کمپین تبلیغاتی «مس افکت: آندرومدا» چه درس هایی از No Man's Sky آموخت

بازی Mass Effect Andromeda در شرایط عجیبی به سر می برد. این عنوان، دنباله ای است بر یکی از دوست داشتنی ترین فرنچایزهای تاریخ بازی های ویدیویی و تقریباً از زمان معرفی آن دو سال و نیم می گذرد؛ اما همه ما احساس می کنیم که عملاً هنوز هیچ چیز درباره اش نمی دانیم.

شکی نیست که ویدیوهای انتشاریافته از بازی کم نبوده اند؛ ابتدا یک تیزر سینماتیک منتشر شد، بعد نوبت به تریلر مراسم رونمایی از کنسول پلی استیشن 4 پرو رسید که البته به جز راه رفتن و فشردن چند دکمه، مکانیک خاصی را نشان نمی داد، سپس تریلری دیدیم که بخش های اندکی از مبارزات و داستان را نمایش می داد و آخرین تریلر نیز، منوهای بازی به همراه بخش کوچک دیگری از مبارزات را تصویر می کند.

و با این همه، هنوز فکر می کنیم که احساس غایی و ماهیت بازی را درک نکرده ایم. دیگر نسخه های سری Mass Effect، داستانی حماسی از کاپیتان شفرد را روایت می کردند که به دنبال جمع آوری خدمه و نجات کهکشان بود. حالا نسخه جدید که در همان جهان، اما کهکشانی دیگر دنبال می شود، بسیار ناشناخته به نظر می رسد؛ هرچند که قطعاً از لحاظ اندازه محیط، به مراتب از عناوین پیشین بزرگتر خواهد بود.

بازی ظاهراً درباره گشت و گذار و بقا است، اما آیا داستانی هم دارد؟ آیا گیمر خدمه و کشتی فضایی دیگری در اختیار گرفته و همان هدف مس افکت های قدیمی را دنبال می کند؟ این ها سوالاتی است که فعلاً بدون پاسخ مانده اند.

mass-effect-andromeda-details-w600

می توان حدس زد که مس افکت: آندرومدا، رویکرد بسیار جالب توجهی را در پیش گرفته است. به نظر نمی رسد که بازی تحت تاثیر تبلیغات ضعیف قرار گرفته باشد، در عوض این حس به ما دست می دهد که سازندگان بازی در تصمیمی خودخواسته، برگ های برنده را رو نکرده باقی گذاشته اند. ما سیستم های خاصی از بازی را دیده ایم، اما جزییات مهم تر، یعنی مکانیک هایی که بازی های کلان بودجه و بلاک باستر را از سایر عناوین متمایز می کند هنوز نمایش داده نشده اند.

به بیان واضح تر، استودیوی Bioware ظاهراً سعی می کند که از تهییج مخاطبان و اصطلاحاً هایپ کردن آنان خودداری کرده و ضمن اجازه دادن به برند مس افکت برای صحبت با مخاطبان، اطلاعات زیادی درباره بازی را نزد خود نگه می دارد. تئوری ما چیست؟ احتمالاً همه این مسائل از No Man's Sky ناشی شده است.

No Man's Sky عنوانی بود که عملاً در دریای بی کران هایپ خود غرق شد. بسیاری از بازی ها، از عناوین کوچک گرفته تا بزرگ، احتمالاً درس مهمی از ساخته Hello Games گرفته اند و به این نتیجه رسیده اند که انتشار اطلاعات اندک یا هیچ اطلاعاتی، بهتر از رونمایی ناگهانی بازی و معرفی لیست قابلیت های آن به صورت یکجا خواهد بود.

اما مس افکت آندرومدا حتی شباهت بیشتری به No Man's Sky دارد، چرا این که بازی نیز درباره کشف و بقا در سیاره های گوناگون یک کهکشان است. البته شکی نیست که مس افکت از لحاظ سیستم های مبارزه و داستان، به غایت از No Man's Sky پیچیده تر است اما می توان حدس زد که بایوور مدت ها پیش، هیجان مردم برای ایده No Man's Sky را مشاهده کرده و از آن تاثیر گرفته است.

andromeda3-w600

مشکل اینجاست که بایوور احتمالاً تصور می کند مردم مس افکت را به No Man's Sky تشبیه خواهند کرد؛ عنوانی که به یکی از ناامیدکننده ترین بازی های سال گذشته تبدیل شد اما در عوض، مثالی واضح برای تولیدکنندگان بازی های ویدیویی بود که هنگام توسعه و عرضه یک بازی جاه طلبانه، دست به چه کارهایی نباید زد.

بعد از No Man's Sky و دیگر بازی هایی که هایپ بیش از حد، کار دستشان داد -مانند واچ داگز و نخستین قسمت تایتانفال- می توان حدس زد که حالا توسعه دهندگان با بازی های بلاک باستر خود به شکل محتاطانه تری برخورد می کنند. بزرگترین مثال برای همین مسئله، بازی فال آوت 4 کمپانی بتسدا بود که به جای انتشار اخبار و اطلاعات گوناگون طی سال های متمادی، در ماه های آخر از یک کمپین تبلیغاتی کامل بهره برد.

مس افکت آندرومدا اما حتی گام را فراتر از فال آوت 4 گذاشته است. بزرگترین اخبار مربوط به این بازی در چند سال اخیر، تنها درباره تاخیرهای بی پایان بوده و حالا که آندرومدا از یک تاریخ عرضه مشخص بهره می برد، می توانیم نگاهی به عقب انداخته و متوجه شویم که تقریباً هیچ چیز درباره بازی نمی دانیم.

در نهایت، می توان به جرئت گفت که چنین تصمیمی کاملاً درست بوده است. گذشته از نظرهای شخصی درباره No Man's Sky، مس افکت آندرومدا باید تا حد امکان از مقایسه با ساخته شان موری فاصله بگیرد. و مس افکت می تواند بسیاری از بخش های گیم پلی و محتویات خود را مخفی باقی بگذارد، چرا که در آخر، نام این فرنچایز، فروش آندرومادا را تضمین می کند.

mass-effect-andromeda-screen-observer-w600

مطمئناً فاصله گرفتن از چرخه های طولانی هایپ بازی های ویدیویی و نمایش تریلرهایی از مراحل نخست ساخت یک بازی، امری مثبت تلقی می شود؛ چرا که بسیاری از آنها در نهایت، عنوانی فاجعه بار از آب در می آیند که قابلیت های نمایش داده شده را در خود جای نمی دهند.

اگرچه برخی از بازی ها مانند بتلفیلد 1 کماکان رویکرد گذشته را در پیش گرفته اند و هنگام عرضه، با خیل عظیمی از اطلاعات مواجه هستیم، اما سایر توسعه دهندگان از No Man's Sky درس گرفته اند. مس افکت چنین رویکردی دارد و سازندگان Zelda: Breath of the Wild هم با وجود انتشار ویدیوهای مختلف، تنها یک یا دو بخش از محیط بسیار بزرگ بازی خود را به گیمرها نشان داده اند.

با این همه، هیجان مخاطبان و هایپ باقی می ماند و قرار نیست جایی برود؛ هیجانی طبیعی که از کنجکاوی در قبال این بازی های داستان-محور به وجود آمده، نه هیجانی مصنوعی که از کمپین های تبلیغاتی نشئت گرفته باشد.

مسلماً بسیاری از ما نگرانیم که شاید مس افکت جدید، آنقدرها که انتظار داریم سنت شکن نباشد اما اگر با خود صادق باشیم، به نظر می رسد بایوور صرفاً تاکتیک تبلیغاتی متفاوتی را در پیش گرفته و کمبود تریلر و اطلاعات، لزوماً به معنای مخفی نگه داشتن محتویات کم بازی از چشم گیمرها نیست. در هر صورت، تا پی بردن به این مسئله چند ماه بیشتر باقی نمانده است.

مطالب مرتبط

بازی Anthem احتمالاً به زودی رایگان خواهد شد

اگر شایعه‌ای که اخیراً در فضای مجازی منتشر شده درست باشد، الکترونیک آرتز و استودیو بایوور در حال بررسی جوانب مختلف رایگان شدن بازی Anthem هستند. این عنوان اواخر فوریه سال جاری میلادی عرضه شد و عملکردش مطابق انتظارات ناشر نبود.سازنده وبلاگ MMOGFails با انتشار یک پست مدعی شد بازی Anthem در آینده‌ای نزدیک به سرویس EA Access و... ادامه مطلب

گزارش ژانویه NPD منتشر شد؛ صدرنشینی سوییچ برای دومین ماه پیاپی

با توجه به گزارش جدید گروه NPD که ساعاتی قبل در فضای مجازی منتشر شد، نینتندو سوییچ توانست برای دومین ماه پیاپی رقبای خود را کنار زده و رتبه‌ی نخست پرفروش ترین کنسول‌های ماه فوریه در آمریکا را از آن خود کند.در جریان ماه فوریه شاهد انتشار عناوین بزرگی از جمله Far Cry: New Dawn ،Anthem... ادامه مطلب

نمرات بازی Anthem منتشر شد؛ سقوط آزاد

دیروز بازی Anthem که در لیست انتظار بسیاری از گیمرها بود منتشر شد و آنطور که باید و شاید نتوانست در جلب نظر منتقدان موفق عمل کند. این اتفاق در حالی رخ داد که پس از عملکرد ضعیف استودیو بایوور در ساخت Mass Effect: Andromeda طرفداران قدیمی انتظار یک عنوان تمام عیار را داشتند.بازی Anthem همانند... ادامه مطلب

تریلر زمان عرضه Anthem منتشر شد [تماشا کنید]

در حالی که کمتر از دو هفته تا انتشار رسمی بازی Anthem باقی مانده، الکترونیک آرتز تریلر زمان عرضه این عنوان مورد انتظار را منتشر کرده است.انتم یکی از پر سر و صداترین بازی‌های چند وقت اخیر محسوب می شود. از همان زمان رونمایی تا امروز، بسیاری از کاربران از تمرکز استودیوی بایوور به جای... ادامه مطلب

بهترین سورپرایزهای صنعت ویدیوگیم در سال 2018

صنعت بازی پر از شگفتگی‎های غیرمنتظره است؛ بازی‎هایی که انتظارش را ندارید شاهکاری بی‎بدیل از آب در‎می‎آیند و استودیوهایی که فکرش را نمی‎کنید به ناگاه تعطیل می‎شوند.اما ما اینجا نیامده‎ایم تا درباره اتفاقات ناخوشایند صحبت کنیم؛ سال 2018 سالی بود که برخی از بهترین‎ بازی‎های چند وقت اخیر عرضه شدند، سالی بود که بازی‎سازان مستقل... ادامه مطلب

تریلر جدید Anthem گشت و گذار در محیط بازی را نشان می‌دهد [تماشا کنید]

تریلر جدیدی از بازی Anthem منتشر شده که ۸ از دقیقه از حالت Freeplay این عنوان را به تصویر می‌کشد.همان‌طور که احتمالا می‌دانید، سازنده بازی Anthem یعنی استودیو بایوور به خاطر ساخت دنیا‌های وسیع و جذاب در بازی‌های خود شناخته می شود و این عنوان هم از این قضیه جدا نیست. آن‌طور که در این... ادامه مطلب

نظرات ۰

وارد شوید

برای گفتگو با کاربران، وارد حساب کاربری خود شوید.

ورود

رمزتان را گم کرده‌اید؟