ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

پزشکی با کمک ابزار جانبی آیفون سرطان خود را تشخیص داد

چندی پیش دکتر «جان مارتین» (John Martin) که در گلوی خود احساس درد می کرد، تصمیم گرفت، توسط دستگاهی که به منظور اسکن برخی از اعضای داخلی بدن به کار می رود، گلوی خود را ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۷ آبان ۱۳۹۶ | ۱۰:۳۰

چندی پیش دکتر «جان مارتین» (John Martin) که در گلوی خود احساس درد می کرد، تصمیم گرفت، توسط دستگاهی که به منظور اسکن برخی از اعضای داخلی بدن به کار می رود، گلوی خود را بررسی کند. این دستگاه که برای تست در اختیار او قرار داده شده بود، نتیجه اسکن جالبی (و شاید برای دکتر مارتین ناراحت کننده) را روی آیفونش نمایش داد؛ تصویر، یک توده سرطانی 3 سانتی متری در گلویش را نشان می داد.

البته در نهایت او به واسطه عمل جراحی 5.5 ساعته از این غده سرطانی نجات پیدا کرد و اکنون دوره پرتو درمانی را سپری می کند؛ در حالی که تا پیش از استفاده از دستگاه یاد شده، دکتر مارتین حتی از احتمال وجود غده هم اطلاعی نداشت.

گجت مذکور  که «Butterfly IQ» نام دارد، توسط کمپانی «Butterfly Network»، ساخته شده. این دستگاه که بسیار شبیه به ریش تراش است، به جراحان عروق امکان می دهد توده های سرطانی در گلوی بیمار را بیابند یا برخی از اعضای داخلی بدن او را مشاهده کنند.

استفاده از Butterfly IQ بسیار ساده است؛ ابتدا کاربر باید پوست بخش گلوی خود را به ژل های مخصوص انتقال دهنده امواج فراصوت آغشته کند و سپس دستگاه را روی گلوی خود قرار دهد تا امواج فراصوت را ارسال نماید. در نهایت این دستگاه امواج برگشتی را بررسی کرده و با توجه به تغییرات آنها، اطلاعات تحلیلی مورد نیاز را به آیفون فرد می فرستد، تا در اپ ویژه ای به کاربر نمایش داده شود.

در حال حاضر می توان از Butterfly IQ برای سونوگرافی نیز استفاده کرد. همچنین کمپانی سازنده این دستگاه، قصد دارد در آینده به منظور تشخیص مکان دقیق تر توده ها و نیز تهیه عکس های مرتبط با آنها، از هوش مصنوعی بهره ببرد. از سال آتی میلادی نیز قرار است امکان تشخیص میزان پمپاژ خون توسط قلب و نیز مشکل آنوریسم آئورت (بزرگ شدن یا بیرون‌زدگی دیواره سرخرگ آئورت در اثر ضعف دیواره سرخرگ)، توسط اپ مرتبط با آن فراهم شود.

دستگاه تست سرطان مذکو از سال 2018 با قیمت 1999 دلار وارد بازار آمریکا خواهد شود و امید می رود در آینده جایگزین دستگاه های حجیم فعلی در بسیاری از بیماستان ها و آمبولانس ها شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • moh
    moh | ۱۰ آبان ۱۳۹۶

    خیلی عالیه امیدوارم همچین دستگاههایی فراگیر بشه. مخصوصا برای کشور ما

  • سامان
    سامان | ۷ آبان ۱۳۹۶

    زیاد ربطی به آیفون نداشت .

  • ‌شکور حسین
    ‌شکور حسین | ۷ آبان ۱۳۹۶

    جوک سال

  • | ۷ آبان ۱۳۹۶

    الان ربطش به ایفون چیه؟؟؟ اصل کار یه دستگاه دیگه میکنه ربطش میدن به ایفون... اگه اینجوریه شما اپش واسه ۱۱۰۰ بنویس اونم تشخیص میده؛ والااااا

مطالب پیشنهادی