ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

تجربه رانندگی با جگوار XK؛ جولان یوزپلنگ انگلیسی در خیابان های ایران

تجربه نشان داده خودرو های گذرموقت عموما خودرو هایی جدید با تکنولوژی روز بوده و یا سوپر اسپرت  های مطرح دنیا. وقتی صحبت از یک خودروی گذرموقت می  شود، ناخودآگاه تصویری از یک خودروی خاص ...

تیم خودرو
نوشته شده توسط تیم خودرو | ۷ بهمن ۱۳۹۵ | ۲۱:۰۰

تجربه نشان داده خودرو های گذرموقت عموما خودرو هایی جدید با تکنولوژی روز بوده و یا سوپر اسپرت  های مطرح دنیا. وقتی صحبت از یک خودروی گذرموقت می  شود، ناخودآگاه تصویری از یک خودروی خاص در ذهن شکل می  گیرد که انتظار دیدنش را در خیابان  های کشور به  صورت عادی نداریم.

2jag-26

در این میان یک  سری از گذرموقت  ها را خودروهای آمریکایی که تاکنون تعداد زیادی از آن  ها وارد کشور شده تشکیل می دهند، به عبارت دیگر می توان آن ها را پای ثابت گذرموقت  ها دانست. اما دسته دیگر گذر موقت ها، خودروهای خاصی هستند که یا تاکنون به ایران نیامده و یا نمونه  هایی هستند که تعداد انگشت  شماری از آن  ها پا به خاک کشور گذاشته اند.

2jag-25

در این میان هر از چند گاهی نمونه  های خاص و یا قدیمی از برند های معتبر اروپایی و آمریکایی وارد کشور می  شوند که در نوع خود جالب توجه بوده و توجه بسیاری از علاقه مندان خودرو را به خود جلب می  کند. به  طور مثال می  توان به جگوار XK اشاره کرد که یکی از همین تازه وارد های خاصی است که با آمدنش به کشور، توجه بسیاری از خودرو دوستان را به خود جلب کرد.

همین موضوع باعث شد تا ما نیز به سراغ این یوزپلنگ خاص رفته و به تست و بررسی فنی آن بپردازیم. جگوار مذکور از کشور کویت به  صورت میهمان و با دریافت پلاک گذرموقت به مدت یک ماه وارد کشور شده و با تردد در خیابان  ها یکه  تازی می کند.

2jag-27

این خودرو یکی از نمونه  های کمیاب جگوار بوده که نه تنها در ایران، بلکه در بسیاری از کشورهای دنیا نیز خاص و نایاب به  شمار می  رود. کمپانی جگوار در سال 2006 با عرضه XK خط و نشانی جدی برای کمپانی هم  وطن خود یعنی آستون  مارتین کشید.

XK از نظر ظاهری شباهت  بسیاری با آستون  مارتین ونتیج داشته، به  همین خاطر جوانان زیادی را شیفته خود کرده است. کمپانی جگوار سابقه  ای درخشان در زمینه تولید خودروهای لوکس و با کیفیت داشته و دارد، که می  توان این موضوع را در تمامی محصولاتش حتی نمونه های قدیمی و کلاسیک مشاهده کرد. به طور مثال جگوار E-Type یکی از شاهکار های این برند بوده که نه  تنها در گذشته، بلکه در حال حاضر نیز بسیار محبوب و دوست داشتنی است.

2jag-24

اگر بخواهیم کمی بیشتر در مورد محصولات این برند انگلیسی بگوییم، باید به این موضوع اشاره کنیم که اکثر قریب به اتفاق محصولات تولید شده این شرکت، چاشنی اسپرت بودن را در کنار فضایی لوکس و کلاسیک به مشتریان خود ارائه می کنند که همین موضوع سبب شده تا قشر وسیعی از مشتریان به سوی این شرکت روانه شود.

یوزپلنگ تیزپا با چهره ای پویا و با نشاط

طراحی خارجی یا به اطلاح ظاهر هر خودرو اولین نکته مهم در جذب خریداران و مشتریان هر محصول به  شمار می  رود که کمپانی  های مطرح و نام آشنا با پیدا کردن طرحی اصیل و پایدار روز به  روز سعی در ارتقای محصولات خود دارند. جگوار XK که در این مقاله به بررسی فنی آن خواهیم پرداخت، یکی از خاص  ترین کمیاب  ترین نمونه  های تولید شده توسط این برند انگلیسی است.

2jag-16

جگوار XK به عنوان یک کوپه لوکس در سال 2007 راهی بازار شد. این خودرو به نوبه خود یکی از پیشرفه  ترین محصولات جگوار در زمان خود به  شمار می  رفت به همین لحاظ کمپانی جگوارموتورز از آن به عنوان یکی از افتخاراتش یاد می  کند. XK از لحاظ ظاهری شباهت  های زیادی به رقیب هم  وطن خود یعنی آستون  مارتین ونتیج دارد و تنها در برخی از جزئیات تفاوت هایی با آن دارد.

