ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

هوش مصنوعی گوگل در چهار ساعت به استاد شطرنج تبدیل شد

یکی از پیشگام ترین کمپانی های حوزه هوش مصنوعی «دیپ مایند» نام دارد که از زیرمجموعه های گوگل محسوب می شود. این شرکت اخیرا یک الگوریتم هوش مصنوعی به نام «آلفازیرو» را ارائه کرده که ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۷ دی ۱۳۹۶ | ۰۰:۰۱

یکی از پیشگام ترین کمپانی های حوزه هوش مصنوعی «دیپ مایند» نام دارد که از زیرمجموعه های گوگل محسوب می شود. این شرکت اخیرا یک الگوریتم هوش مصنوعی به نام «آلفازیرو» را ارائه کرده که طی 4 ساعت شطرنج را به خود آموزش داده و پس از آن بر قدرتمندترین برنامه کامپیوتری این بازی غلبه کرده است.

این الگوریتم که پیش از این در قالب «آلفاگو» حرفه ای ترین افراد را در بازی تخته ای «گو» شکست داده بود، اکنون به گونه ای توسعه پیدا کرده که می تواند بازی های دیگر را نیز فرا بگیرد.

توان این الگوریتم آنچنان بالا است که در 100 رقابت متوالی با قوی ترین برنامه شطرنج  دنیا که «Stockfish 8» نام دارد از استراتژی هایی استفاده که پیش از این دیده نشده و تمامی مسبقه ها را با پیروزی یا تساوی به اتمام رسانده است.

«گری کاسپاروف» از قهرمانان به نام شطرنج دنیا در این باره گفته است:

این یک دست آورد شگفت انگیز است، ما همیشه فکر می کردیم که آموزش شطرنج به یک ماشین بدون افزودن دانش انسانی مستلزم حجم عظیمی از شواهد تجربی است.

گری کاسپاروف درباره آلفازیرونویسندگان مقاله مرتبط به این الگوریتم که نام «دمیس هاسابیس»، موسس دیپ مایند نیز در میان آنان دیده می شود گفته اند:

آلفازیرو در ابتدای پروژه تنها از قوانین اولیه بازی های گو، شطرنج و شوگی (یک بازی تخته ای ژاپنی) اطلاع داشته اما در کمتر از 24 ساعت به سطح ابر انسانی رسیده و تمامی برنامه های سطح اول دنیا در زمینه های مرتبط را شکست داده است.

احتمالا هاسابیس که خود در کودکی نابغه شطرنج بوده و در 13 سالگی به سطح استادی رسیده قدرت این الگوریتم را بیش از هر کس دیگری درک می کند.

دیپ مایند تاکید کرده که تفاوت این الگوریتم با برنامه های مشابه در این است که به جز وارد کردن قواعد اولیه هیچ نیازی به دانش انسانی ندارد. آلفازیرو پس از ورود این اطلاعات بارها و بارها با خود بازی کرده و سطح مهارت خود را ارتقا می دهد.

این الگوریتم بازی ژاپنی شوگی را نیز طی 2 ساعت فرا گرفته و طی 100 مسابقه با قوی ترین برنامه این بازی که «Elmo» نام دارد به 92 پیروزی دست یافته است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • Xbox
    Xbox | ۸ دی ۱۳۹۶

    نمیشه همه ریاضیات یا فیزیک را یاد بگیرد و بعد مثل انیشتین علم بشر را یک گام بلند جلو ببرد؟

  • Kashani
    Kashani | ۷ دی ۱۳۹۶

    ?

  • ashkan
    ashkan | ۷ دی ۱۳۹۶

    چیزی که یه انسان یه عمر براش وقت میزاره تا حرفه ای بشه هوش مصنوعی تو چهار ساعت حتی بهتر از اون انسان یاد میگیره...

  • Xbox
    Xbox | ۷ دی ۱۳۹۶

    فردا خبر میاد در عرض چهار ساعت شده نفر اول مسابقات اتومبیلرانی فرمول یک.

    • ‌شکور حسین
      ‌شکور حسین | ۷ دی ۱۳۹۶

      ????

  • Raoof Ansari
    Raoof Ansari | ۷ دی ۱۳۹۶

    به طرز عجیبی جالب و ترسناکه

مطالب پیشنهادی