ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اجاره ماشین عروس
خودرو

کرایه خودرو و ماشین عروس؛ حکایت هفت خوان ریسک و دردسر

کرایه خودرو بدون راننده برای رفت و آمد های شخصی یا کاری در کشورمان هنوز چندان رایج نشده است اما کرایه ماشین عروس پدیده ای است که سالهای اخیر به هزینه های میلیونی شب عروسی ...

دنیا شیخی
نوشته شده توسط دنیا شیخی | ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ | ۲۱:۰۰

کرایه خودرو بدون راننده برای رفت و آمد های شخصی یا کاری در کشورمان هنوز چندان رایج نشده است اما کرایه ماشین عروس پدیده ای است که سالهای اخیر به هزینه های میلیونی شب عروسی اضافه شده است.

در عین حال پروسه اجاره خودرو برای هر دو این اهداف با پیچیدگی ها و هزینه های عجیب و غریبی همراه است که قصد داریم در این مطلب بیشتر به این مسائل بپردازیم.

شاید در مورد عروسی اینکه می توانید برای یک شب، سوار خودروهای لوکس شوید و از شب خاص خود بیشتر لذت ببرید در نگاه نخست وسوسه کننده و جالب به نظر برسد اما واقعیت این است که در عمل این رویا ممکن است به یک تراژدی بزرگ منجر شود.

هزینه کرایه ماشین عروس

خودروهای مورد استفاده برای مراسم عروسی از نمونه های کلاسیک گرفته تا خودروهای شاسی بلند لوکس و خودروهای کروک  اسپرت را شامل می شود

مراحل کرایه خودرو به این صورت است که شما پس از انتخاب خودروی مورد نظر، با ارائه یک چک ضمانت برابر با مبلغ خودرو، می توانید رنگ و مدل تزئین آن (در صورت تمایل) را انتخاب کنید.

معمولا رنگ خودروها بین سه رنگ سفید، مشکی و نوک مدادی متنوع است. همچنین می توانید با هزینه بیشتر خودرو را با راننده کرایه کنید.

این خودروها در قیمتهای بسیار متفاوتی و معمولا به صورت ساعتی کرایه داده می شوند، برای مثال 12 تا 24 ساعتی و 48 ساعتی و ... که هرکدام مبالغ گوناگونی دارند.

فاکتور دیگری که در هزینه کرایه خودرو تاثیرگذار است، منطقه کرایه آن است که در برخی مناطق تهران باعث ایجاد تفاوت فاحش در در مبلغ کرایه می شود.

جدا از هزینه هایی که گفته شد، طبق قراردادی که با شرکت می بندید، استفاده برای مسافت بیش از 250 کیلومتر و سرعت بالاتر از 100 کیلومتر بر ساعت مجاز نیست و همچنین حق خروج از شهر را ندارید و مسلما باید متعهد شوید که تمام خسارات و هزینه های خودرو در صورت بروز تصادف یا خرابی، متوجه شما خواهد بود.

درست اینجاست که بود و نبود راننده بسیار تاثیر گذار می شود، در واقع اگر خودرو تحویل شما باشد، بروز هر عیب فنی (حتی در صورتی که شما مقصر نباشید) می تواند به چالشی بزرگ میان شما و شرکت اجاره دهنده منجر شود.

به خصوص آنکه شما نیز طبیعتا از شرایط فنی و مشکلات قبلی خودرو بی خبرید و هیچ بعید نیست، مشکلی که از قبل گریبانگیر خودرو بوده است از جیب شما رفع شود که در اغلب موارد هم به ضرر شما تمام خواهد شد.

حال به مبلغ کرایه این برخی از این خودروها برای 12 ساعت نگاهی می اندازیم:
برای یک روز، هیوندای سانتافه را می توانید با 840000 تومان بدون راننده و 1080000 تومان با راننده کرایه کنید.
کیا موهاوی بدون راننده 900000 تومان و با راننده 1140000 تومان و به همین ترتیب قیمت تویوتا لندکروز 960000 تومان برای شرایط بدون راننده و 1020000 تومان با راننده حساب می شود

قیمت کرایه تویوتا پرادو بدون راننده 900000 تومان و با راننده 1080000 تومان است. قیمت خودروهای کروک نظیر مازراتی از رقم 2040000 تومان شروع می شود و به بی ام و با قیمت 2400000 تومان و در نهایت به پورشه با قیمت 2520000 تومان می رسیم.

هزینه کرایه ماشین عروس

جالب اینجاست که خودروهای کروک بدون راننده با اینکه قیمت بالاتری دارند پر طرفدارترین خودروهای کرایه ای محسوب می شوند و در این میان خودروهای کلاسیک برخلاف تصور بسیاری، از کمترین محبوبیت برخوردارند.

با توجه به رفاه مالی قشر مرفه جامعه و دسترسی این طیف به بهترین خودروهای موجود در کشور، اغلب مشتریان شرکتهای کرایه خودرو از طبقه متوسط جامعه هستند و معمولا به گرانترین انتخاب ها تمایل بیشتری دارند.

اما شرایط برای اجاره خودروها برای استفاده هایی غیر از عروسی از این هم می تواند پیچیده تر باشد. در این حالت معمولا خودروها بدون راننده و برای سفرهای برون شهری اجاره داده می شوند و از همین رو نیز سخت گیری شرکت های مربوطه چند برابر می شود.

برای مثال می توان به گرفتن سفته، گرو نگه داشتن سند، گرفتن تعهد برای سالم بازگرداندن خودرو، اخذ هزینه های مضاعف در صورت تحویل خودرو به شهری غیر از شهر مبدا و مسائلی از این دست اشاره کرد.

در واقع اگر خودرو مورد نیاز خود را در شهری مانند تهران تحویل بگیرید و در شهری مانند اصفهان تحویل یکی از شعب شرکت اجاره دهنده خودرو بدهید با اخذ هزینه های بیشتر در راستای جبران هزینه های جا به جایی تا تهران مواجه خواهید شد.

این تمام ماجرا نیست، متاسفانه در بسیاری موارد خودروهای اجاره از شرایط فنی و حتی ایمنی مناسبی برخوردار نیستند، برای مثال ممکن است نمونه های ارزان قیمت تصادفی یا چپ شده پس از بازسازی جزئی سر از مراکز اجاره خودرو در آورند و به عنوان خودرو سالم تحویل مشتری شوند.

این وضعیت خطرناک ممکن است به بروز نقص فنی، تصادف یا حتی مرگ مشتریان منجر شود، اما از آنجا که مشتری خودرو را به عنوان نمونه سالم و بی عیب و نقص تحویل گرفته، در نهایت مسئولیت حقوقی چندانی متوجه موسسه اجاره دهنده نخواهد بود و در موارد بسیاری می تواند به ضرر و زیان ناشی از جبران خسارت های سنگین توسط مشتری منجر شود.

از این رو عجیب نیست که برخلاف بسیاری کشورهای جهان، هنوز اجاره کردن خودرو به منظور استفاده های کوتاه مدت یا فعالیت موسسه های اشتراک گذاری خودرو در کشورمان فراگیر نشده است و به نظر نمی رسد امیدی نیز به تغییر این شرایط وجود داشته باشد.

البته این وضعیت در نهایت به نفع خودروسازان تمام می شود، چرا که بسیاری افراد حتی بدون نیاز به استفاده روزمره از خودرو، نسبت به خرید خودرو اقدام می کنند، جالب است بدانید که براساس آمار اغلب خودروهای جهان بیش از 90 درصد طول عمر خود را به صورت پارک شده در پارکینگ خانه یا کنار خیابان سپری می کنند و عملا مورد استفاده چندانی (از نظر زمانی) قرار نمی گیرند.

همین امر فعالیت موسسه های اشتراک گذاری خودرو را بسیار منطقی جلوه می دهد و به صرفه جویی در منابع مالی (برای خریدارن) منجر می شود، اما تا زمانی که شرایط قانونی و فرهنگی مربوط به این فعالیت در کشورمان تغییری نکند، نمی توان به فراگیر شدن استفاده از خودروهای اجاره ای در ایران امید داشت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (11 مورد)
  • mohsen mashali
    mohsen mashali | ۲۴ مرداد ۱۳۹۶

    ایرانی که فرهنگی زبانزد خاص و عام بود کارش شده چشم و هم چشمی و پوز دادن های الکی

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی