اولین اطلاعات از پروژه اسکورپیو؛ کنسول 6 ترافلاپی مایکروسافت
بخش دیجیتال فاندری وب سایت یوروگیمر اخیراً فرصتی یافته که به مقر مایکروسافت در ردموند رفته و نگاهی به تکنولوژی کنسول بعدی مایکروسافت و خانواده اکس باکس، با نام رمز «پروژه اسکورپیو» بیندازد. پیش از ...
بخش دیجیتال فاندری وب سایت یوروگیمر اخیراً فرصتی یافته که به مقر مایکروسافت در ردموند رفته و نگاهی به تکنولوژی کنسول بعدی مایکروسافت و خانواده اکس باکس، با نام رمز «پروژه اسکورپیو» بیندازد.
پیش از هر چیز، دیجیتال فاندری در مقاله ای تایید کرده که پروژه اسکورپیو توانسته به هدف 6 ترافلاپی خود که از آن طی رویداد E3 سال گذشته میلادی رونمایی شد دست یابد و این قدرت پردازشی، به لطف پردازشگر گرافیکی شخصی سازی مورد استفاده در کنسول است. در کنار این پردازشگر گرافیکی قدرتمند، 12 گیگابایت حافظه رم از نوع GDDR5 و پردازنده ای هشت هسته ای به چشم می خورد و تمام این ها، در بدنه ای کوچک با تکنولوژی پیشرفته خنک کنندگی قرار گرفته اند.
دیجیتال فاندری مدعی شده که پرفورمنس بازی ها روی اسکورپیو در حد خارق العاده ای قرار داد. مایکروسافت ظاهراً دمویی از بازی فورتزا موتور اسپرت فراهم آورده که با رزولوشن 4K واقعی و تنظیماتی مشابه اکس باکس وان، با 60 فریم ثابت به اجرا در می آید؛ این موضوع نشان می دهد که اسکورپیو از قدرت کافی برای اجرای 4K بازی های ویدیویی برخوردار است و قدرت پردازشی اضافه، می تواند صرف دیگر محتویات صفحه و بهبود افکت های دیداری شود.
علاوه بر این، مایکروسافت ظاهراً دوست داران رزولوشن 1080p -یا خیلی ساده افرادی که به تلویزیون 4K دسترسی ندارند- را نیز از یاد نبرده و قول داده که تنظیمات گوناگونی در دسترس کاربران خواهد گرفت تا مشخصات گرافیکی، بسته به امکانات آنها تنظیم شود.
درست مانند کنسول اکس باکس وان استاندارد، قلب تپنده موتور اسکورپیو، یا همان چیپست اصلی آن، در همکاری با AMD توسعه یافته است. مایکروسافت می خواسته با کنسول میان نسلی خود، به طراحی تازه ای در مهندسی و معماری دست یابد. کمپانی ردموندی همچنین ابزاری به نام PIX (مخفف Performance Inspector for Xbox) برای توسعه دهندگان تدارک دیده که به تحلیل عملکرد بازی ها می پردازد و آن دسته از عناوینی که امکان اجرای آنها روی رزولوشن 4K و فریم ریت مناسب وجود دارد را شناسایی می کند.
هسته های x86 جدید اسکورپیو، تا 31 درصد از اکس باکس وان استاندارد سریع تر هستند و به گونه ای از سوی مایکروسافت شخصی سازی شده اند تا تاخیر (Latency) را کاهش دهند و پردازنده را همواره درگیر نگه دارند؛ در همین حین، عملکرد پردازشگر گرافیکی هم افزایش می یابد.
پردازشگر گرافیکی اسکورپیو، از 40 واحد پردازشی با فرکانس کاری 1172 مگاهرتز بهره می برد که به شکل چشمگیری از همتای سونی (یا به عبارت دیگر، پلی استیشن 4 پرو) بیشتر است. اسکورپیو ماژول های حافظه GDDR5 خود را روی رابط 384 بیتی GDDR5 به اجرا در می آورد که آن نیز از 12 کانال 32 بیتی بهره می برد. هر ماژول، با فرکانس کاری 6.8 گیگاهرتز فعالیت می کند که در نهایت، پهنای باند را به 326 گیگابایت بر ثانیه می رساند.
همانطور که گفته شد و در جدول بالا دیده می شود، حافظه اسکورپیو برابر با 12 گیگابایت است. 8 گیگابایت از این حافظه در اختیار توسعه دهندگان قرار دارد و 4 گیگابایت باقی مانده، برای سیستم رزرو شده است. ناگفته نماند که حافظه رزرو اسکورپیو، یک گیگابایت از اکس باکس وان استاندارد بیشتر است که مطمئناً به اجرای داشبورد کنسول با رزولوشن واقعی 4K ارتباط دارد.
مایکروسافت می گوید تمام قطعات را شخصی سازی کرده و عملکرد آنها را فراتر از همین قطعات روی پی سی برده است. این کمپانی با استفاده از بازی های قبلی، به شناسایی نقاط ضعف معماری سخت افزار خود پرداخته و با بیش از 60 شخصی سازی مختلف روی آن، تمام مشکلاتی که ممکن است به هر نحو روی پرفورمنس بازی های تاثیرگذار باشد را برطرف ساخته.
از نظر سیستم خنک کنندگی نیز اسکورپیو تفاوت هایی با اکس باکس وان استاندارد داشته و بیشتر به سیستم خنگ کنندگی مورد استفاده در GTX 1080 و 1080 Ti نزدیک شده. این بدان معناست که حرارت به صورت تمام و کمال از هواکش های پشتی خارج می شود و دیگر خبری از کانال های هوا روی بدنه کنسول نخواهد بود.
در نهایت مایکروسافت وعده داده که بازی های فعلی اکس باکس وان و اکس باکس 360 نیز از قدرت اضافه اسکورپیو نفع خواهند برد؛ با این همه، استفاده از قدرت پردازشی اضافه کاملاً به ناشران ارتباط دارد. در مجموع، شکی نیست که اسکورپیو تا این لحظه قدرتمندترین کنسول خانگی جهان به شمار می رود و باید تا ارائه اطلاعات بیشتری طی رویداد E3 2017 منتظر باقی ماند.
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
فوق العادست. الان كه بازار خيلي سمت پلي استيشن ببينيم ميتونه نتيجه بازيو عوض كنه يا نه؟
هرچقدر قوی باشه،،،، ps4p فروش زیادی داره
یه زمان میگفتین 1080vs900 حالا كه بحث 4K شده میگین فروش?
فوق العاااااده است، دیجیتال فاندری گفت قدرتمندترین کنسولی هست که تا حالا ساخته شده ، ترن 10 با دو روز کار روی فورزا 6 تونسته کیفیت رو برسونه به 4k native و 60 فریم
تازه فقط از 60 درصد gpu استفاده کردن برای 4k کردن فورزا 6
الان این از پلی استیشن پرو قوی تره سونی بیکار نمی شینه ی کنسول جدید می سازه. کنسول ما میخریم نه رایانه
تا یه كنسول به بازار عرضه بشه وقت میبره،باید طراحی ،قطعات، سیستم خنك كننده... همینطور كشكی هم نیست،حداقل تا 1 یا 2 سال دیگه بعد از معرفی این فكر نمیكنم كنسولی عرضه بشه
بتركون? ? ?