ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نقد و بررسی‌

بررسی دیجیاتو: هدفون بلوتوث 1More iBFree

اگر بررسی هدفون رزولوشن بالای 1More Triple Driver را در دیجیاتو مطالعه کرده باشید با این برند نسبتاً تازه وارد آشنا هستید. شرکت وان مور (که پیشتر هدفون های شیائومی را هم طراحی کرده است) ...

سینا گلستانه
نوشته شده توسط سینا گلستانه | ۱۱ مهر ۱۳۹۶ | ۲۰:۳۰

اگر بررسی هدفون رزولوشن بالای 1More Triple Driver را در دیجیاتو مطالعه کرده باشید با این برند نسبتاً تازه وارد آشنا هستید. شرکت وان مور (که پیشتر هدفون های شیائومی را هم طراحی کرده است) تلاش دارد کیفیت بالا را با هزینه اقتصادی فراهم کند و البته در انجام این کار موفق هم بوده است. اما کنار گذاشته شدن جک ۳.۵ میلی متری هدفون توسط برخی تولید کنندگان موبایل از جمله اپل، باعث شده کاربران بیشتر از قبل به هدفون های بلوتوث روی خوش نشان دهند و این شرکت هم طبعاً برای همراهی با چنین کاربرانی، مدتی پیش از دو مدل هدفون بلوتوثی روی گوشی و داخل گوشی پرده برداشت.

در این بررسی قصد داریم به ویژگی های مدل ۶۰ دلاری و داخل گوشی بپردازیم که iBFree نام دارد و با توجه به نیاز کاربران فعال و ورزشکار ساخته شده است. با ادامه مطلب همراه باشید.

ویژگی های فنی:

  • حداکثر بُرد: ۱۰
  • نوع درایورها: داینامیک
  • مقاومت: ۲۵ اهم
  • بازه فرکانسی: ۲۰ هرتز تا ۲۰ کیلوهرتز
  • حساسیت: ۱۰۵ دسیبل (۱ میلی وات)
  • عمر باتری: ۸ ساعت
  • مدت استندبای: ۲۴۰ ساعت
  • نسخه بلوتوث: ۴.۱
  • دارای میکروفن
  • مقاوم در برابر پاشیدن آب
  • کدک ها: APT-X و AAC
  • وزن: ۱۴ گرم
  • پشتیبانی از اندروید و iOS

طراحی و امکانات

بر خلاف مدل Triple Driver (بررسی دیجیاتو) که در جعبه ای غول آسا عرضه شده بود، شرکت سازنده برای iBFree یک جعبه کاملاً جمع و جور طراحی کرده که داخل آن علاوه بر خود هدفون، ۳ سرگوشی سیلیکونی در اندازه های مختلف، یک کابل کوتاه مایکرو USB برای شارژ و برچسب لوگوی 1More قرار گرفته است.

وقتی درب جعبه را باز کنید، با یکی از چهار رنگ محصول مواجه می شوید که عموماً جوان پسند هستند و با لباس های ورزشی همخوانی خواهند داشت. قرمز، فیروزه ای، سبز فسفری و البته خاکستری هم برای کاربرانی در نظر گرفته شده که رنگ های ساده تر را پسند می کنند.

هرچند اندازه گوشی های آلومینیومی هدفون iBFree بزرگ به نظر می رسد، اما بخش عمده آن خارج از گوش قرار دارد و شما چیز زیادی از وزن ۱۴ گرمی محصول احساس نمی کنید. روی سیم پلاستیکی که دو گوشی هدفون را به یکدیگر متصل می کند ۳ دکمه به چشم می خورد که برای کم و زیاد کردن صدا و قطع و پخش موسیقی یا پاسخ دادن به تماس ها کاربرد دارد. میکروفون مکالمه روی همین بخش قرار دارد و یک چراغ LED هم برای نمایش وضعیت شارژ کنار آن تعبیه شده است.

گواهی IPX4 نشان می دهد پاشیدن آب روی هدفون iBFree مشکلی در عملکرد آن ایجاد نمی کند، در نتیجه جای نگرانی در مورد استفاده از دستگاه زیر باران یا حین ورزش کردن وجود ندارد. روی درگاه مایکرو USB هم برای محافظت در برابر آب با درپوشی پوشانده شده است که اولین موبایل های مقاوم در برابر آب سونی را یادآوری می کند.

هدفون iBFree در مجموع از نظر طراحی و کیفیت ساخت نمره قبولی را در این بخش دریافت می کند، خصوصاً که شرکت سازنده روی استحکام و مقاومت محصولات خود تاکید زیادی دارد و به نظر نمی رسد به استفاده در شرایط دشوار برای هدفون بیسیم وان مور مشکل ساز باشد.

عملکرد و کیفیت صدا

این هدفون ساخته شده که حین ورزش کردن همراه کاربر باشد و بر همین اساس با ثبات مناسبی داخل گوش محکم می شود. سرگوشی های iBFree به خوبی جلوی ورود صدای بیرون به داخل گوش شما را می گیرند، اما اگر اندازه ی نمونه پیش فرض مناسب نبود می توانید آنها را برای رسیدن به بهترین نتیجه با ۳ اندازه دیگری که داخل جعبه وجود دارند تعویض نمایید. هدفون پس از روشن شدن مقدار باتری را با ۳ گزینه کامل، متوسط و کم اعلام می کند و جفت شدن دستگاه نیز با سرعت انجام می گیرد.

هدفون iBFree از نظر ارگونومی نمره قبولی را دریافت می کند

اما دکمه های روی بدنه چندان خوش دست نیستند. اولاً تمایز بین آنها با لمس مشخص نیست و تا وقتی به محل دقیق هر یک عادت کنید احتمالاً چند باری به جای بلند کردن صدا دکمه ی متوقف کردن پخش را فشار خواهید داد. دوم اینکه برای عقب و جلو کردن موسیقی هم باید دکمه های کم و زیاد کردن صدا را مدت بیشتری نگه دارید، اما گاهی اوقات این عملکرد به درستی انجام نمی شود. شاید بهتر بود سازنده وظیفه عقب و جلو کردن موسیقی را بر عهده ی دکمه ی وسطی قرار می داد و این کار با دو یا سه بار فشردن سریع دکمه انجام می شد.

iBFree با بلوتوث ۴.۱ به موبایل شما جفت می شود و از کدک aptX پشتیبانی می کند که پخش فایل های موسیقی رزولوشن بالا را با این محصول امکان پذیر می کند. بر اساس تجربه استفاده چند روزه از این محصول برد مفید دستگاه در فضای باز همانطور که سازنده اعلام کرده تا ۱۰ متر می رسد، اما این مقدار در فضای داخلی بسته به نوع دیوار ها و چیدمان لوازم می تواند تا نصف کاهش یابد.

عمر باتری محصول هم به ۸ ساعت می رسد که رقم قابل قبولی است، اما تمام مدت با صدای بلند به موسیقی گوش دهید می تواند کمتر شود. برای مقایسه هدفون بلوتوث ۲۰۰ دلاری بیتس را در نظر داشته باشید که از نظر عمر باتری یکی از بهترین های بازار است و این رقم در آن به ۱۲ ساعت می رسد، اما وان مور با ۶۰ دلار ۸ ساعت پخش موسیقی را برای شما فراهم کرده است. شارژ کامل باتری در ۲ ساعت انجام می شود و به لطف پشتیبانی از شارژ سریع، ۱۵ دقیقه شارژ باتری برای ۱ ساعت پخش موسیقی کافی خواهد بود.

پیش از پرداختن به کیفیت صدای این هدفون بد نیست اشاره کنیم که Luca Bignardi جنس صدای iBFree را تنظیم کرده است، مهندس صدای ایتالیایی که جایزه گرمی را در سابقه خود دارد. شفافیت، وضوح و تفکیک صدای iBFree کاملاً در مقایسه با محصولات هم قیمت مناسب است، اما بر خلاف بسیاری از هدفون های ورزشی، نباید توقع بیس کوبنده را از این محصول داشته باشید. البته به هیچ عنوان نمی توان گفت iBFree بیس خوبی ندارد، اما باید گفت فرکانس های زیر قوی تر از بم ها پخش می شوند.

صدای iBFree بلند و شفاف است اما از بیس کوبنده خبری نیست

هیپ هاپ، پاپ، الکترونیک، راک و کلاسیک همگی با هدفون وان مور قابل گوش کردن و لذت بردن هستند اما به شخصه گوش کردن به موسیقی کلاسیک و سازهای آکوستیک با این هدفون برایم لذت بخش تر بود. در هر حال باید گفت که اگر بیشتر اوقات شما به گوش کردن سبک هایی با بیس کوبنده مثل ترنس می گذرد، احتمالاً باید به دنبال محصول دیگری باشید، اما اگر تفکیک صدا و شفافیت اهمیت بیشتری داشته باشد، iBFree گزینه مناسب تری به حساب می آید.

خوشبختانه بلند کردن صدا به افزایش دیستورشن منجر نمی شود و هر چقدر که بخواهید می توانید صدای موسیقی را بدون افت کیفیت افزایش دهید. فرکانس های میانی هم با وضوح مناسبی پخش می شود و این موضوع به پخش قابل قبول صدای خواننده منجر خواهد شد.

عمده ترین نقطه ضعف پخش صدای دستگاه به فرکانس های زیر باز می گردد که گاهی اوقات بیش از حد تیز به گوش می رسند و این موضوع در برخی از موسیقی ها می تواند آزار دهنده باشد، در نتیجه مجبور می شوید صدای هدفون را کمتر کنید.

جمع بندی

iBFree با قیمت ۶۰ دلار و داشتن باتری و فرستنده بلوتوث، بدون تردید از نظر کیفیت صدا پایینتر از مدل های سیم دار بالای صد دلار این شرکت قرار می گیرد که ۳ یا ۴ درایور برای پخش صدا دارند. اما اگر محصولی بیسیم می خواهید که محکم داخل گوش جای گیرد، پاشیدن کمی باران مشکی در عملکرد آن ایجاد نکند و از کیفیت قابل قبولی هم در مقایسه با قیمت خود برخوردار باشد، iBFree به راحتی همه این ویژگی ها را با قیمت اقتصادی فراهم می کند.

از نظر عملکرد پخش صدا هم تا زمانی که به بیس کوبنده احتیاج نداشته باشید، iBFree می تواند شما را راضی کند، محصولی که در دنیای هدفون ها به نوعی معادل شیائومی در تلفن های هوشمند به حساب می آید و در همین ۲ ۳ سال اخیر، سابقه مثبت و نام خوبی از خود به جای گذاشته است.

در پایان گفتنی است که هدفون وان مور با گارانتی راندمان و به شکل انحصاری در سایت های دیجی کالا و ایران هدفون به فروش می رسد.

نکات مثبت:

  • قیمت اقتصادی
  • کیفیت صدای خوب
  • عمر باتری مناسب
  • مقاومت در برابر آب

نکات منفی:

  • خوش دست نبودن دکمه ها
  • قدرت بیشتر فرکانس های زیر نسبت به بیس

 

همکاران تحریریه

عکس: فرهنگ فیروزیان

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (16 مورد)
  • Pooriya Mousavi
    Pooriya Mousavi | ۲۴ بهمن ۱۳۹۷

    سلام اقای گلستانه و دوستانی که تجربه کردن بگن.
    من بین این هندزفری و level u pro موندم لطفا بگید کدوم کیفیت بالا تری داره؟

  • mohammad_Esmaeili_1
    mohammad_Esmaeili_1 | ۱۲ مهر ۱۳۹۶

    نقل قول:اما باید گفت فرکانس های زیر قوی تر از بم ها پخش می شوند."
    اگه اشتباه نکرده باشم صداهای زیر یا low freq همون bass هست.

  • Hamed_P_Azad
    Hamed_P_Azad | ۱۲ مهر ۱۳۹۶

    ازتون ممنونم که این هدفون رو بررسی کردید. منم چن وقتی بود دنبالش بودم و بررسی های خارجی که خونده بودم همه همین حرفهای شما رو تایید می کردند. به هر حال از دیجیکالا خریدم، البته هنوز دستم نرسیده. اما به نسبت قیمت حداقل تو بازار ایران بهترین انتخاب می تونه باشه.

  • rad
    rad | ۱۲ مهر ۱۳۹۶

    چقدر زشته این هدفون

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی