ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

تلاش برای توقف فروش کالای دست‌دوم به جای نو در بازار رایانه

بازار رایانه کشور با توجه به پیشرفت و نیاز مردم به تکنولوژی، بازار نسبتا شلوغ‌تری نسبت به سایر تجارت‌ها دارد و البته به‌خاطر عدم آگاهی برخی از مشتریان و یا مسائل پیچیده کامپیوتری‏، عاری از ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱۸ آذر ۱۳۹۶ | ۲۰:۳۰

بازار رایانه کشور با توجه به پیشرفت و نیاز مردم به تکنولوژی، بازار نسبتا شلوغ‌تری نسبت به سایر تجارت‌ها دارد و البته به‌خاطر عدم آگاهی برخی از مشتریان و یا مسائل پیچیده کامپیوتری‏، عاری از مشکلات هنگام خرید نیست. «مهدی میر مهدی»، رییس اتحادیه فناوران رایانه تهران از وقوع تخلفاتی توسط برخی از فعالین این بازار خبر داده و به غیرقانونی بودن این تخلف‌ها تاکید کرده است:

«متخلفان با روش‌هایی کالای دست دوم، کارکرده و مرجوعی را بازسازی می‌کنند و در قالب کالای نو به فروش می‌رسانند. بروز تخلف‌های اینچنینی باعث دلزدگی مصرف کنندگان از بازار خواهد شد و اگر مصرف‌کننده در بازار نباشد واحدهای صنفی نیز به کار نخواهند آمد و همین بازاری که داریم را نیز از دست خواهیم داد، بنابراین برخورد با تخلف‌ها برای حفظ بقای صنف وظیفه اتحادیه و اعضای آن است.»

میرمهدی در گفتگو با دیجیاتو، ضمن موشکافی این روند، وظیفه قانونی و مسئولیت این اتحادیه در قبال این تخلفات را توضیح می‌دهد:

«در شکایاتی که به اتحادیه شده متوجه حجم این تخلفات شدیم که با اعزام بازرسین نامحسوس در بین بازاریان توانستیم ریشه برخی از این اقدامات را کشف کنیم و بسیاری از کالاها و اجناس استوک را که در قالب جنس نو به مردم فروخته می‌شد ضبط کردیم. پرونده این اشخاص را نیز به سازمان تعزیرات حکومتی ارسال کردیم تا دیگر فروشندگان متخلف هم از این کار دست بردارند چرا که این امر در نهایت به ضرر بازار خواهد بود و بی اعتمادی مردم را در پی خواهد داشت.»

دی وی دی رایتر، هارد و مادربورد بیشترین کالاهای دست دوم به جای نو فروخته شده هستند

وی داوری و قضاوت در شکایات ارسال شده به این سازمان را به نفع فروشندگان و هم صنفان نمی‌داند و معتقد است که باید حق به حق دار برسد. میرمهدی همچنین با اشاره به افزایش هوشمندی مردم در حین خریدن اجناس الکترونیکی می‌گوید:

«این روزها اکثر مردم می‌توانند مشخصات دقیق و درست کالاها را از وبسایت‌ها و فضای مجازی به دست بیاورند و فریب دادنشان به آسانی گذشته نیست. این مسئله باعث شده که شاهد تخلف کمتری باشیم ولی متاسفانه کماکان در برخی اجناس مثل دی وی دی رایتر، هاردهای اکسترنال و اینترنال و حتی مادربوردها شاهد چنین تخلفاتی هستیم. دلیل این اتفاق شوم سودجویی فروشندگان و ارزان‌تر بودن کالاهای استوک نسبت به جنس آکبند است که برای صاحبان تجارت بازار رایانه وسوسه انگیز است.»

تنها اسامی شرکت‌های گارانتی در وبسایت اتحادیه در کشور رسمی هستند

میرمهدی به گارانتی‌دار بودن برخی از این اجناس اشاره می‌کند و باور دارد برچسب گارانتی گاهی باعث می‌شود تا خریدار نسبت به کالا اعتماد پیدا کند ولی مردم باید توجه داشته باشند که اسامی شرکت‌های گارانتی معتبر در وبسایت رسمی اتحادیه موجود است، در نتیجه کالایی که برچسب خدمات پس از فروش آن برای شرکتی خارج از این لیست باشد، به طور حتم اشکال دارد.

به گفته رئیس‌اتحادیه فناوران رایانه استان تهران، برای جلوگیری و پیشگیری از این تخلف، ارائه فاکتور رسمی توسط فروشنده الزامی شده است. میر مهدی با بیان اینکه مشتریان باید هنگام خرید حتما از فروشنده فاکتور رسمی بگیرند، گفت: «فاکتور رسمی باید با خط فروشنده و مهمور به امضا و مهر فروشنده با اسم، شماره تلفن و آدرس واحد صنفی باشد و شماره سریال دستگاه در آن قید شود. ارائه فاکتور رسمی تا حدودی باعث ایجاد بازدارندگی از ارتکاب تخلف در واحدهای صنفی می‌شود زیرا فروشنده از امکان‌پذیر بودن پیگیری تخلف نگران خواهد شد.»

میرمهدی خبر می‌دهد که در صورت مشاهده و خریدن کالاهای اینچنینی، مراتب را از راه‌های مختلفی چون رجوع به وبسایت اتحادیه، تماس با شماره 88926920 الی 7 (داخلی 111)  (مختص شهروندان تهرانی) و یا تماس با شماره 124 (مختص شهروندان کل کشور و همچنین خرید از فروشگاه‌های اینترنتی) اطلاع دهند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
مطالب پیشنهادی