ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

اتوبوس فوق لوکس سترا با مقاومت آیرودینامیکی یکسان با فورد فوکوس

مدت کوتاهی پس از معرفی اتوبوس مدرن دو هزار نیوتن متری مرسدس، کمپانی دایملر که مالک مرسدس بنز محسوب می شود یک اتوبوس مدرن و جدید دیگر را از برند خاص سترا معرفی کرده است. این ...

زهرا ملکی
نوشته شده توسط زهرا ملکی | ۲۳ تیر ۱۳۹۶ | ۱۱:۰۰

مدت کوتاهی پس از معرفی اتوبوس مدرن دو هزار نیوتن متری مرسدس، کمپانی دایملر که مالک مرسدس بنز محسوب می شود یک اتوبوس مدرن و جدید دیگر را از برند خاص سترا معرفی کرده است.

این اتوبوس جدید دو طبقه بوده و در گروه خودروهای مسافرتی قرار میگیرد، بهترین ضریب درگ را در سگمنت خود دارد. این ضریب درگ 0.35 تقریبا مشابه ضریب درگ آئرودینامیکی فورد فوکس آر اس است و حتی بهتر از خودرویی مثل پراید به نظر می رسد.

البته به صورت قطعی نمی توان ضریب درگ این اتوبوس را با فورد فوکس آر اس مقایسه کرد ولی چیزی که به صورت دقیق می توان در مورد هر دو این وسایل نقلیه گفت موفقیت چشمگیر آن ها در حوزه خود است.

نکته ای که در مورد طراحی و ساخت اتوبوس ها از اهمیت بالایی برخوردار است پیوستگی استفاده و بزرگ بودن فضای داخلی کابین آن هاست به همین دلیل است که با پیشرفت در مباحث ائرودینامیکی شاهد پیشرفت بیشتر، افزایش فضا و شکیل شدن در نسل های جدید این وسایل نقلیه هستیم.

هرچند که سترا مبالغه می کند ولی مدعی است که این اتوبوس که به اسم  S 531 DT معروف است می تواند در مدل دو طبقه خود، نظیر یک خودروی لوکس و اسپورت مانند جگوار ایی تایپ در دنیای خودروهای سواری باشد.

این اتوبوس بزرگ 14 متری که از امکانات کامل برای یک سفر نظیر یک آشپزخانه، انباری و دستشویی در طبقه زیری خود برخوردار است، توانایی جابجایی 83 مسافر به همراه فضای بار 8.4 متر مکعبی دارد.

خبر خوشحال کننده ای که برای رانندگان این اتوبوس های دو طبقه وجود دارد دیدار کمتر با جایگاه های بنزینی سوخت رسانی است چرا که علاوه بر باک سوخت 540 لیتری، یک باک ذخیره دیگر به ظرفیت 270 لیتر در این وسیله نقلیه قرار گرفته است.

البته قابل ذکر است که باک اصلی این خودرو نیز نسبت به مدل S 431 DT که از سال 2002 می شود، 30 لیتر افزایش حجم داشته است.

علاوه بر این مخازن هوای فشرده نیز به زیر شاسی مربوط به نصب موتور و گیربکس، در فضای محور عقبی نقل مکان کرده است. در نتیجه این تغیرات فضای خالی ایجاد شده که به باک ذخیره سوخت تعلق گرفته است.

کمپانی ساترا با انجام یک سری محاسبات ریاضی مدعی شده است که اگر این اتوبوس هر ساله 100،000 کیلومتر (۶۲۱۳۷ مایل) رانده شود حدود 3000 لیتر سوخت را در مقایسه با اجداد خود صرفه جویی خواهد کرد.

از دلایل کاهش مصرف سوخت این وسیله نقلیه علاوه بر مایع سوز بودن می توان به سیستم محرک و موتور آن نیز اشاره کرد. موتور این اتوبوس دو طبقه جدید آخرین مدل دیزلی به حجم ۱۲.۸ لیتر این کمپانی است که با قدرت ۵۱۰ اسب بخار (۳۷۵ کیلووات) و گشتاور ۲۵۰۰ نیوتن متر (۱۸۴۳ پوند فوت) و سرعت دورانی ۱۱۰۰ دور در دقیقه نیروی حرکتی را به کار انداخته و اتوبوس را به حرکت در می اورد.

یکی دیگر از مشخصات که این اتوبوس که مستقیما از مرسدس کلاس اس قرض گرفته شده، سیستم اختیاری انتخاب رایحه برای تهویه هوا است.

هنگامیکه اتوبوس روشن می شود و یکی از درب های آن باز است می توان از شش عطر متفاوت برای رایحه افشانی به کابین و اتاقک مسافران استفاده کرد.

جابجایی ۸۳ مسافر نه تنها در این اتوبوس بلکه در هر وسیله نقلیه دیگری نیاز به تمهیدات ایمنی گسترده دارد. اتوبوس جدید S 531 DT در واقع اولین اتوبوس جهان است که دارای ترمز فعال نسل چهار با تکنولوژی تشخیص عابر پیاده است.

این سیستم نه تنها حضور یک عابر پیاده به راننده اطلاع می دهد بلکه در مواقع لزوم به صورت خودکار ترمزگیری را انجام می دهد. رادار دور بردی که در جلوی اتوبوس قرار دارد هرگونه مانعی که تا فاصله ۲۵۰ متری (۸۲۰ فوت) قرار گرفته تشخیص می دهد.

این فاصله در مورد عابران پیاده به عدد ۸۰ متر (۲۶۲فوت) کاهش پیدا می کند. موتور سیکلت ها و دوچرخه سواران نیز از حداکثر فاصله ۱۶۰ متری (۵۶۴ فوت) برای این رادار قابل تشخیص هستند.

یکی دیگر از قابلیت هایی که برای اولین بار در سگمنت اتوبوس ها و در این نمونه مورد استفاده قراره گرفته سیستم گارد محافظ (Sideguard Assist) است.

این سیستم که برای اولین بار در کامیون های مرسدس بنز مورد استفاده قرار گرفت به عنوان یکی از نقطه های قوت این وسیله نقلیه و شرکت سازنده اش به حساب می آید و طریقه کار آن به این صورت است که تغییر مسیر یا چرخش هر جانداری در اطراف اتوبوس را به راننده اطلاع می دهد.

اتوبوس جدید دو طبقه سترا بر پایه موفقیت های سه نسل قبلی این شرکت که از سال ۱۹۸۱ با S 228 DT شروع به کار کرده ساخته شده است. از آن سال تاکنون این شرکت موفق به فروش ترکیبی بیش از چهار هزار دستگاه اتوبوس شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • ali-g
    ali-g | ۲۴ تیر ۱۳۹۶

    محشره ولی خیلی بزرگه به درد بیشتر جاده های ایران نمیخوره

  • ErfanMTI
    ErfanMTI | ۲۳ تیر ۱۳۹۶

    همین فقط مونده خارجیا با اتوبوس دریفت برن و ما با پراید همچنان دستی بکشیم و خوش باشیم

  • Meysam-Tn2
    Meysam-Tn2 | ۲۳ تیر ۱۳۹۶

    عالیه ... اما قیمتش خیلی زیاده حتما ??

  • جگوار
    جگوار | ۲۳ تیر ۱۳۹۶

    فوووووووق العاده.
    مسافرت با این اتوبوس وااااقعا لذتبخشه.
    بخصوص اگر طبیعت ایران رو از کویر تا کوهستان و از کوهستان تا جنگل و از جنگل تا دریا طی کنی...

مطالب پیشنهادی