ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

هوش مصنوعی می تواند با استفاده از اسکن مغزی، تفکرات شما را «پیش بینی» کند

شبکه های عصبی یادگیری عمیق تا به این لحظه به دستاوردهای مهمی در زمینه های مختلف، از تشخیص سرطان پوست گرفته تا شناخت دنیای پیرامون رسیده اند. اما آیا خواندن ذهن هم می تواند یکی ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۸ تیر ۱۳۹۶ | ۱۸:۰۰

شبکه های عصبی یادگیری عمیق تا به این لحظه به دستاوردهای مهمی در زمینه های مختلف، از تشخیص سرطان پوست گرفته تا شناخت دنیای پیرامون رسیده اند. اما آیا خواندن ذهن هم می تواند یکی از این حوزه ها باشد؟ محققان دانشگاه کارنگی ملون عقیده دارند که بله، و تحقیقاتی برای اثبات تئوری خود انجام داده اند.

محققان کارنگی ملون اخیراً مشغول کار روی سیستمی بوده اند که ظاهراً می تواند به کمک اسکن مغزی، تفکرات پیچیده را بخواند و حتی آنها را در قالب جملاتی کامل تفسیر کند. این فرآیند شامل جمع آوری اطلاعات از طریق دستگاه تصویربرداری بازآوایی مغناطیسی (fMRI) صورت می گیرد و سپس الگوریتم های یادگیری ماشینی هوش مصنوعی، بلوک های ساختمانی ذهن که برای افکار پیچیده ساخته می شوند را هدف گذاری -و گاه مهندسی معکوس- می کنند.

مارسل جاست، پروفسور روان شناسی این دانشگاه می گوید:

یکی از پیشرفت های مهم ذهن انسان، قابلیت ادغام مفاهیم منحصر به فرد به تفکرات پیچیده بوده است، نه فقط فکر کردن به «موز» بلکه فکر کردن به «من دوست دارم بعد از ظهر با دوستانم موز بخورم». ما بالاخره راهی برای دیدن تفکراتی به این پیچیدگی از طریق سیگنال fMRI توسعه داده ایم. کشف این همزیستی میان تفکرات و الگوهای فعالیت مغزی به ما می گوید که تفکرات از چه چیزی ساخته می شوند.

محققان کارنگی ملون توانستند فعالیت های مختلف مغزی که بر اساس 240 رویداد پیچیده شکل گرفته بودند را شناسایی کنند که از اشخاص تا اماکن و از تعاملات اجتماعی تا فعالیت های فیزیکی متغیر بودند. با استفاده از الگوریتم های هوشمند، این تیم توانست موضوعات مختلفی که در زمان مشخصی به آنها فکر می شد، و حتی ترتیب جمله خاصی که در ذهن شکل می گیرد را تشخیص دهند.

بعد از آموزش 239 جمله از 240 جمله ابتدایی و اسکن های مغزی مربوط به هر جمله به الگوریتم ها، محققان توانستند جمله نهایی را براساس اطلاعات ذهنی پیش بینی کنند. این فرآیند با دقت تحسین برانگیز 87 درصد صورت گرفت و بالعکس آن نیز امکان پذیر است: یعنی دادن اطلاعات جمله به الگوریتم و سپس تصویرسازی دقیق از نحوه عملکرد ذهن به هنگام تفکر درباره آن جمله.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • ‌شکور حسین
    ‌شکور حسین | ۹ تیر ۱۳۹۶

    ?

  • amir big
    amir big | ۸ تیر ۱۳۹۶

    so scary!??

    • 2000
      2000 | ۹ تیر ۱۳۹۶

      بد نیست فارسی رو پاس بداریم

مطالب پیشنهادی