ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

محققان: انسان دیگر نمی تواند رکورد خود در ورزش دو و میدانی را بهبود دهد

در بسیاری از ورزش های موتوری همواره رکوردها در حال بهبود هستند. ولی در مورد ورزش هایی که به طور مستقیم با بدن انسان مرتبط است وضعیت فرق می کند. بر اساس گفته های دانشمندان، ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۱۴ آبان ۱۳۹۶ | ۰۸:۳۰

در بسیاری از ورزش های موتوری همواره رکوردها در حال بهبود هستند. ولی در مورد ورزش هایی که به طور مستقیم با بدن انسان مرتبط است وضعیت فرق می کند. بر اساس گفته های دانشمندان، دوران شکست رکوردهای تمامی شاخه های ورزش دو، از استقامت تا ماراتن، به زودی پایان خواهد یافت.

بر اساس گفته های دکتر «مارک اندی» پس از پیشرفت های بسیاری که در بهبود رکورد ها در قرن بیستم اتفاق افتاد، حالا به مرور میزان بهبودهای رکورد بیشتر ورزش ها، به سمت صفر نزدیک تر می شود.

گفتنی است در سال 2007 نیز تحقیقی در زمینه میزان بهبود های رکوردهای المپیک از سال 1896 انجام گرفت که نشان داد انسان ها به 99 درصد از حداکثر میزان توانایی بدنی خود برای شکستن رکوردها رسیده اند.

به عنوان نمونه در المپیک سال 2016 ریو دو ژانیرو برزیل تنها 2 رکورد بین المللی در زمینه ورزش های مرتبط با دو، ثبت شد؛ «وید ون نیِکِرک» (Wayde van Niekerk) از آفریقای جنوبی رکورد دوی 400 متر را جابجا کرد و «آلماز آیانا» (Almaz Ayana) از اتیوپی نیز در رشته 10 هزار متر زنان، رکورد قبلی را بهبود بخشید.

البته هنوز راه هایی برای بهبود وجود دارد که موجب نگرانی های بسیاری هم شده. از جمله می توان به داروهای مخصوص دوپینگ اشاره کرد که با فراهم آوردن امکان جذب بیشتر اکسیژن، موجب می شوند ورزشکار بدون احساس خستگی، مدت طولانی تری از حداکثر انرژی خود استفاده کند.

از سوی دیگر روش های درمانی جایگزینی از جمله استفاده از سلول های بنیادی وجود دارند که آینده روشنی برای آنها تصور می شود، اما در حال حاضر این روش ها تنها به منظور درمان ورزشکاران به کار می روند.

به نظر می رسد در آینده یکی از پر کاربردترین روش های غیر قانونی، دوپینگ با استفاده از تغییرات ژنتیکی باشد. بر اساس این روش ها می توان ژن های مصنوعی را به ورزشکار تزریق کرد که موجب بهبودهای از جمله کارایی عضلات شود. البته در حال حاضر این روش ها در دست توسعه قرار دارند.

در نهایت به عقیده دانشمندان به دلیل بسیاری از محدودیت های ذاتی انسان ها، امکانِ بخشیدن قابلیت های فرا انسانی به آنها در آینده امکان پذیر نخواهد بود و پیشرفت ها تنها محدود به بهبودهای جزیی خواهد بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • saeed
    saeed | ۱۵ آبان ۱۳۹۶

    محققان شکر خوردن

  • شروین بشارتی
    شروین بشارتی | ۱۴ آبان ۱۳۹۶

    یوسین‌ بولت

  • amir hasani
    amir hasani | ۱۴ آبان ۱۳۹۶

    قدیمی بود

مطالب پیشنهادی