2jag-15

2jag-14

در نمای جلوی این خودرو اولین چیزی که توجه را به خود جلب می کند، نمای کلاسیک و با ارزش جگوار بوده که به  صورت تندیسی از یوزپلنگ روی کاپوت نقش بسته است.

چهره  تهاجمی و پویای XK از نوک دماغه با جلو پنجره  ای بیضی شکل شروع شده و هرچه به  سمت انتهایی خودرو پیش  می  رود،  با خطوط سیال و روان همراه شده تا علاوه  بر حجیم  تر نشان دادن بدنه، آیرودینامیک خودرو نیز بهبود یابد. خطوطی که روی کاپوت وجود دارد در ظاهر این خودرو نقش اصلی را بازی می  کنند، زیرا با وجود سادگی طرح این جزئیات هستند که چهره  ای خاص و کلاسیک را برای این کوپه لوکس به ارمغان آورده اند.

2jag-4

همان  طور که گفته شد ظاهر این خودرو بسیار شبیه به ونتیج بوده که اوج این تقابل را می  توان را درنمای جانبی XK یافت. فرم کلی شیشه  های جانبی به  گونه  ای است که همانند سایر خودروهای کوپه از یک پنجره بزرگ برای در و یک شیشه کوچک که برای قسمت عقب کابین تعبیه شده تشکیل شده است.

وجود یک شکاف روی گلگیر جلو که به منظور بهبود جریان خروجی هوا از چرخ  ها طراحی شده یکی از نکاتی است که در خودروهای اسپرت بسیار رایج و متداول بوده، همچنین نشان جگوار که بالای این دریچه نقش بسته بار دیگر اصالت و جاودانگی این برند را گوشزد می کند.

2jag-3

رینگ  های آلومینیومی پنج بازویی که با طرحی ساده ارائه شده  اند، چهره  ای اسپرت و جوان  پسند تری را برای این کوپه لوکس ایجاد کرد ه  اند. نمای پشت این خودرو جایی است که می  توان گفت طراحان جگوار وقت بیشتری را صرف طراحی آن کرده اند.

زیرا از جزئیات بیشتری برخوردار بوده. چراغ های ییضی شکل که هرچه به سمت خارج متمایل شده تیزتر می  شوند و ظاهری خاص  تر را پدید می  آورند، یکی از بخش  هایی هستند که توجه بینندگان را به خود جلب می کنند.

2jag-19

همچنین شیشه عقب این خودرو که با شیبی نسبتا تند در جای خود قرار گرفته دید مناسبی را از فضای پشت خودرو برای راننده مهیا می  کند. دو خروجی اگزوز در پایین سپر به همراه نوشته 4.2 که روی درصندوق نصب شده از المان های اصلی هیجان آور در این خودرو به  حساب می آیند.

2jag-7

کابین کوچک با رایحه  ای از چرم مرغوب

هنگامی که در چگوار XK را باز می  کنیم چند نکته توجه را به خود جلب می  کند که اصلی  ترین آن را می توان کیفیت بالای متریال مصرفی در ساخت کابین دانست.

چرم مرغوب به  کار رفته در تودوزی به گونه  ای است که با بازکردن در خودرو رایحه  ای از آن به مشام می  رسد که همین موضوع بار دیگر لوکس بودن جگوار را به رخ می  کشد. نکته دیگر لوگوی جگوار بوده که روی رکاب خودرو همانند سایر بخش ها خودنمایی می کند.

2jag-1

صندلی هایی که از جنس چرم طبیعی بوده با رنگی خاص و دلفریب شما را ترقیب می  کند تا سفری لذت  بخش را با XK تجربه کنید. بخش  هایی از داشبورد از جنس چوب بوده که در کنار داشبورد چرمی با رنگ کرم، هارمونی زیبایی را پدید آورده اند.

2jag-8

از امکانات و آپشن  های این خودرو می  توان به کیسه  هوای راننده، سرنشین، کیسه  هوای جانبی، سیستم ترمز ABS، ترمز الکترونیکی EBD، سیستم کنترل کشش ESP، سیستم کنترل پایداری خودرو VSC، صندلی های برقی با تنظیم گودی کمر و ارتفاع، حافظه سه حالته صندلی، سیستم ورود به کابین بدون کلید، استارتر، چراغ  های اتوماتیک، فرمان الکترونیک، مه شکن  های جلو، سیستم صوتی و تصویری حرفه  ای به همراه نمایشگر لمسی هفت اینچی، قابلیت بلوتوث، دوربین دنده عقب، چراغ مطالعه و کروز کنترل اشاره کرد.

2jag-11

2jag-22

2jag-23

مشخصات فنی و تجربه رانندگی

اولین چیزی که برای یک خودروی اسپرت حائز اهمیت بوده، پیشرانه  ای قدرتمند با قابلیت  های بالا بوده که بتواند از پس توقعات علاقه  مندان برآید. قلب تپنده ای که در زیر کاپوت جگوار XK قرار گرفته از یک بلوک هشت سیلندر V شکل با موتور 2/4 لیتر تشکیل شده توانایی تولید 300 اسب  بخار نیرو و همچنین 411 نیوتن متر گشتاور را در 4100 دور در دقیقه دارد.

2jag-5

نیروی تولید شده توسط موتور به کمک جعبه  دنده شش سرعته اتوماتیک به محور محرک عقب منتقل شده، همچنین این اعداد و ارقام خروجی از موتور سبب شده تا این کوپه لوکس 1710 کیلوگرمی در مدت زمانی کمتر از 6 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد.

2jag-10

شتاب ثانویه جگوار XK یا همان شتاب صفر تا 200 کیلومتر بر ساعت ظرف مدت 4/14 ثانیه صورت می  گیرد. آمار منتشر شده از این خودرو روی کاغذ مهیج بوده و هر شخص را ترغیب می  کند تا پشت فرمان این کوپه انگلیسی نشسته و هیجان را تجربه کند.

2jag-12

اما باید دید که در واقعیت هم XK به همین میزان مهیج و اسپرت بوده و یا بیشتر به یک خودروی لوکس و آرام تشبیه می  شود؟ پس از معرفی XK و بررسی امکانات و مسائل رفاهی آن، نوبت به رانندگی و بررسی توانایی  های آن می رسد.

2jag-28

با نشستن پشت فرمان این خودرو بیش از هر چیز می  توان به راحتی و ارگونومیگ بودن آن پی برد که صندلی  ها به خوبی این وظیفه را انجام می دهند. نکته جالبی که در کابین وجود دارد دکمه استارت قرمز رنگی است که تضاد بین اصالت و مدرنیته را به خوبی نمایان می  کند.

2jag-9

با نگه داشتن پدال ترمز و زدن دکمه استارت پیشرانه هشت سیلندر این گربه انگلیسی روشن شده و صدای غرش گوش  نوازی از آن برخاسته می  شود. با قرار دادن اهرم دنده در حالت درایو و فشردن پدال گاز شتاب قابل توجهی را حس خواهید کرد که ناخودآگاه برای احتیاط بیشتر پا را از روی پدال گاز برداشته، از آنجایی که XK نیز همانند اغلب کوپه های موجود محور محرک عقب بوده، اگر کمی شیطنت و هیجان را چاشنی کار خود کنید، به سرعت واکنش نشان داده و لاستیک  ها شروع به هرزگردی کرده و تمایل به منحرف شدن به طرفین را دارند.

2jag-13

رانندگی با این خودرو در خیابان  های شهری مثل تهران که عموما انبوهی از خودرو را در دل خود جای داده، کار دشواری نبوده، زیرا به لطف سیستم تعلیق پیشرفته و همچنین صندلی  های بسیار راحتی که دارد، خستگی را به سرنشینان منتقل نمی کند.

2jag-21

اما باتوجه به ابعاد بزرگ بدنه به  خصوص کاپوت بلند و کشیده  ای که دارد، کمی با مشکل دید مواجه خواهید شد. نکته دیگری که شاید در اغلب خودروهای کوپه وجود دارد، کمبود فضای کافی برای سرنشینان عقب بوده که در جگوار XK نیز این موضوع به وضوح دیده می شود.

2jag-20

در واقع می  توان گفت صندلی های عقب جنبه تزیین داشته و کاربرد چندانی برای افراد بزرگسال ندارد. از نکات مثبت و قابل توجه در این خودرو، گیربکس با عملکرد بالا بوده که کار تعویض دنده  ها را به بهترین شکل ممکن و با کوچک ترین ضربه و کوبشی انجام می دهد.

2jag-6

همچنین سیستم ترمز بسیار قوی این خودرو به شما این اطمینان را می  دهد که پدال گاز را تا جایی که می  توانید فشار دهید و از قدرت موتور نهایت لذت را ببرید.

در نهایت راحتی و خستگی ناپذیری رانندگی با این خودرو به هیچ وجه به شما این اجازه را نمی  دهد که XK را در پارکینگ خود پارک کرده و از اتومبیل دیگری برای استفاده روزمره استفاده نمائید.

2jag-2

در پایان از امیر جراح مالک محترم جهت در اختیار قرار دادن خودرو به منظور تهیه گزارش کمال سپاس و قدردانی را داریم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (8 مورد)
  • AmirhNrn
    AmirhNrn | ۸ بهمن ۱۳۹۵

    واقعاً براي هممون متأسفم يه ماشين ٢٠٠٧ و كه احتمالاً يه آقا زاده يا بساز بفروش يا رانت خور ( چون مدل ديگه اي نميشه اين پول رو در آورد ) رفته خريدرو گذاشتن جلومون ميگن واي عجب چيزيه چه هنريه ؟ چه لذتي داره چه فازيه ؟

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی