ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

رجیستری موبایل: جام زهرآگین در راه رسیدن به بازاری بدون قاچاق

به گفته مسئولین، طرح رجیستری موبایل قطعاً ۲۸ مهر ماه اجرایی خواهد شد و این اتفاق به دلایل مختلف می‌تواند اثراتی مخرب ناگهانی در نرخ متوسط بازار موبایل یگذارد. از بین رفتن موبایل های گارانتی ...

امین قیاسی
نوشته شده توسط امین قیاسی | ۲۳ مهر ۱۳۹۶ | ۱۹:۴۵

به گفته مسئولین، طرح رجیستری موبایل قطعاً ۲۸ مهر ماه اجرایی خواهد شد و این اتفاق به دلایل مختلف می‌تواند اثراتی مخرب ناگهانی در نرخ متوسط بازار موبایل یگذارد. از بین رفتن موبایل های گارانتی دار، سخت و زمانبر شدن پروسه ورود کالا، افزایش تقاضای خریداران و کاهش تلفن‌همراه موجود در بازار همگی می‌توانند دست به دست هم دهند تا موبایل را تا مرز تبدیل شدن به یک کالای کاملاً لوکس‌ شدن پیش ببرد.

با این حال به نظر می‌رسد که فروشندگان موبایل در تهران چندان هم نگران اجرای این طرح نیستند و آن را چندان عملی نمی‌دانند. صاحب یکی از معتبرترین فروشگا‌ه‌های موبایل پاساژ چهارسو به دیجیاتو می‌گوید:

«سال پیش هم قرار بود طرح رجیستری عملی شود و همه از ترسشان به فروشگاه‌های ما هجوم آوردند تا آخرین مدل ها بخرند تا چند سال نیازی به خرید دوباره نداشته باشند. وعده این طرح‌ها بازی‌هایی است که فروش را بالا ببرند.»

او معتقد است که این طرح در صورت عملی شدن ۲۰ تا ۳۰ درصد قیمت گوشی‌ها را بالا خواهد برد اما از آنجایی که سود واردکنندگان را هدف قرار می‌دهد بعید است آنها اجازه عملی شدن این طرح را بدهند.

فروشنده دیگری از پاساژ پایتخت به دیجیاتو درباره آثار احتمالی این طرح توضیحاتی داد:

«از بین رفتن کارایی موبایل های قاچاق و هجوم خریداران به سمت کالاهای گارانتی‌دار می‌تواند تعداد تلفن‌های همراه بازار را کم کند که به افزایش قیمتی نهایی منجر خواهد شد اما پس از مدتی ثبات به نرخ‌ها برمی‌گردد.»

الگوی استفاده از موبایل در ایران آرام آرام تغییر خواهد کرد

در همین راستا چند روز پیش «حمیدرضا دهقانی نیا» مدیر کل فناوری اطلاعات و ارتباطات ستاد مبارزه با قاچاق کالا در گفتگو با دیجیاتو گفته بود که اجرای زیرساخت فنی طرح رجیستری، پارادایم و الگوی استفاده از موبایل در ایران را تغییر خواهد داد. اما تغییر ناگهانی نخواهد بود و آرام آرام با اطلاع رسانی‌هایی که انجام می‌شود و ایجاد هماهنگی میان وارد‌کننده، توزیع‌کننده، فروشنده و مصرف‌کننده، اتفاقات خوشایندی محقق خواهد شد.

دکتر دهقانی‌نیا درباره خواستگاه این طرح خاطر نشان نمود که در پی ایجاد ساختاری فنی برای قانونی نمودن روند واردات کالای موبایل به ایران خواهد بود و طرحی اقتصادی نیست. با این حال وی عنوان نمود که در تلاش هستند تا تفاوت قیمت پس از اجرای طرح برای کاربران آزاردهنده نباشد.

چند روز پیش نیز وزیر ارتباطات در راستای کم کردن شوک ناگهانی نر خ بازار موبایل، وعده‌ی ظهور خط تولید برند‌های معروف تلفن‌همراه در ایران را داد، وعده ای که «فرید خلیلی» نایب رییس اتحادیه دستگاه های مخابراتی و ارتباطی تهران، در گفت‌گو با دیجیاتو آن‌ را رد نمود:

«بعید است طی چند سال آینده چنین طرحی عملی شود، اگر مذاکرات انجام شده به جایی برسد زمان تولید اولین موبایل این برند‌ها در ایران شاید حداقل ۳ سال بعد باشد. فعلا باید تمرکزمان را بروی طرح رجیستری معطوف کنیم تا بتوانیم بازار را از قبضه کالای قاچاق درآوریم.»

افزایش قیمت با توجه به پرداخت ۱۴ درصد عوارض، طبیعی است

وی افزایش قیمت مقطعی تلفن‌همراه را حتمی دانست. اما به گفته او ۹ درصد ارزش افزوده همواره در همه تجارت‌ها موجود بوده و ۵ درصد عوارض ورود موبایل، کمترین نرخ عوارضی است که گمرک می‌تواند تأیین کند.

حال باید دید صبح روز شنبه ۲۹ مهر با باز کردن سایت‌های فروش موبایل به چه صحنه‌ای مواجه خواهیم شد؛ آیا قیمت‌های مشابهی با هفته قبل مشاهده خواهیم نمود یا با جهشی عجیب در قیمت موبایل رو به رو می‌شویم؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (14 مورد)
  • hamid bandam
    hamid bandam | ۲۴ مهر ۱۳۹۶

    همین یه دونه کم بود..ارزش پول کشورمون که روز به روز میاد پایین تر و ماها مجبوریم برایه اینکه از نظر تکنولوژی به روز باشیم مبلغ بیشتری پرداخت کنیم این به کنار حالا الان مثلا میخوان قانونیش کنن با چیز فرض کردن مردم هیچ فرقی نداره وقتی یه برندی مثل اپل که اینجا نمایندگی نداره و حالا حالا ها هم امیدی به ثبت برندش نیست و جز کالاهای پر فروش هستش قانونی وارد شدنش به غیر از اینکه به مردم این فشار وارد میشه که اگه میخای باید حتما به غیر از قیمت اصلیش حداقل۲۰درصد پول اضافه بدی ...آیا ابن واقعا به نفع مردمه؟برای مردمه؟چه خدمات پس از فروشی؟اصلا مگه میشه؟

  • محمد
    محمد | ۲۴ مهر ۱۳۹۶

    حذف نظرات چی میگه این وسط????

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی