ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

گفتگوی دیجیاتو با «احسان جهانی» مدیرعامل کارپینو

«با حضور سرویس‌های درخواست ماشین آنلاین، درآمد تاکسی‌های شهری تا ۴۰ درصد کاهش پیدا کرد.» این آماری است که «احسان جهانی»، مدیرعامل شرکت کارپینو می‌دهد و اذعان دارد که با پیوستن به سامانه این شرکت، ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۲ مرداد ۱۳۹۶ | ۱۴:۰۰

«با حضور سرویس‌های درخواست ماشین آنلاین، درآمد تاکسی‌های شهری تا ۴۰ درصد کاهش پیدا کرد.» این آماری است که «احسان جهانی»، مدیرعامل شرکت کارپینو می‌دهد و اذعان دارد که با پیوستن به سامانه این شرکت، تاکسی‌ها توانسته‌اند دوباره درآمد خود را افزایش دهند.

اگر در سطح شهر تهران تردد می‌کنید، به احتمال زیاد در اتوبان‌های مختلف چشم‌تان به بنرها و بیلبوردهای تبلیغاتی کارپینو خورده است؛ سرویسی که از اسفند ۱۳۹۵ کار خود را به شکل رسمی آغاز کرد و به جای توانمندسازی خودروهای شخصی برای جابه‌جایی مسافر، به سراغ توانمندسازی تاکسی‌هایی رفته است که به دلیل حضور شرکت‌هایی مانند اسنپ و تپ‌سی، با کاهش درآمد روبه‌رو شده‌اند.

در حاشیه نمایشگاه الکامپ، فرصتی دست داد تا با جهانی گفتگویی داشته باشیم و از او سوالاتی در مورد پیشرفت کارپینو و چالش های پیش روی آن در چند ماهی که از آغاز به کارش می‌گذرد، بپرسیم.

دیجیاتو: چرا به سراغ تاکسی‌های شهری رفتید؟ 

جهانی: می‌دانستیم اسنپ و تپ‌سی قرار است با خودروهای شخصی وارد شوند و قاعدتاً ورود مجدد ما با ماشین‌های شخصی مزیتی را ایجاد نمی‌کرد. تصمیم گرفتیم به دلیل پتانسیلی که وجود دارد، از مجموعه تاکسیرانی استفاده کنیم؛ تاکسی‌هایی که درآمدشان تا ۴۰ درصد کاهش پیدا کرده بود. با مجموعه تاکسیرانی قرارداد بستیم. تمام رانندگان این سرویس گواهی عدم اعتیاد، سوءپیشینه و شهرشناسی و همچنین ضامن و معرف دارند. به همین دلیل می‌توانیم شعار «سفری با خیال راحت» را مطرح کنیم.

استفاده از تاکسی‌های شهری اقدامی هوشمندانه بوده، اما به هرحال استقبال بالای مردم از سرویس‌های آنلاین درخواست ماشین، دلیلی داشته. چه فکری به حال بهبود تجربه استفاده از تاکسی های شهری کرده‌اید؛ چون متحول کردن فرهنگ تاکسی‌های شهری صرفاً با ارائه یک اپلیکیشن محقق نمی‌شود. 

لازم است توضیح دهم همان اول که ما آمدیم، فضایی ایجاد شد که ما اپلیکیشنی دولتی هستیم. خیلی از خبرگزاری‌ها تیتر زدند که «اپلیکیشن تاکسیرانی آمد». ما صرفاً با مجموعه‌های تاکسیرانی کار می کنیم ولی یک استارتاپ مستقل و خصوصی هستیم.

مردم درکل اطمینان بالاتری به تاکسی‌ها دارند و فرهنگ استفاده به این شکل از خودروهای شخصی در گذشته ایجاد نشده بود. فرهنگ سازی در زمینه استفاده صحیح از خودروهای شخصی در چنین سرویسی واقعاً هزینه بر است و کاری که اسنپ در این زمینه انجام داد بسیار سنگین و قابل تقدیر است.

اما در مورد بحث ذهنیتی که مردم در مورد تاکسی ها دارند، باید گفت که در ۵۰ سال اخیر تاکسی ها در ایران در خدمت مردم بوده اند و در این بین خوب و بدهایی بوده. اگر قرار بود در این مدت فقط خودروهای شخصی سرویس بدهند، باز هم خوب و بد وجود داشت. اما چون تاکسی‌ها شاخص هستند و ماشین هایشان زرد یا سبز است، حتی اگر یک مورد خطا سر بزند، به شکل جمعی در موردشان قضاوت می‌شود.

من از نزدیک با این افراد آشنایی دارم و می‌دانم که بخش زیادی از آنها افراد بسیار زحمت‌کشی هستند. درک می کنم که کار دشواری دارند، از صبح تا شب در ترافیک شهری تردد می‌کنند.

ما هدف‌هایی را برای خودمان در نظر داریم اما نمی‌توان آنها را در بازه زمانی ۳ الی ۵ ماهه به دست آورد. از طرفی برای جذب رانندگان تاکسی، فیلترهایی قرار داده ایم و به این صورت نیست که همه رانندگان را وارد مجموعه خود کنیم. جدا از بازدید خودرو، تمام رانندگان متاهل هستند (این مورد جز قوانین تاکسیرانی است) و برای تبدیل شدن به یک راننده تاکسی شهری، مراحل مختلفی را سپری کرده اند.

یک مصاحبه فردی با رانندگانی که جذب کارپینو می‌شوند داریم و در آن می‌بینیم که راننده، در مقابل برخوردهای مختلف چه بازخوردی نشان می‌دهد. در ادامه، کلاسی برای افراد برگزار می‌شود که استانداردهای مد نظر کارپینو برای رانندگان شرح داده می‌شود.

در مورد این استانداردها بیشتر برایمان بگویید. 

استانداردها از اولین لحظه‌ای که ارتباط مسافر و راننده از طریق اپ شکل می‌گیرد، آغاز می‌شود. اینکه در حالت تماس گرفتن یا پیامک دادن، راننده باید چه لحنی داشته باشد و چگونه صحبت کند. در خصوص بحث ارتقا فرهنگ راننده ها، هم خودشان تلاش دارند و هم ما استانداردهایی تدوین کرده ایم که در جهت ارتقا کیفیت سرویس آنهاست. همچنین از راننده‌ها می‌خواهیم که در مورد مسائل اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در زمان سفر صحبت نکنند.

راننده‌های ما افرادی هستند که کارشان به شکل حرفه‌ای سرویس‌دهی با تاکسی است و با شهر آشنا هستند. به همین دلیل حاضریم برای ارتقا سطح کیفیت سرویسی که ارائه می‌دهند تلاش کنیم. حالا به مرحله‌ای رسیده‌ایم که میخواهیم شخصیت و پرستیژ کاری به آنها بدهیم. راننده فردی تاثیرگذار در جامعه است و خودشان هم در حال کمک کردن هستند تا بتوانیم درآمدشان را ارتقا دهیم.

با این تلاش‌هاست که توانسته‌ایم روزانه به هر راننده بین ۱۲ تا ۱۵ سرویس بدهیم؛ راننده‌ای که این اواخر روزانه ۳ سرویس می رفت. اتاق فکری داریم که در آن راننده‌ها با نظراتی که برای ما می‌فرستند حضور دارند.

مزیت رقابتی اصلی که باعث می‌شود یک شهروند بخواهد به جای اسنپ و تپ‌سی،‌ کارپینو را انتخاب کند چیست؟ 

امنیت و اطمینان سفر.

شهروندان از تاکسی زرد با اطمینان بیشتری استفاده می‌کنند ولی حقیقت این است که در این دو سال، هیچ گزارشی مبنی بر عدم امنیت مسافران اسنپ یا تپ‌سی منتشر نشده. 

باید توجه داشت که تمامی تاکسی‌ها شناسنامه دارند. رانندگان آنها گواهی‌های مختلفی را ارائه داده‌اند. آنها موظف به داشتن گواهی شهرشناسی هستند. رانندگان دو ضامن دارند. در سامانه «سیما» تاکسیرانی معرفی می‌شوند تا اگر مشکلی پیش آمد، مجموعه‌های امنیتی بتواند به اطلاعات آنها دسترسی داشته باشد.

بحث امنیت و اطمینان صرفاً به راننده ختم نمی‌شود. ما بیمه مسافر را داریم. تمامی افرادی که از اپلیکیشن ما استفاده می‌کنند، بیمه هستند. سقف پوشش بیمه برای تاکسی ها بالاتر از خودروهای شخصی است. درست است که خودروهای شخصی هم بیمه شخص ثالث دارند، ولی اگر بیمه متوجه شود که رابطه میان دو فرد در خودرو راننده و مسافر است، هزینه ای پرداخت نخواهد کرد.

مزیت دیگر، استفاده ساده از کارپینو در طرح ترافیک است. ما در طرح ترافیک و سایر نقاط قیمت‌های رقابتی ارائه می‌کنیم.

چند راننده فعال دارید؟ 

این آمار کاملاً محرمانه‌ است و نمی توانم آن را بیان کنم. در شهر تهران، حدود ۸۰ هزار تاکسی داریم. در یک الی دو ماه اول، حدود ۸ هزار تاکسی برای ثبت نام به ما مراجعه کردند. به دلیل فیلترهایی که داشتیم، همه رانندگان را نتوانستیم جذب کنیم. در حال حاضر یک صف متشکل از ۳۵ هزار تاکسی که درخواست ورود به این سامانه را دارند، وجود دارد.

کارپینو باید چه تعداد راننده جذب کند تا کاربر از وجود ماشین و رسیدن سریع آن اطمینان خاطر داشته باشد؟ آماری از تعداد خودروهای رقبایتان دارید؟ 

آماری از آنها ندارم. اما نکته ای که باید به آن توجه کنید، این است که ما تاکسی داریم، یعنی راننده ای که کار حرفه ای و تمام وقتش این است و می‌خواهد روزانه دست کم ۸ ساعت کار کند. اینطور نیست که راننده بخواهد صبح یکی دو سرویس برود و عصر هم در راه برگشت از محل کار اصلی‌اش، چند سرویس برود.

راننده‌های تاکسی به درآمد از این راه نیاز دارند و در بسیاری از ساعات شبانه روز مشغول هستند و یا خودروهایی که راننده کمکی دارند. به همین دلیل نمی‌شود گفت که اگر به ۳۰ هزار یا ۴۰ هزار خودرو برسیم، به یک سیستم با ثبات برای رسیدن خودرو به مسافر در یک دقیقه رسیده ایم.

حرفتان در مورد کارکرد بیشتر تاکسی ها صحیح است اما تاکسی ها می توانند در سطح شهر مشتری پیدا کنند و قیمت های بالاتری را اعلام کنند. دلیلی ندارد تاکسی در آن لحظه حتماً از سرویس شما استفاده کند. بر فرض کارپینو مسیری را برای راننده ۱۵ هزار تومان اعلام می‌کند ولی راننده خودش در لحظه یک مشتری را پیدا می کند که می‌تواند از او ۲۵ هزار تومان بگیرد. 

موردی که می‌گویید در حالت سنتی اتفاق می افتد. وقتی می‌بینیم که ۳۵ هزار تاکسی می‌خواهند از سامانه ما استفاده کنند، قطعاً خودشان به این نتیجه رسیده‌اند که در طول روز مدت زیادی ماشین آنها خالی از مسافر است. بله، ممکن است یک مسیر را هم ۲۵ هزار تومان بروند، اما به نفع‌شان است اگر همان ۱۵ هزار تومان را بگیرند، و به محض رسیدن به مقصد اول، مسافر بعدی را دریافت کنند.

رشد بالای ما نشان می‌دهد که راننده‌ها هم از این سیستم استقبال کرده‌اند. اهداف ماه هشتم خود را در ماه دوم زدیم. به همین دلیل مشغول راه اندازی کارپینو در مشهد هستیم.

اسنپ و تپ‌سی، ماشین‌های شخصی را جذب کرده‌اند. شما هم ‌از فیلترهای‌ خود برای جذب رانندگان تاکسی می‌گویید. در این میان تکلیف راننده های مسن‌تر که شاید با فضای اپلیکیشن ها آشنایی چندانی نداشته باشند چه می‌شود؟ 

ما در بدنه فعلی‌مان، افرادی را داریم که حدود ۶۰ سال سن دارند. هیچ محدودیت سنی برای این ساختار وجود ندارد و شرط اصلی ما، همان مصاحبه ای است که فرد با کارشناسان ما انجام می‌دهد. اگر از آن عبور کنند، قاعدتاً آنها هم می‌توانند در این سیستم حضور داشته باشند.

اتفاقاً این دوستان اشراف بسیار بیشتری به شهر دارند و می‌توانند مسافر را از مسیرهای میان‌بر به شکلی سریع تر به مقصد برسانند.

شما رانندگانی که تاکسی دارند را تایید می‌کنید. بعضی از این رانندگان خودشان کار نمی‌کنند و ماشین را به شخص دیگری کرایه می‌دهند. برای این چالش چه راه حلی دارید؟ 

ما در مصاحبه، پروانه تاکسیرانی شخص را می‌خواهیم که در آن گواهی سوپیشینه، شهرشناسی و عدم اعتیاد وجود دارد. اما اتفاقی که می‌گویید، یعنی رانندگی شخصی دیگر، ممکن است در اپلیکیشن‌های مشابه هم رخ دهد. ما برای چنین مواردی، یک سرویس پشتیبانی ۲۴ ساعته داریم. مسافرین می‌توانند با خود اپلیکیشن هم موارد اینچنینی را گزارش کنند.

ما بازدیدهای دوره ای را داریم که متشکل از یک ناوگان در کل شهر می‌شود که به بازرسی مشغولند و تمام راننده های سیستم ما را پایش می کنند. در کنار همه این موضوعات، بازرس های خود سازمان تاکسیرانی هم هستند. با این حساب شرایطی که مطرح شد بسیار بعید است و به شکلی سازماندهی کرده ایم که این دست مشکلات به حداقل برسند.

شنیده‌ایم که قبلاً این سرویس در ونزوئلا کار خودش را آغاز کرده. منظور مجموعه خودتان است. 

ممکن است چنین سرویس‌هایی را در بسیاری از کشورها پیاده سازی کرده باشند. اما کارپینو با توجه به نیازهای بازار ایران، بومی سازی شده. ما اپلیکیشنی را از شرکت ونزوئلایی خریداری کردیم و سورس آن به ایران آمد و کار بومی سازی آن از سال ۱۳۹۴ آغاز شد. به جرات می‌گویم اپلیکیشن کارپینو امروز بسیار متفاوت با چیزی است که در سال ۹۴ خریداری شد.

تیم اجرایی و تیم فنی کارپینو کاملاً داخلی بوده. تیمی متشکل از افرادی که در دانشگاه‌های شریف، امیرکبیر، علم و صنعت، خواجه نصیر و حتی دانشگاه صنعتی اصفهان تحصیل کرده‌اند.

پس شما در واقع فقط از سورس کد شرکت ونزوئلایی استفاده کردید؟ 

بله.

با توجه به تیمی که در اختیار داشتید، چرا خودتان سورس کد را ننوشتید؟ 

می توانستیم از ابتدا اپلیکیشن را خودمان تولید کنیم، ولی تصمیم داشتیم خیلی سریع وارد بازار حمل و نقل کشور بشویم. در سال ۹۴ برنامه داشتیم تا در تهران و چند شهر دیگر سرویس را ارائه دهیم. به همین دلیل سورس را خریدیم و سپس تیم توسعه دهنده اپلیکیشن را تشکیل دادیم.

اما امروز در نقطه فعلی هستیم و با ۳۸ شهر صحبت هایی را برای ارائه سرویس انجام داده‌ایم.

قرار است فقط همین سرویس فعلی را ادامه دهید یا در آینده سورپرایزهایی خواهید داشت؟ 

می‌خواهیم در مسیری پیش برویم که کار را به شکلی خلاقانه و نوآورانه انجام بدهیم. در الکامپ، پنل سازمانی ما به عنوان یک راهکار سازمانی ارائه شد. بر همین اساس از تمامی سازمان‌ها، شرکت‌ها و موسسات دعوت کردیم تا از پنل سازمانی ما استفاده کنند. به این شکل می‌توانند گزارشات ویژه‌ای را در حوزه حمل و نقل اداری خود دریافت کنند.

فرض کنید کارکنان و مهمانان یک سازمان می توانند از اپلیکیشن کارپینو سرویس بگیرند، متناسب با اعتباری که سازمان به این کار اختصاص داده است. یک فرد می تواند با توجه به برنامه ای که از سوی سازمان تعیین می‌شود، از سرویس کارپینو برای رفت و آمد خود استفاده کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (9 مورد)
  • سعید قائدی
    سعید قائدی | ۴ مرداد ۱۳۹۶

    کاپینو اصلا موفق نیست چون راننده تاکسی هنوز براشون این کرایه قابل قبول نیست و مثلا هنوز کولر روشن نمیکنن

  • babak sharafshahi
    babak sharafshahi | ۲ مرداد ۱۳۹۶

    هفته پیش آخر شب دور میدون ونک تاکسی [زرد] داشت با پایپ مواد می کشید... شمایی که اعتبار شرکتت رو از تاکسی زرد تاکسیرانی و اپلیکیشن ات رو از ونزوئلا می گیری اسمت استارت آپ نیست آقای جهانی.

  • babak sharafshahi
    babak sharafshahi | ۲ مرداد ۱۳۹۶

    هفته پیش آخر شب دور میدون ونک تاکسی [زرد] داشت با پایپ مواد می کشید... اینم شماره پلاکش 11 ایران 914 ت 27 . شمایی که اعتبار شرکتت رو از تاکسی زرد تاکسیرانی و برنامه ات رو از ونزوئلا می گیری اسمت استارت آپ نیست آقای جهانی

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی