ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

رقابت بلیزارد و والو این بار برای تصاحب بازار بازی های کارتی؛ Artifact در برابر Hearthstone

از والو چه انتظاراتی دارید؟ دل تان می خواهد هر چه زودتر از هاف لایف 3 رونمایی شود؟ شاید تمایل دارید که با پورتال 3، دوباره به دنیای مرموز پورتال بازگردید؟ برای دوست داران بازی ...

پوریا دانشور
نوشته شده توسط پوریا دانشور | ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ | ۲۳:۰۰

از والو چه انتظاراتی دارید؟ دل تان می خواهد هر چه زودتر از هاف لایف 3 رونمایی شود؟ شاید تمایل دارید که با پورتال 3، دوباره به دنیای مرموز پورتال بازگردید؟ برای دوست داران بازی های کو آپ، معرفی لفت فور دد 3 هم می تواند خبر بسیار خوبی باشد. والو اخیرا از بازی بعدی اش پرده برداشته، اما متاسفانه این عنوان، هیچ کدام از این «شماره 3 های مورد انتظار» نیست.

والو در جریان مسابقات جهانی دوتا 2 یا The International از پروژه جدیدش رونمایی کرد. این بازی که Artifact: The Dota Card Game نام دارد، عنوانی است در سبک کارت بازی و همان طور از نامش هویدا است، در دنیای دوتا جریان دارد و قرار است در تاریخ نامعلومی در سال 2018 میلادی منتشر شود.

والو جزئیات چندانی از این بازی را فاش نکرده و صرفا به ارائه یک سری کلیات بسنده کرده. ولی به توجه به این اطلاعات اولیه، آرتیفکت بسیار پیچیده تر از هم سبکان خود به نظر می رسد. در این بازی گیمر ها می توانند کارت های خود را روی 3 برد قرار دهند و همچنین مکانیزم هایی چون کنترل کردن لین ها، کریپ ها و ساختن ساختمان هم در روند بازی تاثیر گذارند.

Brad Muir یکی از طرحان آرتیفکت و از اعضای تیم توسعه دهنده این بازی است. وی پیش تر یکی از کارمندان استودیو Double Fine بود و در توسعه عناوینی چون Iron Biadge و Massive Chalice، نقش طراح ارشد را داشت. طبق یکی از توییت های خود او، وی مدتی است که در والو مشغول به کار شده و طی این مدت روی آرتیفکت کار می کرده.

تیزر رونمایی از آرتیفکت را می توانید در زیر تماشا کنید.

آرتیفکت، در راستای رقابت سنگینی است که بین والو و بلیزارد جریان دارد، رقابتی که سال های سال پیش، وقتی که والو از دوتا 2 پرده برداشت شروع شد. Defense of the Allstars یا DotA در واقع نام یکی از ماد های Warcraft، بازی محبوب بلیزارد بود. والو با استخدام یکی از طراحان این ماد، توسعه Dota 2 را کلید زد و طبیعتا بلیزارد که احساس می کرد والو جواهر وی را ربوده، از رقیبش شکایت کرد.

از آن زمان تا کنون، این دو شرکت بار ها به نبرد هم رفته اند. بلیزارد که محبوبیت بازی های سبک MOBA، از جمله Dota 2 و League of Legends را می دید، تصمیم گرفت که برای خود در این سبک محبوب جایی دست و پا کند و به همین دلیل Heroes of the Storm را منتشر کرد، عنوانی که هیچ گاه نتوانست به محبوبیت دوتا 2 و لیگ آو لجندز حتی نزدیک شود.

بلیزارد حتی بعدا تصمیم گرفت که شانس خود را در سبک شوتر امتحان کند ودر نتیجه اوورواچ را توسعه داد، عنوانی که به نوعی رقیب مستقیمی است برای Team Fortress 2، دیگر بازی والو. اوورواچ با قاطعیت Team Fortress 2 را شکست داد و بین بازیکنان به محبوبیت فراوانی رسید.

اما بلیزارد در همه این سال ها در یک سبک حکم رانی می کرده، ژانر کارت بازی. Hearthstone، عنوان محبوب و فوق موفق بلیزارد به هیچ رقیبی اجازه عرض اندام را نداده و خود سلطان بی چون و چرای این سبک است. اما حالا والو با آرتیفکت می خواهد که به مبارزه با هارت استون برود و در نتیجه سبک کارت بازی هم به زودی به صحنه نبرد این دو رقیب سنتی تبدیل می شود.

البته هارت استون تنها بازی سبک کارت بازی نیست، حتی اولین بازی این ژانر هم نیست. قدمت بازی هایی چون Magic the Gathering و Mojang's Scrolls به مراتب از ساخته بلیزارد بیشتر است، اما با توجه به تعداد بازیکنان و سود حاصله، هارت استون قطعا پادشاه بازی های کارتی است. به خاطر محبوبیت روزافزون همین هارت استون است که توسعه دهندگان تصمیم گرفته اند که عناوینی در این ژانر توسعه دهند.

بتسدا با The Elder Scrolls: Legends پا به این عرصه گذاشت. CD Projekt RED هم با عرضه نسخه مستقل Gwent، کارت بازی محبوب سری ویچر تصمیم گرفته که برای بدست آوردن بخشی از بازار بازی های کارتی تلاش کند. حتی گیرباکس هم به جای ساخت بوردرلندز 3، پروژه ای به نام 1v1 را در دست توسعه دارد که ترکیبی است از بازی های کارتی و سبک شوتر.

اما اگر به همه این بازی ها نگاه کنید، به یک نکته پی خواهید برد. تمام این بازی های کارتی، در دنیای دیگر بازی های محبوب جریان دارند. کارت های هارت استون بر اساس سری پر طرفدار Warcraft طراحی شده اند، The Elder Scrolls: Legends هم که همان طور از نامش مشخص است، به محبوبیت سری The Elder Scrolls چنگ انداخته و Gwent هم از دل دنیای Witcher بیرون آمده.

اما چرا؟ زیرا وقتی که بازی های کارتی بر اساس فرنچیاز های محبوب باشند، طرفداران این فرنچایز ها، حتی اگر هیچ دیدی نسبت به بازی های کارتی نداشته باشند، باز هم به سمت این بازی ها کشیده می شوند. قطعا خیلی از طرفداران وارکرفت دوست دارند بازی کارتی ای که بر اساس سری محبوب شان طراحی شده را برای یک بار هم که شده امتحان کنند. در واقع این عامل یک کشش اولیه را در مخاطب ایجاد می کند.

آرتیفکت هم از این قاعده مستثتی نیست. درست همان طور که هارت استون از حمایت بازیکنان وارکرفت برخوردار است، آرتیفکت هم یک پشتوانه بسیار قوی و قدرتمند دارد، دوتا 2 و بازیکنان چند میلیونی اش. والو هم قطعا روی مخاطبین دوتا 2 حساب ویژه ای باز کرده. با توجه به محبوبیت بسیار زیاد دوتا 2، می توان گفت که آرتیفکت اولین رقیب جدی برای هارت استون محسوب می شود.

اما این که آیا آرتیفکت می تواند در دراز مدت بخشی از بازار بازی های کارتی را تصاحب کند یا نه، به عوامل بسیاری بستگی دارد. فاکتور هایی چون کیفیت بازی، تنوع کارت ها و پشتیبانی پس از عرضه. در واقع شاید بازیکنان، آرتیفکت را بار اول به خاطر این که در دنیای دوتا 2 جریان دارد امتحان کنند، اما دلایلی که گیمر ها را بار های بعد هم به این بازی فرا می خواند، ریشه در این عوامل دارند.

البته در صورت موفقیت آرتیفکت، بلیزارد هم قطعا بی کار نخواهد نشست و به تدابیری برای غلبه بر آرتیفکت خواهد اندیشید. بتسدا و سی دی پروجکت هم قطعا از تلاش دست نخواهند کشید و در حد توان با این دو شرکت رقابت خواهند کرد، رقابتی با قاطعیت می توان گفت که در نهایت به نفع دوست داران این سبک و تمامی گیمر ها تمام می شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • حسین زارع
    حسین زارع | ۲۴ مرداد ۱۳۹۶

    ایول،اینم بیاد تو گود بلکه طرفدارا بازیای کارتی و رقابت بیشتر بشه،همین فرانچایزهای خودشو کارتی کنه

مطالب پیشنهادی