ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

یک متخصص امنیتی ویکی پدیایی غیر رسمی را برای دارک وب توسعه داده است

اگرچه ویکی پدیا چندان معتبر نیست اما به عنوان یک مرجع مناسب اطلاعات از نان شب هم واجب تر است. دسترسی به این سایت آنقدر ساده است که گاهی اوقات بدیهی به نظر می رسد. ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۵ آذر ۱۳۹۶ | ۱۴:۰۰

اگرچه ویکی پدیا چندان معتبر نیست اما به عنوان یک مرجع مناسب اطلاعات از نان شب هم واجب تر است. دسترسی به این سایت آنقدر ساده است که گاهی اوقات بدیهی به نظر می رسد.

با این حال در کشورهایی از قبیل ترکیه شهروندان از دسترسی به این سایت محروم شده اند و دلیل آن هم عدم تطابق سازوکارهای ویکی پدیا با قوانین داخلی عنوان شده است.

حالا اما یکی از متخصصان شناخته شده اینترنت راه هایی را برای دسترسی شهروندان چنین کشورهایی به ویکی پدیا در پیش گرفته که بر «دارک وب» مبتنی بوده و دولت ها در آن امکان ردیابی کاربران را ندارد.

«الک مافت»، مهندس امنیتی سابق گوگل یک سرویس ویکی پدیای آزمایشی را در دارک وب توسعه داده که از طریق مرورگر «تور» قابل دسترسی است.

الک مافت

گفتنی است این مرورگر سایت های بازدید شده، اطلاعات ارسالی و دریافتی، مکان و آدرس IP کاربر را مخفی می کند. تور با استفاده از سرویس پیازی خود تمام داده های ترافیکی کاربر حین مشاهده دایره المعارف را رمزنگاری می کند.

دلیل نام این گذاری این سرویس به شبکه پیازی این است که از لایه های مختلفی برخوردار بوده و پیام کاربر در مرکز پیاز مخفی شده است.

مخفی شدن پیام در مرکز سرویس پیازی

لازم به یادآوری است که مافت در زمینه استفاده از این سرویس های دستی بر آتش دارد چرا که در سال 2014 سرویس پیازی را برای فیسبوک منتشر کرده و سپس یک ابزار منبع باز به نام EOTK را توسعه داد که روزنامه «نیویورک تایمز» برای ساخت سرویس رمزنگاری شده اش از آن بهره برد.

با این حال از آنجایی که این سرویس از طریق خود بنیاد «ویکی مدیا» پیاده سازی نشده ممکن است با مروگر تور کاملا سازگاری نداشته باشد، برای مثال مسئولان سایت به کاربران اجازه تغییر محتوا از طریق مرورگر تور را نمی دهند.

شایان ذکر است که بحث های زیادی در مورد استفاده از سرویس پیازی برای ویکی پدیا در جریان بوده و هدف مافت نیز نشان دادن مزیت های استفاده از این سرویس است که در صورت استقبال کاربران ممکن است نظر مسئولان ویکی پدیا را نیز به خود جلب کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • ali shafiey
    ali shafiey | ۵ آذر ۱۳۹۶

    ترکیه حتما از ترس دروغ های تاریخشون ممنوع کرده

  • Chris Redfield
    Chris Redfield | ۵ آذر ۱۳۹۶

    دارک وب ??

مطالب پیشنهادی