ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

پهپادهایی که برای برج های مراقبت فرودگاه ها دردسر ایجاد کردند

پهپادها روز به روز کاربردهای تازه تری پیدا می کنند که باعث می شود افراد بیشتری نسبت به استفاده از آنها علاقه مند شوند و در مجموع آمار پرواز این پرنده ها در مناطق مختلف ...

محسن خوشنود
نوشته شده توسط محسن خوشنود | ۱ آبان ۱۳۹۶ | ۱۲:۰۰

پهپادها روز به روز کاربردهای تازه تری پیدا می کنند که باعث می شود افراد بیشتری نسبت به استفاده از آنها علاقه مند شوند و در مجموع آمار پرواز این پرنده ها در مناطق مختلف افزایش یابد.

البته رشد تعداد پهپادها و افزایش پروازها توسط کاربران عادی در برخی کشورها مشکلاتی را به وجود آورده و باعث شده دولت ها قوانین محدود کننده ای برای استفاده از آنها وضع کنند؛ به عنوان مثال هفته گذشته برخورد پهپاد با یک فروند «Beech 100 King Air» در کانادا خساراتی را به بار آورد.

همچنین طبق اطلاعات موجود از ایالات متحده آمریکا، در بازه زمانی یک ماهه گذشته 250 مورد نزدیکی بیش از حد پهپادهای شخصی به هواگردهای عمومی و نظامی در این کشور گزارش شده که در یکی از موارد، یک دستگاه پهپاد کوچک DJI با یک فروند بالگرد نظامی بلک هاک در ارتفاع 150 متری (بیشتر از سقف مجاز 120 متر) برخورد کرد.

موارد مورد اشاره در نهایت منجر به اجرای محدودیت پروازی برای پهپادها در نزدیکی فرودگاه های آمریکا شده که کاربران را ملزم به دریافت مجوز برای فعالیت در شعاع 8 کیلومتری فرودگاه ها می کند.

کاربران آمریکایی برای پرواز پهپاد در شعاع 8 کیلومتری فرودگاه ها نیاز به مجوز دارند

جالب است بدانید که راهکار مورد بحث مشکلات جدیدی به وجود آورده و علاوه بر افزایش فشار کاری برج های مراقبت، که باید به درخواست های کاربران عادی پهپادها پاسخ دهند، موجب انباشت 6 هزار درخواست پرواز پهپاد شده که طبق پیش بینی ها در ماه های پیش رو به 25 هزار مورد نیز خواهد رسید.

سازمان FAA نیز برای حل معضل جدید که منجر به انتظار 2 تا 3 ماهه برخی از کاربران برای کسب مجوز پرواز پهپاد شده، طرح جدیدی را پیشنهاد داده که طبق آن پاسخگویی به درخواست افراد از طریق یک سیستم خودکار و در مدت زمان اندک صورت می گیرد.

البته طرح جدید نیز خالی از اشکال نیست و ممکن است فیلتر مناسبی برای اعطای مجوز نباشد؛ با این حال برای حل و فصل مشکلات موجود ضروری به نظر می رسد و علاوه بر کاهش فشار کاری برج های مراقبت، از پروازهای بدون مجوز برخی کاربران به دلیل تأخیر در صدور مجوز جلوگیری خواهد کرد.

مجوز پرواز پهپاد در ایران فقط برای دستگاه های مربوطه و نه برای اشخاص صادر خواهد شد

گفتنی است پرواز پهپاد در کشور ما نیز محدودیت هایی دارد و سال گذشته و پس از منهدم کردن یک دستگاه کوادکوپتر بر فراز تهران توسط پدافند هوایی، سردار سید علیرضا ربیعی جانشین معاونت عملیات قرارگاه ثارالله تهران، اعلام کرد پرواز کوادکوپترها و پهپادهای خصوصی بر فراز شهر تهران ممنوع است.

وی همچنین در ادامه اظهار داشت که صدور مجوز در این حوزه فقط بر عهده قرارگاه ثارالله خواهد بود، و تأکید کرد مجوزهای لازم فقط برای دستگاه های مربوطه و نه برای اشخاص صادر خواهند شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی