ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

بسترن B30؛ اولین تجربه رانندگی، نقاط قوت و ضعف

در گذشته نه چندان دور، بازار خودرو کشور ما به قدری محدود به نظر می رسید که عملا دست خریدار برای انتخاب گزینه ای متفاوت بسته بود. اما در پی حضور خودروسازان چینی که محصولات ...

تیم خودرو
نوشته شده توسط تیم خودرو | ۹ آبان ۱۳۹۶ | ۲۱:۰۰

در گذشته نه چندان دور، بازار خودرو کشور ما به قدری محدود به نظر می رسید که عملا دست خریدار برای انتخاب گزینه ای متفاوت بسته بود.

اما در پی حضور خودروسازان چینی که محصولات جدید با قیمت قابل قبول تری را به بازار عرضه می کنند تنوع انتخاب ها بیشتر از گذشته شده است.

به همین دلیل همانند دیگر بازارهای خودرویی جهان، چند سالی است که شاهد برنامه هایی از قبیل تست و بررسی خودروهای جدید توسط برخی از خودروسازان هستیم.

در همین راستا به تازگی بهمن موتور برنامه تست درایو محصول جدید خود یعنی بسترن B30 را در نمایندگی های منتخب خود برگزار می کند. اما این شرکت تاکنون امکان بررسی این خودرو را برای خبرنگاران فراهم نکرده است، به همین دلیل بر آن شدیم تا از طریق تست مشتریان به بررسی بسترن B30 بپردازیم.

با تماس تلفنی متوجه این موضوع شدیم که برنامه تست درایو تنها در هفته دو روز  در هفته و هر روز به مدت 2 ساعت برگزار می شود و زمان تست درایو برای هر نفر در حدود نیم ساعت در نظر گرفته شده است.

با حضور در نمایندگی و پر کردن فرم مخصوص و ارائه گواهینامه رانندگی به همراه مشتری دیگری به سمت خودرو در نظر گرفته شده برای این برنامه هدایت شدیم.

مسئول نمایندگی با پرسش این مسئله که آیا شما این خودرو را خریداری کرده اید، سر صحبت را باز می کند و پس از مواجه با پاسخ منفی ما اعلام می دارد که خود در اولین روز تجربه رانندگی با این خودرو آن را خریداری کرده است!

در هر صورت با توضیح مسیر تست درایو و رد و بدل شدن نظرات مختلف درباره خودرو، نوبت شد تا در پشت فرمان بسترن B30 قرار گیریم.

تجربه رانندگی با بسترن B30

در اولین لحظات پس از نشستن پشت فرمان می توانید دریابید که با پلاستیک و خشک و کاملا شکننده ای در جای جای کابین مواجه هستید، البته بر خلاف خودرویی مانند تندر 90 که از بافت خشن و ارزان قیمت استفاده شده، طراحان چینی بسترن B30 نهایت تلاش خود را به کار بسته اند تا با استفاده از رنگ آمیزی و خطوط طراحی این نقص را جبران کنند.

با توجه به این که ترافیک عصرگاهی روز چهارشنبه بسیار سنگین به نظر می رسید. عملا شرایط مناسبی برای تست و بررسی به صورت تخصصی وجود نداشت.

با این حال به لطف وجود یک بلوار نسبتا خلوت در بخشی از مسیر امکان محک زدن توانایی های خودرو ایجاد شد و شاهد عملکرد نسبتا مناسبی از این خودرو در مقایسه با رقبا حاضر در کلاس قیمتی 60 میلیون تومان بودیم.

چند نکته نسبتا مهم در خصوص رانندگی بسترن B30 مشهود است که در ادامه به آن ها می پردازیم.

فرمان برقی این خودرو به در سرعت های بالا بیش از حد نرم به نظر می رسد و اطلاعات چندان دقیقی از وضعیت محور جلو را به راننده نمی داد.

با توجه به این که خودرو در نظر گرفته شده صفر کیلومتر بود و حتی روکش های پلاستیکی آن نیز کنده نشده بود به صدا افتادن لنت ترمز سمت راننده عجیب به نظر می رسید، به گونه ای که پس از هر بار ترمز گیری این صدا در اتاق خودرو منتشر می شد که نماینده بهمن خودرو اعلام کرد که به دلیل شست و شوی خودرو و وجود آب در چرخ خودرو این مسئله به وجود آمده است.

البته که چنین توضیحی چندان قابل قبول به نظر نمی رسد، به خصوص که شستن خودرو می تواند منجر به تاب برداشتن دیسک ترمز شود، اما ایجاد صدای اضافه در هنگام ترمز گیری به این شکل بسیار عجیب است.

مسئله دیگر تاخیر جعبه دنده در تعویض دنده ها بود که حتی این مورد در حالت تیپ ترونیک نیز با تاخیر محسوس همراه بود و به نظر می رسید که جعبه دنده هماهنگی چندان خوبی از نظر نرم افزاری با موتور خودرو ندارد، هرچند باید اذعان کرد که شش سرعته بودن گیربکس بسترن B30 در مجموع نسبت به سایر رقبا که اکثرا با گیربکس 4 سرعته عرضه می شوند، برتری به حساب می آید.

برای استفاده معمول شهری، عملکرد گیربکس متوسط به نظر می رسد، اما عجیب آنکه در صورت استفاده از حالت اسپرت (وضعیت S) گیربکس تمایلی به حفظ دنده های سنگین ندارد و به محض برداشتن پا از روی پدال گاز اقدام به سبک کردن دنده می کند، این وضعیت شاید برای استفاده شهری چندان مشکلی ایجاد نکند اما در زمان رانندگی در جاده های سرازیری کوهستانی، قطعا به چالشی برای اعصاب راننده مبدل خواهد شد.

در واقع طبق تست وضعیت S در گیربکس بسترن B30 عملکرد محسوسی نسبت به رانندگی در حالت تمام اتوماتیک ندارد و تاخیر اجرای فرامین راننده در زمان استفاده از تیپ ترونیک نیز آزار دهنده به نظر می رسد.

شتاب و کشش خودرو به لطف استفاده از شش دنده در گیربکس، نسبتا خوب به نظر می رسد، هرچند طبق تست های انجام شده صفر تا صد حدود 15.5 ثانیه ای بسترن B30 را در زمره خودروهای کُند قرار می دهد، اما این امید وجود دارد که به دلیل استفاده از دنده های بیشتر در گیربکس، کشش کلی خودرو در سرعت های بالا برای شتاب گیری در زمان سبقت گیری ها از خودروهای 4 سرعته بهتر باشد.

با توجه به وجود نمد زیر کاپوت، صدای پیشرانه نسبتا اسپرت به نظر می رسید، اما اگر از علاقه مندان به شنیدن صدای موتور نیستید، باید گفت که در دور موتورهای بالا حجم نسبتا زیادی از صدا به کابین راه می یابد و از این رو نمی توان بسترن B30 را یک خودرو ساکت نامید.

به خصوص که تعلیق عقب نیز از ساختار نسبتا ساده میله پیچشی سود می برد که توانایی چندانی در جذب ضربات و تکان های ناشی از دست اندازها ندارد، از این رو صدا و ضربه ناشی از ناهمواری های سطح مسیر کاملا به کابین منتقل می شود و به همین جهت می توان بسترن B30 را خودرویی با سواری نسبتا خشک (به خصوص برای سرنشینان عقب) توصیف کرد.

در زمینه ایمنی به لطف وجود سامانه ESP، بسترن B30 یک امتیاز مثبت بزرگ را نسبت به رقبای خود ارائه می دهد اما به دلیل مجهز بودن به تنها 2 کیسه هوا، از شانس چندانی برای کسب 5 ستاره ایمنی C NCAP (که با شش ایربگ اخذ شده است) ندارد.

همچنین مصرف سوخت بسترن B30 براساس خودرو مورد تست که مسیری تلفیقی بین خیابان خلوت و پر ترافیک را طی می کرد در شرایط شهری در حدود 9.5 لیتر در صد کیلومتر بود که می توان حدس زد این رقم در وضعیت پیمایش جاده ای تا حدود 7 لیتر در یکصد کیلومتر کاهش یابد.

از مشخصات بسترن B30 که در حال حاضر با یک میلیون تومان افزایش، با قیمت 59.460 میلیون تومان به فروش می رسد می توان به تشابه فنی با پلت فرم قدیمی فولکس واگن بورا آن اشاره کرد که این مورد به دلیل همکاری FAW با گروه خودروسازی فولکس واگن است.

در زیر کاپوت بسترن B30 یک موتور معمولی 4 سیلندر 1.6 لیتری با حداکثر قدرت 107 اسب بخار قرار دارد و جعبه دنده آن نیز از نوع 6 سرعته ساخت آیسین ژاپن است. از مهم ترین امکانات بسترن B30 می توان به سانروف، دی لایت، صفحه نمایش 7 اینچی لمسی و...اشاره کرد.

از رقبای فعلی این خودرو نیز می توان به برلیانس H330، ام وی ام 550، رنو ساندرو، لیفان X50، جک J5 اتوماتیک و احتمالا دنا پلاس اتوماتیک در آینده ای نه چندان دور اشاره کرد.

در هر صورت این دست برنامه ها می تواند به خریداران کمک کند تا با دید بازتری محصول موردنظرشان را انتخاب کنند. گرچه همچنان خودروسازان راه بسیار زیادی برای حرفه ای شدن در چنین زمینه هایی را دارند و تست و بررسی یک خودرو آن هم در حال رانندگی در ترافیک شهری نمی تواند نقاط قوت و ضعف خودرو را به خوبی نشان دهد و نحوه چندان درستی در ارائه و معرفی یک محصول جدید نیست.

خودروسازان می توانند با انتخاب زمان های منعطف تر و یک برنامه از پیش تعیین شده دقیق برای تست عملکرد خودرو همچون شتاب گیری، ترمزگیری، فرمان دهی، عملکرد سیستم تعلیق و امکانات خودرو را به نحو مناسبی به مشتری احتمالی نشان دهند.

 

مزایا
  • وجود سیستم کنترل پایداری،امکانات رفاهی مناسب، کابین نسبتا راحت، وسعت فضای صندوق عقب، سه سال گارانتی، قیمت گذاری نسبتا رقابتی
معایب
  • فنربندی خشک، عملکرد نه چندان هوشمند گیربکس، استفاده از پلاستیک خشک در متریال داخلی، عدم عرضه در نسخه های 6 ایربگ، شتاب و عملکرد متوسط
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (13 مورد)
  • 7.62mm
    7.62mm | ۱ آبان ۱۳۹۷

    من تست درایو این مدل رفتم. میشه گفت یک ماشین معمولی با گیربکس خوب در این رنج قیمتی هست. اگر گیربکس و یکسری امکانات ترمزی مثل ESC, BA, HHC رو کنار بذاریم عیبهاش اینهاست: مدیای غیر اندرویدی آینه غیر تاشو طراحی بد داخل کولر نسبتا ضعیف چراغها نسبتا ضعیف سانروف بدون بادشکن. از نظر متریال داخل کابین هم اونقدر خشکه که هر جا رو فشار بدین صدا میده. کلا مهمترین نکته برای سازنده گیربکس بوده

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی