ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

بررسی بازی Sonic Mania؛ حلقه های طلایی

بعد از آن که سازندگان سری سونیک در پیدا کردن فرمول موفقی برای خلق نسخه مدرنی از این بازی ناکام ماندند، به نظر، تنها راه رسیدن به ساخت یک بازی جذاب با محوریت این خارپشت ...

شایان کرمی
نوشته شده توسط شایان کرمی | ۲۹ آبان ۱۳۹۶ | ۲۳:۰۰

بعد از آن که سازندگان سری سونیک در پیدا کردن فرمول موفقی برای خلق نسخه مدرنی از این بازی ناکام ماندند، به نظر، تنها راه رسیدن به ساخت یک بازی جذاب با محوریت این خارپشت محبوب صنعت بازی های ویدیویی را در استفاده از تمام عناصر کلاسیکی که در موفق شدن این بازی بوده، دیده اند.

سگا که روزی یکی از مهم ترین کمپانی های ساخت بازی های ویدیویی در طول اواخر قرن بیستم میلادی بود، چند سالی می شود که به علت سیاست های بد مدیران خود، به حاشیه رانده شده است.

  • سازنده: PagodaWest Games
  • ناشر: سگا
  • پلتفرم ها: پی سی، پلی استیشن 4، اکس باکس وان، نینتندو سوییچ
  • پلتفرم بررسی: پی سی

سونیک منیا که در واقعاً بخش زیادی از وظیفه ساخت آن بر عهده طرفداران این فرانچایز بوده، مدتی است که عرضه شده و دلیلی قدرتمند برای به یاد آوردن روزهای خوش صنعت بازی سازی در ژاپن و درخشش کاراکترهایی مانند سونیک است.

کلیشه دوست داشتنی

اصلاً به نظر می رسد که خالقان مجموعه سونیک باید از تلاش برای خلق داستانی ویژه برای سونیک دست کشیده و از همان فرمول هایی قدیمی و کلاسیکی که در نسخه های ابتدایی این نام استفاده می شد، نگاه ویژه ای داشته باشند.

برخلاف چند نسخه اخیر سونیک که سعی کرده بودند تا با ارائه داستانی مدرن و به حرف در آوردن این شخصیت، به محبوبیت بیشتری نزد کاربران امروزی برسند، سونیک مانیا خود را به طور کل از قضیه معاف کرده و الحق هم که کار درستی کرده است.

بررسی بازی Sonic Mania

سونیک مانیا قصه ای را روایت می کند که پیش از این بارها در قسمت های قبلی سونیک آن را شنیده و تجربه کرده بودیم. دوباره و مانند همیشه، با دشمن اصلی سونیک یعنی دکتر اگمن روبرو خواهیم شد وبرای نجات دنیا و دوستانمان، تمام چالش هایی که او در مقابل ما قرار می دهد را پشت سر خواهیم گذاشت.

همین چند خط داستان به ظاهر تکراری، هویت کلاسیک بازی را حفظ کرده و به فوران کردن حس نوستالژی در شما کمک زیادی می کند. سونیک منیا سعی نمی کند تا شما را به چالش کشیده و یا قصه متفاوتی تعریف کند، بلکه با همان المان هایی که همیشه در سری سونیک استفاده شده بودند، به شما این پیام را منتقل می کند در حال تجربه یک بازی از دوران بازی های چند بیتی و کلاسیک هستید و همین خود نکته مثبت بزرگی محسوب می شود.

در بخش داستانی بازی، به خوبی به دوران طلایی سونیک و خاطرات کودکی خود در صورت داشتن تجربه بازی کردن بازی های کلاسیک، بر می گردید و داستان بازی که از هرگونه آلایش و پیچش داستانی عجیب به دور است، به خوبی برای مدتی شما را زندگی مدرن و دنیای امروزی دور خواهد کرد.

جمعی از بهترین ها

باید از همین ابتدا به این نکته اشاره کنم که گیم پلی سونیک منیا، شباهت زیادی به نسخه های طلایی این فرانچایز مانند سونیک 3 و سونیک مگادرایو است و همین موضوع قطعاً طرفداران قدیمی این مجموعه را هیجان زده خواهد کرد.

همانطور که پیش از این به آن اشاره کردیم، سونیک منیا به شدت حال هوای نسخه های طلایی این سری را دارد. برای شروع مراحل بازی از چهار انتخاب مختلف بهره برده و این چهار نفر که همگی از شخصیت های کلاسیک سونیک هستند، در 12 مرحله برای نجات دنیا از دست اگمن تلاش خواهند کرد.

بررسی بازی Sonic Mania

همانطور اگر با بازی های قدیمی سونیک آشنا باشید از این قضیه با خبر هستید، سونیک منیا مانند بسیاری از عناوین کلاسیک این مجموعه، از داشتن درجه سختی معاف بوده و باید با سختی بازی در بعضی از مراحل کنار بیاید.

مانند همیشه، جمع کردن صد سکه توسط سونیک یک جان برای او به ارمغان آورده و در صورتی سکه به اندازه کافی نداشته باشید، در طول بازی و در هنگام بر خورد با موانع یا دشمنان، بازنده خواهید شد.

سونیک منیا واقعاً یک بازی سخت است که به خوبی مهارت های پلتفرمرینگ شما را مورد سنجش قرار خواهد داد. با وجود هوش مصنوعی خوبی که برای این بازی در نظر گرفته شده، باز هم رد کردن 12 مرحله مختلف سونیک نیاز به دقت و تمرین زیادی داشته و البته این موضوع بر خلاف نسخه های اخیر سونیک، لذت بخش و هیجان انگیز است.

بازی به طور کل از مواردی که در بازی های امروزی دیده می شود مانند چک پوینت بی بهره است و در صورت باخت در هر مرحله، باید کار خود را دوباره از ابتدای همان مرحله آغاز کنید.

اکثر مراحل بازی چالش برانگیز بوده و در مواردی نیاز به انجام آزمون و خطا دارند. پس اگر در هنگام رد کردن بعضی از مراحل با مشکل مواجه شدید، لازم نیست تا به مهارت های گیمری خود شک کرده باشید، در واقع خواسته سازندگان بازی این است که با بالا رفتن تعداد دفعات باخت، شما بیشتر درگیر بازی و پیدا کردن مهارت در آن شده و برای دست یابی به مواردی همچون «سونیک طلایی» بیشتر تلاش کنید.

12 مرحله ای از بازی که در طول تجربه سونیک منیا با آن روبرو خواهید شد، ترکیبی از مراحل کلاسیک قسمت های پیشین سونیک و مراحل جدید برای سونیک منیا هستند.

بررسی بازی Sonic Mania

سازندگان بازی به خوبی تلاش کرده اند تا با اضافه کردن عناصری، سونیک منیا را از یک اثر ریمستر به یک دنباله مستقل تبدیل کنند. مراحلی مانند کنترل هواپیما یا آیتم هایی که به صورت انحصاری تنها به این بازی اضافه شده اند در کنار اصلاح یکی از مشکلات همیشگی سری سونیک یعنی باس فایت های مناسب، از جمله خلاقیت های تیم سازنده سونیک منیا به شمار می رود.

یکی دیگر از المان های اصلی بازی های پلتفرمر کلاسیک را در سونیک منیا با حضور باس فایت های بازی شاهد خواهیم بود. باس فایت های بازی که انصافاً رد کردنشان هم سخت است، به خوبی در بازی حضور دارند و به تنوع بخشیدن به گیم پلی آن کمک شایانی می کنند.

برای از بین بردن این دشمنان، در هر کدام از مراحل با چالش خاصی از جانب آن ها روبرو بوده و شما نیز در مقابل آن از اسلحه ها و مهارت های متفاوتی برای کشتن آن ها بهره خواهید برد.

در طراحی این باس ها از آن چیزی که پیش از این در قسمت های قبلی سونیک دیده بودیم الهام گرفته شده و نکات ریزی برای نوسازی آن ها در بازی توسط سازندگان اعمال شده است.

این نکات ریز به خوبی نشان از ذوق افرادی بوده که سونیک منیا را خلق کرده اند. این اثر جدا از آن که در بخش گیم پلی و طراحی مراحل، از قسمت های قدرتمند سونیک کمک گرفته، اکسیر و برگ برنده خاصی دارد که بدون شک راز آن در عشق سازندگان سونیک منیا در هنگام خلق این اثر  جای دارد. نکته ای که در چند قسمت اخیر سونیک شاهد آن نبودیم.

البته کوچ دوباره سونیک به دنیای بازی های کلاسیک باعث شده تا برخی از مشکلات قدیمی این مجموعه نیز به سونیک منیا راه خود را پیدا کرنند. برخی از کلیدزنی ها در مواقعی که انتظارشان را دارید، عمل نکرده و حتی اعصاب شما را خورد خواهند کرد.

بررسی بازی Sonic Mania

همچنین برخی از قسمت های تقریباً تمام مراحل بازی، به قدری به صورت غیر منطقی سخت طراحی شده که حس می کنید سازندگان بازی شاید با خریداران آن برای ساخت چنین مانع های غیر منطقی و غیر منصفانه ای، لج کرده اند.

صحنه های در بازی پیش خواهد که سونیک از زمین و آسمان گلوله و تیغ و مانع از سمت دشمنان دریافت کرده و شما بدون شک هیچ راهی به جز تسلیم شدن در مقابل آن ها و از دست دادن جان و حلقه هایتان نخواهید داشت.

درست است که با گذشت زمان و پیدا کردن مهارت در بازی، در رد کردن مراحل آن با مشکل کمتری روبرو خواهید شد اما برخی از مراحل بازی به نظر می رسد که تنها برای گرفتن جان شما در نظر گرفته شده اند و همین موضوع شاید در طول 12 مرحله سونیک منیا، کمی شما را آزار دهد.

همچنین به جز بخش داستانی اصلی بازی، دو حالت دیگر برای تجربه سونیک جدید وجود دارند که همگی به خوبی سونیک منیا را به یک بازی با ارزش تبدیل می کنند.

در بخش دوم بازی که Time Attack نام دارد، باید برای رد کرد مراحل داستانی در مدت زمان کوتاه تلاش کرده و در نهایت می توانید تا به وسیله اینترنت و سرورهای سگا، رکوردهای خود را با سایر افرادی که در سرتاسر جهان به انجام سونیک منیا مشغول هستند، به اشتراک بگذارید.

این قسمت به خوبی شما را به تجربه دوباره بازی وادار کرده و باعث می شود تا به بهانه ای دیگر، دست به انجام مراحل سونیک که پیش از این تجربه کرده بودید، بزنید.

همچنین یک حالت دیگری هم در بازی وجود دارد که امکان تجربه آفلاین دو نفره را برای شما فراهم خواهد کرد، در این حالت، صفحه بازی به دو قسمت تبدیل شده و شما می توانید تا با دوست و رقیب خود، مسابقه سرعت برگزار کنید.

این مراحل ممکن است به دلیل مشکلات گرافیکی و دیده نشدن درست تصویر کاراکتر های شما، کمی آزار دهنده شود اما در کل ارزش تجربه و امتحان کردن را خواهد داشت.

در مجموع، سونیک منیا دارای گیم پلی سرگرم کننده و لذت بخشی بوده که با استفاده از مجنون قسمت های گذشته سونیک و المان های کوچکی که توسط سازندگان به آن اضافه شده، پدید آمده است.

دوران طلایی

سونیک منیا در زمینه طراحی هنری نیز خوش می درخشد. حس و حال تجربه بازی، به خوبی شما را به گذشته برده و مناطق رنگارنگی که در طول رد کردن مراحل آن ها را پشت سر خواهید گذاشت، در دل بستن شما به بازی نقش زیادی خواهند داشت.

بازی به جز نسخه پی سی که به نظر می رسد پیش از این درگیر مشکلاتی مانند قفل دنوو بوده (که ظاهراً در زمان حاضر حل شده)، نیست و تجربه روان و لذت بخشی را برای شما به ارمغان خواهد آورد.

موسیقی های بازی هم که با الهام از دنیای هشت بیتی نوشته شده، گوش شما را به خوبی نوازش خواهند داد. وظیفه ساخت موسیقی بازی نیز به دست یکی از هواداران قدیمی سونیک سپرده شده و او نیز وظیفه خود را در انجام این کار به خوبی به اتمام رسانده است.

در مجموع سونیک مانیا به ما یادآوری می کند که چرا عناوینی مانند نسخه آخر سری سوپر ماریو و حتی خود این اثر، راه خود را به دل طرفداران قدیمی و جدید صنعت بازی های ویدیویی پیدا می کنند.

دلیل این موضوع بدون شک در توجه به المان هایی هستند که از گذشته و تا به امروز، نزد قشر علاقه مند به بازی های ویدیویی، اهمیت داشته است.

سونیک منیا به خوبی در پیاده سازی این المان ها موفق عمل کرده و تجربه ای شاد، پر هیجان و خاطره انگیز را برای شما به ارمغان خواهد آورد. البته شاید مشکلاتی مانند قفل دنوو، سختی غیر منطقی بعضی از مراحل، از تبدیل شدن این اثر به یک شاهکار هنری، جلوگیری کند.

  • گیم پلی مفرح
  • گرافیک هنری فوق العاده
  • موسیقی دوست داشتنی
  • داستان گویی کلاسیک در بازی جواب داده است.
  • برخی از مشکلات فنی نسخه پی سی بازی
  • سختی غیرمنطقی بعضی از مراحل
  • برخی مشکلات در کنترل شخصیت
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • m.h.r.v pro gamer
    m.h.r.v pro gamer | ۲۹ آبان ۱۳۹۶

    فک نمیکردم کیفیتش از این انیمیشنیا باشه ولی باحاله

    • جانی سینز علیه کریتوس
      جانی سینز علیه کریتوس | ۳۰ آبان ۱۳۹۶

      بهترین سونیک تو این چند سال.

مطالب پیشنهادی