ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نقد و بررسی‌

بررسی دیجیاتو: آیفون 8

اگر از اطرافیان خود سوال کنید از آیفون بعدی چه توقعی دارند، ۲ پاسخ دریافت خواهید کرد: گروهی از کاربران یک آیفون کاملاً متفاوت و جنجالی می خواهند که توجه ها را به سوی خود ...

سینا گلستانه
نوشته شده توسط سینا گلستانه | ۴ مهر ۱۳۹۶ | ۲۰:۰۰

اگر از اطرافیان خود سوال کنید از آیفون بعدی چه توقعی دارند، ۲ پاسخ دریافت خواهید کرد: گروهی از کاربران یک آیفون کاملاً متفاوت و جنجالی می خواهند که توجه ها را به سوی خود جلب کند. از طرف دیگر، برخی هم به ویژگی های سالهای اخیر عادت کرده اند، پس فقط محصولی سریع تر با دوربین بهتر می خواهند که نیازی به یادگیری مجدد نداشته باشد.

اپل امسال هوای هر دو گروه را داشته است؛ آیفون ۱۰ برای راضی کردن گروه اول ساخته شده و کاربرانی که حوصله سر و کله زدن با یک دستگاه متفاوت و تا حدی عجیب را نداشته باشند، آیفون ۸ را مثل قبل در ۲ اندازه بزرگ و کوچک در اختیار دارند. اگر به پلتفرم iOS علاقه دارید اما حاضر نیستید هزار دلار برای خرید تلفن هوشمند هزینه کنید، آیفون ۸ برای شما ساخته شده است، محصولی که احتمالاً آواز قوی آیفون در شکل و شمایل فعلی به حساب می آید و از سال آینده باید با حاشیه های نمایشگر و دکمه هوم فیزیکی آن خداحافظی کنیم. در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

اما پیش از آغاز، ناگفته نماند که آیفون ۸ به زودی با ضمانت ۱۸ ماهه مدیا پردازش (شامل ۱ سال اول تعویض) به بازار ایران عرضه می شود.

بروزرسانی: بررسی ویدیویی اضافه شد.

جعبه گشایی

طراحی

طراحی آیفون از سال ۲۰۰۷ تا امروز حداقل ۴ بار به کلی تغییر کرده است، غیر از ظاهر فعلی که از ۲۰۱۴ تا امروز هر سال، با تغییرات جزئی تکرار می شود. این بار اما تغییرات طراحی حتی ریز تر هم هستند، در حدی که می توانید آیفون ۸ را بدون هیچ مشکلی، درون قاب های محافظ ساخته شده برای آیفون ۷ قرار دهید.

از همان ابتدای ورود آیفون ۸، در دفتر دیجیاتو ۲ دستگی شکل گرفت. تغییر جنس بدنه و رنگ های جدید اپل به مذاق گروهی از همکاران خصوصاً خانم ها خوش آمد و گروه دیگری هم اعتقاد داشتند آیفون ۸ با این تغییرات، به هیچ عنوان احساس یک محصول رده بالا را منتقل نمی کند.

هر دو گروه البته در یک مورد کاملاً اشتراک داشتند، اینکه در سال ۲۰۱۷ حاشیه اطراف صفحه نمایش آیفون ۸ و بیرون زدگی دوربین دستگاه بیش از اندازه محسوب می شود، حتی در مقایسه با محصولات بسیار ارزان قیمت تر.

اپل در موبایل جدید بدنه آلومینیومی آیفون ۷ را کنار گذاشته و شیشه جدیدی طراحی کرده که مستحکم ترین نمونه در دنیای موبایل به حساب می آید و از بدنه نسل قبلی ۵۰ درصد مقاوم تر است.

اگر با نوک انگشت به بدنه دستگاه ضربه بزنید، صدایی به گوش می رسد که بیشتر از شیشه پلاستیک را تداعی می کند که برای محصولی رده بالا تا حدی ناامید کننده است، اما اگر نظر شخصی بنده را بخواهید شیشه از فلز حس گرم تری منتقل می کند و این موضوع در کنار چند گرم افزایش وزن دستگاه، باعث شده آیفون ۸ عالی در دست جای گیرد و حس جذابی منقل کند.

اپل در آیفون ۸ رنگ را در ۶ مرحله به بدنه تزریق کرده و حالا موبایل جدید از این نظر جلوه متفاوتی دارد، ضمن اینکه لوگوی اپل به زیر لایه شیشه ای منتقل شده و دیگر به مرور زمان پاک نمی شود. سازنده رنگ های قبلی با کمی تغییر به موبایل جدید آورده و آیفون ۸ را در ۳ مدل مشکی، نقره ای و طلایی به بازار عرضه کرده است. البته آخری حداقل به چشم من به گلبهی نزدیک تر است تا طلایی.

شرکت سازنده حتی سایت رسمی آیفون ۸ را هم به همین رنگ طراحی کرده که آن را طلایی می نامد. آیا شما هم این رنگ را طلایی می بینید؟ در هر حال احتمالاً تا الان دستگیرتان شده باشد که در آیفون جدید خبری از رنگ رزگلد نیست. تنها جایی که می توانید رزگلد را پیدا کنید فریم فلزی اطراف بدنه آن هم فقط در نسخه موسوم به طلایی است.

این فریم فلزی ضمناً از آلومینیوم سری ۷۰۰۰ ساخته شده که در صنایع هوا فضا کاربرد دارد و از مقاومت بالایی برخوردار است. اپل برای اطمینان بیشتر زیر شیشه بدنه هم یک لایه فولادی را با لیزر جوش داده تا جای نگرانی از بابت استحکام دستگاه وجود نداشته باشد. در نهایت روی شیشه یک پوشش چربی گریز تعبیه شده که سطح بدنه را در مقابل جذب چربی و اثر انگشت مقاوم می کند.

اپل می گوید فرمولی که برای ساخت شیشه بدنه آیفون ۸ استفاده کرده شارژ بی سیم این تلفن هوشمند را ممکن می کند، قابلیتی که در بخش باتری به جزئیاتش خواهیم پرداخت اما فعلاً کافی است بدانید که ۱۰ سالی می شود این قابلیت در دنیای اندروید وجود دارد.

بقیه ویژگی ها هم که مثل قبل هستند، مقاومت در برابر آب به لطف گواهی IP67 که نشان می دهد تا ۳۰ دقیقه غوطه ور کردن دستگاه در عمق ۱ متری مشکلی ایجاد نمی کند. جک ۳.۵ میلی هدفون نیز در سال گذشته از آیفون ها حذف شد، در نتیجه هدفون آیفون به درگاه لایتنینگ متصل می شود. اگر بخواهید یک هدفون سیم دار معمولی را به آیفون متصل کنید شرکت سازنده برای این کار یک دانگل درون جعبه دستگاه قرار داده و گزینه دیگر هم استفاده از هدفون های بیسیم مثل ایرپادهای جدید اپل خواهد بود.

بسیاری از جمله نگارنده اعتقاد دارند زیباترین طراحی اپل به آیفون ۴ مربوط می شود. حالا آیفون ۸ بدنه شیشه ای را از همین محصول به عاریه گرفته است و جلوه زیبایی هم دارد. از نظر ارگونومی هم نمی توان ایرادی به این محصول ۴.۷ اینچی وارد کرد که با قوس های ظریف بدنه، بسیار بهتر از محصولات غول پیکر امروزی درون دست کاربر جای می گیرد.

اما واقعیت این است که طراحی تکراری آیفون ۸ حالا دیگر در مقابل رقبایی مثل گلکسی اس ۸ (بررسی دیجیاتو) تازگی خود را از دست داده و به سختی می تواند توجه ها را به سوی خود جلب کند. پس بیراه نیست اگر بگوییم آیفون ۸ آواز قوی این نوع از طراحی آیفون به حساب می آید و احتمالاً باید آماده باشیم که از سال آینده ویژگی هایی مثل حاشیه ضخیم نمایشگر و دکمه فیزیکی هوم از موبایل های اپل حذف شوند.

نمایشگر

احتمالاً شما هم تا به امروز کسی را ندیده اید که از نمایشگر آیفونش ناراضی باشد. موبایل های اپل همواره یکی از بهترین صفحات نمایش را در دسته LCD ها داشته اند که با حداکثر روشنایی بالا، کنتراست بسیار خوب و دقت رنگ فوق العاده شناخته می شوند.

روی کاغذ، نمایشگر به کار رفته در آیفون 8 همان مشخصاتی را دارد که پیش از این در آیفون 7 و حتی آیفون 6s نیز دیده بودیم، یعنی پنل 4.7 اینچی از نوع IPS رتینا با رزولوشن 750×1334 پیکسل و تراکم 326 پیکسل در هر اینچ.

با این حال اپل فناوری True Tone را به آیفون 8 هم آورده است. این قابلیت که سال گذشته برای نخستین بار در آیپد پرو به کار گرفته شد، با بهره گیری از حسگر نور محیط می تواند توازن سفیدی (وایت بالانس) نمایشگر را به صورت خودکار تنظیم کند.

در واقع True Tone با شناسایی دقیق وضعیت نور محیط، دمای رنگ نمایشگر را به نحوی تغییر می دهد که رنگ سفید به بهترین شکل به نمایش درآید و دیگر رنگ ها هم به صورت متوازن و در طبیعی ترین حالت ممکن جلوه گری کنند.

البته اگر طبق پیشنهاد اپل این گزینه را در زمان تنظیمات اولیه آیفون فعال کرده باشید، احتمالاً متوجه تغییر آن نخواهید شد، مگر اینکه به منوی نمایشگر بروید و آن را به صورت دستی روشن و خاموش کنید.

فعال کردن فناوری True Tone در مقایسه با حالت عادی کمی از دقت رنگ ها می کاهد، اما استفاده از آن برای جلوگیری از خستگی چشم، به خصوص در زمان مطالعه درازمدت یا استفاده در محیط های کم نور به شدت توصیه می شود.

نمایشگر آیفون 8 همچون نسل قبلی از گاموت رنگی عریض DCI-P3 هم پشتیبانی می کند و به همین دلیل توانایی نمایش محتوای HDR را دارد. چند روز قبل اپلیکیشن نتفلیکس برای iOS هم آپدیت شد تا ویدیوهای 1080p HDR را روی آیفون های 2017 اپل به تصویر بکشد.

دوربین آیفون 8 به صورت پیش فرض تصاویر HDR ثبت می کند و زمانی که آنها را در گالری تماشا می کنید، برخی رنگ ها به خصوص قرمز و زرد به شکل اغراق شده به نمایش در می آیند و رنگ آبی کمی ملایم تر می شود.

حداکثر روشنایی پنل IPS LCD آیفون 8 به حدود 650 نیت و حداقل آن به حدود 3 نیت می رسد، که کنتراست 1400:1 را به ارمغان می آورد. در جدول زیر مشخصات فنی این نمایشگر را در مقایسه با چند موبایل دیگر مشاهده می کنید:

از نظر مشخصات فنی، نمایشگر آیفون 8 هیچگاه به سطح پنل های امولد سامسونگ نمی رسد، اما برای افرادی که رنگ های طبیعی را بیشتر می پسندند، بهترین گزینه خواهد بود. در مجموع باید گفت با وجود به کار گیری فناوری True Tone (که سودمندی آن بر جنبه های تبلیغاتی اش می چربد) تفاوت چندانی بین نمایشگر آیفون 8 و نسل های قبلش به چشم نمی خورد و صفحه نمایش را نمی توان یکی از ویژگی های متمایز این موبایل به شمار آورد.

نرم افزار

در نهایت همه موبایل ها قادر هستند عکاسی کنند یا تماس صوتی برقرار نمایند، اما چیزی که بیشتر از همه آیفون را از محصولات دیگر مجزا می کند، پلتفرم نرم افزاری iOS به حساب می آید. حالا همزمان با دهمین سالگرد آیفون، سیستم عامل اپل در نسخه ۱۱ تا حد زیادی دگرگون شده و تغییرات متنوعی را در خود دارد.

اولین تغییر بزرگ سیستم عامل اپل را در بخش موسوم به کنترل سنتر مشاهده می کنید. کنترل سنتر iOS 11 حالا به جای چند پنل مجزا، به شکل یک تمام صفحه کامل طراحی شده و تمام تنظیمات مهم را به ساده ترین شکل در اختیار کاربر قرار می دهد.

شاید طراحی کنترل سنتر جدید در ابتداً کمی نامانوس به نظر برسد اما اپل واقعاً این بار روی کارایی تمرکز داشته و پس از مدتی استفاده این موضوع را تایید خواهید کرد که به کار گرفتن کنترل سنتر جدید، راحت تر است. مثلا برای کم و زیاد کردن روشنایی نمایشگر یا صدای اسپیکر کافی است انگشت خود را روی دکمه مربوطه به بالا و پایین حرکت دهید.

تغییر بزرگ بعدی به اپ استور مربوط است جایی که قبلاً اپلیکیشن ها عملاً داخل آن ریخته شده بودند. اما حالا وقتی فروشگاه نرم افزاری اپل را باز می کنید، با محیطی مثل یک وبلاگ مواجه می شوید که محتوای متنوعی برای خواندن داخل آن وجود دارد.

محتوای متنوع جذابیت فروشگاه نرم افزاری اپل را بالا برده و آن را از حالت کاربردی صرف خارج کرده است. مثلاً در یکی از پست ها مصاحبه با توسعه دهنده ای مشهور قرار دارد و پست بعدی برای آشنایی با اپلیکیشن های آموزش برنامه نویسی در نظر گرفته شده است.

اپلیکیشن Files نیز فایل منیجر جدید اپل به حساب می آید که با استفاده از آن می توانید علاوه بر فایل های روی حافظه دستگاه، داده های حساب ابری خود روی iCloud، دراپ باکس و امثال آنها را هم مدیریت کند. البته میزان دسترسی و عملکرد فایل منیجر اپل نسبت به نمونه های اندرویدی بسیار محدودتر است و تغییرات این اپلیکیشن هم، بیشتر مربوط به آیپد هستند که در بررسی کامل تر iOS 11 به جزئیات آن خواهیم پرداخت.

در iOS جدید سیری هم طبق معمول کمی هوشمند تر شده و طبیعی تر صحبت می کند. دستیار دیجیتالی اپل حالا می تواند برخی زبان های محدود مثل اسپانیایی، فرانسوی، آلمانی و چینی را به انگلیسی ترجمه کند یا از آن درخواست کنید بر اساس سلیقه شما روی Apple Music موسیقی پخش کند.

Apple Music در کنار بسیاری از اپلیکیشن های مقیم اپل مثل Messages و Maps بهبود یافته و تغییرات ریز و درشت بسیاری در گوشه و کنار سیستم عامل به چشم می خورد که در بررسی جداگانه iOS 11 به جزئیات آنها خواهیم پرداخت، مواردی از جمله قابلیت نوشتن روی اسکرین شات ها، نوتیفیکیشن های چشم نواز تر و بخش مالتی تسکینگ مرتب تر از قبل.

دوربین

آیفون پر استفاده ترین دوربین جهان به حساب می آید و عملکرد موفق اپل در این زمینه رقبا را هم به تکاپو انداخته است، در حدی که حالا جنگ سختی بین دنیای آیفون و اندروید شکل گرفته و این موضوع انتخاب قطعی بهترین دوربین را تا حد زیادی دشوار می کند.

آیفون ۸ بر خلاف برادر بزرگتر خود یا آیفون ۱۰ دوربین دوگانه ندارد، اما با این حال پردازشگر سیگنال و سنسور جدیدی برای دستگاه در نظر گرفته شده که از نظر اندازه، بزرگتر است. این سنسور به گفته ی اپل پیکسل های «عمیق» تری دارد، در نتیجه پیکسل ها کاملاً از هم ایزوله هستند و این موضوع، نشت نور بین آنها را کمتر می کند و وضوح تصویر را بالاتر می برد.

فعال بودن همیشگی حالت HDR به روشنایی و کنتراست یکنواخت تصاویر ثبت شده منجر می شود

عکس های آیفون ۸ به لطف این تغییرات، از نسل قبلی رنگ های عمیق و پویا تری دارد. خصوصاً حالا که سرعت پردازش دوربین به شکل قابل توجهی بالاتر رفته است و محصول اپل مثل پیکسل های گوگل، همیشه روی حالت HDR عکاسی می کند (البته در تنظیمات گزینه ای وجود دارد که یک نسخه غیر HDR هم در گالری ثبت شود).

با سنسور جدید حالا نویز عکس ها هم کمتر شده و دستگاه در شب عملکرد بهتری از خود به نمایش می گذارد، چون پیکسل های تغییر یافته سنسور در زمینه جذب نور بهتر عمل می کنند.

مثل همیشه اپل کیفیت بالای دوربین را در عین سادگی عملکرد دستگاه فراهم کرده است. تفاوتی نمی کند در چه شرایطی باشید، کافی است آیفون ۸ را از جیب خارج کرده و دکمه شاتر را فشار دهید.

محصول اپل به همین سادگی عکس هایی با رنگ های پویا اما نزدیک به واقعیت ثبت می کند که به راحتی می توان خروجی آن را از نظر وضوح، کنتراست و جزئیات، یکی از بهترین های بازار دانست. البته طبعاً فقدان ویژگی هایی مثل دوربین دوم، حالت پرتره و Portrait lighting، آیفون ۸ را از نظر عملکرد دوربین، پس از آیفون ۱۰ و ۸ پلاس قرار می دهد. اما آیفون ۸ از نظر سرعت عملکرد دوربین، کمبودی نسبت به برادران بزرگتر خود ندارد و تقریباً هیچ تاخیری هنگام استفاده از دستگاه به چشم نمی خورد.

دوربین ۷ مگاپیکسلی جلوی بدنه هم کاملاً نمره قبولی را دریافت می کند، اما نباید توقع داشته باشید به خوبی دوربین اصلی باشد، خصوصاً اینکه نتیجه تا حد زیادی به شرایط نور محیط بستگی دارد و در تاریکی، خروجی ضعیف تری در مقایسه با دوربین اصلی خواهید داشت.

بهبودهای انجام گرفته در بخش فیلمبرداری هم ادامه دارد و آیفون ۸ یکی از اولین تلفن های هوشمند بازار است که می تواند با رزولوشن 4K و نرخ ۶۰ فریم در هر ثانیه تصویربرداری کند، یعنی دو برابر حداکثر تعداد فریم در نسل قبلی. نرخ ثبت ویدیوهای اسلوموشن هم با رزولوشن ۱۰۸۰ به ۲۴۰ فریم رسیده که رقم سرسام آوری به حساب می آید.

در نهایت برای مشاهده کیفیت عکس های ثبت شده با دوربین آیفون ۸ از شما دعوت می کنیم به تماشای گالری زیر بنشینید.

سخت افزار

تا قبل از معرفی آیفون 8، آیفون های قبلی همچنان در زمره قوی ترین موبایل های دنیا جای می گرفتند و فقط برخی از پرچمداران اندرویدی سال 2017 یارای رقابت با آنها را داشتند. بنابراین طبیعیست که آیفون 8 دوباره تمام معادله ها را به هم بریزد.

اپل در آیفون 8 از چیپست جدید A11 بایونیک استفاده کرده، اما چرا بایونیک؟ ظاهراً هیچ دلیل خاصی برای انتخاب این نام وجود ندارد و اهالی کوپرتینو از سال گذشته تصمیم گرفته اند کلمات دهان پر کن مانند فیوژن یا بایونیک را کنار نام اصلی چیپست قرار دهند.

چیپست A11 به پردازنده شش هسته ای (2 هسته پر قدرت و 4 هسته کم مصرف) مجهز شده و برای نخستین بار شاهد پردازشگر گرافیکی اختصاصی اپل در آیفون هستیم. آیفون 8 همچنان 2 گیگابایت حافظه رَم دارد که نشان می دهد اپل نسبت به عملکرد بهینه iOS مطمئن است.

اگر استفاده عمومی از موبایلتان دارید و به مرور وب، تماشای ویدیو، عکاسی و حضور در شبکه های اجتماعی می پردازید، تفاوتی بین آیفون 8 و نسل قبلش مشاهده نخواهید کرد. البته در حال حاضر حتی آیفون های چند سال قبل هم به خوبی از عهده اجرای برنامه ها و بازی های روز iOS بر می آیند و به نظر می رسد مقداری از توان سخت افزاری آیفون 8 برای سال های بعد و کاربردهای حرفه ای تر ذخیره شده.

اپل امسال فضای ذخیره سازی موبایل هایش را افزایش داده و آیفون 8 در دو نسخه 64 و 256 گیگابایتی به فروش می رسد، بنابراین دیگر خبری از آیفون 32 گیگابایتی نیست. توانایی این دستگاه در ضبط ویدیوهای 4K با نرخ 60 فریم بر ثانیه، خیال کاربر را از سرعت عملکرد حافظه راحت می کند.

حسگر اثر انگشت تاچ آیدی هم در قالب دکمه هوم لمسی خازنی قرار گرفته و همچون همیشه در کسری از ثانیه به تماس شما پاسخ می دهد.

بنچمارک های سخت افزاری

اپل می گوید چیپست A11 در پردازش های سنگین و عملیات عمومی، به ترتیب 25 و 70 درصد بهتر نسل قبلی عمل می کند، ضمن اینکه پردازشگر گرافیکی آن هم 30 درصد قوی تر شده. برای بررسی این موضوع به سراغ بنچمارک های معروف می رویم.

ابتدا آیفون 8 را با اپلیکیشن Antutu تست کردیم و به امتیاز 208028 رسیدیم، رقمی که دنیای پردازش موبایلی را وارد مرحله جدیدی می کند:

 این رقم در سایت های مختلف تا حدود 215 هزار هم پیش رفته. جدول زیر مقایسه نتایج بنچمارک آنتوتو و چند موبایل دیگر را نشان می دهد:

 برنامه Basemark OS II هم نتایج مشابهی را به نمایش می گذارد و آیفون 8 را یک سر و گردن بالاتر از رقبا قرار می دهد:


پس از این دو برنامه که عملکرد کلی دستگاه را می سنجند، به سراغ بهترین اپلیکیشن برای تست کارآیی گرافیکی یعنی 3DMark رفتیم. آیفون 8 باز هم اختلاف زیادی با نسل های قبل از خودش دارد:


همان طور که در نتایج فوق می بینید، آیفون 8 در کنار دو موبایل دیگر اپل در سال 2017 کاملاً از نسل های قبل خود و دیگر رقبای اندرویدی فاصله گرفته اند و به نظر نمی رسد حداقل چند ماه آینده تغییری در این وضعیت ایجاد شود.

واقعیت افزوده

احتمالاً واقعیت افزوده تنها حوزه ایست که می تواند توان پردازشی عظیم آیفون 8 را به خدمت بگیرد. در حال حاضر اپلیکیشن های چندانی برای تجربه AR روی iOS وجود ندارند، اما معدود موارد موجود هم از جذابیت بالایی برخوردار هستند.

ما اپلیکیشن IKEA که به طراحی دکوراسیون محیط اختصاص دارد را تست کردیم که البته استفاده از آن به کمی تمرین نیاز دارد ولی نتیجه کار بسیار رضایت بخش است، به خصوص با در نظر گرفتن این که آیفون 8 سخت افزار اختصاصی برای اسکن محیط در اختیار ندارد.

واقعیت افزوده در حال حاضر به عنوان کاربرد اصلی موبایل ها مطرح نیست، اما طی سال های آتی حتماً به یکی از روش های اصلی تعامل کاربر و تلفن همراه تبدیل می شود.

ارتباطات

آیفون 8 در مقایسه با نسل های قبلی از باندهای LTE بیشتری پشتیبانی می کند، اما متأسفانه مانند پرچمداران اندرویدی به LTE گیگابیتی مجهز نیست.

بلوتوث در آیفون 8 به نسخه 5 ارتقاء یافته و به همین دلیل، هدفون های جدید و گجت های هوشمند مبتنی بر این فناوری عملکرد سریع تر و پایدار تری خواهند داشت. البته مجموعه ابزارهای مجهز به بلوتوث 5 هنوز چندان زیاد نیستند.

با اینکه شاهد به کار گیری بلوتوث 5 در آیفون 8 هستیم، اما بخش تنظیمات آن در iOS 11 چندان تغییری نکرده و این موضوع می تواند مدیریت تعداد زیاد گجت ها و ابزارها را در آینده با مشکل مواجه سازد.

فقدان جک هدفون در همه موبایل ها آزاردهنده است و آیفون 8 هم از این قاعده مستثنی نیست. از طرفی با اینکه بیش از یک سال از معرفی آیفون 7 بدون جک هدفون گذشته، اما هنوز شرکت های مختلف تمایلی به ساخت ابزارهای صوتی سازگار با درگاه لایتنینگ نشان نداده اند و همچنان باید از دانگل مبدل این درگاه استفاده کنید.

کیفیت صدا

یکی از برتری های آیفون 8 در مقایسه با نسل قبلی، افزایش حجم صدای خروجی از بلندگوهای استریوی آن است. با وجود افزایش 25 درصدی ولوم صدا، خللی در کیفیت آن ایجاد نشده و صداها به صورت تفکیک شده و شفاف به گوش می رسند.

همراه آیفون 8 مثل نسل های قبلی یک دستگاه هدفون موسوم به ایرپاد مبتنی بر درگاه لایتنینگ عرضه می شود که کیفیت بسیار خوبی دارد و بیس کوبنده ای را در کنار صدای واضح پخش می کند. علاقه مندان بیس نرم و عمیق اما باید جای دیگری را جستجو کنند.

ما خروجی صدای آیفون 8 را با چند هدفون مختلف (با استفاده از دانگل تبدیل لایتنینگ به جک 3.5 میلیمتری) تست کردیم و همگی آنها به جز یک هدفون حرفه ای B&O (که احتمالاً با فرایند تبدیل سازگار نیست) خروجی بسیار خوبی داشتند.

باتری و شارژ

اپل امسال بخش باتری و شارژ موبایل هایش را متحول کرده و دو فناوری پر کاربرد شارژ سریع و شارژ وایرلس را در آنها تعبیه کرده تا بیشتر از این از رقبای اندرویدی اش عقب نماند.

البته با اینکه امنیت این دو تکنولوژی طی سال های اخیر کاملاً اثبات شده اند، اما اپل همچنان احتیاط را پیشه کرده و شارژ بیسیم را روی 7.5 وات محدود نموده که تقریباً نصف حداکثر توان استاندارد چی (Qi) به شمار می رود. به همین دلیل شارژ بیسیم آیفون 8 بسیار کند عمل می کند و فقط برای شارژ شبانه کاربرد دارد (آیفون 8 روی شارژر وایرلس Mophie طی 30 دقیقه حداکثر 15 درصد شارژ می شود).

خوشبختانه زمانی که عجله دارید شارژ سریع کاملاً به کارتان می آید اما باز هم یک جای کار می لنگد. شارژر موجود در جعبه آیفون 8 همان شارژر پنج واتی است که از عهد عتیق همراه آیفون ها عرضه می شود. برای بهره گیری از شارژ سریع باید حداقل 50 دلار برای یک شارژر سازگار 25 دلار هم برای یک کابل ویژه بپردازید.

این موضوع برای همه آیفون های 2017 اپل صادق است و حتی اگر 1150 دلار برای بالاترین مدل آیفون 10 بپردازید باز هم خبری از فست شارژر نیست، در حالی که تمام پرچمداران اندرویدی و تعداد زیادی از میان رده ها همراه با شارژر و کابل مخصوص عرضه می شوند.

شارژ سریع آیفون 8 در بهترین حالت، یعنی زمانی که از شارژری با توان بیشتر از 30 وات و کابل مخصوص تبدیل USB-C به لایتنینگ اپل استفاده کنید، می تواند 50 درصد ظرفیت باتری را طی 30 دقیقه پر کند.

ظرفیت باتری آیفون 8 در مقایسه با آیفون 7 مقداری کمتر شده و از 1960 به 1821 میلی آمپر ساعت رسیده است. البته اپل می گوید جای نگرانی وجود ندارد و این دستگاه به همان اندازه قبل شارژدهی دارد، چون چیپست A11 و هم-پردازنده M11، هر دو کمی بهینه تر از قبل عمل می کنند.

اگر به اجرای اپلیکیشن های واقعیت افزوده و ضبط ویدیوهای 4K علاقه داشته باشید، باتری به سرعت تخلیه می شود، اما در حالت عادی و استفاده نیمه سنگین، می توانید یک روز کامل را روی آیفون 8 حساب کنید.

جمع بندی

در طول مدتی که برای انجام بررسی پرچمدار سامسونگ از گلکسی اس ۸ (بررسی دیجیاتو) به عنوان موبایل اصلی استفاده می کردم، تقریبا هربار پس از قرار دادن این محصول روی میز، با پرسش اطرافیان مواجه شدم که «مدل تلفن هوشمند شما چیست؟». آیفون ۸ با طراحی تکراری مربوط به سال ۲۰۱۴، به هیچ عنوان چنین خاصیتی ندارد و البته نمی خواهد هم داشته باشد، چون این وظیفه برای آیفون ۱۰ در نظر گرفته شده است.

امروز دیگر همه می دانند آیفون چه طور موبایلی است و آیفون ۸ هم برای کاربرانی ساخته شده که در سالهای اخیر، کاملاً با ویژگی ها و نحوه عملکرد گجت پر فروش اپل خو گرفته اند. اگر شما هم در زمره این کاربران باشید حتماً مخالفتی هم نخواهید داشت که هر سال رزولوشن دوربین و قدرت پردازنده کمی بالاتر رود و چند قابلیت جدید هم به موبایل اپل افزوده شود.

البته فاکتور قیمت را هم نباید نادیده گرفت. یکی دو سالی می شود که تولید کننده های موبایل، مسابقه افزایش قیمت محصولات خود را آغاز کرده اند و امروز، دیگر شنیدن اینکه خرید آیفون X هزار دلار هزینه در پی دارد تعجب چندانی ایجاد نمی کند. اگر به پلتفرم iOS علاقه دارید اما حاضر نیستید هزار دلار برای خرید موبایل هزینه کنید، آیفون ۸ باز هم برای شما ساخته شده است.

اپل در آیفون ۸ عقب ماندگی در بخش هایی مثل شارژ بی سیم و شارژ سریع را جبران کرده و در آیفون ۱۰ هم تلاش کرده از محصولات فعلی بازار جلوتر باشد. اما همین موضوع کاربران را سر دوراهی دشواری قرار می دهد؛ برای داشتن موبایل آینده نگرانه اپل باید حداقل هزار دلار پرداخت کنید و در غیر این صورت، آیفون ۸ با طراحی که حالا بیش از حد تکراری به حساب می آید، تنها انتخاب شما خواهد بود.

اگر باتری بهتر یا یک دوربین اضافه تر احتیاج داشته باشید هم آیفون ۸ پلاس برای شما ساخته شده است، اما در هر حال تا حد زیادی اطمینان داریم این آخرین سالی است که می توانید آیفون را با ظاهر فعلی و ویژگی هایی مثل دکمه هوم فیزیکی تهیه کنید.

ناگفته نماند که آیفون جدید اپل مرزهای قدرت پردازش را در بنچمارک ها جابجا کرده و به لطف این توان سخت افزاری به راحتی از فناوری واقعیت افزوده پشتیبانی می کند، قابلیتی که فعلاً در ابتدای راه قرار دارد و به مرور شاهد بیشتر شدن امکانات آن خواهیم بود.

از دیگر بهبودهای انجام گرفته در آیفون ۸ نیز می توان به دوربین بهتر، افزایش کیفیت اسپیکر، اضافه شدن بلوتوث ۵ و قابلیت True Tone اشاره کرد که با چندین سنسور نور محیط را زیر نظر دارد و رنگ نمایشگر را برای رسیدن به بالاترین خوانایی بر اساس آن تنظیم می کند.

بروزرسانی: بررسی ویدیویی اضافه شد.

مزایا
  • ارگونومی عالی
  • توان پردازش بالا و سرعت اجرای رابط کاربری
  • کیفیت و عملکرد دوربین
  • فیلمبرداری 4K با نرخ ۶۰ فریم و صحنه آهسته ۲۴۰ فریم در ثانیه
  • پشتیبانی شارژ بی سیم (بالاخره!)
  • پیاده سازی پشتیبانی از واقعیت افزوده روی سخت افزار عادی موبایل
  • کیفیت صدای اسپیکر
معایب
  • طراحی کاملاً تکراری با حاشیه نمایشگر بسیار زیاد
  • افزایش قیمت نسبت به آیفون ۷
  • نیاز به خرید کابل و شارژر جداگانه برای شارژ سریع
  • رزولوشن و تراکم پایین صفحه نمایش علی رغم پشتیبانی از واقعیت افزوده
  • نداشتن جک هدفون با وجود عدم فراگیری هدفون های بلوتوث
  • پشتیبانی از حداکثر سرعت پایینتر LTE نسبت به رقبای اندرویدی

 

  • همکاران تحریریه:
  • عکس: فرهنگ فیروزیان
  • نگارش و بررسی در همکاری با حمید مقدسی
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (45 مورد)
  • Desekh7
    Desekh7 | ۱۹ آبان ۱۳۹۶

    سلام
    دوستان من میخوام ایفون بگیرم. اما نمیدونم ایفون 7 بگیرم یا 8. درضمن قبلا ایفون نداشتم. لطفا راهنماییم کنید. با توجه به اختلاف قیمت

  • mahdi moniri
    mahdi moniri | ۱۸ آبان ۱۳۹۶

    به نظرم عالیه این دستگاه

    به ماهم سر بزندی
    http://emaratgarmdare.ir

  • MAYSAM D
    MAYSAM D | ۶ مهر ۱۳۹۶

    به این خانم همکارتون بگین کمی دستهاش رو کرم بزنه! پوستش خراب میشه ها!!

    • badsina
      badsina | ۱۰ مهر ۱۳۹۶

      چقدر بدبختی شما

  • Fizz
    Fizz | ۵ مهر ۱۳۹۶

    چرا این خانم بعضی از ناخن هاش لاک داره و بعضی هاشون لاک نداره!!!... مدل جدیده؟

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی