ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

قلم تشخیص سرطان، ممکن است یک روز به جراحان در برداشتن تومور بیماران کمک کند

محققان اخیراً «قلمی» توسعه داده اند که می تواند در عرض 10 ثانیه به جراحان در شناسایی سلول های سرطانی کمک کند. این ابزار می تواند یک روز در میان جراحی ها برای تشخیص سریع ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۱۸ شهریور ۱۳۹۶ | ۰۸:۳۰

محققان اخیراً «قلمی» توسعه داده اند که می تواند در عرض 10 ثانیه به جراحان در شناسایی سلول های سرطانی کمک کند. این ابزار می تواند یک روز در میان جراحی ها برای تشخیص سریع بافت های آلوده و حذف تومورها به صورت کامل مورد استفاده قرار گیرد.

دستگاه مورد اشاره که MasSpec Pen نامیده می شود، هنوز به مراحل نهایی نرسیده اما از همین حالا می تواند بافت های سالم و سرطانی را با دقت 96 درصد از یکدیگر تمیز دهد. اما تیم سازنده این قلم امیدوار است که MasSpec برای نخستین بار اوایل سال جاری میلادی در جریان جراحی ها مورد استفاده قرار گیرد.

هنگامی که یک بیمار برای برداشتن تومور وارد پروسه جراحی می شود، جراح باید تمام بافت های سرطانی را برداشته و در عین حال، به بافت های سالم آسیبی وارد نکند. به عنوان مثال، جراحی سرطان پستان بسیار طریف بوده و لازم است جراح ضمن حذف تومور، آسیبی به سایر بخش های پستان وارد نکند. در حال حاضر، جراحان می توانند نمونه های بافتی را برای تحلیل به آزمایشگاه بفرستند که نتایج آن، چند روز بعد به دست می آید.

ضمناً امکان فریز کردن بافت ها و تحلیل شان به هنگام جراحی نیز وجود دارد که این عمل هم 15 الی 20 دقیقه زمان می برد. محققان تگزاسی، با هدف تولید ابزاری سریع تر اما کماکان دقیق دست به توسعه این قلم زده اند. MasSpec از مقدار ناچیزی آب -در حد 10 مایکرو لیتر- برای استخراج مولکول از بافت بدن شخص استفاده می کند. ترکیب آب و مولکول سپس از طریق تیوب هایی به دستگاهی دیگر فرستاده می شود که می تواند رد پای سرطان را شناسایی کرده و به جراح اطلاع دهد.

محققان این دستگاه را روی 253 شخص با نمونه بافت های سرطان پستان، ریه، تیروئید و تخمدان و نیز بافت های سالم آزمایش کردند. قلم مورد اشاره توانست در 96 درصد مواقع، بافت های سرطانی را از بافت های سالم تشخیص دهد. از سوی دیگر، همین محققان به آزمایش MasSpec Pen روی موش ها نیز پرداختند و متوجه شدند دستگاه هیچ آسیبی به بافت نزده و باعث استرس حیوان نمی شود.

پیش از اینکه قلم MasSpec به صورت گسترده مورد استفاده قرار گیرد، لازم است روی نمونه بافت های بیشتر آزمایش شده و در جراحی های واقعی آزمایشی بیمارستان مورد استفاده قرار گیرد. علاوه بر این، دریافت تاییدیه وزارت غذا و دارو ایالات متحده هم گامی دیگر برای فراگیری هرچه بیشتر دستگاه است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی