده، معتقد است شرکت ارتباطات زیرساخت تاکنون در مورد ایجاد محدودیت دسترسی در این بازی کوتاهی کرده.

با همه این تفاسیر، دقایقی پیش متوجه شدیم بازی کلش آو کلنز از روی فروشگاه موبایلی «کافه بازار» حذف شده است؛ این در حالی است که سایر عناوین کمپانی سوپرسل که همگی درون مایه ای مشابه و آشنا با کلش آو کلنز دارند، همچنان در دسترس هستند.

صفحه بازی کلش آو کلنز در جستجوهای گوگل نمایش داده شده اما...
صفحه بازی کلش آو کلنز در جستجوهای گوگل نمایش داده شده اما...
screenshot-18-w600
پس از کلیک روی لینک متوجه می شویم که بازی از کافه بازار حذف شده است.

بدون شک این مسئله پرسشی در مورد رویکرد متفاوت به کلش آو کلنز ایجاد می نماید و یادآور حکایت وایبر و تلگرام است؛ چراکه نوجوانان و جوانان به هر نحوی دست از پر کردن اوقات فراغت خود نمی کشند و به سادگی می توان جایگزینی برای آن یافت.

تجربه ثابت کرده اغلب اثرات خشونت آمیزی که برای گیمرها پیش می آید به عوارض جانبی مانند مشکلات اینترنت و تحمیل برخی از محدودیت ها بر می گردد، نه صرفاً محتوای خود آن بازی.

حتی پژوهش های اخیر محققین بین المللی اثبات کرده که بروز خشونت و واکنش های منفی ذهنی جوانان عملاً هیچ ارتباطی با بازی های ویدیویی نداشته و حتی از لحاظ تخلیه روانی نیز می تواند مفید واقع شود.

photo_2016-12-28_14-20-49-w600

نکته جالب توجه اینجا است که در حال حاضر، کافه بازار به عنوان تنها همکار رسمی سوپرسل در کشور ایران شناخته می شود و چندی پیش امکان خرید ریالی در این بازی نیز میسر شده بود؛ اما در نهایت با توجه به کشمکش های اخیر، بازی مورد بحث را حذف کرده است.

گفتنی است دیجیاتو پیگیری های لازم را در این زمینه صورت خواهد داد و منتظر پاسخ مدیرانی که در جهت دیکته کردن سیاست های خود به جامعه چند ده میلیونی گیمرهای ایرانی هستند باقی می ماند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (91 مورد)
  • H120
    H120 | ۱۳ دی ۱۳۹۵

    فیلتر شدنش صد در صد اشتباهِ ، یا نباید از اول میذاشتن فراگیر بشه که خُب این هم نمی شد یا باید فرهنگ سازی می شد که اونم ...
    خلاصه فیلتر شدنش اشتباهِ مثلِ خیلی چیز هایِ دیگه ...


    ولی "دیکته کردن سیاست های خود" ?!?!
    یعنی دقیقاً با این کار میخوان چیُ دیکته کنن ؟×؟
    در هر صورت با اینکه خودمم بازی میکنم قبول کنید خیلی ها از حد خارجش می کنن و باید مدیریت بشه و متاسفانه از طرف خانواده که هیچ مدیریتی نیست فقط میایم میگیم گوشی تون رو کنار بذارید با خانواده باشید !!!

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی