ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

استعفای اریک اشمیت از مدیریت اجرایی آلفابت
تکنولوژی

به بهانه استعفای اریک اشمیت از مدیریت در آلفابت؛ معمار تجارت گوگل را بهتر بشناسیم

قرار است پس از ۱۷ سال «اریک اشمیت» (Eric Schmidt) مدیرعامل پیشین گوگل و مدیر اجرایی فعلی آلفابت، در ژانویه سال آینده میلادی از سمت خود کنار رود. به همین مناسبت می خواهیم نگاهی داشته ...

محمد مافی‌ها
نوشته شده توسط محمد مافی‌ها | ۴ دی ۱۳۹۶ | ۲۲:۰۰

قرار است پس از ۱۷ سال «اریک اشمیت» (Eric Schmidt) مدیرعامل پیشین گوگل و مدیر اجرایی فعلی آلفابت، در ژانویه سال آینده میلادی از سمت خود کنار رود. به همین مناسبت می خواهیم نگاهی داشته باشیم به زندگی و فعالیت های کسی که راه و رسم پول درآوردن را به غول جستجوی دنیا نشان داد.

اریک امرسون اشمیت در سال ۱۹۵۵ در واشنگتن دی سی چشم به جهان گشود اما دوران کودکی و نوجوانی خود را در شهر «بلکس بورگ» ایالت ویرجینیا گذراند. پدرش استاد دانشگاه «Virginia Tech» در رشته اقتصاد بود.

او تحصیلات دانشگاهی را در رشته معماری آغاز، با مهندسی الکترونیک ادامه و با علوم کامپیوتر پایان داد

اریک پس از گذراندن دوران تحصیلات مقدماتی، برای تحصیل در رشته معماری وارد دانشگاه پرینستون شد، اما پیش از فارغ التحصیلی در سال ۱۹۷۶ تغییر رشته داد و وارد رشته مهندسی الکترونیک شد. او سپس مقاطع فوق لیسانس و دکترا را در رشته علوم کامپیوتر و در دانشگاه برکلی کالیفرنیا به اتمام رسانید.

او برای نخستین بار در یکی از دفاتر کمپانی «زیراکس» در پالو آلتوی کالیفرنیا مشغول به کار شد و تا سال ۱۹۸۳ در این کمپانی باقی ماند. در آن سال و درست یک سال پس از آغاز به کار شرکت «سان مایکروسیستمز» به عنوان مدیر نرم افزار به این شرکت پیوست و دو سال بعد به سمت مدیر ارشد واحد نرم افزار ارتقای مقام یافت.

اریک اشمیت مدیرعامل پیشین گوگل معاون اجرایی آلفابت

او در این سال ها مسئولیت های مختلفی را در سان به عهده گرفت، اما عمده فعالیت او مشارکت در توسعه زبان برنامه نویسی جاوا بود. اشمیت در نهایت در سال ۱۹۹۷ سان را ترک نمود و سمت مدیرعاملی شرکت Novell را پذیرفت. او تلاش بسیار زیادی برای نجات این شرکت و سیستم عامل تحت شبکه اش به خرج داد، اما در نهایت نتوانست حریف غول نرم افزاری بزرگی چون مایکروسافت و محصول مشابه اش ویندوز NT شود.

اریک اشمیت و آغاز عصر طلایی جستجو

اریک اشمیت سرانجام در سال ۲۰۰۱ به عنوان عضو هیئت مدیره وارد گوگل شد و پنج ماه بعد به صندلی مدیرعاملی این استارت آپ جوان تکیه زد. او به عنوان فردی باتجربه و کاربلد در دنیای تجارت و تکنولوژی به تیمی اضافه شده بود که آن را مجموعه ای از جوانان نخبه اما بی تجربه تشکیل می دادند.

اشمیت به عنوان یک بزرگتر باتجربه پای به گوگل جوان گذاشت

اشمیت کسی بود که دریافت چگونه می توان از موتور جستجوی خلاقانه ای پیج و برین به عنوان بنیان گذاران گوگل آن را پایه گذاری کرده بودند کسب درآمد نمود. او توانست در مدت کوتاهی ساختار سازمانی و مدیریتی کمپانی را دستخوش تحول کند. تبدیل گوگل به یک شرکت سهامی عام و عرضه سهام آن در بورس وال استریت نیز با مدیریت و نظارت اشمیت در سال ۲۰۰۴ به انجام رسید. او در تمام این سال ها علاوه بر مدیرعاملی، سمت سخنگوی اصلی گوگل را نیز بر عهده داشت.

اریک اشمیت مدیرعامل پیشین گوگل معاون اجرایی آلفابت

در خلال سال های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۵ سرویس های محبوب گوگل یکی پس از دیگری پای به عرصه رقابت گذاشتند و موتور جستجوی کوچک پیج و برین حالا با هدایت اشمیت به یکی از مطرح ترین نام ها در دره سیلیکون و تاثرگذارترین سرویس ها در سرتاسر وب تبدیل شده بود.

او کسی بود که بازار را خوب می شناخت و می دانست چطور باید یک محصول یا سرویس خلاقانه و عالی را در بهترین زمان ممکن و با بهینه ترین قیمت راهی بازار نماید. به اعتقاد بسیاری اگر اشمیت نبود گوگل هرگز نمی توانست در دهه ابتدایی قرن جدید سرعت رشد سرسام آور خود را به خوبی مدیریت نماید. نشریه PC World در سال ۲۰۰۷ اشمیت را یکی از ۵۰ انسان موثر در دنیای وب انتخاب نمود.

اریک اشمیت مدیرعامل پیشین گوگل معاون اجرایی آلفابت

او کسی بود که می دانست چطور باید از موتور جستجوی گوگل کسب درآمد کرد

او از جمله معدود مدیرانی است که به واسطه سهام و بدون آن که موسس یا یکی از موسسین شرکتی باشد، در میان جمع میلیونرهای آمریکایی وارد شده. او در سال ۲۰۱۱ با ثروتی حدود ۷ میلیارد دلار در رتبه ۱۳۶ ثروتمندترین انسان های روی زمین قرار گرفت.

در سال ۲۰۱۰ دستگاه قضایی آمریکا تعداد زیادی از کمپانی های فعال در دره سیلیکون را به خاطر وجود یک توافق پنهانی میان آنها در عدم استخدام کارمندان رقیب به پرداخت بیش از ۴۰۰ میلیون دلار غرامت به برخی کارمندان خود جریمه کرد. در آن سال مدیرعامل گوگل به عنوان یکی از نام های اصلی و موثرترین چهره ها در شکل گیری توافق مورد اشاره مطرح شده بود.

اریک اشمیت مدیرعامل پیشین گوگل معاون اجرایی آلفابت

سرانجام در سال ۲۰۱۱ و پس از ۱۰ سال لری پیج دوباره سکان هدایت گوگل بزرگ را بر عهده گرفت و اشمیت به عنوان مدیر اجرایی به کار گماشته شد. او در سمت جدید و با خلاصی از مدیریت روزانه تمام کمپانی، روی تغییر ساختارهای تجاری گوگل و حفظ رشد سریع این شرکت در همه زمینه ها متمرکز شد تا در نهایت گوگل به یکی از پرشتاب ترین کمپانی های دنیا از جهت رشد کسب و کار خود تبدیل شد.

شکل گیری آلفابت

۲۰۱۵ سالی بسیار مهم و سرنوشت ساز در تاریخ گوگل به حساب می آید، چرا که بنیان گذاران آن سرگئی برین و لری پیج تصمیم گرفتند با ایجاد یک هولدینگ بزرگ با نام آلفابت، تمام فعالیت های جانبی و سرمایه گذاری های متنوعی که تا پیش از آن تحت مدیریت واحد گوگل هدایت می شدند را در قالب زیرشاخه های مستقلی درآورند.

به محض تاسیس هولدینگ آلفابت و قرارگیری پیج در سمت مدیرعاملی آن، اریک اشمیت نیز با ارتقای مقام، از مدیر اجرایی گوگل به سمت مدیر اجرایی هولدینگ آلفابت منصوب شد و تا امروز همین سمت را بر عهده دارد.

دیگر مسئولیت ها، فعالیت ها و آثار

هدایت گوگل و مدیریت در آن تنها مسئولیت های دکتر اریک اشمیت نبود. او در آگوست سال ۲۰۰۶ به عنوان یکی از اعضای هیئت مدیره کمپانی بزرگ اپل منصوب شد و تا آگوست سال ۲۰۰۹ نیز در آن جایگاه حضور داشت.

اریک اشمیت مدیرعامل پیشین گوگل معاون اجرایی آلفابت

او همچنین از اعضای هیئت امنای دانشگاه های «کارنگی ملون» (Carnegie Mellon) و پرینستون است و در عین حال در دانشگاه های متعددی به تدریس مشغول است. اشمیت مشاور و حامی مالی تعدادی از موسسات تحقیقاتی، پژوهشی و خیریه به شمار می رود.

اریک اشمیت در عرصه سیاست نیز حضور فعال داشته است. او یکی از مشاوران و حامیان مالی اصلی باراک اوباما در انتخابات سال ۲۰۰۸ بود و حتی در مقطعی از او به عنوان یکی از گزینه های تصاحب وزارت بازگانی آمریکا یاد می شده است. او در مدت زمامداری اوباما در شوراهای ملی و تخصصی متعددی در دولت عضویت داشته است.

او یکی از مشاوران و حامیان مالی باراک اوباما در انتخابات ۲۰۰۸ بود

اشمیت تا کنون دو کتاب را به رشته تحریر درآورده. کتاب اول با نام «عصر تازه دیجیتال؛ بازآرایی آینده انسان ها، ملت ها و کسب و کار» در سال ۲۰۱۳ روانه بازار شد و با استقبال نسبتاً خوبی مواجه شد. کتاب بعدی او نیز یک سال بعد و با نام «گوگل چگونه کار می کند» انتشار یافت و به فروشی بسیار بالایی دست پیدا کرد. این کتاب مجموعه ای مفصل از راهکارها و تجربیات مدیریتی اشمیت در زمان طولانی زمامداری او در گوگل را در خود جای داده است.

آینده

همان طور که در ابتدای مطلب ذکر شد، پس از سال ها قرار است اریک اشمیت در ژانویه ۲۰۱۸ از تمام مسئولیت های اجرایی خود در آلفابت کنار رود. البته او همچنان عضوی از هیئت مدیره این هولدینگ حضور خواهد داشت و همچنین به عنوان یکی از مشاورین ارشد برین و پیج در کنار بنیان گذاران باقی خواهد ماند.

اریک اشمیت مدیرعامل پیشین گوگل معاون اجرایی آلفابت

هستند کسانی که کناره گیری اریک اشمیت از آلفابت را به مسائل اخلاقی و به دنبال جنبش افشای فسادهای جنسی که اخیراً در آمریکا راه افتاده نسبت می دهند. اما خود او در خصوص دلایل کنار گذاشتن سمت مدیریت اجرایی آلفابت می گوید که احساس می کند پس از ۱۷ سال فعالیت، کمپانی و موسسین آن به بلوغ کامل رسیده اند و او می تواند به سراغ تجربه های جدید و فعالیت های بشر دوستانه و خیریه برود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی