ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

سیون به بازار می آید؛ اولین خودرو خورشیدی تولید انبوه جهان

به تازگی شرکت خودروسازی آلمانی سونوموتورز از نمونه اولیه خودروی الکتریکی و خورشیدی خود پرده داری کرد. این خودرو که سیون نام دارد ،اولین مدل تولیدی منتسب به سری ماشین های خورشیدی در جهان بوده ...

زهرا ملکی
نوشته شده توسط زهرا ملکی | ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ | ۱۴:۱۵

به تازگی شرکت خودروسازی آلمانی سونوموتورز از نمونه اولیه خودروی الکتریکی و خورشیدی خود پرده داری کرد. این خودرو که سیون نام دارد ،اولین مدل تولیدی منتسب به سری ماشین های خورشیدی در جهان بوده و احتمالا در سال ۲۰۱۹ راهی بازار خواهد شد.


۳۳۰ سلول خورشیدی که بر روی بدنه سیون نصب شده است، این توانایی را دارد که برق کافی برای پیمودن یک مسیر روزانه و تقریبی ۱۸ مایلی (حدود 28.5 کیلومتری) را تامین کند.

علاوه بر این انرژی، سیون از یک باتری نیز بهره می برد که به واسطه آن می تواند با ذخیره انرژی ۳۰ کیلو وات ساعت، ۱۰۰ مایل (حدود 160 کیلومتر) دیگر را نیز بپیماید.

با توجه به تعریف خودروی خورشیدی که به خودرویی گفته می شود که انرژی قابل ملاحظه ای را از خورشید کسب کند، بنابراین از لحاظ فنی سیون یک خودروی خورشیدی کامل نیست، اما با اطمینان می توان گفت که این خودرو نیمی از مسیر را طی کرده و به زودی می تواند عنوان یک خودروی خورشیدی کامل را از آن خود کند.


داستان طراحی و ساخت این خودرو توسط سه کارآفرین جوان آلمانی از شهر مونیخ آغاز می شود. این سه جوان علاقمند بودند که تغییراتی را در جهت تحرک پایدار در یک وسیله نقلیه مستقل از نفت به وجود آورده و نتایج آن را ببینند.

این سه مهندس آلمانی که به نام لورین، نوینا و جونا، سه سال را در گاراژی که متعلق به لورین بود صرف توسعه، ساخت و آزمایش پیش نمونه اولیه سیون کرده اند.


در ماه ژوئیه گذشته، شرکت خودروسازی سونوموتورز با همراهی یک کمپین جمع آوری پول از سایت ایندی گوگو (وب سایت مخصوص جمع آوری کمک های مردمی برای اهداف خیریه و انسان دوستانه) آغاز به کار کرد.

هدف این کمپین افزایش بودجه مورد نیاز برای ساخت نمونه های اولیه از نظریه سه جوان آلمانی، نشان دادن و تست این نمونه های اولیه عنوان شد. در حقیقت در دسترس بودن وسایل نقلیه الکتریکی با قیمت مناسب برای تمامی اقشار جامعه هدف اصلی بود که به راه اندازی شرکت سونوموتورز و دریافت کمک به این شرکت از طریق سایت ایندی گوگو کمک کرد.

کمپینی که از طریق سایت ایندی گوگو خلق شد، در یک اقدام موفق آمیز و بزرگ توانست بیش از ۶۰ هزار یورو به سونوموتورز کمک کرده و تقریبا ۱۱۰۰ نفر نیز برای پیش سفارش این خودرو ثبت نام کند.


در ابتدا سونوموتورز اعلام کرد که سیون در دو مدل عرضه خواهد شد: یک مدل شهری با قیمت ۱۲ هزار یورو به همراه یک باتری ۱۴.۴ کیلووات ساعتی با برد واقعی ۵۰ تا ۶۰ مایل و یک مدل قدرتمند تر با قیمت ۱۶ هزار یورو به همراه یک باتری ۳۰ کیلووات ساعتی با برد واقعی در محدوده بین ۱۱۰ تا ۱۲۰ مایل.

اما هفته گذشته اعلام شد که این شرکت تصمیم دارد تنها مدل اکستندر را توسعه داده و از توسعه مدل شهری به سبب کمبود تقاضا صرفه نظر خواهد کرد.
تغییر تعداد صندلی‌ های سیون از ۶ به ۵ صندلی برای پایین نگه داشتن هزینه های تولید تغییر دیگری نسبت به کانسپت اصلی است که در این خودرو شاهد آن هستیم.
البته قیمت ۱۶ هزار یورویی که در حال حاضر با توجه به قیمت یورو نسب به دلار معادل ۱۸۷۲۰ دلار است، شامل هزینه باتری ۳۰ کیلو وات ساعتی نمی شود. قیمتی که کمپانی سونو برای اجاره ماهانه این باتری یا خرید نمونه اولیه آن برای خودروی سیون تخمین زده، در حدود ۴ هزار یورو (۴۶۸۰ دلار) است.

انتظار می رود که با توجه به تغییرات نرخ دلار نسبت به یورو قیمت این خودرو تا سال ۲۰۱۹ یعنی زمان عرضه عمومی آن در حدود ۲۳ هزار دلار باشد. بد نیست بدانید که تست های مرتبط با سیون در تابستان آینده در ایالات متحده امریکا انجام خواهد شد.


برخی از ویژگی های سیون بسیار قابل توجه است. این خودرو قابلیت شارژ دو جهته را دارد. این اصطلاح به این معنی است که سیون توانایی انتقال ۲.۷ کیلو واتی قدرت را برای مصارف برقی خارج از خودرو دارد.

به عبارت دیگر این خودرو درست شبیه یک نیروگاه سیار با توان خروجی ۲.۷ کیلو وات عمل می کند. از دیگر ویژگی های قابل توجهی که می توان به آن اشاره کرد، سیستم تصفیه هوای این خودرو بوده که از خزه برخوردار است. در دسترس بودن اپشن اختیاری قابلیت حمل یدک با وزن ۷۵۰ کیلوگرم (۱۶۵۵ پوند) از دیگر ویژگی های ممتاز سیون است.

گفته می شود که شارژ سریع یا فست شارژینگ نیز توسط سیون پشتیبانی می شود اما هنوز جزئیاتی از این مورد در دسترس نیست.
این خودرو را می توان از طریق پیش فروش با تخفیف های ۲ تا ۸ درصدی بسته به نوع بسته ها تخفیفی خریداری کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • asasoal
    asasoal | ۱۱ مرداد ۱۳۹۶

    سلام جوانان عزیز از انقلاب صنعتی پایدار حمایت کنیم تا یکبار برای همیشه صنایع کلیدی کشور از جمله خودرو سازی سر و سامان بگیرد. جمشید آرین اصل مخترع و ایده پرداز و تئورسین انقلاب صنعتی پایدار هم اکنون دست یاری سمت همه ایرانیان دراز کرده است ایشان را تنها نگذاریم

  • علی
    علی | ۱۱ مرداد ۱۳۹۶

    در کشوری که مافیای خودرو نباشد به راحتی می توان با ۶۰ هزار کمک اولیه و ۱۱۰۰ پیش فروش خودرو ، کارخانه خودرو زد
    اما در اینجا ما کسانی را مثل جمشید آرین که در سال ۱۳۸۰ در شبکه دوم سیما اختراع خودروی برقی داشته و در همان برنامه گفته که آینده از آن خودرو برقی است و الان به دلیل فشارهای مافیای خودرو در آلمان مشغول تست نهایی ماشین برقی می باشد را مجبور کرده ایم که در خارج به کارهایش برسد

  • حسین
    حسین | ۱۱ مرداد ۱۳۹۶

    عدد 60 هزار یورو کمک مردمی احتمالا اشتباه ترجمه شده

مطالب پیشنهادی