ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

بات OpenAI یکی از بهترین گیمرهای مسابقات Dota 2 را شکست داد

بات OpenAI ایلان ماسک، دیروز یکی از بهترین گیمرهای جهان را شکست داد. در جریان بزرگ ترین رویداد سالانه مسابقات «دوتا 2» (Dota 2) که به «The International» معروف است، بات توسعه یافته توسط این ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ | ۲۰:۳۰

بات OpenAI ایلان ماسک، دیروز یکی از بهترین گیمرهای جهان را شکست داد. در جریان بزرگ ترین رویداد سالانه مسابقات «دوتا 2» (Dota 2) که به «The International» معروف است، بات توسعه یافته توسط این مؤسسه توانست «دنیلو ایشوتین» معروف به «دندی» (Dendi) را با اختلاف زیاد شکست دهد.

به عقیده بسیاری از گیمرها، «دندی» یکی از بهترین بازیکنان این مسابقات در سرتاسر جهان به شمار می رود. ایلان ماسک همچون همیشه در توییتر از این پیروزی ابراز شادمانی کرد و گفت:

OpenAI برای نخستین بار بر یکی از بهترین بازیکن جهان در مسابقات ورزش های الکترونیکی غلبه کرد؛ رقابتی که بسیار پیچیده تر و دشوار تر از مسابقات شطرنج و Go به شمار می رود.

این پیروزی هوش مصنوعی اگرچه بسیار غیر منتظره بود، اما جزئیاتی در آن وجود دارد که نشان می دهد بات ها نمی توانند به این زودی جای بازیکنان حرفه ای را در رقابت های تیمی بگیرند.

به عقیده کارشناسان، چنین عملکرد حیرت انگیزی طی 10 سال گذشته در Dota و Dota 2 دیده نشده بود، اما باید توجه داشت که رقابت بین دندی و OpenAI به صورت تک به تک انجام گرفت، که به مراتب ساده تر از مسابقات تیمی است.

رقابت تک به تک OpenAI و دندی

در فرمت تک به تک، برخلاف بازی های تیمی، هر دو بازیکن رو در روی هم باید از یک قهرمان یا «هیرو» استفاده کنند. بسیاری از بازیکنان در این حالت «شَدو فیند» (Shadow Fiend) را انتخاب می کنند و نخستین بازیکنی که دو بار موفق به کشتن حریف شده یا تاور اصلی را تخریب کند، برنده خواهد بود.

در این شیوه بازی، بات OpenAI کاملاً برتری خواهد داشت. هفته گذشته هم این بات توانست بر قهرمان کنونی رقابت های تک به تک یعنی Sumail و دیگر بازیکن مطرح این رقابت ها یعنی Arteezy نیز غلبه کند.

جالب است که بات مورد بحث تمامی تکنیک ها و تاکتیک های بازی را در نهایت تبحر به اجرا درآورد و بارها دندی را به درون تله هایش کشاند، ضمن اینکه با تسلط بر موقعیت های استراتژیک ضربات سختی را به رقیبش وارد ساخت.

البته Dota 2 الگوریتم های کامپیوتری خاصی دارد که برای رقابت با انسان طراحی و ساخته شده اند، اما اکثراً حالت ابتدایی داشته و بسیاری از بازیکنان پس از چند بار مسابقه، به راحتی از نقاط قوت و ضعف آنها آگاه می شوند و بات ها را شکست می دهند. با این حال، گیمرها و کارشناسان اعتراف می کنند که بات OpenAI هیچ نقطه ضعفی را از خود نشان نداده است.

توسعه بات

بات OpenAI از نسخه تغییر یافته الگوریتم ژنتیک برای یادگیری ماشین بهره می گیرد، و بنابراین در زمان اجرا می تواند نقاط ضعف خود و نقاط قوت حریف را یاد گرفته و خودش را تغییر دهد. این بات نحوه انجام مسابقات Dota 2 را فقط در رقابت با خودش آموخته است.

مدیر این پروژه می گوید در آغاز، هیرو های این بات در نقشه بازی سرگردان بوده و هیچ هدفی نداشتند؛ اما پس از مدتی توانستند استراتژی های مورد نیاز برای رسیدن به هدف را یاد گرفته و از آنها بهره گیرند. نهایتاً پس از چند هفته و هزاران بار اجرای بازی، این بات توانست به سطحی از مهارت برسد که برترین بازیکنان جهان را شکست دهد.

Dota رقابت یک نفره نیست

نکته مهم این است که Dota هیچگاه یک رقابت یک نفره و رو در رو نیست. پیچیدگی و البته جذابیت این بازی به سطح فوق العاده بالای هماهنگی، ارتباط و استراتژی مورد نیاز برای پیروزیست. در رقابت های کامل تیمی پنج نفره، هزاران متغیر دیگر هم وجود دارند که OpenAI هیچ تسلطی بر آنها ندارد.

با این حال، OpenAI می گوید گام بعدی آنها، تشکیل تیمی از بات های Dota 2 است که بتوانند با همکاری یکدیگر، تیم های انسانی را به چالش بکشند. بنابراین در مسابقات TI8 سال آینده احتمالاً تیم های رباتیک قدرتمندی را خواهیم دید.

کاربردهای واقعی

پیروزی یک بات هوش مصنوعی در رقابت های پیچیده بازی های ویدیویی می تواند کاربردهای گسترده ای در دنیای واقعی داشته باشد.

این بات را می توان به منزله یک سیستم یادگیری عمومی در نظر گرفت که اگرچه محدودیت هایی دارد، اما از توانایی بالقوه ای برای یادگیری و غلبه بر رقبای انسانی برخوردار است و بنابراین، می تواند در فعالیت های پیچیده دیگر هم به کار گرفته شود.

هدف نهایی ماسک هم همین است؛ او می گوید بالاخره هوش مصنوعی از انسان هوشمندتر خواهد شد و به همین دلیل، باید این پیشرفت در چارچوب خاص و ایمن و فقط برای کمک به انسان صورت گیرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (11 مورد)
  • تکنولوژی برتر
    تکنولوژی برتر | ۳۰ مرداد ۱۳۹۶

    وای چقدر پرفسور داریم اینجا همینه دیگه وقتی میگم یه سری نفهم تشریف دارن همینو میگم دیگه من دارم میگم اگه هوش مصنوعی بده چرا خودش استفاده میکنه یا رواجش میده که بعد بخواد بگه من نگرانشم بعد یه ابله میاد یه نظری میده که اصلا به حرف من ربطی نداره تو آپولو هوا کردی بسه.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی