ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

بررسی دیجیاتو: مقایسه سونی Xperia XA1 Plus با XA1 Ultra

اواخر سال ۲۰۱۴ مدیر عامل واحد تولید موبایل سونی برکنار شد و هیروکی توتوکی جای وی را گرفت، تغییری که با توجه به ضرر های پیاپی و عملکرد ناموفق این واحد، چندان هم دور از ...

سینا گلستانه
نوشته شده توسط سینا گلستانه | ۸ آذر ۱۳۹۶ | ۲۲:۰۰

اواخر سال ۲۰۱۴ مدیر عامل واحد تولید موبایل سونی برکنار شد و هیروکی توتوکی جای وی را گرفت، تغییری که با توجه به ضرر های پیاپی و عملکرد ناموفق این واحد، چندان هم دور از ذهن نبود. دقیقاً یکسال بعد، آخرین موبایل از خانواده Xperia Z متولد شد و پس از آن، شاهد تغییر و تحول زیادی در بخش موبایل سازی سونی بودیم. شرکت ژاپنی توسعه موبایل های سری M، C و Z را کنار گذاشت تا این بار، تمام موبایل های خود را تحت عنوان سری جدید X به بازار عرصه کند.Xperia XZ1 (بررسی دیجیاتو) آخرین پرچمدار این خانواده محسوب می شود و برای کاربران علاقه مند به رده اقتصادی هم، دو میان رده با نام های Xperia XA1 Ultra و XA1 Plus در نظر گرفته شده اند.

دو میان رده ی جدید از نظر سخت افزاری شباهت های بسیاری دارند و کمابیش در یک سطح قیمت قرار می گیرند، اما چند تفاوت مهم وجود دارد که به کلیd آنها را از یکدیگر متفاوت می کند. در این مطلب می خواهیم دو میان رده جدید سونی را با یکدیگر مقایسه کنیم و ببینم هر یک از آنها برای چه کاربرانی مناسب هستند. با دیجیاتو همراه باشید.

طراحی

این بخش عمده ترین نقطه تمایز بین در محصول به حساب می آید، اما می خواهیم از شباهت های موجود آغاز کنیم. هر دو میان رده جدید مثل پرچمداران اخیر سونی بر اساس زبان طراحی Loop surface ساخته شده اند. در چپ و راست نمایشگر تقریباً هیچ حاشیه ای به چشم نمی خورد و این موضوع، در حاشیه بالا و پایین صفحه نمایش جبران شده است.

در هر دو موبایل حاشیه پایین نمایشگر کاربرد خاصی ندارد و فقط یک اسپیکر دکوری در آن تعبیه شده که صدایی پخش نمی کند. اسپیکر واقعی هر دو موبایل در نمای پایین بدنه کنار درگاه USB-C تعبیه شده است. در حاشیه بالای صفحه نمایش لوگوی سازنده، دوربین جلو و اسپیکر مکالمه را داریم. اولین نقطه تمایز اینکه مدل اولترا (محصول طلایی رنگ) علاوه بر اینها فلش دوربین جلو هم دارد.

یک تمایز دیگر اینکه در سمت راست بدنه مدل پلاس (محصول صورتی) حسگر اثر انگشت را داریم، اما در مدل اولترا یک دکمه عادی تعبیه شده که محصولات سری Z را یادآوری می کند. پشت بدنه هر دو محصول کاملاً ساده طراحی شده و خوشبختانه لنز دوربین بیرون زدگی ندارد. کنار بدنه هر دو محصول هم شاتر فیزیکی برای دوربین در نظر گرفته شده است.

و اما تفاوت اندازه، که عمده ترین نقطه تمایز دو محصول به حساب می آید. مدل پلاس با اندازه ۵.۵ اینچی یک تلفن هوشمند نسبتاً بزرگ به حساب می آید. خصوصاً با توجه به حاشیه بالا و پایین نمایشگر که باعث شده دستگاه ۸ میلی متر از رقیبی مثل آنر ۹ کشیده تر باشد. در طرف دیگر اما مدل اولترا با ابعاد ۶ اینچ واقعاً غول پیکر است.

مدل پلاس ۸.۷ میلی متر ضخامت دارد و ۰.۶ دهم میلی متر ضخیم تر از اولترا به حساب می آید، اما با این وجود به دلیل اندازه ی کوچکتر، ارگونومی به مراتب بهتری دارد. اینجا اولین نقطه ای است که مشخص می کند کدام محصول برای شما مناسب تر به حساب می آید. باید تصمیم بگیرید صفحه نمایش بزرگ را ترجیح می دهید، یا می خواهید تلفن هوشمند شما هنگام استفاده راحت تر در دست جای گیرد.

اما هر کدام از دو محصول را که انتخاب می کنید اطمینان داشته باشید کیفیت ساخت بالایی دارد و شما را از این نظر راضی می کند. خوشبختانه بدنه هر دو محصول از آلومینیوم ساخته شده و استحکام مناسبی دارد. در جلوی بدنه هم گوریلا گلس ۴ وظیفه محافظت از صفحه نمایشگر را بر عهده دارد.

نمایشگر

در هر دو محصول صفحه نمایش IPS LCD با رزولوشن Full HD استفاده شده است، اما یک تفاوت قابل توجه وجود دارد. اندازه کوچکتر مدل پلاس باعث شده هر اینچ از صفحه نمایش این محصول ۴۰۱ پیکسل داشته باشد، در حالی که این رقم برای مدل اولترا ۳۶۷ پیکسل است. رقیبی مثل آنر ۹ روی هر اینچ از صفحه نمایش خود ۴۲۸ پیکسل دارد و مدل پلاس تا حدی زیادی می تواند با آن رقابت کند، اما اگر صفحه نمایش بزرگتر را می خواهید لازم است بدانید کمتر بودن تراکم پیکسل های صفحه نمایش مدل اولترا تا حدی به چشم می آید.

پویایی رنگ ها در پنل LCD خصوصاً در یک موبایل میان رده هرگز به خوبی صفحه نمایش AMOLED رقیبی مثل گلکسی A5 2017 نخواهد بود و دو میان رده جدید سونی هم از این قاعده مستثنی نیستند. حتی آنر ۹ هم به لطف پنل LTPS IPS رنگ های پویا تری دارد، اما اکسپریا XA1 پلاس و اولترا هم قادر هستند از این نظر نمره قبولی را در دنیای میان رده ها دریافت کنند. روشنایی صفحه نمایش هر دو محصول ضمناً‌ برای استفاده زیر نور مستقیم خورشید کفایت می کند، اما خصوصاً در مدل اولترا که حداکثر روشنایی آن از مدل پلاس بالاتر است. ناگفته نماند که ۷۱ درصد از نمای روبروی مدل پلاس به صفحه نمایش اختصاص دارد، اما این رقم در مدل اولترا به ۷۶ درصد می رسد و برادر بزرگتر از این نظر برتری دارد.

سخت افزار

هر دو موبایل جدید سونی هم، مثل دیگر میان رده های XA1 به چیست Helio P20 مدیاتک مجهز هستند. در این چیپست ۱۶ نانومتری ۴ هسته ۲.۳ گیگاهرتزی و ۴ هسته ۱.۶ گیگاهرتزی داریم، اما همه ی آنها از نوع Cortex A53 هستند. بر همین اساس هر دو میان رده جدید با کسب امتیاز ۶۰ هزار در بنچمارک آنتوتو کمی پایین تر از نوا ۲ پلاس هوآوی (بررسی دیجیاتو) قرار می گیرند، محصولی که آن هم چیپستی با ۸ هسته A53 در خود دارد. اما آنر ۹ در همین سطح قیمت علاوه بر ۴ هسته A53 به ۴ هسته A73 مجهز شده است، در نتیجه با امتیاز ۱۴۶ هزار به شکل قابل توجهی بالاتر از رقبای ژاپنی خود قرار می گیرد.

هر دو میان رده جدید سونی به لطف ۴ گیگابایت حافظه رم رابط کاربری و اپلیکیشن های همزمان را به شکل روان اجرا می کنند. هر دو میان رده جدید ضمناً به چیپ گرافیکی Mali-T880MP2 مجهز هستند. این چیپ قبلا عملکرد مناسب خود روی Xperia XA1 (بررسی دیجیاتو) نشان داده است، اما باید توجه داشت که صفحه نمایش آن محصول 720p بود و روی میان رده های جدید با رزولوشن Full HD مواجه هستیم و این موضوع خود را در بنچمارک ها هم نشان می دهد. تست Basemark ES 3.1 صرف نظر از رزولوشن نمایشگر توانایی دستگاه را در رندر کردن با رزولوشن Full HD بررسی می کند و نشان می دهد هر سه محصول XA1، مدل پلاس و مدل اولترا از نظر توان پردازش گرافیکی از رقبای هم قیمت خود مثل مثل Galaxy A5 2017 و A7 2017 (بررسی دیجیاتو) پایین تر هستند.

اکسپریا XA1 پلاس در یک مدل ۳۲ گیگابایتی ساخته شده و مدل اولترا در ۲ نسخه ۳۲ و ۶۴ گیگابایتی، اما هر دو محصول از کارت حافظه تا ۲۵۶ گیگابایت پشتیبانی می کنند. هر دو محصول ضمناً علاوه بر کارت حافظه، از ۲ سیم کارت هم پشتیبانی می کنند. این مزیت قابل توجهی به حساب می آید و در محصولات دیگر عموماً باید بین سیم کارت دوم و کارت حافظه یکی را انتخاب کنید.

دو میان رده جدید به باتری هایی با ظرفیت ۲۷۰۰ و ۳۴۳۰ میلی آمپر ساعت مجهز هستند، اما بر خلاف تصور شما باتری بزرگتر برای مدل پلاس در نظر گرفته شده است. اگر فکر می کنید ۲۷۰۰ میلی آمپر ساعت برای فبلت غول پیکر اکسپریا XA1 اولترا کافی به نظر نمی رسد، جالب است بدانید این محصول به لطف توان پردازش پایین تری که دارد، از رقبایی مثل آنر ۹، آیفون SE و پرچمداران سال گذشته مثل LG G5 (بررسی دیجیاتو) یا HTC 10 (بررسی دیجیاتو) بالاتر قرار می گیرد.

در این لیست گلکسی A5 و A7 مدل 2017 با وجود قیمت برابر یا مناسب تر، از نظر عمر باتری نسبت به مدل اولترا عملکرد مناسب تری دارند، اما در مدل پلاس عمر باتری به راحتی تا ۱۳ ساعت می رسد، محصولی که با صرف نظر کردن از Redmi Note 4 می توان گفت در سطح خود یکی از بالاترین ظرفیت های باتری را دارد. البته عملکرد عالی باتری در مدل پلاس نباید باعث شود مدل اولترا را فراموش کنیم و این محصول هم در این بخش به راحتی نمره قبولی را دریافت می کند.

همانطور که در بخش طراحی گفتیم اسپیکر پایین نمایشگر هر دو میان رده دکوری است و اسپیکر بالایی هم هنگام مکالمه کاربرد دارد. تنها اسپیکر دستگاه پایین بدنه کنار درگاه USB قرار گرفته است. در هر دو محصول این اسپیکر خصوصاً در مدل پلاس صدای بسیار بلندی دارد، اما از نظر کیفیت جایی بالاتر از سطح میان رده ها قرار نمی گیرد. طبعاً نباید دنبال بیس قدرتمند باشید و در مدل اولترا هنگام بلند کردن صدا، کمی هم دیستورشن به گوش می رسد.

دوربین

در دوربین های دو میان رده جدید سونی شاهد همان ترکیبی هستیم که پیش از این در پرچمداران سری Z5 استفاده شده بود، حسگر IMX300 در کنار لنز ۲۴ میلی متری عریض با ضریب اف ۲.۰ و قابلیت فوکوس خودکار هیبریدی. این حسگر ۲۳ مگاپیکسلی است اما بسته به اینکه با کدام نسبت تصویر عکاسی کنید بخش های مختلفی از حسگر مورد استفاده قرار می گیرد، در نتیجه روی نسبت ۴ به ۳ عکس هایی ۲۲.۸ مگاپیکسل و با نسبت ۱۶ به ۹ عکس هایی ۲۰.۱ مگاپیکسلی در اختیار خواهید داشت.

هر دو میان رده جدید با توجه به سخت افزار دوربین در سطح پرچمداران سالیان قبل، قادر هستند در نور روز عکس هایی با جزئیات زیاد و رنگ های چشم نواز ثبت کنند، اما عدم وجود قابلیت هایی مثل فوکوس خودکار لیزری و سنسور RGBC-IR در کنار توان پردازش پایینتر، تاثیراتی در کیفیت عکس ها در پی داشته است. برای مثال گاهی اوقات در بخش هایی که رنگ یکنواخت دارد، مثل آسمان یکدست، نویز به چشم می خورد.

image

هر دو میان رده در نور شب هم انتظار را در این سطح قیمت برطرف می کنند. عمده ترین مشکل به توان پردازش دستگاه مربوط می شود که عملکرد ثبت عکس و پردازش آن را کند کرده است، در نتیجه وقتی نور محیط بسیار کم باشد امکان دارد با کوچکترین لرزش وقتی دستگاه مشغول پردازش روی عکس است، با نتیجه تار مواجه شوید.

این مشکل البته به راحتی با روشن کردن فلش دستگاه برطرف می شود. فلش دوربین هر دو میان رده جدید سونی از قدرت کافی برای روشن کردن محیط برخوردار هستند و عکس ها را کاملاً طبیعی ثبت می کنند، با وجود اینکه از نوع تکی در نظر گرفته شده و دوگانه نیست.

به دوربین جلو که می رسیم، سومین تفاوت اساسی بین دو میان رده جدید نمایان می شود. اکسپریا XA1 پلاس در جلوی بدنه یک دوربین ۸ مگاپیکسلی با حسگر ۱/۴ اینچی، لنز عریض ۲۳ میلی متری و ضریب اف ۲.۰ دارد. در مدل اولترا هم لنز ۲۳ میلی متری و ضریب اف ۲.۰ وجود دارد، اما این بار با یک حسگر ۱۶ مگاپیکسلی در اندازه ۱/۲.۳ اینچی مواجه هستیم.

دوربین جلوی مدل اولترا لرزشگر اپتیکال دارد و دوربین جلوی مدل پلاس فوکوس خودکار، اما جالب اینکه گاهی اوقات هر دو محصول سلفی هایی نسبتاً تار ثبت می کنند. هر دو میان رده در این بخش از نظر کنتراست و پویایی رنگ های سلفی ها نمره قبولی را دریافت می کنند و طبعاً‌ جزئیات عکس های مدل اولترا به دلیل رزولوشن بالاتر، بیشتر است.

image

از رزولوشن بالاتر هم که بگذریم، فلش دوربین جلوی مدل اولترا قابلیتی است که این تلفن هوشمند را به یک گزینه عالی برای علاقه مندان سلفی بدل کرده است.

image

در تصویر بالا نمونه سلفی ثبت شده با فلش دوربین جلوی XA1 اولترا را با سلفی مدل پلاس که در همین شرایط ثبت شده اما فلش ندارد مقایسه کنید.

هر دو میان رده جدید سونی ضمناً قادر هستند ویدیوهای Full HD را با نرخ ۳۰ فریم در هر ثانیه ثبت کنند.

در پایان از شما دعوت می کنیم گالری نمونه عکس های ثبت شده با دوربین موبایل های جدید را مشاهده کنید.

نمونه عکس های XA1 Plus

نمونه عکس های XA1 Ultra

جمع بندی

سونی کماکان پوسته ی آشنای موبایل های خود را بروزرسانی می کند و سخت افزار جدیدی داخل آن قرار می دهد. اگر زبان طراحی سونی برای شما چشم نواز است، میان رده های جدید را هم دوست خواهید داشت، اما هر یک از این دو محصول برای کاربر متفاوتی ساخته شده است. اکسپریا XA1 پلاس از نظر اندازه ابعاد معمول را دارد، با یک دوربین خوب و باتری عالی. این تلفن هوشمند همانطور که از موبایل های سال ۲۰۱۷ انتظار می رود حسگر اثر انگشت هم دارد، بر خلاف برادر بزرگتر که در کمال تعجب فاقد چنین قابلیتی است. توان پردازش دستگاه هم جایی در سطح میان رده های معمول بازار قرار می گیرد. در طرف دیگر اکسپریا XA1 اولترا را داریم که برای کاربران علاقه مند به صفحه نمایش بزرگ ساخته شده است. این غول ۶ اینچی از نظر توان پردازش با برادر کوچکتر خود یکسان است، اما دوربین جلوی ۱۶ مگاپیکسلی مجهز به فلش آن را برای کاربران علاقه مند به سلفی جذاب تر می کند.

هر دو میان رده جدید سونی از کیفیت ساخت مناسبی برخوردار هستند و در رده زیر ۱.۵ میلیون تومان حرف هایی برای گفتن خواهند داشت. شرکت ژاپنی برای موفقیت در این سطح از بازار رقبای قدرتمندی را در مقابل خود دارد. از یک سو آنر ۹ از سرزمین چین که دوربین دوگانه دارد و قوی ترین میان رده حال حاضر بازار به حساب می آید. در سوی دیگر موبایل های A5 و A7 مدل ۲۰۱۷ (بررسی دیجیاتو) که به صفحه نمایش Super AMOLED مجهز هستند و در مقابل آب مقاوم ساخته شده اند. انتخاب با شماست.

ویژگی های مشترک

  • چیپست ۸ هسته ای Helio P20 مدیاتک
  • چیپ گرافیکی Mali-T880MP2
  • ۴ گیگابایت حافظه رم
  • رزولوشن نمایشگر Full HD
  • به شکل همزمان پشتیبانی از ۲ سیم کارت و یک کارت حافظه تا (۲۵۶ گیگابایت)
  • دوربین اصلی ۲۳ مگاپیکسل
  • اندروید ۷.۰ نوقا

تفاوت های مدل اولترا

  • ابعاد ۶ اینچی
  • نمایشگر بزرگ
  • دارای فلش دوربین جلو
  • عدم وجود حسگر اثر انگشت
  • قابل انتخاب در ۳۲ و ۶۴ گیگابایت حافظه داخلی
  • عمر باتری مناسب با ظرفیت ۲۷۰۰ میلی آمپر ساعت
  • دوربین جلو ۱۶ مگاپیکسل دارای فلش و لرزشگیر اپتیکال

تفاوت های مدل پلاس

  • ابعاد ۵.۵ اینچی
  • ارگونومی بهتر
  • عدم وجود فلش دوربین جلو
  • دارای حسگر اثر انگشت
  • دارای ۳۲ گیگابایت حافظه داخلی
  • عمر باتری عالی با ظرفیت ۳۴۳۰ میلی آمپر ساعت
  • دوربین جلو ۸ مگاپیکسل با فوکوس خودکار بدون فلش
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (17 مورد)
  • iWant myNote
    iWant myNote | ۱۰ آذر ۱۳۹۶

    دیجیخونا اگه حوصله دارین تو مسابقه سامسونگ ایران و زومیت ثبت نام کنین هفته آخرشه. مسابقش سختی نیس جایزشم سه تا نوت 8 هست. ثبت نام کنین یهو دیدین یه نوت 8 برنده شدین! لینکشم https://goo.gl/H7iG3F

  • امیر سادات شیرازی
    امیر سادات شیرازی | ۹ آذر ۱۳۹۶

    مدل اولترا حتما میگیرم گوشیم ال جی وی ۲۰ و دم دستیم زد ۵ سونی تک سیم کارت انصافا خیلی توپه اما نرم افزاری واقعا فقط ال جی

  • | ۹ آذر ۱۳۹۶

    خوب شد دیجیاتو وقت کرد به اکسپریا رسیدگی کنه

  • Sam Anderwood
    Sam Anderwood | ۹ آذر ۱۳۹۶

    چه تفاوتی چه کشکی

    طراحی جلو منو یاد آجر انداخت

  • Pourya amirshekari
    Pourya amirshekari | ۹ آذر ۱۳۹۶

    من قبلاً از طرفدارای سونی بودم مدل زد داشتم بعدش زد وان اومد اونم خریدم ولی بعد اون همشون مثل هم بودن دیگه دلم نیومد بخرم همه چیزش تکراری شد هنوزم همون رویه رو داره طی میکنه

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی