قدرت قانون؛ آشنایی با برخی از فرهنگ ها و قوانین رانندگی در آلمان
وقتی صحبت از فرهنگ رانندگی می شود، کشورهای اروپایی مثل آلمان به ذهن خطور می کنند. مردم این کشور که به نظم و انضباط در امور روزمره معروف هستند، در بحث رانندگی و رفتارهای ترافیکی ...
وقتی صحبت از فرهنگ رانندگی می شود، کشورهای اروپایی مثل آلمان به ذهن خطور می کنند. مردم این کشور که به نظم و انضباط در امور روزمره معروف هستند، در بحث رانندگی و رفتارهای ترافیکی نیز جزو الگوهای مثال زدنی در جهان به شمار می روند.

قانونمداری و فرهنگ بالایی که امروزه در خیابان ها و جاده های آلمان شاهد آن هستیم، نتیجه آموزش ها و البته بعضا جریمه های بسیار سنگینی است که توسط قانونگذاران وضع شده است. برای مثال چنانچه یک راننده آلمانی توجهی به آژیر خودروهای امدادی نداشته و راه را برای آنها باز نکند ممکن است 5 سال از زندگی خود را در زندان بگذراند! با این مقدمه قصد داریم بصورت تیتروار به برخی از آموزش ها، نکات جالب و جرایمی که در آلمان رایج هستند، بپردازیم.
- هر شهروند آلمانی برای دریافت گواهینامه، باید مبلغی در حدود 1400 یورو هزینه کند. این مبلغ در مناطق مختلف کمی متفاوت بوده و با توجه به سطح مهارت و سرعت یادگیری افراد می تواند متغیر باشد. همچنین گذراندن دوره کمک های اولیه جزو پیش نیازهای اصلی دریافت گواهینامه است.

- امتحان گواهینامه شامل پرسش هایی در زمینه مباحث فنی و مکانیکی و همچنین سوالاتی درباره قوانین راهنمایی و رانندگی می شود. تمرین های عملی دریافت گواهینامه نیز شامل رانندگی در شب، رانندگی در اتوبان و مسیرهای شهری و همچنین رانندگی در شرایط مختلف می شود.
- سن قانونی برای دریافت گواهینامه پایه یک و پایه دو به ترتیب برابر با 21 و 18 سال می باشد.
- سرعت مجاز در داخل شهر 50 کیلومتر در ساعت است؛ با این حال در مناطق مسکونی که با نام 30 Zone شناخته می شوند،حداکثر سرعت 30 کیلومتر در ساعت تعیین شده است.
- در اتوبان های دوبانده خودروهای سواری و کشنده ها به ترتیب می توانند تا 100 و 80 کیلومتر در ساعت سرعت بگیرند.
- در بزرگراه های بدون محدودیت سرعت، در واقع سرعت پیشنهادی 130 کیلومتر است؛ اما رانندگان مجاز هستند که با سرعتی بیشتر برانند.
- در فصل زمستان و در روزهای سرد و یخبندان رانندگان آلمانی باید از تایرهای زمستانی استفاده کنند. چنانچه پلیس خودرویی را با تایرهای معمولی مشاهده کند، جریمه 40 یورویی برای راننده صادر خواهد کرد. اگر این خودرو باعث تصادف یا راهبندان شود، مبلغ جریمه تا 80 یورو افزایش پیدا می کند.
- تمامی خودروهایی که در خیابان های آلمان تردد می کنند باید برچسب تاییدیه TÜV را داشته باشند. چراغ های شکسته، سیستم اگزوز معیوب و در گاهی موارد زنگ زدگی و ایرادی کوچک در برخی نقاط حساس باعث رد شدن خودروها در تست های مربوطه می شوند.
- کودکان زیر 13 سال در صورتی که خودرو صندلی عقب داشته باشد، مجاز به نشستن در صندلی جلو نیستند. همه سرنشینان خودرو نیز حتما باید کمربندهای خود را ببندند.
- چنانچه راننده ای مسیر را برای گروه های امدادی عمدا مسدود کند، وی مسئول اتفاقات پیش رو تلقی می شود. اگر فردی به این خاطر دچار صدمه شود یا جان خود را از دست دهد، راننده مورد نظر به اتهام اقدام به جرح یا قتل بازداشت می شود؛ در صورت عدم آسیب جسمانی، برگه جریمه 1000 یورویی به این راننده خاطی تقدیم می شود!
- در آلمان اگر فردی از مجروحین و مصدومین یک حادثه عکس یا فیلم بگیرد، حتما تحت پیگرد قرار گرفته و ممکن است حتی زندانی نیز شود. برعکس کشور ما که در شرایط اضطراری همه موبایل به دست می شوند، شهروندان آلمانی در شرایط مشابه موظف به کمک رسانی هستند.
- چنانچه فردی در شرایط اضطراری از کمک رسانی خودداری کند، در صورت محکومیت زندانی خواهد شد.
بنابراین می توان گفت که فراگیر شدن فرهنگ رانندگی در آلمان نه تنها ماحصل آموزش و دقت رانندگان، بلکه به سبب وضع قوانین منطقی و سخت گیرانه است که سال هاست با شدت در این کشور اجرا می شوند.
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.






تو ایران فقط و فقط ضرب المثل "تا نباشد چوب تر فرمان نبرد ......" کارایی داره?
هرکسی باس خودش قوانین رو رعایت کنههه اول از خودتتت
قوانینی وجود نداره که رعایت کنیم. بحث نویسنده هم همینه
مقایسه قانون المان با ایران مثل اینه که ژیان رو با بوگاتی مقایسه کنی??????
فرهنگ سازی تاثیرش از زور بیشتره!
البته شاید برعکس این قضیه تو ایران جواب بده
دقیقا
جالبه که این رفتارها برای مردم این کشورها تبدیل شده به فرهنگ. درک مردمشون با فرهنگ سازی درست بالا رفته. اونجا قوانین برای همه یکیست. اونجا هر کسی قدرت داشته باشه و دزدی کنه قطعا تحت پیگرد قرار میگیره، درست برعکس ایران. اینجا هرکسی شده رئیس، شده دزد مال ملت. هرچی قویتر باشی میتونی بیشتر بدزدی.
البته آلمان ها یک چیز کم دارن! سایت هایی مثل دیجیاتو که به قوانین گیر بدن!
قوانین آلمان خیلی خوبه و باید مشابهش اینجا پیاده سازی بشه ولی شما همونی نیستید که به قوانین داخلی دائما گیر میدید که چرا فلان جریمه زیاد شد یا چرا فلان قانون سخت گیرانه اعمال شد؟! کدومو باور کنیم؟! دم خروسو یا قسم حضرت عباس؟ لابد مرغ همسایه غازه؟!
عالی بود
با وجود چنین قوانین سخت گیرانه ای مجبور کردن مردم به انجام این رفتار ها کار سختی نیست. هنر اینه که حتی بدون چنین قوانینی درک مردم بالا باشه و نیازی به چنین سخت گیری هایی نباشه.
این کجا و آن کجا
smlzmz
کاش یخورده یاد بگیریم?