ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

فیلترهای مبتنی بر اکسید گرافن؛ راه حلی ارزان قیمت برای تولید آب آشامیدنی از آب دریا

محققان دانشگاه منچستر موفق به توسعه فیلتر مبتنی بر اکسید گرافن شدند که می تواند آبی تمیز را در اختیار میلیون ها انسان قرار دهد. بر اساس اطلاعات منتشر شده فیلتر مورد اشاره با راندمان ...

حسام الدین جعفری
نوشته شده توسط حسام الدین جعفری | ۱۶ فروردین ۱۳۹۶ | ۲۳:۰۰

محققان دانشگاه منچستر موفق به توسعه فیلتر مبتنی بر اکسید گرافن شدند که می تواند آبی تمیز را در اختیار میلیون ها انسان قرار دهد.

بر اساس اطلاعات منتشر شده فیلتر مورد اشاره با راندمان بالا می تواند نمک را از آب شور جدا کرده و برای این عملیات نیاز به انرژی کمتری نسبت به فرآیندهای مشابه دارد. محققان برای تولید فیلتر جدید از اکسید گرافن بهره بردند که تولید انبوه آن نسبت به گرافن عادی، کم هزینه تر و آسان تر است.

دکتر «راهول نایر» به عنوان رهبر گروه تحقیقاتی اذعان داشت که برای نفوذپذیر کردن گرافن می بایست سوراخ هایی با ابعاد نانومتری را درون غشا به وجود می آورد که «کار بسیار چالش بر انگیزیست.»

فیلتر مبتنی بر اکسید گرافن دارای حفره هایی یک نانومتری برای عبور مولکول های آب است

گفتنی است در مطالعات قبلی دانشمندان دریافته بودند که غشاها به هنگام غوطه ور شدن در آب متورم می شوند و همین عامل به نمک اجازه عبور خواهد داد اما آنها برای این مشکل نیز راه حلی یافته و هر دو سطح غشا را با رزین اپوکسی پوشاندند.

حفره های موجود در غشاهای پوشیده شده با اپوکسی به اندازه کافی ریز هستند تا مولکول های نمک-آب بتوانند از آنها عبور کنند اما با این حال به مولکول های آب خالص اجازه داده می شود تا به سرعت از درون سوراخ های یک نانومتری عبور کنند.

دکتر «نایر» در این باره توضیح می دهد:

زمانی که اندازه حفره ها در حدود یک نانومتر باشد، مولکول های آب آرایشی به هم پیوسته شبیه به قرار خواهند گرفت که سبب حرکت سریع تر آنها می شود. این اتفاق تنها زمانی می افتد که سایز کانال های بسیار کوچک باشد.

ناگفته نماند تیم تحقیقاتی مورد اشاره می بایست هم اکنون مقاومت این ماده در برابر حضور طولانی مدت در کنار آب شور را بررسی کند که در صورت موفقیت آمیز بودن می تواند زندگی بسیاری از افراد را دگرگون کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • Mohammad Reza
    Mohammad Reza | ۱۷ فروردین ۱۳۹۶

    من متقاعد شدم که علم تمام چالش های بشر رو حل میکنه .فقط باید یه راهی برای سیاست پیدا کنند قبل از این که با جنگ خودمون رو منقرض کنیم.،طرحی برای حل معضلات اجتماعی و اختلاف طبقاتی میان کشور ها .....
    به نظرم انسانیت مرده ،باید دوباره زنده بشه.اهمیت انسانیت کمتر از آب نیست.
    متاسفانه به تحقیقات و پژوهش در این زمینه چندان بها داده نمیشه.

    • jamalifar
      jamalifar | ۱۷ فروردین ۱۳۹۶

      به نظرم باید سیاست و روابط های کشور هارو به دست رباط ها بسپارند
      یک برنامه ریزی دقیق که بر مبنای آسایش و آرامش همه ی مردم دنیا و عدم تخریب محیط زیست باشه

      • Mohammad Reza
        Mohammad Reza | ۱۷ فروردین ۱۳۹۶

        واقعیت اینه که با نظر به وضع موجود هیچ برنامه و ساز و کاری برای منافع نوع بشر نمیشه تنظیم کرد ،در ا کشور ها ،پوپولیست ها و نژاد پرست ها دارن قدرت رو در دست میگیرن و این تصویر هیچ نشانه ای از امید و بهبود نداره .

مطالب پیشنهادی